شیوع بیماری MS کودکان در ایران

گروه سلامت الف،   3960631205

مرکز تحقیقات علوم اعصاب کودکان از شیوع بیماری MS در کودکان اظهار تاسف کرد و از طرحی درمانی برای این بیماری خبر داد.

بنابر گفته های دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: در این بیماری سیستم ایمنی فرد دچار اختلال می‌شود و به همین دلیل میلین یا غلاف عصب از بین می‌رود.

تخریب غلاف عصب منجر به اختلال در عملکردهای فرد خواهد شد که با تظاهرات و عوارض مختلفی مانند آتاکسی یا ناهماهنگی و بی نظمی حرکات عضلات، اختلال در راه رفتن، تشنج، اختلالات حرکتی و حسی و سایر تظاهرات عصبی همراه است.

سلامتی: وی خاطر نشان کرد بیماری MS در جوانی و بعد از آن اتفاق می افتد اما مواردی مشاهده شده است که سن شیوع این بیماری به زیر ۱۶ سال هم رسیده است.

وی همچنین اذعان داشت روند این بیماری در کودکان بسیار پیشرونده است و چنانچه بیماری زود هنگام تشخیص داده شود می توان از روند رو به رشد آن جلوگیری کرد.

شیوع نگران کننده MS در کودکان
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اعصاب کودکان بیمارستان مفید با بیان این که علل بیماری MS هنوز ناشناخته مانده است گفت: اینکه آیا عوامل محیطی در بروز این بیماری در کودکان نقش دارد و یا سایر عوامل، مشخص نیست؛ ولی بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر تعداد کودکان مبتلا به بیماری MS نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده و شیوع آن نگران‌کننده است.

طبق آمار های به دست آمده، میزان شیوع این بیماری در شهر های اصفهان و تهران نسبت به سایر شهر ها بیشتر بوده است. ناصحی تاکید کرد: به منظور بررسی میزان شیوع بیماری MS در کودکان اجرای طرحی ملی در این زمینه را در دستور کار داریم. میزان پاسخ به درمان‌ها و علل موثر در ایجاد بیماری MS از دیگر موارد بررسی در این تحقیق ملی است.

وی افزود: قصد داریم که از نتایج به دست آمده نه تنها در کشور بهره‌برداری کنیم، بلکه به مجامع بین‌المللی نیز ارائه دهیم؛ چرا که در دنیا در زمینه MS کودکان تحقیقات زیادی انجام نشده است.

چگونگی تشخیص بیماری MS
به گفته این فوق تخصص اعصاب کودکان مهم ترین روش های تشخص این بیماری روش های بالینی و MRI است که علاوه بر آن از معاینه مایع نخاعی، چشم، و گوش در کنار دو روش یاد شده خبر داد. بنا به گفنه های وی کیفیت بالای MRI در کنار این روش ها به تشخیص بهتر و دقیق تر این بیماری کمک می کند.

روش های درمانی این بیماری
در کشورهای مختلف تحقیقات بسیار گسترده ای در خصوص این بیماری انجام گرفته است . بنا بر گفته دکتر ناصحی : زمانی که تشخیص زود هنگام‌تری نسبت به این بیماری داشته باشیم، می‌توان پیشروی سریع این بیماری را کنترل و تا ۴۰ یا ۵۰ درصد این بیماری را در کودکان مهار کرد.

متاسفانه تحقیقات بسیار کمی در حوزه بیماری MS کودکان در کشور انجام شده است. ناصحی افزود: در بسیاری از موارد تشخیص این بیماری ۴ تا ۵ سال با تاخیر صورت می‌گیرد؛ یعنی در زمانی تشخیص داده می‌شود که این بیماری اثرات خود را بر روی بیمار بر جای گذاشته است،

در این وضعیت پزشک اقدام به درمان بیمار می‌کند. در چنین وضعیتی تعداد پلاک‌های مغزی کودک مبتلا چندین برابر شده است و ما به تازگی متوجه شدیم کودک به MS مبتلا شده است.

معاون پژوهشی مرکز علوم اعصاب کودکان بیمارستان مفید اقزود: برای جلوگیری از این امر باید نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینارها و اطلاع‌رسانی عمومی اقدام شود تا جامعه پزشکی و مردم بدانند که مراجعه و تشخیص زودهنگام به پزشک کمک شایانی در درمان خواهد بود.

ارائه طرحی درمانی
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ارائه طرحی درمانی در حوزه بیماری MS کودکان خبر داد و خاطرنشان کرد: این طرح درمانی نزدیک به طرح های درمانی بزرگسالان است و داروهایی که برای MS بزرگسالان تجویز می‌شود، با اعمال محدودیت‌هایی برای درمان ام اس کودکان استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت به علت نبود دستگاه MRI در بیمارستان مفید بیماران با چالش دشواری مواجه بوده که این خود روند تشخیص بیماری را به تاخیر می اندازد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین