طرح فرانسه برای حل مشکلات بغداد-اربیل

گروه جهان الف،   3960630172

در ادامه دخالت های بین المللی در پرونده اختلافات بین بغداد و اربیل، رادیو 'مونت کارلو' فرانسه درگزارشی اعلام کرد که پاریس طرح کنفدرالیته را به عنوان طرحی میانه برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل مطرح کرده است.

به گزارش ایرنا، این رادیو در گزارشی که در سایت رسمی اش منتشر شده، افزوده است که فرانسه طرحی برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل از جمله موضوع همه پرسی مطرح کرده است که شامل ایجاد نظام کنفدرالیسم در عراق است. براساس گزارش دیروز چهارشنبه این رادیو، طرح فرانسه بر این اساس استوار است که قانون اساسی عراق، اصلاح شده و نظام کنفدرالیته به معنی اتحاد دو کشور (عراق و اقلیم کردستان) در قانون گنجانده شود.

طبق گزارش مزبور، این اصلاحات در پارلمان عراق به تصویب برسد و سپس به همه پرسی عمومی گذاشته شود و شورای امنیت سازمان ملل نیز بیانیه - و نه مصوبه – در تایید این طرح فرانسه صادر کند. این رادیو، از اینکه فرانسه از طریق کدام مسوول بلندپایه این کشور، این طرح را به اطلاع مسوولان عراقی رسانده، اشاره ای نکرده، اما تصویری از مسعود بارزانی و وزیر خارجه فرانسه را در کنار این گزارش منتشر کرده است.

به نوشته رادیو مانت کارلو، این پیشنهاد فرانسه در پی اظهارات اخیر حیدر العبادی نخست وزیر عراق که گفته بود امیدوار است، به زودی گشایشی در بحران با اربیل اتفاق بیفتد، مطرح شده است. این رادیو فرانسوی مدعی شده است که حیدر العبادی از این ایده فرانسه برای حل مشکلات با اربیل، ابراز خرسندی کرده در حالی که بارزانی از بیم رد شدن این اصلاحات در همه پرسی عمومی نگران است.

رهبران کرد موافق همه پرسی در شمال عراق، با نظام کنفدرالیته موافق هستند که 'طارق جوهر' مشاور رییس پارلمان اقلیم کردستان عراق، چند روز قبل در اظهاراتی گفت که 'کنفدرالیته می تواند شکل آینده رابطه بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق باشد'، اما در عین حال کردها نمی خواهند که موافقت و مخالفت با کنفدرالیته به همه پرسی عمومی گذاشته شود. کنفدرالیته بر خلاف فدرالیسم به معنی ایجاد دو کشور مستقل است که از طریق پاره ای مشترکات مانند مناسبات اقتصادی یا مسائل راهبردی با هم همکاری می کنند که اتحادیه اروپا از جمله نظام هایی است که براساس کنفدرالیته اداره می شود.

کارشناسان در عراق از مداخله های خارجی در اختلافات داخلی بین بغداد و اربیل نگران هستند و بیم آن دارند که این دخالت ها و طرح های مطرح شده از طرف های خارجی منجر به دامنه دار شدن بحران و تبعات خطرناک امنیتی شود. دولت عراق به صراحت اعلام کرده است که با هرگونه مداخله خارجی یا حتی اشراف سازمان ملل بر گفت وگوهای بین بغداد و اربیل برای حل مشکلات فی مابین مخالف است.

اخیرا برخی رسانه ها مدعی شدند که نمایندگی سازمان ملل در عراق طرحی مبنی بر تعیین سقف زمانبندی دو ساله برای مذاکرات مطرح کرده که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین بغداد و اربیل، پرونده به شورای امنیت سازمان ملل برود. برخی از شخصیت های کرد عراق از جمله رییس جمهور کردتبار عراق که طرح جدیدی مبتنی بر این پیشهاد سازمان ملل، مطرح کرده است، از این طرح حمایت کرده بودند اما بغداد به شدت با آن مخالفت کرده است.

وزیر مشاور عربستان سعودی در امور خلیج فارس نیز به تازگی بعد از دیدار با مسعود بارزانی در شنبه گذشته، خواستار مداخله خارجی بر مبنای پیشنهاد سازمان ملل برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل شد که این درخواست نیز با مخالفت صریح حیدر العبادی مواجه شد. حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه گذشته گفته است که با هرگونه بین المللی کردن پرونده مشکلات بین بغداد و اربیل از جمله موضوع همه پرسی مخالف است و تنها راه حل مشکلات را گفت وگو با مرجعیت قانون اساسی عراق دانسته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین