مسئولین محترم بفرمایید داخل گود

وحید بصیر،   3960701014 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
مسئولین محترم بفرمایید داخل گود

یکی از روش های جلب مشارکت مردمی چند سالی است توسط مسئولین ما کشف و بکار گرفته شده است روش "هراس مدام" است.


چند مسئله را با هم مرور کنیم:
1- در مسئله کاهش نرخ رشد موالید در کشور از منظر دولت (منظور سیاست گذاران و حاکمیت است و نه یک دولت خاص) مقصر اصلی مردم هستند. شاهد این مدعا نحوه به اصطلاح فرهنگ سازی دولت است. در این قضیه دولت تمام تلاش خود را بکار بسته تا با ایجاد هراس در دل مردم و خصوصاً زوج های جوان آن ها را متوجه تهدیدات این معضل برای آینده کشور نماید. به زبان ساده تر دولت می گوید: مردم اگر شما بچه نیاورید جمعیت کشور در آینده پیر خواهد شد و جمعیت پیر قدرت دفاع از خود را ندارد و در نتیجه کشور با کوچکترین تهدیدی در معرض فروپاشی قرار می گیرد و در این صورت مقصر اصلی شما هستید. مردم از آن روز بترسید و به خود بیایید! و نرخ رشد موالید را بالا ببرید! شاید در نگاه اول حرف دولت منطقی به نظر برسد امّا نکته اینجا است که دولت نقش و وظایف خود را تبیین نکرده و در آگاهی بخشی مردم نسبت به وظایف خودش کوتاهی کرده است. دولت (‌چه قبلی و چه کنونی) نمی گوید که سال ها در جامعه (روی پفک نمکی تا بیل برد و اتوبوس) تبلیغ کرده که فرزند کمتر زندگی بهتر و پاک کردن این تبلیغات از حافظه فرهنگی مردم زمان بر است. دولت نمی گوید که در این شرایط اقتصادی هیچ حمایت درمانی و پزشکی و اقتصادی و فرهنگی برای زوج ها و فرزندانشان در نظر نگرفته است و ...


2- تابستان امسال در گرمای خرما پزان، مردم بطور مرتب از سوی وزیر سابق نیرو و معاونینش تهدید به قطع برق و آب می شدند بدون اینکه دولت در این صرفه جویی مشارکتی محسوس و قابل توجه برای اقشار مختلف مردم داشته باشد. و یا تسهیلاتی برای کشاورزان و صنعت گران برای نوسازی و به روز رسانی تجهیزاتشان قرار دهد.


3- در موضوع اشتغال که از تاکیدات رهبر انقلاب بوده و هست. مسئولین تقریبا کنار ایستاده و بدون اینکه مشکلات اصلی تولید کنندگان را مرتفع کنند، با سیاست گذاری درست سطح کیفی تولیدات را برای صادرات بالا ببرند، مشکلات پیش روی گردشگری را به معنای واقعی حل کنند، امنیت شغلی کارگران را بهبود ببخشند و برای کارفرما تسهیلات در پرداخت بیمه کارگران و مالیات قائل شوند، مدام در رسانه ها کار فرهنگی! می کنند و مردم را به هراس می اندازد که اگر به هر قیمتی کالای ایرانی مصرف نکنید فرزندانتان بیکار خواهند ماند و آینده روشنی ندارند.


بزرگترین اشتباه مسئولین در اتخاذ این رویکرد این است که باز هم مانند گذشته (از پایان جنگ تا امروز) خودش را از مردم جدا کرده و به خصوص با سبک زندگی مدیران و پست پرستی برخی از آنان از مردم فاصله گرفته است. نتیجه اینکه در اتفاقات اخیر مانند ثبت نام مجدد مردم برای دریافت یارانه ها و یا موضوعات جاری مانند فرارهای مالیاتی می بینیم که مردم نیز دولت را از خود نمی دانند و به اصطلاح خرجشان را از هم جدا کرده اند.


یکبار دیگر تاکید دارم که منظور از "مسئولین"، مجموعه سه قوه، سیاست گذاران در شوراهای عالی و مجمع تشخیص و.. است.