قومیت، ملاک وحدت یا عامل تفرقه

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3960628101 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
قومیت، ملاک وحدت یا عامل تفرقه

در هر کشوری بسته به تاریخ و وسعت، اقوام مختلفی زندگی می کنند، لهجه ها و زبان ها محلی، لباس و غذا و فرهنگ های مختلف عاملی می شوند تا به کلیت جامعه غنا، رنگ و معنایی برتر ببخشند. در ابعاد جهانی هم عالمان و فرهیختگان و دانشمندان نه تنها برای کوچه و محله و شهر خود بلکه برای جامعه انسانی تلاش می کنند. پژوهشی که در یک گوشه دنیا انجام می شود در نهایت به دارویی ختم می شود که در گوشه دیگر آلام بیماری را کاهش می دهد. در ابعاد اقتصادی هم دنیا به این نتیجه رسیده که گاهی هر قطعه از یک خودرو با توجه به مزیت های محلی، در یک محل و گاهی یک کشور ساخته شود تا در نهایت محصولی با قیمت رقابتی به بازار عرضه شود.

در این دنیای پر تکاپو که عملا فناوری های نوین مثل اینترنت و ماهواره، پزشکی و مهندسی و محیط زیست مرزهای جغرافیایی را درنوردیده اند و در دنیایی که تبعیض نژادی و قومی یکی از ضد ارزش های آن تلقی شده و شعار برابری انسان ها و فرصت ها سرداده می شود، شنیدن تصمیم برای همه پرسی کردستان عراق، جای شگفتی دارد. چرا تبعیض نژادی ضد ارزش است؟ آیا به خاطر این نیست که یک فرد صرفا به خاطر تعلق وی به یک نژاد خاص از حقوق خود محروم می شود؟ حال چگونه است که وقتی نژادی یا قومی خود را از دیگران جدا بداند و بخواهد برمبنای آن برای خود حکومت و دولت درست کند، باید طبیعی و قانونی شمرده شود؟ آیا تبعیض نژادی و حکومت قومیتی دو روی یک سکه نیستند؟ آیا آنقدر به عقب برگشته ایم که ما فکر کنیم اگر وزیر و وکیل و رئیس جمهور از قوم خودمان نباشد حتما به ما ظلم خواهند کرد و برعکس اگر هم کیش ما بود دلسوز ما می شود؟

فارغ از این که همه پرسی کردستان عراق از نظر سیاسی درست هست یا خیر و این که نتیجه چه می شود، کدام منطقی می تواند مرزبندی به علت تعلق به یک قومیت را توجیه کند؟ آیا کرد بودن معنی متفاوتی از اقوام دیگر می دهد؟ آیا این تفکر در خود نوعی نژادپرستی پنهان را به همراه ندارد؟ چند دهه قبل هند و پاکستان از هم جدا شدند، آن هم صرفا به خاطر تفاوت مذهبی، حالا هم انرژی زیادی از آن ها صرف مسابقه تسلیحاتی شده و موضوع کشمیر همچنان بین آن ها باقی مانده است، همین روزها خبر از کشتار مسلمانان میانمار می رسد که تنها جرم ایشان مسلمان بودن آن ها است؟ آیا چنین روش هایی برای انسان امروزی قابل پذیرش است؟ اگر نیست، چرا باید گروهی قومیت را بهانه جدایی قرار دهند؟ آیا دولت مرکزی عراق در همه استان های خود همه شرایط رفاهی را فراهم کرده و فقط کردستان مستثنی شده یا اگر مشکلی هست صرفا با دور خود خط کشیدن حل می شود؟

هم اینک در شهرهای بزرگ دنیا از جمله تهران، اقوام و ادیان مختلف حضور دارند، کلیسا و کنیسه و مسجد هست، کسی از مغازه دار، از پزشک و مهندس، از نجار و نقاش و معلم نمی پرسد که شما از کدام شهر هستید؟ در یک آپارتمان یا مجموعه مسکونی یا در بین اساتید یک دانشگاه یا معلمان یک مدرسه، اقوام مختلف حضور دارند، همه هم هدفشان زندگی شرافتمندانه و رسیدن به سعادت و خیرخود، جامعه و آسایش است. آیا یک بلوچ یا یک مازنی یا یک آذری یا لر، چیزی جز این می خواهد؟

در مراکز علمی بزرگ دنیا هم دانشمندانی از کشورهای مختلف جمع شده و محصول نهایی آن ها به جامعه بشری عرضه می شود. تصور این که گفته شود ما نتایج علمی خود را به فلان کشور یا قوم نمی دهیم همان قدر می تواند ناپسند باشد که یک قوم خود را از دیگر انسان ها جدا بداند و تصور کنند اقوام دیگر لابد خیر آن ها را نمی خواهند و تنها راه آن ها برای رفاه قومیت گرایی است. البته بی تردید این نوع تفکرات نگاه مردم نیست، مردمی صمیمی و مهربان کرد خود را جدای از دیگران نمی دانند و در رنج و شادی همه هموطنان و بلکه انسان ها شریک و سهیم هستند، بلکه دامن زدن به اختلافات قومی و دینی صرفا خواست کسانی است که می خواهند با تهییج احساسات و وعده های بی محتوا و خالی از واقعیت، به مقصود خودشان که حکومت و حکمرانی است برسند و گرنه کدام کرد یا عربی است که خود را انسانی برتر از دیگری بداند؟ اگر مسلمان هستیم که خداوند در قرآن فرموده است: يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ. ملاک تقواست نه قومیت و نه نژاد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۲۵۴۱۲:۴۱:۵۶ ۱۳۹۶/۶/۲۸
جالب اینست که امریکا موجودیتش بر ایالات متحده است اما در جهان دنبال تجزیه طلبی است.
ناشناس۱۰۵۷۹۲۰۵:۳۸:۳۷ ۱۳۹۶/۶/۲۹
اگر این اتفاق شوم بیفته، پس فردا هر قوم و قبیله ای علم استقلال برمیداره. هرچند کردستان از چهار طرف محصوره بین کشورهایی که مخالف استقلال اونن. یعنی بستن مرز = نابودی
حکیمی۱۰۶۳۱۲۱۹:۲۴:۴۹ ۱۳۹۶/۶/۲۹
جدائی پاکستان و هند و وضعیت موجود عراق باهم هیچ گونه تناسبی ندارد. در هندوستان قدیم مسلمانان هیچگونه حقی نداشتند و بعنوان شهروند درجه دوم به آنها نگاه می شده بنابر این مسلمان ناچار شدند که یک مملکت جداگانه داشته باشند. چون اکثریت مطلق دست هندوها بوده اما در منطقه کرد عراق و با کردیها چنین چیزی نیست
ناشناس۱۰۸۰۰۸۱۰:۱۳:۲۷ ۱۳۹۶/۷/۲
چرا ایران فراکسیون مناطق ترک نشین دارد؟ مگر کل ایران متعلق به کل اقوام ایرانی نیست؟ چرا بعضی مناطق رو به یک قومیتخاص نسبت بدهیم؟
ناشناس۱۱۰۳۰۷۱۶:۴۸:۵۶ ۱۳۹۶/۷/۵
نکته ای که باید بدانید این است که کلا بحثی بنام اقلیت از بیخ اشتباه است. تا مادامی که ایران و دیگر کشورهایی که چندین نژاد و زبان دارند دیگر ملت ها ( همان به اصطلاح اقوام) را به رسمیت نشناسند و حکومتهای محلی در قالب ایران بوجود نیاید روز به روز به تجزیه نزدیکتر می شوند. تا کی دم از وحدت می زنند و در عمل خلاف آن هست. کجاست زبان و فرهنگ ترکی کردی عرب بلوچ. واقعا چه بهایی داده میشود و چرا از حق داشتن زبان خودشان محرومند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین