مدرسه‌ها باز شده، میان وعده های دانش آموزان را جدی بگیرید

گروه سلامت الف،   3960630202

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت نوع مواد غذایی که در بوفه مدارس عرضه می شود گفت: همین امر منجر به تدوین دستوالعمل پایگاه تغذیه سالم مدارس شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت زهرا عبداللهی، با بیان این مطلب، افزود : طبق این تفاهم نامه مواد خوراكي سالم و با ارزش به موادی گفته مي شود كه ضمن تأمين حدود 500-300 كالري از انرژي مورد نياز دانش آموزان ، به عنوان ميان وعده، مطابق با استانداردهاي بهداشتي تهيه و با دارا بودن شرايط بهداشتي در پايگاه تغذيه سالم به دانش آموزان عرضه و فروخته شود. همچنین عرضه مواد خوراكي ناسالم و كم ارزش که فاقد استانداردهاي لازم باشد، ممنوع است.

وی عنوان کرد: مواد غذایی عرضه شده در بوفه های مدارس باید داراي پروانه ساخت از وزارت بهداشت، علامت استاندارد، نام و نشان كارخانه، تاريخ تولید و انقضاي معتبر، تركيبات تشكيل دهنده، ارزش غذايي و داراي پوشش سالم و تميز باشند و به تایید کارشناسان تغذیه در معاونت های بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی کشور رسیده باشند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت : خرما ، انواع مغزها (بادام زميني، بادام، بادام هندي، فندق، پسته) كشمش، نخودچي، توت خشك، انجير خشك، انواع ماست، انواع پنير (پاستوريزه و استريليزه )، ميوه سالم شسته شده و ضد عفوني شده در بسته بنديهاي يك نفره وكيوم شده، انواع ميوه خشك، نوشيدني ها همچون انواع شير، دوغ بدون گاز، انواع آبميوه طبيعي، آب معدني، بيسكويت، كيك و كلوچه، بيسكويت ساده و سبوس دار و بدون كرم، كيك وكلوچه ترجيحاً از نوع غني شده و تهيه شده با روغن حاوي اسيد چرب با ترانس زير 5 درصد، انواع آش، انواع سوپ، لوبيا، عدس پخته، حليم، شله زرد، سمنو و فرني به شرطی که بهداشتی و سالم تهیه و عرضه شوند از جمله مواد غذایی سالم برای عرضه در بوفه مدارس هستند.

وی به مواد غذایی ممنوعه در بوفه مدارس اشاره و گفت: عرضه مواد غذایی همچون انواع پفك، اسنک، نوشابه هاي گازدار و ماءالشعير، آدامس، شكلات، پاستيل، سوسيس، كالباس، سالاد الويه، چيپس، انواع لواشك و آلو و آلوچه (غیر بهداشتی) در بوفه های مدارس، ممنوع است .

دکتر عبداللهی به والدین و دانش آموزان توصیه کرد که میان وعده برای زنگ های تفریح را از خانه همرا خود بیاورند چرا که سالم تر هستند به عنوان مثال میوه، شیر و لقمه سالم مثل نان و پنير و گردو، نان و تخم مرغ، نان و پنير و خيارسبز، نان و پنير گوجه فرنگي و نان و كره و عسل از مناسب ترین میان وعده ها برای دانش آموزان محسوب می شوند.