حسین رویوران در گفت وگو با الف مطرح کرد؛ اسرائیل با حمایت از تجزیه عراق به دنبال یک متحد در منطقه است

گفت و گو از محمدصادق کلبادی،   3960701159

حسین رویوران کارشناس مسائل خاور میانه موضوع استقلال کردستان عراق را یک اقدام سیاسی می داند که از سوی اسرائیل حمایت می شود و نتیجه ای جز چالش های امنیتی و نظامی برای کردها و منطقه نخواهد داشت.

اسرائیل با حمایت از تجزیه عراق به دنبال یک متحد در منطقه است

روز بیست و پنجم سپتامبر در حالی قرار است همه پرسی برای استقلال کردستان عراق برگزار شود که در روز های اخیر دیوان عالی عراق اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان این کشور با قانون اساسی مغایرت دارد و نباید برگزار شود. برگزاری این رفراندم با اعتراض و مخالفت کشورهای همسایه عراق از جمله ایران نیز مواجه شد. در این میان سازمان ملل متحد به همراه چند کشور دیگر چنین اقدامی را مغایر صلح و امنیت جهان می دانند. شواهد و قرائن حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی با اهدافی خاص بزرگترین حامی  طرح استقلال اقلیم کردستان می باشد.

در همین خصوص حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی الف پیرامون پشت پرده طرح استقلال کردستان عراق گفت: روشن است که تجزیه عراق یک طرح اسرائیلی هست و آنها بزرگترین حامی چنین طرحی هستند. اما اینکه این طرح یک زمینه اجتماعی داشته باشد باید گفت منطقه کردستان نه تنها از یک وضعیف فدرال برخوردار است بلکه بیش از اینها دولت عراق به آنها اختیارات  داده بطوری که در کل جهان در هیچ منطقه فدرالی دیده نمی شود.

وی با اشاره به اینکه حرکت به سمت رفراندم برای استقلال، یک اقدام سیاسی هست که از بیرون و عمدتا از طرف اسرائیل به شدت حمایت می شود گفت: این یک اقدام واگرایانه هست که نه به نفع کردها هست و نه عراق و نه منطقه و در عوض تهدیدی هست برای همه و ممکن است به جای آنکه شرایط بهتری برای کردها بوجود بیاورد چالش های امنیتی و نظامی و سیاسی برای آنها نیز به همراه داشته باشد خصوصا که منطقه کردستان در بین چهار کشور هست و هیج کشوری بدون ارتباط با جهان نمی تواند ادامه حیات داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در ادامه علت حمایت رژیم صهیونیستی از این طرح را اینگونه تشریح کرد:اسرائیل به دنبال یک متحد در منطقه است آن هم در کنار ایران، عراق و ترکیه، قطعا اگر دولت کردستانی در منطقه شکل بگیرد در تعارض با دیگر کشور ها خواهد بود و این فشار بر اسرائیل را کمتر خواهد کرد به همین دلیل رژیم صهیونیستی با محاسباتی دقیق از این فرایند واگرایی حمایت میکند.

رویوران در  خصوص اینکه گفته می شود بارزانی به دنبال اعمال فشار و گرفتن امتیازاتی از دولت عراق است اظهار داشت: بارزانی امتیازاتی از ابتدای سقوط صدام تا به حال گرفته، شاید یکی از آبادترین قسمت های عراق، منطقه کردستان باشد، نه به دلیل سیاست های بارزانی بلکه به دلیل اینکه آنها از یک سهمیه 17 درصدی از بودجه عراق برخوردار هستند درحالی که استان نفت خیز بصره که 90 درصد درآمد ملی عراق از آنجا هست از یک بودجه 6 الی 7 درصدی بیشتر برخوردار نیست. این امتیازگیری از دولت مرکزی جز سیاست های اقلیم بوده و هست اما در عین حال امتیازاتی که بارزانی قصد داشت بگیردتنها امتیازات اقتصادی و سیاسی نیست.

وی در پاسخ به اینکه چرا آمریکایی ها در ظاهر مخالف این طرح هستند گفت: این اتفاق پیامدهای منطقه ای را خواهد داشت، به هرحال تجزبه عراق سرآغاز آن  خواهد بود که روی کشورهای منطقه اثر خواهد گذاشت که می تواند خاور میانه را وارد مرحله ای بکند، بدتر از آنچه که الان هست و این فرایند تجزیه در منطقه گسترش پیدا بکند، اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد یک شرایط بسیار نا امنی را در منطقه حاکم خواهد کرد که آمریکا احساس می کند چنین شرایطی نمی تواند مطلوب باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین