آخرین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

گروه اقتصادی الف،   3960630174

تابستان هم به پایان رسید، اما بازار خودرو کشور گرمای خرید و فروش را لمس نکرد تا رکود همچنان بر سر آن سنگینی کند.

آخرین قیمت خودروهای داخلی و وارداتی

 شاید گزاف نباشد اگر تابستان امسال را یکی از راکدترین دوران بازار خودروی کشور بدانیم، چه آنکه مشتریان چندان روی خوش به آن نشان نداده و خرید و فروش خودروها روزهای سردی رادر این تابستان داغ سپری کرد.با وجود این رکود اما قیمت خودروها چه در بازار داخلی‌ها و چه در وارداتی‌ها روندی افزایشی را تجربه کرد و این اتفاق در شرایطی رخ داد که تقاضای چندانی وجود نداشت و هنوز هم ندارد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت می‌گویند، در حال حاضر با وجود تداوم رکود سنگین در خرید و فروش خودرو، همچنان با افزایش قیمت چه در نمایندگی‌ها و چه در بازار آزاد مواجه هستیم. به گفته آنها، به‌طور طبیعی وقتی تقاضا برای کالایی از جمله خودرو کاهش یابد، باید با نزولی شدن یا حداقل ثبات قیمت در بازار و کارخانه مواجه باشیم، با این حال قیمت‌ها کماکان رو به افزایش هستند.فعالان بازار تاکید می‌کنند که اگرچه در بازار خودروهای داخلی شاهد افزایش قیمت بوده و هستیم، با این حال انفجار قیمت در بازار وارداتی‌ها رخ داده است؛ اوضاع به شکلی پیش رفته که در حال حاضر قیمت خودروهای وارداتی با وجود رکود سنگین در بازار، روندی صعودی دارد و یکی از دلایل اصلی آن، بسته ماندن سایت ثبت‌سفارش است.
 

این سایت از هفته‌ها قبل و در دولت یازدهم، به بهانه کنترل واردات خودرو به کشور، بسته شده و وزارت صنعت،معدن و تجارت دولت دوازدهم نیز هنوز تصمیمی در این مورد نگرفته است. از همین رو جو روانی حاصل شده بابت بسته شدن سایت ثبت‌سفارش، به افزایش قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی دامن زده، آن هم در شرایطی که تقاضای چندانی وجود ندارد. طبق اخبار رسیده از بازار، خودروهای وارداتی طی دو سه هفته گذشته باز هم افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند تا مشخص شود روند صعودی قیمت‌ها همچنان ادامه داشته است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر برای خرید هیوندایی سوناتای هیبرید باید 178میلیون تومان هزینه کرد که این موضوع نشان می‌دهد خودرو موردنظر حدود 10 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. همچنین هیوندای توسان نیز که دو میلیون تومان گران شده، در حال حاضر 199 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و برای خرید النترا نیز باید 155 میلیون تومان هزینه کرد.هیوندای النترا طی چند هفته گذشته چیزی حدود پنج میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. از سوی دیگر اما کیا سراتو هم از افزایش قیمت‌ها در امان نبوده و سه میلیون تومان جهش را به خود دیده است. این محصول در حال حاضر 148 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

در بین دیگر خودروهای وارداتی، کیا اپتیما هم افزایش قیمت را تجربه کرده، به نحوی که در حال حاضر 208 میلیون تومان قیمت دارد. با این حساب اپتیما سه میلیون تومان در چند هفته گذشته گران شده است. به گفته فعالان بازار، لکسوس مدل NX نیز با توجه به افزایش قیمت 3 میلیون تومانی خود، در حال حاضر 375 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین سانتافه هم به‌عنوان خودرویی که سه میلیون افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون 258 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. اما از بازار کیا اسپورتیج خبر می‌رسد این محصول تغییر قیمت خاصی نداشته و در حال حاضر 195 میلیون تومان قیمت دارد. تویوتا RAW4 هم اگرچه در هفته‌های دورتر افزایش قیمتی شدید را تجربه کرد، با این حال چند هفته‌ای است در قیمت 260 میلیون تومانی خود ثابت مانده و گویا بیش از این کشش گرانی ندارد.در بین دیگر خودروهای وارداتی اما تویوتا مدل CHR که به گفته خیلی‌ها قیمتی غیر منطقی در ایران دارد، هم‌اکنون 240میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین نیسان جوک نیز در مدل فول خود 185 میلیون تومان به فروش می‌رسد و برای خرید مدل ایکس تریل هم باید 260 میلیون تومان هزینه کرد

افت‌وخیز قیمتی در بازار داخلی‌ها

اما به بازار خودروهای داخلی برویم و ببینیم قیمت‌ها در این بازار چه افت و خیزی داشته است.آن طور که فعالان بازار می‌گویند، تندر-90 E2 پارس خودرو با افت قیمتی زیاد مواجه و در حال حاضر 41 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که خودرو موردنظر پیش‌تر 42 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داشت. همچنین تیبا که پیش‌تر 25 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر 200 هزار تومان گران تر خرید و فروش می‌شود. در خانواده پراید نیز مدل 111 قیمتی برابر با 22 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از افزایش قیمت 100 هزار تومانی آن حکایت می‌کند. همچنین مدل 131 نیز با توجه به افزایش قیمت 200 هزار تومانی اش، 21 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رود. افزایش قیمت پراید احتمالا بی ربط به اخبار منتشر شده مبنی بر حذف تدریجی این خودرو از چرخه تولید نیست.

در حال حاضر اما پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 39 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع نشان از تثبیت قیمت این محصول طی هفته جاری دارد.همچنین مدل صندوقدار آن نیز در حال حاضر 39 میلیون و 200 هزارتومان به فروش می‌رود. از بازار پژو 405 هم خبر می‌رسد این خودرو با توجه به افزایش قیمت 200 هزار تومانی اش، در حال حاضر 30میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد و رانا هم 34 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. در بین دیگر خودروهای داخلی اما سمند EF7 کماکان 32میلیون تومان به فروش می‌رود و در قیمت سراتوی 99 میلیون تومانی نیز تغییری حاصل نشده است. همچنین ساندرو استپ وی که پیش فروش هفته جاری آن حواشی زیادی را به‌دنبال داشت، در حال حاضر قیمتی برابر با 62 میلیون و 500 هزار تومان دارد که نشان‌دهنده اختلاف زیاد با نرخ کارخانه‌ای آن است.

منبع: دنیای اقتصاد