احمدی‌نژادیسم معلول دوران اصلاحات است

ناصر ایمانی،   3960628023 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

از درون این رادیکالیسم افسارگسیخته جریان اصلاح طلب فردی به نام محمود احمدی نژاد پا به عرصه سیاست گذاشت.

احمدی‌نژادیسم معلول دوران اصلاحات است

اصلاح طلبان یک بار وقتی سال 76 در قدرت قرار گرفتند، تکبر و غرور در قدرت قرار گرفتن آنچنان در آنها بالا گرفت که رادیکالیسم به شدت سیاسی در کشور حاکم شد و این مسئله خود را به نوعی در قالب اباحه گری و تغییرات ایدئولوژیک نشان داد و به مرور تبدیل به اختلافات درونی اصلاح طلبان شد. بر همین اساس بود که بحث عبور از خاتمی مطرح شد و برخی بیان کردند آقای خاتمی از قطار اصلاحات پیاده شده و دیگر رهبر اصلاحات نیست بلکه رئیس دولت است.

از درون این رادیکالیسم افسارگسیخته جریان اصلاح طلب فردی به نام محمود احمدی نژاد پا به عرصه سیاست گذاشت. در واقع می خواهم بگویم پدیده احمدی نژادیسم معلول دوران اصلاحات است. اگر دوران اصلاحات به آن شکلی که در بین سال های 76 تا 84 گذشت نمی شد، یک چنین پدیده ای به نام احمدی نژاد در کشور فرصت مطرح شدن پیدا نمی کرد. یعنی مقصر اصلی حضور پدیده احمدی نژاد در قدرت جریان اصلاح طلب بود. این خاصیت در قدرت قرار گرفتن است.

اصولگراها نیز دچار این غرور در زمانی که قدرت به صورت مطلق در اختیار آنها قرار گرفت شدند. البته به نظر من اصولگرایان باز هم نسبت به جریان اصلاحات توسعه یافته تر بودند چون یکسری انتقاد از خود و انتقاد از درون داشتند ولی اصلاح طلبان در آن 8 سال کمتر در این وادی افتادند. امروز نیز جریان اصلاح طلب مواجه با این موضوع است. یکسری پسمانده های رادیکالی در جریان اصلاحات هستند که ریشه در سال های 76 و 84 دارند و اصلاح طلبان نمی دانند با این افراد چه کنند.

افراد دیگری نیز در جریان اصلاحات هستند که به لحاظ ایدئولوژیک استحاله شدند و تمامیت حاکمیت نظام موجود سیاسی را قبول ندارند. تعداد دیگری تلاش می کنند خود جریان اصلاح طلب را به معنای واقعی و منطقی آن احیا کنند و در عین حال وضعیت به گونه ای شود که جریان اصلاحات از جریان رادیکال و جریان استحاله شده فاصله بگیرد و مرزبندی روشنی داشته باشد. از طرفی نسل جدید اصلاحات نیز وارد صحنه سیاسی شدند که اینها خیلی همخوانی با سنتی های اصلاح طلب اعم از رادیکال و غیررادیکال ندارند.

مثل افرادی که با لیست امید به مجلس و شورای شهر راه یافتند. در مجموع اگر یک تب سنج در بدن جریان اصلاحات بگذاریم الان این جریان دوران خوبی را سپری نمی کند. امروز اختلافات زیادی در میان اصلاح طلبان در موضوع نوع بسته شدن لیست ها وجود دارد. بخشی از این اختلاف نظرها ناشی از در قدرت بودن است که اصلا خصلت در قدرت بودن این است. بخشی از اختلافات ناشی از عدم پالایش جریان اصلاح طلب است.

ما فراموش نکردیم در چهار سال نخست اول دولت آقای خاتمی برخی از اصلاح طلبان چون به لحاظ ایدئولوژیک تغییر ماهیت دادند. در مجموع عملا امروز تلاش برای قرار دادن همه نیروهای درون این جریان داخل صف کاری محال است. حالا این وضعیت نابسامان درون جریان اصلاحات است به این وضعیت باید دولت آقای روحانی را هم اضافه کرد. اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و سال 96 از نامزدی حمایت کردند که امروز سرکار است اما مشی کاملا اعتدالی و محافظه کارانه پیش گرفته است. این رویکرد و مشی اعتدالی و محافظه کارانه اساسا با نوع رویکرد آقای روحانی در مناظره های انتخاباتی و همین طور توقعاتی و انتظاراتی که جریان اصلاحات از او داشت کاملا متفاوت است. الان اصلاح طلبان از یک طرف ماندند با این طیف های مختلف درون جریان اصلاحات چه کار کنند، از طرف دیگر رابطه جوانان جریان اصلاحات با نسل قبل از خودشان منقطع است و فقط با نسل اول بر سر قدرت آمدند چگونگی حل این وضعیت انقطاع نسلی هم به محل چالش بدل شده است. سومین معضل اصلاح طلبان نیز تعریف نوع رویکردشان با دولت آقای روحانی است. برای همین الان در مجموع حال اصلاحات خوب توصیف نمی شود و پیش بینی هم نمی کنم که این حال با توجه به نکات یادشده رو به بهبود رود.

اصلاح طلبان عمدتا در طی سال های گذشته از طریق پرخاشگری و مطرح کردن خطرات جریان مقابل بود که استمرار حیات می داد. یعنی حیات سلبی داشت، الان که جریان اصولگرا هم از قدرت فاصله گرفت و در نوعی خلسه سیاسی فرو رفته است اصلاح طلبان ماندند چه کار کنند که این اختلافات درونی شان را بتوانند طبق معمول سالیان گذشته با مطرح کردن خطرات جریان مقابل رفع رجوع کنند تا خودشان را زنده نگه دارند و اتحادشان را حفظ کنند. 

دیدگاه کاربران

سید محمود رضوی۱۰۵۰۷۳۰۸:۳۵:۰۶ ۱۳۹۶/۶/۲۸
نویسنده سعی کرده با بافندگی های دور از واقعیت و غیر علمی اصلاح طلبان را گروهی شکست خورده معرفی کند. بعلت فراموشی از یاد برده که همین یکسال پیش اکثریت مردم ایران به اصلاح طلبان رای مثبت داده و گروه مقابل را کنار گذاشتند. مقابله با خواست مردم در تمام جملات نویسنده مشهود است و عدم توانائی همراهی و درک خواست اکثریت را در ایشان نشان میدهد. اکثریت مردم بیداری سیاسی خود را در انتخابات نشان داده و با آرای اکثریتی خود اصلاح طلبان را تائید کرده اند.
ناشناس۱۰۵۰۷۹۰۸:۴۱:۱۲ ۱۳۹۶/۶/۲۸
از نظر من، امروز نه اصلاح طلبی معنی داره نه اصولگرایی. هر دو در طول زمان دچار تغییرات شدیدی شدن و افراد منتسب به هر دو جناح هم بسیار ناهمگون هستن. مثلاً در جریان اصلاحات کسانی هستن که با اصل نظام هم میونه خوبی ندارن اما به صراحت ابراز نمیکنن. از طرف دیگه، در جریان اصولگرایی هم برخی کاملاً انحصارطلبن و خودشون رو هدایت‌یافته و بقیه رو گمراه میدونن.بنابراین، هم اصلاح طلبا سر درگمن هم اصولگراها
ناشناس۱۰۵۱۰۶۰۹:۱۶:۲۹ ۱۳۹۶/۶/۲۸
آقای ایمانی! اصلاح طلبها یک خصیصه دارند انهم این است که در مشکلاتشان دنبال فردی خارج از حیطه اصلاحات نیستند اما شما اصولگرایان این خصیصه را هم ندارید احمدی نژاد کسی بود که شما آن را ساختید و پرداختید به او میدان دادید ،پر و بال دادید جریان اصولگرا خوب میدانست احمدی نژاد شخصیتی دارد و شیفته صندلی قدرت که به او وعده انتخابات و ریاست جمهوری داده شد چون در آن برهه(سال 84) تنها کسی بود که میتوانست اصلگرایان را نجات دهد احمدی نژاد فرزند خلف اصولگرایان بود .اما بعدها ناخلف شد به شهادت آقای حداد عادل احمدی نژاد مانند نرم افزاری بود که با عجله و شتاب برای رایانه اصولگرایان ساخته شد اما چون کار با ان را بلد نبودند دستکاری اش کردند و شد ان همه خسران که هشت سال هم دیدیم . در مدت هشت سال چنان ضربات مهلکی بر پیکر اصولگرایان زد که جبرانش تا دهها سال ممکن نیست ! در واقع اگر قدرت و جبهه اصولگرایان را مانند دو طرف رودخانه فرض کنیم احمدی نژاد را مانند پل میان این دو قرار دادند .
امیر حسین سلطان/تهران۱۰۵۵۱۹۱۸:۵۸:۴۷ ۱۳۹۶/۶/۲۸
هموطن ارجمند حقیقتا که گل گقتید و بهتر و شفاف تر از این نمی شد ذیل این مطلب کاملا یکطرفه و بعضا مغرضانه کامنت گذاشت. واقعا دستمریزاد. لطفا اجازه بدهید این را هم اضافه کنم که حسادت و تنگ نظری مخالفین جبهه اصلاحات آن چنان بالا گرفت که بدون محاسبات بعدی و صرفا برای کنار زدن اصلاحات به هر قیمتی به دوران 8 ساله ای بسان دوران سالهای 1384 الی 1392 رضایت دادند و حتی هنوز هم حاضر نیستند به این خطا و این عدم محاسبه برای آینده کشورشان صریحا اعتراف نمایند و از ملت حلالیت بطلبند. من یکی که آنان را هیچگاه نخواهم بخشید و علت و سبب تمامی این ضایعات اقتصادی و غیراقتصادی در سالهای اخیر را دقیقا متوجه مخالفین اصلاحات می دانم ولاغیر. والله اعلم.
ناشناس۱۰۵۱۷۷۱۰:۴۴:۵۷ ۱۳۹۶/۶/۲۸
اين حرف كه احمدى نژاد معلول دوران اصلاحات است را قبول ندارم. احمدى نژاد تأييد صلاحيت شد در حاليكه اصلاً رجل سياسى نبود و در اردبيل پرونده داشت. اين وسط اصلاح طلبان چكاره بودند؟
ناشناس۱۰۵۴۰۰۱۶:۲۰:۵۸ ۱۳۹۶/۶/۲۸
شما إصلاح طلبان سال ٧٦ با بستن فله روزنامه را قلع و قمع كردى
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین