آمريكا ديگر كدخداي اروپا نيست؟

حسين مهدي تبار، گروه تعاملی الف،   3960629158 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
آمريكا ديگر كدخداي اروپا نيست؟

« اگر امريكا از برجام خارج شود ولی دیگر کشورها به آن پایبند باشند، ایران نیز احتمالاً به تعهداتش پایبند خواهد بود ». اين جمله البته ارزوي عجيب و غريب يك فعال سياسي اصلاحطلب كه اينده خود را به برجام گره زده نيست. اين، پاسخ خطرناك صالحي به سوال خبرگزاري اشپيگل است كه پرسيده بود: « اگر امريكا توافق را لغو كند واكنش ايران چه خواهد بود؟ » منبع


مفهوم ساده ي سخنان صالحي و آنچه احتمالا مقامات امريكايي از سخنان او برداشت خواهند كرد، بي هزينه بودن لغو برجام براي آمريكا است. در صورتي كه آمريكا دريابد كه واكنش ايران به لغو يك طرفه برجام "تقريبا هيچ" است، به راحتي مي تواند آن را لغو كند، تحريم هاي شديد سال هاي ٩٠-٩٢ را بازگرداند، مانند قبل شركت هاي تجاري را كه وارد ايران مي شوند جريمه كند و آن ها را از معامله بازدارد، وضعيت مبادلات بانك هاي اروپايي با ايران را حتي از دوران فعلي هم بدتر كند اما در مقابل مطمئن باشد كه ايران، همچنان به برجام پايبند خواهد بود. غني سازي خود را در همان سطح محدود حفظ خواهد كرد، با يك سوم تعداد سانترفيوژ هاي خود فعاليت خواهد كرد، تمام محدوديت هاي برجام را ادامه خواهد داد و حتي مطمئن مي شود كه قرار است تمام بازرسي هاي سنگين موجود در برجام، حتي با وجود لغو آن توسط آمريكا مانند زمان فعلي ادامه يابد. ما حصل همه اين اتفاقات اما، اين خواهد بود كه امريكا هم برنامه هسته اي ايران را عقب نگاه مي دارد و هم، تمام تخفيف هاي تحريمي محدودي را كه در زمان برجام به ايران اعطا كرده پس خواهد گرفت و از ادامه ي آن ها براي فشار بيشتر به جمهوري اسلامي استفاده خواهد كرد. آيا براي ايالات متحده آمريكا حالتي بهتر از اين وجود دارد؟


با همه اين ها و بيش از گوشزد اين نكته به صالحي كه مراقب پيام هايي كه با حرف هاي خود براي آمريكا مي فرستد باشد، اين مهم است كه در نگرش دولتي ها گويا تغييراتي رخ داده است. صالحي و دولتي ها حتما خوب مي دانند آنچه پيش از برجام اقتصاد ايران را در منگنه قرار داده بود_ و البته حالا هم تا حدود زيادي به همان شكل وجود دارد_ تحريم ها و جريمه هاي يك جانبه اي بود كه آمريكا عليه شركت ها و بانك هايي كه با ايران مبادله مي كردند ، اعمال مي كرد. بنا براين، تحريم هاي اتحاديه اروپا با حضور تحريم هاي آمريكا خاصيت چنداني نداشت. هرشركتي كه با ايران مبادله اي داشت از طرف آمريكا جريمه مي شد و اين باعث تحديد روابط تجاري ايران بود. حالا اگر به قول صالحي، اتحاديه اروپا به برجام پايبند بماند و تحريم هاي خود را در حالت تعليق نگاه دارد بايد پرسيد: در حالتي كه آمريكا جريمه هاي خود عليه شركت هاي اروپايي را شروع كند و آن ها را از مبادله با ايران منع كند، سود پايبندي اروپا به توافق چه خواهد بود كه ايران به آن ادامه دهد؟


همانطور كه دكتر روحاني پيش از انتخابات ٩٢ گفته بود، آمريكا كدخداي اروپاست. اروپا و شركت هاي اروپايي نه فقط بخاطر واهمه از ابرقدرتي ايالات متحده كه بخاطر منافع بيشمار اقتصادي كه با آمريكا دارند، قطع به يقين قيد رابطه با ايران را خواهند زد تا از جريمه هاي آمريكا در امان باشند؛ انوقت، ايران مي ماند و برجامي كه بايد يك طرفه آن را اجرا كند. حالا، پرسش اينجاست كه آيا از نظر دولتي ها، آمريكا ديگر كدخدا نيست و هيچ كاره است؟ يا شرايط روز اقتضا مي كند تا مواضع خود را تغيير دهند!؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۰۳۲۱۲:۳۱:۰۳ ۱۳۹۶/۶/۲۹
این را شما می گویید یا آنها..
ناشناس۱۰۶۱۵۴۱۵:۲۰:۲۲ ۱۳۹۶/۶/۲۹
اروپای واحدی وجود نداره قویتر برنده است این قانون بقاست
ناشناس۱۰۶۱۷۹۱۵:۴۷:۰۴ ۱۳۹۶/۶/۲۹
اروپا هم خارج خواهد هنوز آمریکا کدخدا هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین