مذاکره با دادستانی برای ارائه اینترنت بدون محدودیت به دانشجویان

گروه فناوری الف،   3960629081

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی از مذاکره با دادستان کل کشور برای ارائه اینترنت بدون محدودیت به دانشجویان برای استفاده از منابع علمی خبر دارد.

مذاکره با دادستانی برای ارائه اینترنت بدون محدودیت به دانشجویان

به گزارش کلیک؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در حاشیه مراسم اجلاس سراسری روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و پارک‌های علم و فناوری کشور و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشجویان کشور نسبت به استفاده از اینترنت و دسترسی در دانشگاه‌ها به منظور تحقیق و تولید علم دچار مشکل هستند، گفت: مذاکراتی با رییس دادستانی کل کشور به منظور رفع محدودیت برای دسترسی دانشجویان کشور به منابع علمی فیلتر شده در دو ماه گذشته انجام شده است و موافقت‌هایی نیز از سوی مقام قضایی به دست آمده است که البته شرایط آن‌ها سخت است اما وزارت ارتباطات در تلاش است تا شرایط دادستانی را فراهم کند تا دانشجویان بتوانند از منابع علمی موجود در سطح دنیا به صورت کامل استفاده کنند تا تولید علم سریع‌تر و بیشتر شود.
مشکلات فناوری در دانشگاه‌ها

وزیر ارتباطات با اشاره به مشکلات موجود در بخش فناوری دانشگاه‌ها عنوان کرد: دو نوع مشکل در دانشگاه‌های کشور وجود دارد، یکی مشکل ساختاری است که به قدیمی بودن شبکه اینترنت و استفاده از شبکه رادیویی مربوط است و می‌تواند با استفاده از شبکه فیبر نوری و اتصال دانشگاه‌ها به شلکه علمی حل شود. موضوع دیگر به تحریم مربوط است که شامل تحریم‌های بین المللی و خود تحریمی می‌شود. برخی از منابع اقدام به تحریم محتوا برای کاربران ایرانی کرده‌اند و برخی منابع دیگر مانند IEC به دلیل پرداخت‌های مالی تحریم‌هایی ایجاد کردند.

وی افزود: مشکلات زیادی در زمینه سیستم پالایش و فیلترینگ ایران وجود دارد که از جمله آن‌ها باید به سیاسی بودن فیلترینگ و جناح گرایی و همچنین مسئله پالایش یک سطح در سراسر جامعه و کشور بدون محدودیت برای برخی از اقشار اشاره کرد که باعث شده تا برای بسیاری از بخش‌ها مشکلاتی ایجاد شود؛ البته نگرانی‌هایی در حوزه فرهنگی وجود دارد که باعث فیلترینگ می‌شود و وزارت ارتباطات به دنبال راه حل‌هایی برای این موضوع است.
جامعه در حوزه فناوری، مصرف گرا شده است

آذری جهرمی با اشاره به مشکلات کشور در حوزه فناوری اطلاعات و اشتغال گفت: تنها راه حل کردن مشکلات در حوزه فناوری اطلاعات و اشتغال، ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها است که یک مسئله برد برد میان وزارت ارتباطات و دانشگاه‌های کشور است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: فناوری در داخل دانشگاه‌ها رشد کمتری نسبت به رشد فناوری در جامعه داشته است که باعث شده تا جامعه مصرف گرا باشد، ما در حال پایه ریزی چارچوبی برای شبکه ملی هستیم تا بتوانیم سطح استفاده از فناوری اطلاعات را در دانشگاه‌ها افزایش دهیم.

وی در رابطه با توسعه بخش ماهواره‌ای ایران یادآور شد: سه مجموعه ماهواره آماده پرتاب است و مذاکراتی با وزارت دفاع انجام شده است، هر زمانی که وزات دفاع اعلام آمادگی کند، ما آماده پرتاب ماهواره‌ها هستیم. ماهواره دانشگاه شریف با نام دوستی حدود مدت زمان سه ماهی است که آماده پرتاب است و هزینه پرداخت نیز به وزارت دفاع پرداخت شده است که امیدواریم به زودی با استفاده از لانچر داخلی یا بین المللی پرتاب شود. صنعت فضایی ایران استراتژیک است و به صورت مستقیم به بخش‌هایی از جمله کشاورزی، هواشناسی و حمل و نقل کمک می‌کند.