آزمایش موشک بالستیک «خرمشهر» و رونمایی از سیاست ایران در قبال تفسیر گسترده از برجام یا اعمال محدودیت بر برنامه موشکی

گروه سیاسی الف،   3960701111

جدیدترین موشک بالستیک ایران، موسوم به «خرمشهر» روز جمعه در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی‌رتبه نظامی رونمایی شد.

آزمایش موشک بالستیک «خرمشهر» و رونمایی از سیاست ایران در قبال تفسیر گسترده از برجام یا اعمال محدودیت بر برنامه موشکی

حسن روحانی در این مراسم ضمن تاکید بر تقویت قدرت موشکی گفت: نه تنها موشک‌ها، بلکه نیروی هوایی، زمینی و دریایی‌مان مورد حمایت همه مردم مسلمان و غیور سرزمین ایران قرار دارد و برای دفاع از سرزمین خود از کسی اجازه نخواهیم گرفت.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران نیز گفت که این موشک دو هزار کیلومتر برد و قابلیت حمل کلاهک تا هزار و ۸۰۰ کیلومتر را دارد و می‌تواند به جای یک کلاهک، چند کلاهک حمل کند. به گفته حاجی زاده روند آموزش این موشک بالستیک آغاز شده و به‌زودی عملیاتی خواهد شد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران گفت موشک خرمشهر دستاورد جدیدی است که وزارت دفاع برای سپاه ساخته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پس از موشک‌های بالستیک «سجیل» و «قدرF»، خرمشهر سومین موشک ایران با برد 2 هزار کیلومتر است. خرمشهر جدیدترین دستاورد وزارت دفاع است که برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده و قابلیت حمل کلاهک تا مسافت هزار و 800 کیلومتر را دارد. این سامانه موشکی می‌تواند به جای یک کلاهک تعداد بیشتری کلاهک را برای مورد اصابت قرار دادن چندین هدف حمل کند. گفتنی است برای اولین بار در ۴ مهر ۱۳۹۵ وزیر وقت دفاع از موشک خرمشهر به عنوان موشک نسل جدید برد بلند و با دقت اصابت بالا یاد کرده بود و پس از یکسال از این اعلام، مدل نهایی سامانه مذکور، به عنوان سومین موشک بالستیک ایرانی با برد رسمی ۲ هزار کیلومتر به نمایش عمومی درآمد.

شکست پروژه غرب برای اعمال برجام موشکی

با روی کار آمدن ترامپ، توافق هسته ای با انتقادات بسیاری از سوی ایالات متحده مواجه شده است. در حال حاضر به نظر می رسد ترامپ تمایل دارد تا از توافق هسته ای کناره گیری کند و مولفه های راهبردی قدرت ایران را محدود کند. یکی از موضوعات اساسی بحث موشکی می باشد. البته درباره اعمال محدودیت بر برنامه موشکی ایران کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلیس و آلمان نیز هم نوا هستند و آن را مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

چند روز قبل امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای کل منطقه خواند و خواستار گفت‌وگو با ایران شد. ماکرون در این مصاحبه بر ضرورت اقدام جامعه بین‌المللی برای تدوین راهبردی جدید برای مقابله با برنامه موشکی ایران تأکید کرد و  گفت: «من می‌خواهم درباره این راهبرد بیشتر بدانم. لازم است ما آن (برنامه موشکی ایران) را کنترل کنیم، زیرا تهدیدی برای کل منطقه است. باید بعد از سال 2025 باب گفت‌وگو را باز کنیم.»

گفتنی است ایران همواره تاکید کرده که برنامه موشکی که دارد صرفاً جنبه دفاعی دارد و قصدی برای اعمال محدودیت بر آن را ندارد. در قطعنامه 2231 از ایران خواسته شده که هیچ گونه فعالیتی در حوزه موشک‌های بالستیک طراحی‌شده برای حمل کلاهک هسته‌ای، انجام ندهد. اما ایران همیشه عنوان کرده که سلاح هسته‌ای، در دکترین نظامی دفاعی اش جایی ندارد. همچنین ادعای غرب در نقض قطعنامه 2231 در حالی است که ایران اعلام کرده «مسئله منع انجام آزمایش‌های موشکی ایران الزامی قانونی ندارد».اما به نظر می رسد کشورهای غربی تلاش دارند تا با تفسیر گسترده از مفاد برجام، فعالیت های دفاعی ایران را نیز ذیل توافق هسته ای محدود و کنترل کنند.

بازتاب گسترده رونمایی از موشک خرمشهر

گفتنی است آزمایش بالستیک خرمشهر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است. در این راستا نشریه آمریکایی «نیوزویک» در گزارشی نوشته ایران با نمایش موشک بالستیک جدید خود به صورت ترامپ و اسرائیل، سیلی زده است. نیوزویک نوشته است: «ایران در اقدامی مغایر با تهدیدهای رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، در جریان یک مراسم رژه روز جمعه از یک موشک بالستیک برد بلند خود که قابلیت هدف قرار دادن مواضعی در خاورمیانه از جمله اسرائیل را دارد، رونمایی کرد».

«رابرت آینهورن»، مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره اقدام ایران برای رونمایی از این موشک گفت: «اقدام ایران در رونمایی علنی از این موشک، تا حد زیادی پاسخ تهران بود به هدف اعلام‌شده دولت ترامپ، جهت اعمال فشار بر تهران جهت پذیرش محدودیت‌هایی در زمینه برنامه موشکی خود».

این مقام سابق آمریکایی همچنین با اشاره به اظهارات حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در مراسم رونمایی از این موشک به نیوزویک گفت: «روحانی، عمیقاً تأکید کرده که برنامه موشکی ایران چیزی نیست که در میز مذاکرات مطرح باشد».

دویچه وله نیز نوشت: رئیس جمهور ایران علی رغم انتقادات آمریکا، قول داده است تا قابلیت های دفاع موشکی را ارتقا دهد.