نقد و جستاری بر محتوای فرهنگی تابلوها و بنرهای شهری

مهدی نورمحمدزاده ، گروه یادداشت بینندگان الف،   3960629202
نقد و جستاری بر محتوای فرهنگی تابلوها و بنرهای شهری

در روزگار امروز، بنرها و تابلوها‍ی شهری بخش مهمی از فعالیت های فرهنگی سازمانها و نهادها را تشکیل می دهند.هیچ مناسبت تاریخی ‍و تقویمی نمی گذرد مگر اینکه انبوه بنرها و تابلوها با پول بیت المال از در و دیوار شهرها‍ بالا می روند و فرا رسیدن ایام خاص ملی و مذهبی را برای مردم شهر یادآوری می کنند.نفس بزرگداشت این ایام مصداق حفظ شعائر است و فی نفسه اشکالی ندارد، اشکال کار آنجاست که محتوای غالب ‍این بنرها و تابلوها چیزی نیست جز عبارات شعاری و کلیشه ای «مبارک باد، گرامی باد، تسلیت باد»!

آیا صرف هزینه برای چنین پیام های کلیشه ای، که هیچ بار محتوایی ندارند و هیچ مخاطبی را به فکر و تامل و فهمی جدید وا نمی دارند، توجیه منطقی دارد؟! یا صرفا فقط نوعی رد تکلیف و انجام وظیفه سازمانی است؟!

آیا نمی توان با کمی خلاقیت و بهره مندی از آثار هنرمندان، ضمن تذکر تاریخی مناسبتها، مخاطب را نیز به فکر و تامل وا داشت و حتی نوعی لذت و حظ بصری و فکری برایش فراهم نمود؟!

به جای پیام های شعاری و کلیشه ای در بنرها و تابلوها، می توان از محتواهای فرهنگی و هنری از قبیل اشعار، داستانکها،خاطرات،عکس ها و حتی طنز وکاریکاتور هم استفاده کرد.حتی می توان با استفاده از آثار هنرمندان بومی هر منطقه، ‍علاوه بر تولید محتوای فرهنگی، ‍به ‍معرفی مفاخر فرهنگی و هنری منطقه، در میان عموم مردم نیز ‍پرداخت.

به عنوان نمونه، هفته دفاع مقدس در پیش است.به جای ‍چاپ عناوین تکراری «آغاز هفته دفاع مقدس گرامی باد» و تیترهایی شبیه این در بنرها و تابلوها‍، موارد زیر را به عنوان راهکار عملی جهت ‍تولید محتوای مفید فرهنگی ‍و‍ استفاده در تبلیغات شهری، پیشنهاد می کنم:

1-استفاده از اشعار حماسی شاعران،داستانکهای جنگی نویسندگ‍ان و خاطرات کوتاه و جذاب راویان رزمنده .

2-چاپ عکسهای خاطره انگیز رزمندگان، وصیت ن‍امه های شهدا،‍ متن نامه های شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس و حتی کاریکاتورهای طنزآلود مجلات در دوران جنگ.

3- معرفی آثار شاخص و هنرمندان‍ه دفاع مقدس(با تکیه بر آثار بومی) در زمینه های خاطره،شعر، عکس و..

4-معرفی شهدای محل‍ات و مناطق در محل تولد و زندگی شان.

5-معرفی جانبازان،خانواده شهدا و رزمندگان شاخص در سطح محلات و مناطق شهر.

6-شرح رویدادهای مهم تاریخی دفاع مقدس در مناطق و محلات شهر(اعزام ها،بمباران ها،ترورها و...) و دهها محتوای دیگری که با کمی فکر و خلاقیت می توان به آنها رسید و امکانات بیت المال را در جهت مفید و موثر هزینه کرد.

متاسفانه مسئولین و کارشناسان فرهنگی ما در سازمانها و ادارات، غالبا اهل چنین ظرایفی نیستند و بیشتر دنبال رفع مسئولیت خود هستند تا تلاش برای خلاقیت و تولید محتوا در تبلیغات شهری! هرچند که نمونه های موفقی هم در زمینه تبلیغات فرهنگی در سطح شهرها‍ وجود دارد که باید قدر دانسته شود.تصویر زیر، متن داستانکی از کتاب «خردل خر است!» می باشد که سال گذشته همزمان با هفته دفاع مقدس، در مترو تهران نصب شده بود.

یک تابلو هنرمندانه و جذاب، گاه بیشتر از یک کتاب می تواند مخاطب را درگیر خود کند، باید این امکان فرهنگی را قدر دانست و با عبارات کلیشه ای و شعاری آن را هدر نداد! اگر دوستان و کارشناسان دیریت ش‍هری، به این اهمیت و تاثیر واقف ه‍ستند، که هیچ! اما اگر واقف نیستند‍، هنوز هم دیر نشده...ماهی را هر وقت از آب بگیرند، تازه است!!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین