هنرمندی که نماد ایران است

گروه فرهنگی الف،   3960701224

پایان‌بخش این مراسم، صحبت‌های مستقیم محمود فرشچیان با حاضران مراسم بود. او صحبت‌هایش را با این شعر آغاز کرد: «آنان که به نام نیک می‌خوانندم / احوال درون بد نمی‌دانندم /‌گر زانکه درون برون بگردانندم / مستوجب آنم که بسوزانندم».

هنرمندی که نماد ایران است

 تهران در واپسین روزهای تابستان ٩٦ میزبان نکوداشت هنرمندی بود که با خلق تصاویر نابش درخصوص واقعه عاشورا و ساخت ضریح حضرت امام حسین (ع) در دنیای هنر پرآوازه است. ساعت ٢٠:٣٠ شامگاه پنجشنبه، ٣٠ شهریور، درهای تالار وحدت تهران روی جمعیتی باز شد که برای شرکت در مراسم تجلیل از محمود فرشچیان خود را به این نقطه از شهر رسانده بودند. در این مراسم، در کنار مدیران دولتی شامل سیدعباس صالحی (وزیر ارشاد)، علی مرادخانی (معاونت هنری ارشاد)، مجید ملانوروزی (رئیس دفتر هنرهای تجسمی)، علیرضا تابش (مدیرعامل فارابی) و احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، بزرگان عرصه هنر مانند ایران درودی، محمود دولت‌آبادی، غلامحسین امیرخانی، امیراحمد فلسفی، یدالله کابلی، اسرافیل شیرچی، محمد حیدری، مسعود فروتن و... هم حضور داشتند.

بهانه مراسم، نکوداشت فرشچیان بود به‌همراه رونمایی از ششمین کتاب او و چهار کتاب دیگر از استادان خط... . این مراسم از سوی انتشارات «خانه فرهنگ و هنر گویا» و مشارکت دفتر هنرهای تجسمی و بنیاد رودکی برگزار شد. در ابتدای مراسم، جمعیت حاضر به تصاویری خیره شدند که فرشچیان در آن از خاطرات کودکی و نخستین مشق نقاشی خود که آهو بود سخن می‌گفت. در این ویدئو بخش‌هایی از مراحل ساخت ضریح حرم امام رضا (ع) به ‌دست این هنرمند هم به‌نمایش درآمد. احمد مسجدجامعی در سخنان کوتاهش با اشاره به اینکه نقاشی‌های استاد فرشچیان در هنر دینی، منشأ تحول شد، گفت: «به او استاد نگوییم، فرشچیان استاد یک رشته نیست! او استاد رشته‌های مختلف است و در حوزه هنرهای ایرانی، ملی، سنتی و آیینی چهره منحصربه‌فردی است. بیش از ۱۰ هنر باید دست به دست هم بدهند تا ضریح امام رضا (ع) ساخته شود». مسجدجامعی در بخش دیگر صحبت‌هایش اضافه کرد: «او حدودا ٣٠ سال است در آمریکا سکونت دارد و نزدیک به مرکز هنر نوین جهان که مهم‌ترین خریدهای هنری جهان در آنجا اتفاق می‌افتد زندگی می‌کند، اما شما او را ببینید حس می‌کنید کنار مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان زندگی می‌کند و این خصلت منحصربه‌فردی است. نکته دیگر اینکه کارشناسان می‌توانند روی اثر ایشان ذره‌بین بگذارند و هنر وی را بکاوند، اما هنر وی فقط مختص نخبگان نیست و مربوط به همه سرزمین ایران است».

در ادامه، علی مرادخانی با اشاره به اینکه اتفاق خوبی است در حضور و حیات استادان بزرگ ایران‌زمین از آنها تجلیل شود و آنها بتوانند از خاطرات و دغدغه‌هایشان صحبت کنند، چنین مراسم‌هایی برگزار شود، گفت: «دیگر کشورها از نداشته‌هایشان، تاریخ می‌سازند و وقتی ما چنین داشته‌های غنی‌ای داریم چه خوب است برای آیندگان از داشته‌هایمان بگوییم. کمتر هنری قادر است همه‌چیز را به این زیبایی بیاراید، امیدوارم بتوانیم برای دیگر هنرمندانی که زحمت کشیده‌اند نیز چنین مراسمی برگزار کنیم».

یدالله کابلی، هنرمند پیش‌کسوت خوشنویسی، هم در صحبتی کوتاه این‌طور از فرشچیان گفت: «همه می‌دانیم هنر به‌عنوان ودیعه الهی، بسیار امر بااهمیتی است. در این گستره عظیم، هنر نگارگری صورتی بی‌بدیل از جمال الهی است و فرشچیان با کارنامه درخشانی که دارد، دردانه این هنر ملی است».سیدعباس صالحی، وزیر ارشاد، هم در سخنانی گفت: «من قرار نبود در این مراسم سخنرانی کنم، اما این رسم نه‌چندان مطلوب وجود دارد که وقتی مقام مسئولی در جایی حضور دارد، اگر سخنی نگوید، بی‌ادبی تلقی می‌شود و من به قصد ادب آمده‌ام چند کلامی درباره استاد فرشچیان که نماد و نماینده هنر ایران است، صحبت کنم. او ادامه داد: «استاد فرشچیان توانسته مرز خواص و عوام را درنوردد. او شعر ایرانی را به نگارگری و نگارگری را به شعر رساند. نقش را به کلمه و کلمه را به نقش تبدیل کرد. او نشان داد چگونه می‌توان در سنت ریشه داشت، اما از مدرن‌ترین نمادها سود برد تا مخاطب احساس وحدت و یکپارچگی کند. او توانسته شعر را با تصویر در هم بیامیزد و از دل نگارگری او شعر بیرون بیاید. درواقع او تصویر و کلمه را به هم نزدیک کرده است. آثار وی ریشه در اعماق سنت دارد و درعین‌حال از مدرن‌ترین نمادها سود می‌برد، ولی به‌گونه‌ای کار می‌کند که کسی احساس دوگانگی در اثر او نمی‌کند و هنر وی یکپارچه است».  

پایان‌بخش این مراسم، صحبت‌های مستقیم محمود فرشچیان با حاضران مراسم بود. او صحبت‌هایش را با این شعر آغاز کرد: «آنان که به نام نیک می‌خوانندم / احوال درون بد نمی‌دانندم /‌گر زانکه درون برون بگردانندم / مستوجب آنم که بسوزانندم». او ادامه داد: «خوشحالم امروز کتاب‌های خطی از استادان بنامی رونمایی می‌شود که در تاریخ خوشنویسی این کشور می‌مانند. خداوند بزرگ را قسم می‌دهم که کشور ما را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در پناه خودش حفظ کند».

منبع: شرق