آمریکا دنبال احیای رژیم تحریم هاست ولی با حفظ شکل ظاهری برجام

گروه سیاسی الف،   3960628084 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسائل بین الملل: تداوم برجام بدون حضور آمریکا غیر ممکن است زیرا جنس تحریم های آمریکا ثانویه است و تجربه نشان داده، جهان در مقابل تحریم های ثانویه مقاومت نمی کند.

 آمریکا دنبال احیای رژیم تحریم هاست ولی با حفظ شکل ظاهری برجام
 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی محمدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما در پاسخ به سؤال مجری که پرسید "دولت قبلی آمریکا برجام را بستر خوبی برای تأمین منافع این کشور می دانست، اما به نظر می رسد دولت فعلی آمریکا این دیدگاه را ندارد و در صدد تجدید نظر راهبردی در قبال برجام است"، افزود: تردید دارم که دولت ترامپ حقیقتاً در پی خروج از برجام باشد، اگر هم در پی خروج از برجام باشد به دنبال آن است که خودش از برجام خارج بشود و به دنبال آن نیست که ایران از برجام خارج شود.

وی گفت: باقی ماندن محدودیت های هسته ای ناشی از برجام برای ایران، هم برای دولت ترامپ و هم برای اسرائیلی ها مطلوبیت دارد.

محمدی افزود: باید کمی دقیق تر در مورد موضع دولت فعلی امریکا درباره برجام حرف بزنیم.

وی گفت: اولاً تردیدی در این نیست که برجام به شکل فعلی خود محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای ایران اعمال کرده است که این محدودیت ها مطابق با اهداف راهبردی عدم اشاعه دولت امریکا است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: ثانیاً چیزی که هم اکنون ما داریم می بینیم این است که تیم امنیت ملی آقای ترامپ یعنی آقای مک مستر، تیلرسون و ماتیز اعتقاد دارند که باید همین برجام را اجرا کنیم و از ظرفیت های نهفته در برجام و ظرفیت های خصمانه که در برجام وجود دارد استفاده حداکثری بکنیم.

محمدی گفت: آنها معتقد هستند که باید همین برجام را سختگیرانه تر اجرا کنیم.

وی افزود: دیروز آقای مک مستر خیلی شفاف و از قول ترامپ گفت "آقای ترامپ معتقد است ما باید برجام را سختگیرانه اجرا کنیم".

محمدی گفت: تصور من این است که اولاً آنچه که امریکا دنبال آن است بیش از آنکه خروج از برجام باشد این است که برجام مانع تحریم و فشارهای جدید نباشد.

وی افزود: ثانیاً برجام تبدیل به مانعی برای اقداماتی که دولت امریکا برای جلوگیری از افزایش قدرت منطقه ای ایران انجام می دهد نشود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگر این برای امریکا حاصل بشود یعنی برجام تبدیل به یک پلتفرمی شود که به جای آنکه جلوی فشار را بگیرد، خود ابزار تولید فشار شود و آنها روی آن تحریم سوار کنند و ما واکنشی نشان ندهیم؛ برجام به این شکل برای دولت فعلی امریکا هم مطلوبیت دارد.

محمدی افزود: بنابراین تصور من این است که اگرچه هنوز نمی توان هیچ حرف قطعی روشنی زد، ممکن است که دولت امریکا به سمت احیای رژیم تحریم ها حرکت کند، ولی تلاش خواهد کرد که شکل برجام را به لحاظ ظاهر و حقوقی به احتمال زیاد حفظ کند.

وی گفت: الآن هم می بینید که صحبت از این است که «سِرتیفیکِیشن» به ایران ندهند، بحث درباره این که تحریم ها را بلااثر نکند نیست.

محمدی افزود: اگر تضمین ندهد آن وقت دیگر سرنوشت برجام در اختیار کنگره خواهد بود و کنگره باید تصمیم بگیرد که با تحریم ها چه اقدامی می خواهد بکند.

وی گفت: بنابراین در یک جمع بندی فکر می کنم که دولت ترامپ تلاش خواهد کرد رژیم جدید تحریم ها را احیا کند و برجام را به پایه ای برای اینکه ما به تحریم های جدید پاسخ ندهیم تبدیل کند و سعی خواهد کرد از ظرفیت های نهفته در برجام به نحو خصمانه ای علیه ایران استفاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: تلاش خواهد کرد مذاکرات مجددی را درباره برجام شروع بکند که این مذاکرات مجدد احتمالاً از نظر امریکا به حذف «سانست کلاس» و قوی تر شدن رژیم بازرسی ها و به تقویت رژیم خرید در برجام منجر می شود.

محمدی گفت: اما نهایتاً خروج از برجام به معنی تخریب این چارچوب، چیزی است که من لااقل در آینده نزدیک خیلی محتمل نمی دانم.

 

ناصر هادیان دیگر کارشناس مسائل بین الملل در این برنامه در پاسخ به سؤال مجری در مورد اهداف راهبرد جدید امریکا گفت: من با قاطعیت آقای محمدی نمی توانم بگویم ترامپ حتماً در 15 اکتبر یعنی حدود یک ماه دیگر «سِرتیفای» خواهد کرد، البته بلااثر را هم کنگره می کند.

وی افزود: احتمالش هنوز زیاد است من قطعاً نمی توانم بگویم که حتماً به اصطلاح «سرتیفای» نمی کند؛ سرتیفای کردن یعنی اینکه اعلام کند به اصطلاح ایران مفاد برجام را اجرا کرده است و منافع ملی امریکا در حفظ برجام است، این را باید به کنگره اعلام کند.

هادیان گفت: مسئله مهم این است که ما باید وضعیت سیاسی داخل امریکا را برای اینکه به نتیجه برسیم بررسی کنیم.

وی افزود: ترامپ شعارهایی را درباره انتخاباتش داده است و یکی از آنها این بود که برجام قرارداد بدی است و او به دنبال این است که به اصطلاح به شعارهایش پایبند باشد و بسیاری از جاها هم که در اختیارش بوده و توانسته این کار را کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: می خواهد هر طوری که شده بگوید من با اوباما و قبلی ها و به ویژه با هر میراثی که اوباما داشته متفاوت هستم.

 

هادیان افزود: شاید مهمترین دستاورد در دوره اوباما همین برجام بود و او می خواهد اگر بشود این را برهم بزند.

وی گفت: بنابراین ترامپ از بعضی از همکارها و کارمندهایش خواسته است که برای دفعه آینده این را بیاورند که ایران مفاد را رعایت نکرده است.

هادیان افزود: البته درون دولت خود دیدگاه های دیگری نیز وجود دارد و آن دیدگاه ها این است که باید اجرای سختگیرانه برجام را طلب کنیم که این دیدگاه نزدیک به دیدگاهی است که در کنگره وجود دارد.

وی گفت: کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا دیدگاهش این است که ما اگر از برجام خارج شویم در واقع ما موضوع اجماع بین الملل می شویم و به ضرر ما است و باید کاری کنیم که ایران از برجام خارج شود و اجماع علیه ایران شکل بگیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: دیدگاه ماتیز، مک مستر، کلی و تیلرسون شبیه این دیدگاه کنگره است که البته این برای ما خطرناکتر است؛ یعنی که هزینه خروج از برجام به گردن ایران بیفتد.

هادیان گفت: دوستانی که مخالف برجام بودند باید ببینند که برجام چگونه یک سندی است که دست و بال امریکا را بر سر یک سری کارها بسته است و خیلی دلشان می خواست که این نبود و خیلی از کارها را انجام می دادند.

وی افزود: اما هم اکنون می بینید که این سند، سندی است که در داخل امریکا دعوا را ایجاد کرده است که با این موضوع چه بکنیم.

هادیان با مطرح کردن گزینه هایی گفت: یکی اینکه اینها صادقانه به برجام وفادار باشند که این بهترین گزینه برای همه بازیگران ازجمله ایران و امریکا است.

وی افزود: دوم اینکه اینها نخواهند صادقانه بازی کنند و برجام را اجرا کنند که اگر صادقانه نباشد، یکی طرح ترامپ و دیگری طرح کنگره است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: برای ما طرح کنگره خطرناکتر است زیرا در نهایت هدفش واقعاً اجرای صادقانه برجام نیست منتها می گوید کاری کنیم که ایران بیرون برود و هزینه را ایران تحمل کند.

هادیان افزود: ما باید خیلی حواسمان جمع باشد که اینجا چگونه بازی کنیم.

وی گفت: مهم مخاطب های دیگر هستند، امریکا حدود 38 سال است که ما را تحریم کرده است، مهم این است که اروپا الآن چه کار می کند، روسها و چینی ها چکار می کنند، مهم این است که بقیه دنیا چکار می کنند.

هادیان افزود: پس اگر ما درست بتوانیم با برجام رفتار و بازی کنیم می توانیم بازی را به نحوی جلو ببریم که در نهایت به نفع ما و به نفع بازیگران اصلی بین المللی باشد.

وی گفت: مشکل اساسی ما با تحریم های امریکا؛ تحریم های ثانویه و نه تحریم های اولیه است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: تحریم های اولیه حداقل از دوره کلینتون به شدت اعمال شده است و به جز موارد خاص در غذا و پزشکی، در بقیه موارد تقریباً ما رابطه ای نداشتیم ولی مشکل روی تحریم های ثانویه بوده است.

هادیان گفت: یعنی شرکت های دیگر و کشورهای دیگری که با ما رابطه اقتصادی داشتند، آنها را مورد تنبیه قرار می دهند. مشکل آنجاست و قانونی را کنگره امریکا می گذارد و می گوید بقیه دنیا باید آن را اجرا بکنند که کسی نمی پذیرد.

وی افزود: قبل از دولت قبل، اینها این کارها را سعی می کردند انجام بدهند اما موفق نمی شدند، کلینتون تلاش کرد این قانون ثانویه را اعمال کند اما اروپا جلوی آن ایستاد، آن را به سازمان تجارت جهانی برد و نتوانست انجام بدهد.

هادیان با بیان این سؤال که چرا هم اکنون موفق شد؟ گفت: به خاطر اینکه بعضی از دوستان فکر می کردند که قطعنامه های شورای امنیت هیچ اهمیتی ندارد و کاغذپاره است، و به خاطر اینکه این قطعنامه ها پشت اینها آمد، اینقدر مؤثر واقع شد.

وی افزود: حالا امریکا این را یاد گرفته است و این به فراموشی سپردن آن در ذهن تصمیم گیر امریکا، سخت است.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: اعمال شدن آن به خاطر آن قطعنامه ها است، الآن قطعنامه های دیگر وجود ندارد.

هادیان افزود: بنابراین ما باید تلاش کنیم به بقیه دنیا بگوییم که همه شما ذینفع هستید.

وی گفت: الآن با روسها همین کار را می کنند، با چینی ها پس فردا می خواهند همین کار را بکنند و با همه دنیا این کار را می کند.

هادیان با مطرح کردن این سؤال که آیا بقیه دنیا بایستی بنشینند تا اینها برای دنیا قانون گذاری کنند، افزود: مهمترین دستاورد کل فرایند هسته ای ما این بود که امریکا یاد گرفت که می تواند در واشنگتن بنشیند و تحریم کند و بقیه دنیا را وادار کند که اجرا کنند و ما باید جلوی این را بگیریم و امید می رود که بشود این کار را در ارتباط با برجام انجام داد.

وی گفت: اروپا تا کنون گفته که ما می ایستیم و وفاداریم و تا حالا هم وفادار بوده اند و ان شاء الله که بعداً هم وفادار خواهند بود و موفق بشویم که بقیه دنیا را بسیج کنیم که این کار، کار خلاف قانون است.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه وضع موجود در برجام محصول اشتباه محاسباتی است که برای آمریکا ایجاد شده است، گفت: آمریکا تصور می کند با فشار در موضوعات غیر هسته ای می تواند برجام های غیر هسته ای تولید کند و این محاسبه را در داخل کشور برای او به وجود آورده اند.

 

مهدی محمدی در ادامه سخنان خود در برنامه " تیتر امشب " شبکه خبر با اشاره به وضع موجود برجام افزود: قرار بود برجام جلوی تحریم ها را بگیرد امّا این کار را نکرده است و رژیم تحریم ها نسبت به پیش از برجام تفاوت قابل ملاحظه ای نکرده است.

وی با بیان اینکه وضعیت در حوزه تحریم ها روز به روز بدتر شده است، ادامه داد: اکنون برجام به پلت فورم تبدیل شده است زیرا محاسباتی برای طرف آمریکایی ایجاد شده که ایران تحت هیچ شرایطی به برجام دست نخواهد زد و به هر قیمتی آن را حفظ خواهد کرد.

محمدی گفت: این سخن که اگر آمریکا از برجام خارج شود ما برجام را با اروپا ادامه می دهیم سخن دقیقی نیست و تبلیغاتی است زیرا تقریباً تداوم برجام بدون حضور آمریکا غیر ممکن است زیرا جنس تحریم های آمریکا ثانویه است و تجربه تاریخی نشان داده که جهان به ویژه اروپا در مقابل تحریم های ثانویه آمریکا مقاومت نمی کند.

وی ادامه داد: تحریم های نفتی ایران، تحریم ثانویه آمریکا بود اما به تبع آن اروپا از ما نفت نخرید.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: وضع موجود محصول اشتباه محاسباتی است که برای آمریکا ایجاد شده است و آمریکا تصور می کند با فشار در موضوعات غیر هسته ای می تواند برجام های غیر هسته ای تولید کند و این محاسبه را در داخل کشور برای او به وجود آورده اند.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکا به رژیم تحریم ها اعتیاد پیدا کرد، اضافه کرد: ما این اعتیاد را برای آن ها خلق کردیم و آن ها تصور می کنند در مورد هر موضوعی می توانند مدل برجام را بازسازی و برجام های دو و سه را ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه صورت مسئله واقعی این است که برجام در شرایط فعلی خود به خود رو به فرسایش است، ادامه داد: دولت ترامپ انگیزه های بیشتری برای این فرسایش دارد.

محمدی افزود: منظور آمریکا از خروج از برجام فقط خروج خودش از برجام است نه ما و همه آنها می خواهند ما در برجام باقی بمانیم.

در ادامه ناصر هادیان دیگر کارشناس مسایل بین الملل حاضر در این برنامه با اشاره به اینکه در برجام فقط تحریم های هسته ای برداشته شد، گفت: برجام فقط دعوای ما با آمریکاست.

وی افزود: اگر ما در حال چالش با ابرقدرتی مانند آمریکا هستیم باید بدانیم این تبعاتی دارد و ما را به چالش می کشد زیرا این کشور قدرت، زور و ابزارهای مختلفی را در اختیار دارد.

هادیان گفت: تحریم های اخیر کنگره آمریکا علیه ایران مربوط به برجام نبود گرچه روح برجام را نقض کرده است اما آنها تلاش کردند تحریم های جدید برجام را نقض نکند.

وی با اشاره به اینکه تجمیع تهدیدها به نفع ما نیست، ادامه داد: نباید کمک کنیم انفکاک تهدیدها از بین برود.

هادیان افزود: تحریم های اخیر بنا به گفته آن ها مربوط به سه رفتار ما از جمله بی ثبات کردن منطقه، حقوق بشر و موشک هاست.

وی گفت: برخی بندهای قانون اخیر کنگره آمریکا علیه ایران برجام را نقض کرده است.

این کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اینکه معتقد نیستیم به هر قیمتی برجام را باید حفظ کرد، افزود: در صورت این اقدام از سوی آنها ما هم گزینه های خود را داریم و متناسب با رفتار آن ها اقدام متقابل می کنیم.

هادیان اضافه کرد: منافع شخصی ترامپ در برهم زدن این توافق است زیرا می خواهد طرفداران خود را راضی کند و به وعده های خود عمل کند.

وی گفت: منافع آمریکا در برهم زدن توافق نیست اما منافع ترامپ در برهم زدن آن است.

هادیان افزود: ترامپ سعی می کند توپ را در زمین کنگره بیاندازد و جمهوری خواهان کنگره هم یا تحریم ها را تعلیق می کنند یا این کار را انجام نمی دهند و تحریم های جدید وضع می کنند .

در ادامه محمدی کارشناس مسایل بین الملل گفت: ما در این سه سال راهبردی را پیش گرفتیم و برای این که برجام آسیب نبیند فشارهای آمریکا را تحمل کردیم، از کنار آن گذشتیم و به آن واکنش نشان ندادیم و این محاسباتی را برای آمریکا ایجاد کرد که ایران به برجام دست نخواهد زد و دولت آمریکا را به این نتیجه رساند که با هزینه صفر تحریم ها را احیا کند.

وی با بیان اینکه ما باید این محاسبات را به چالش بکشیم، افزود: باید شرایطی را به وجود بیاوریم که اروپا احساس کند در صورت احیای رژیم تحریم ها، برجام به خطر می افتد در این صورت آن ها به آمریکا فشار می آورند تا برجام را حفظ کند.

محمدی با اشاره به اینکه تحریم های اصلی علیه ایران از سوی آمریکا ایجاد شد،گفت: اگر آمریکا از برجام بیرون برود مقاومت و تعهد بقیه جهان به برجام خیلی معنا ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید در پی راهبردی برای پایبند کردن آمریکا به برجام باشیم، افزود: نباید به این دل خوش کنیم که آمریکا می رود و ما با بقیه ادامه می دهیم، این فرض بسیار خوش بینانه ای است .

محمدی اضافه کرد: اگر راهبردمان را تغییر دهیم می توانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که محاسبات آمریکایی ها متزلزل شود.

کارشناس مسایل بین الملل با بیان اینکه ایران با برجام از بن بست خارج شد، گفت: شرکت توتال فرانسه و شرکت های نروژی، کره جنوبی و چین در کشور ما سرمایه گذاری کرده و خط اعتباری اختصاصی داده اند، وضعیت در حال تغییر است، فضا عوض شده و اتفاقات مثبتی رخ داده است.

هادیان در ادامه سخنان خود در برنامه «تیتر امشب » شبکه خبر به گزینه های پیش روی ایران در صورت خروج آمریکا از برجام اشاره و اضافه کرد: گزینه نخست ما این است که اگر آن ها برجام را پاره کردند، آن را آتش بزنیم، گزینه دوم این است که تا همان میزانی که تا حالا داشتیم با بقیه جهان ادامه دهیم، سومین گزینه این است که به تناسب اقدام آن ها ما هم انجام تعهدات خود را کاهش دهیم و گزینه چهارم ما این است که تعهدات خود را افزایش دهیم و اقدامات بیشتری را در راستای اعتماد سازی انجام دهیم.

وی افزود: باید بر روی هر چهار گزینه کار شود و ترکیبی از گزینه های دوم و سوم را انجام دهیم.

در ادامه محمدی دیگر کارشناس مسائل بین الملل حاضر در این برنامه نیز با تائید این که در صورت خروج آمریکا از برجام باید یکی از این چهار گزینه ها یا ترکیبی از آنها را انجام داد و گزینه پنجمی وجود ندارد، گفت: ما باید راهبرد جدیدی را رسماً اعلام کنیم و این راهبرد تقریباً با گزینه سه منطبق و آن این است که برجام، متن مقدس نیست و قرار بود برای ما نفعی را داشته باشد و تحریم ها را کاهش دهد.

وی افزود: راهبرد جدید که می تواند تا حدودی بازدارنده باشد و فشار اروپا را بر روی آمریکا تشدید کند این است که اعلام کنیم راهبرد حفظ برجام به هر قیمتی را کنار گذاشتیم و راهبرد ما پایبندی به برجام به میزان پایبندی آمریکا به برجام و خروج از برجام به میزان خروج آمریکا از برجام است.

محمدی با اشاره به اینکه آمریکا طرف اصلی و نخ اصلی تسبیح برجام است، اضافه کرد: ما باید متناسب و متوازن با آنچه آمریکا انجام می دهد بخش هایی از تعهدات برجامی خود را متوقف کنیم و آقای روحانی هم در جلسه رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی همین را گفت.

این کارشناس مسایل بین الملل ادامه داد: ماده 36 برجام به ما اجازه می دهد در صورتی که مسئله ای حل نشده باقی بماند همه یا بخشی از تعهدات خود را متوقف کنیم بدون اینکه از برجام خارج شویم.

محمدی افزود: اگر این کار را انجام دهیم محاسبه آمریکا و اروپا را مبنی بر اینکه " ایران در هر شرایطی برجام را حفظ خواهد کرد" به چالش می کشیم و این گزینه را مقابل آن ها قرار می دهیم که از نظر ما پایبندی به برجام موضوعی است که به تناسب پایبندی آن ها به برجام تنظیم می شود.

وی اضافه کرد: این کار بازدارندگی برای برخی از بازیگران برجام ایجاد خواهد کرد وگزینه های ما و ابزارهای فشار ما را علیه طرف مقابل را احیا خواهد کرد. وخروج آمریکا از برجام را هزینه مند کنیم.

محمدی تاکید کرد: باید شرایطی را به وجود بیاوریم که اروپا در مقابل آمریکا بایستد و مانع خروج این کشور از برجام شود و این در شرایطی اتفاق می افتد که اروپا احساس کند که اگر تحریم ها برگردد اصل برجام به خطر خواهد افتاد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: باید بپذیریم که تاکنون راهبرد ما این نبوده است و راهبرد ما محاسبه دیگری را خلق کرده است.

وی ادامه داد: از این به بعد اگر راهبرد خودمان را تغییر دهیم احتمال دارد بر روی محاسبات برخی از بازیگران تاثیر بگذاریم و مسیر را برای آمریکا سخت کنیم.

محمدی با اشاره به اینکه مسیر فعلی برای آمریکا خیلی آسان است، افزود: خیال آمریکا را راحت کردیم که تو هر کاری دوست داری انجام بده و ما کاری نخواهیم کرد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما باید آمریکا را وادار به محاسبه مجدد کنیم، کاری که او سعی دارد با ما بکند و این امکان پذیر است.

مهدی محمدی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان یک تجربه تاریخی افزود: آقای علی لاریجانی در فاصله سالهای 1385 تا 1387 دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته ای بود و الآن هم ایشان جزو مدافعان قدرتمند برجام است.

وی اضافه کرد: ما در این فاصله زمانی پنج قطعنامه گرفتیم و قطعنامه های تحریمی شورای امنیت به جز قطعنامه 1929، بقیه آن شامل قطعنامه های 1696، 1737، 1747، 1803 و 1835 در دوره مدیریت ایشان اعمال شده است.

محمدی گفت: وی یک راهبرد­پلکانی تعریف کرده بود و زمانی که قطعنامه 1696 صادر شد وی­اعلام کرد من 10 عدد سانتریفیوژ را به 164 عدد ارتقا­می دهم.

وی افزود: قطعنامه 1737 که صادر شد گفت 164 سانتریفیوژ را به سه هزار عدد افزایش می دهم و زمانی که قطعنامه 1747 صادر شد گفت من سه هزار سانتریفیوژ را در فاز صنعتی می برم و زمانی که قطعنامه 1803 صادر شد گفت من فازهای جدیدتر و استفاده از ماشین های پیشرفته تر را کلید می زنم.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه چه اتفاقی افتاد؟ گفت: آقای سولانا خرداد 1387 (ژوئن 2008) به تهران آمد و کوتاه آمدند.

محمدی افزود: قبلاً پیش شرط گذاشته بودند که بدون تعلیق غنی سازی ما حتی مذاکره نمی کنیم، پیش شرط تعلیق را برداشتند و گفتند بنشینیم مذاکره کنیم و لازم نیست شما تعلیق کنید و جنگی اتفاق نیفتاد.

وی گفت: دولت امریکا محاسبات استراتژیکش را تعدیل کرد زیرا سولانا بدون نظر امریکا به تهران نیامده بود و آمد پای میز مذاکرات نشست و گفت بدون اینکه تعلیق کنید با شما مذاکره می کنم.

محمدی افزود: مذاکره که بعد از آن شروع شد در اول نوامبر 2008 نخستین جلسه مذاکره ای بود که ویلیام برنز به نمایندگی از امریکا شرکت کرد و 20 دقیقه پشت در اتاق مذاکره کننده ارشد ایران ماند برای اینکه با او صحبت کند.

وی گفت: در همین مذاکرات بود که برای نخستین بار آنها گفتند بیاییم درباره منطقه و ثبات در منطقه صحبت کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: بنابراین محاسبات امریکا تغییر می کند که البته آسان هم نیست.

محمدی گفت: ما محاسبه ای ایجاد کردیم و حتماً به یک دورانی نیاز داریم که امریکا محاسبه مجدد کند.

وی افزود: ما باید امریکا را وادار به محاسبه مجدد کنیم، کاری که او سعی دارد با ما کند و این امکان پذیر است و راهش این است که ما تغییر راهبرد بدهیم.

محمدی گفت: دورنمای خروج از برجام، در صورت خروج امریکا از برجام و احیای تحریم ها را به امریکا واقعاً نشان بدهیم، فقط حرف نزنیم.

وی افزود: ضمن اینکه دست ما خالی نیست، ما گزینه های بسیار متنوعی را در اختیار داریم که باید به یک نقشه ای برسیم برای آنکه از این گزینه ها استفاده کنیم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: معتقدم که تحت این شرایط می توانیم محیط راهبردی را تغییر بدهیم و تجربه تاریخی هم به ما همین را می گوید، امریکا شکست پذیرتر از آن چیزی است که برخی تصور می کنند.

محمدی با اشاره به جمله ای از سردار قاسم سلیمانی افزود: وی می گوید­تنها ملتی که در طول تاریخ لیاقت تاریخی شکست امریکا را دارد ملت ایران است.

در این برنامه ناصر هادیان دیگر کارشناس مسائل بین الملل گفت: اکثریت امریکایی ها موافق برجام هستند و این یک اقلیت قدرتمند است که مخالف هستند و این اقلیت است که می گوید ایران روح برجام را نقض کرده است.

وی با اشاره به اینکه روح یعنی انتظار و مقایسه واقعیت با انتظارات، افزود: می گویند ما انتظار داشتیم که شما روی موشک ننویسید «محو اسرائیل» یا موشک را این گونه به هوا بفرستید یا در منطقه این کار را بکنید و چون این کار را نکردید مطابق انتظارات ما عمل نکردید پس روح برجام را نقض کرده اید.

هادیان با بیان اینکه محاسبات ­راهبردی امریکایی ها با حرف عوض نمی شود، گفت: اینها 38 سال رفتار عملی جمهوری اسلامی در مقابلشان است، یک تاریخ وجود دارد، این یک الگو است و به این نتیجه رسیده است که ما عاقل هستیم.

وی افزود: می گوید ایران بازیگر عاقلی است، هنوز این جمع بندی را روی کره شمالی نداریم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: وقتی که می گوییم بازیگر عاقلی است در اینجا عقل به معنی آن است که بقایش برایش اهمیت دارد و مهم است و انتحاری نیست بنابراین به سمت کارهایی می رود و تدابیری را اتخاذ می کند که ابتدا حفظ بقایش بکند و اگر فرصت یافت اهداف، آرمان ها و قدرتش را بسط و توسعه بدهد.

هادیان افزود: انها به این جمع بندی رسیده اند­و این گونه نیست که با چهار تا حرف و چهار تا عمل محاسبه اصلی شان را عوض کنیم.

وی گفت: امریکا می گوید فشار سیاسی و اقتصادی مهم است و به این جمع بندی روی ما رسیده است.

هادیان افزود: بحث واقعی این است که با یک ابرقدرت طرف هستیم و این ابرقدرت، قدرتش با ما قابل قیاس نیست و این تنها قدرت جهانی در دنیاست و آن هم عمدتاً به خاطر نیروی دریایی اش است.

وی گفت: هر کدام از این ناوهای هواپیمابر حدود صد فروند هواپیما بر روی آن است در حالی که بیش از سه چهارم کشورهای دنیا صد هواپیمای جنگنده ندارند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: شما دارید این ابرقدرت را چالش می کنید و می گویید در این منطقه می خواهم این کارها را بکنم بنابراین دیگر نباید انتظار داشته باشید که او نباید این عکس العمل ها را داشته باشد.

هادیان گفت: اگر موشک هوا می کنید و روی آن می نویسید «محو اسرائیل»، این هزینه دارد.

وی افزود: آنها یک دیدگاهی دارند و آنجا لابی ها و قدرت هایی وجود دارد و تصمیماتی اخذ می شود و این طور نیست که به این سادگی ها عوض بشود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۵۲۰۳۱۱:۳۳:۲۶ ۱۳۹۶/۶/۲۸
فعلا که دولت مردان ما کاسه داغتر از آش شدن... میگن اگر امریکا هم بیاد بیرون ما بازم پایبند میمونیم... بگذریم از اینکه دربرابر نقض های برجام هبچ کاری انجام نمیدن... واقعا اقتدار دولت فقط ولسه بچه های انقلابی هست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین