جزییاتی از توقف موقت صدور هولوگرام عوارض ساختمانی

گروه اجتماعی الف،   3960629216

معاون شهردار تهران گفت:هولوگرام عوارض ساختمانی به زبان ساده حواله‌ای با برچسب غیرقابل سوءاستفاده است که قابلیت تبدیل به منابع نقد و غیرنقد در شهر را دارد.

 هرکسی با ارائه این هولوگرام‌ها به شهرداری‌های مناطق می‌توانست پروانه دریافت کند. در این بین خرید و فروش و واگذاری این هولوگرام‌ها با ابهامات فراوانی روبه‌رو شده بود که با بخشنامه روز گذشته شهردار تهران مبنی بر ممنوعیت صدور هرگونه هولوگرام مربوط به عوارض ساختمانی تا اطلاع ثانوی از این امر جلوگیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، سمیع‌الله حسینی مکارم با تاکید بر اینکه هدف از این تصمیم در راستای شفافیت و انضباط مالی در شهرداری تهران است، گفت: با توقف موقت صدور هولوگرام عوارض ساختمانی یک اتفاق خوب در مسئله دریافت‌ها و پرداخت‌های مربوط به شهر تهران رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای اتخاذ چنین تصمیمی ساعت‌های بسیاری از ابتدای شروع به کار دوره جدید مدیریت شهری صرف شده است، افزود: شهردار تهران به مردم وعده داده بود که شفافیت و انضباط مالی را در اداره شهر اعمال خواهد کرد و اکنون به‌عنوان نخستین گام بزرگ، بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده‌ که مانند بسته شدن ورودی یک‌جریان دارای ابهام است.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با تاکید بر اینکه با حضور کارشناسان خبره مالی و اقتصادی جریان مالی که تاکنون سرازیر شده است بررسی می‌شود، اضافه کرد: این گونه هم می‌توان جلوی فساد را گرفته، هم اشکالات چرخه موجود را شناخت و رفع کرد و هم به سمت یک‌نظام مالی شفاف و سالم حرکت کرد.

حسینی مکارم با اشاره به اینکه فرآیند مربوط به هولوگرام‌ها قابل رصد نبود بنابراین شهردار تهران تصمیم به چنین کاری گرفت، اظهار کرد: هولوگرام ها باید قابلیت استناد و نظارت برای همه اعم از مردم، مدیران شهری و اعضای شورای شهر داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه‌ای صادره از سوی شهردار تهران قرار شده است هولوگرام‌هایی که اکنون دست مردم و کارگزاران است قبل از اینکه به شهرداری‌های منطقه برود، به کمیته‌ای تخصصی شکل گرفته در سازمان املاک و مستغلات شهر تهران برود، ادامه داد: این کمیته به راستی‌آزمایی هولوگرام اقدام می‌کند تا چنانچه اگر مشکل وجود داشت، جلوی هرگونه اقدام در خصوص آن هولوگرام گرفته شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از اقدام دیگری در همین ارتباط خبر داد و گفت: قرار شده است تا همه منابع نقدی مودیان شهرداری (آنهایی که پروانه ساختمانی می‌گیرند یا به هر دلیلی باید پولی را به شهرداری پرداخت کنند) دیگر به کارگزاران پرداخت نشده و به خزانه واریز شود.

حسینی مکارم با بیان اینکه با این کار جلوی یکی از داد و ستدهایی که شبهه انگیز بود گرفته می‌شود، اظهار کرد: در برخی از موارد منابع در نظر گرفته شده است. برای پرداخت مطالبات پیمانکاران بیشتر از منابع غیرنقد بوده و پول پرداختی در خزانه واریز نمی‌شود و این می‌تواند آسیب‌زا باشد که هم‌اکنون برای مشخص شدن راهکارهای رفع آسیب، موقتا جلوی آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی هولوگرام‌های عوارض ساختمانی این است که برای ساخت پروژه‌های شهری، شهرداری تهران مطالبات پیمانکاران را علاوه بر منابع نقدی از منابع غیرنقد نیز پرداخت کند. در این میان کارگزاران به کمک شهرداری می‌آیند. شهرداری با دادن هولوگرام‌های عوارض ساختمانی به کارگزاران، سبب می‌شود تا پرداخت مطالبات پیمانکاران از طرق مختلفی از جمله منابع نقدی، اجناس، ملک و ... انجام شود.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه مشکل از زمانی ایجاد می شود که پای مودیان نیز به چرخه دریافت و پرداخت‌ها با هولوگرام‌ها باز شود، افزود: پیش از اینها شهرداری برای گرفتن طلب خود از مودیان می خواسته تا با کارگزاران وارد مذاکره شوند و از ملک و مستغلات خودشان به کارگزاران بدهند، اما در عمل و به مرور پول نقد بیشتری به کارگزاران داده می‌شد.

وی با بیان اینکه این موضوع نیز می‌توانست منشاء سوءاستفاده باشد، اذعان کرد: ضمن اینکه رصد پول‌های دریافتی به خاطر عدم ورود به خزانه نیز امکان پذیر نبود که حالا جلوی این مسئله گرفته شده و انتظامی به مسئله داده می‌شود تا ورودی و خروجی از خزانه باشد. اینگونه دیگر مشخص خواهد بود که منابع مالی از چه راهی و چطور تامین شده و چرا و به چه منظور هزینه می‌شود.

بنا براعلام شهرنوشت، حسینی مکارم در تشریح هولوگرام خاطر نشان کرد: هولوگرام عوارض ساختمانی به زبان ساده حواله‌ای با برچسب غیر قابل سوءاستفاده است که قابلیت تبدیل به منابع نقد و غیرنقد در شهر را دارد. تا حالا هرکسی با دادن این هولوگرام‌ها به شهرداری‌های مناطق می‌توانست پروانه دریافت کند. در این بین خرید و فروش و واگذاری این هولوگرام‌ها با ابهامات فراوانی روبه‌رو شده بود که طبق بخشنامه شهردار تهران از این امر جلوگیری می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین