ضرورت جذب سرمایه و فناوری در صنعت نفت

*نرسی قربان،   3960629174 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
 ضرورت جذب سرمایه و فناوری در صنعت نفت
 
بزرگ‌ترین اولویت در صنعت نفت و گاز کشور را باید در روزآمد کردن آن دانست به گونه ای که این صنعت به‌ واسطه مشکلات سال‌هاست که روزآمد نشده است و این عقب‌ماندگی فناورانه را می‌توان در حدود ۳۰ سال برآورد کرد.
 
بزرگ‌ترین اولویت در صنعت نفت و گاز کشور را باید در روزآمد کردن آن دانست.این صنعت به‌واسطه مشکلات عدیده نظیر جنگ، تحریم و بسیاری دیگر، سال‌هاست که روزآمد نشده است، به نحوی که این عقب‌ماندگی فناورانه را می‌توان در حدود ۳۰ سال برآورد کرد. تمرکز بر این مهم و به دست آوردن فناوری روزآمد، در کنار جذب سرمایه لازم برای تامین مالی این پروژه اولویت نخست مجموعه وزارتخانه نفت است.

کشور برای ایجاد چنین تحولی نیازمند سرمایه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار است. سرمایه‌گذاری هنگفتی که از طریق آن بتوان زمینه ورود بهترین شرکت‌های دنیا را مهیا کرد. نمی‌توان در کشوری با ذخایر نفت و گاز به این وسعت، بدون تعامل با شرکت‌های صاحب‎نام و تکنولوژی به نحو حداکثری از ظرفیت موجود بهره‌برداری کرد.

ذخایر عظیم نفت و گازی که باید هرچه سریع‌تر به حداکثر ظرفیت تولید خود نزدیک شود. روند جهانی کنونی و تمایل به کاهش مصرف انرژی‌های فسیلی، در کنار پیشرفت صنایع مرتبط با انرژی‌های پاک نظیر خودرو های برقی و ...، به ما این پیغام را می‌دهد که ضرورت دارد پیش از رسیدن این فناوری‌ها به نقطه سربه‌سری هزینه‌ها، از همه ظرفیت کنونی بازار استفاده شود.

موضوعی که البته بارها از سوی مدیریت کنونی مجموعه وزارت نفت نیز بیان شده و نشان از اشراف آنها بر سه پیش‌نیاز مهم آن، جذب سرمایه، فناوری و مدیریت بهینه از طریق ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی است. ضمن این که افزایش تعامل با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، امنیت ملی را نیز ارتقا خواهد داد و ایجاد تحریم‌های جدید علیه کشور را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و تلاش‌های کشورهای بیگانه برای سنگ‌اندازی در مسیر ورود سرمایه‌گذاران خارجی را نیز تضعیف خواهد کرد. با وجود این اگر بخواهیم به صورت تفکیک‌شده به حوزه‌های نفت و گاز بپردازیم باید موارد زیر را مورد توجه قرار دهیم.

نفت: اولویت در این بخش، افزایش برداشت از مخازنی است که به دلیل عقب‌افتادگی فناورانه دچار مشکلات عدیده‌ای شده‌اند، به نحوی که امروزه در کنار توسعه میادین جدید، ازدیاد برداشت از مخازن موجود نیز باید در زمره برنامه‌های صنعت نفت تعریف شود. بازیابی و بازیافت ظرفیت مخازن کنونی از طریق فناوری‌های روزآمد، امکان بهره‌برداری از آنها را برای سال‌ها ممکن می‌سازد. باید دانست که یک درصد برداشت بیشتر از مخازن، معادل حدود ۵۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

گاز: به دلیل برخورداری کشور از بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان، ضروری است تا در همه بخش‌های تجارت گاز نظیر پتروشیمی‌ها، تبدیل گاز به فرآورده‌های نفتی، تبدیل گاز به مایع و ...، جزو پیشتازان محسوب شود و تنها در بحث صادرات تولیدات خام فعالیت نکنیم. مسئله‌ای که دوباره مستلزم فناوری و ورود سرمایه است و پس از فراهم شدن ظرفیت‌های لازم، می‌توان گازرسانی به کل منطقه را مدنظر قرار داد. جنوب خلیج‌فارس احتیاج شدیدی به گاز دارد و عراق نیز مشتری بالقوه محسوب می‌شود، ضمن این که ترکیه، پاکستان و هند نیز از مشتری‌های قدیمی به شمار می‌آیند. تقاضای وسیعی که در صورت افزایش تولید به صورت بالفعل تبدیل خواهد شد و در سایه آن، ضریب امنیت برای کشور را نیز افزایش خواهد داد.

پتروشیمی: به دلیل ایجاد ارزش افزوده به مواد خام و فراهم آوردن زمینه فعالیت نیروی‌های متخصص کشور، ضروری است تا به این بخش رسیدگی شود و جلو روند خام فروشی گاز گرفته شود.

 

*کارشناس اقتصاد انرژی

 

دیدگاه کاربران

مهدي۱۰۶۰۵۳۱۳:۰۳:۳۷ ۱۳۹۶/۶/۲۹
هيچ عاملي به اندازه مديريت بي برنامه و ناكارآمد به صنعت نفت كشور ضرر نزده است نه جنگ نه تحريم و نه . . .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین