هیولای 1000 اسب‌بخاری آلمانی

گروه فناوری الف،   3960627319

مرسدس بنز با همکاری زیرمجموعه خود AMG، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت از هیولایی رونمایی کردند که مدتی است جهان خودروهای اسپرت در انتظارش هستند.

هیولای 1000 اسب‌بخاری آلمانی

به گزارش خودرو پلاس، مرسدس بنز با همکاری زیرمجموعه خود AMG، در نمایشگاه خودرو فرانکفورت از هیولایی رونمایی کردند که مدتی است جهان خودروهای اسپرت در انتظارش هستند؛ Project One. این سوپر اسپرت، از سوی مرسدس بنز به پاسداشت قهرمانی این شرکت در رقابت‌های فرمول یک تولید شده است و آن را می‌توان نزدیک‌ترین تجربه راندن یک خودروی فرمول1 بر روی جاده دانست تا جایی که موتور آن نیز مشابه موتور خودروهای فرمول یک مرسدس بنز است.


 از همان آغاز مشخص است Project One به‌عنوان یک سوپر اسپرت بسیار سریع طراحی شده و این مسئله به‌ویژه در زمینه طراحی بدنه آن دیده می‌شود، جایی که مرسدس بنز بیش از هر چیز به آئرودینامیک بدنه توجه کرده تا بتواند عبور جریان باد را اطراف بدنه این خودرو مدیریت کند. ظاهر خودرو جذاب است هرچند بعضی گلایه دارند المان‌های دوست‌داشتنی محصولات بنز را در آن نمی‌بینیم که البته حرف درستی هم هست چراکه نشان ستاره بنز را از روی آن برداریم، تشخیص اینکه با یکی از محصولات مرسدس بنز طرف هستیم بسیار دشوار و تا حد زیادی غیرممکن خواهد بود. طراحی بخش‌هایی از خودرو به‌طور مستقیم از خودروهای فرمول1 آمده است که مهم‌ترین آن نصب یک هواکش بزرگ بر روی سقف خودرو است که باید هوای مورد نیاز موتور پرقدرت آن را تامین کند. به‌علاوه یک تیغه عمودی بزرگ هم وظیفه مدیریت عبور جریان هوا را بر عهده دارد و یک بال عقب بزرگ که به‌صورت خودکار در سرعت‌های بالا از جای خود خارج می‌شود این بخش را تکمیل می‌کند. در نمای داخلی، سادگی و کاربردی بودن بیش از هر چیز مدنظر بوده است تا جایی که دو مانیتور بزرگ تنها نشان‌دهنده‌های آن هستند و فرمان ‌هم به شکل فرمان فرمول1 نصب شده است. برای کاهش وزن، غیر از بدنه خودرو، در داخل کابین هم به شکل گسترده‌ای از فیبر کربن استفاده شده است.


موتور؛ دنیای فرمول1 بر روی جاده
هرچند ظاهر متفاوت این خودرو شاید در نگاه اول بیشتر از هر چیز جلب توجه کند اما قطعاً وقتی به جزییات فنی برسید از شنیدن اطلاعات موتور آن شگفت‌زده می‌شوید چراکه مرسدس بنز، موتور مدل‌های فرمول1 را با تغییرات اندک و حتی افزودن توان اضافی به این خودرو آورده است. در اینجا موتور بنزین سوز1/6لیتری V6 را داریم که عیناً در مدل‌های فرمول1 مرسدس بنز هم استفاده می‌شود و با همین موتورها هم قهرمان فصل پیش شده‌اند. این موتور با یک توربوشارژر الکتریکی تقویت شده است و به‌تنهایی 520 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که برای یک موتور1/6لیتری عدد بالایی است. این موتور باید بر روی یک خودروی خیابانی نصب شود و این یعنی باید دوام بیشتری نسبت به خودروهای مسابقه‌ای‌ داشته باشد و به همین دلیل مهندسان مرسدس بنز تغییراتی در این راستا در آن اعمال کرده‌اند؛ حداکثر توان موتور خودرو اکنون به‌جای دور موتور11/500در دور موتو9/000 به‌دست می‌آید ضمن آنکه دور آرام موتور (دور موتور در کارکرد درجا) اکنون بر روی 1/000 تنظیم شده است در حالی که در خودروهای مسابقه‌ای این عدد بر روی4/000 است. موتور خودروهای فرمول یک می‌تواند به‌راحتی دور بگیرد و این مسئله در مورد Project One هم وجود دارد چراکه خط قرمز آن بر روی10/000 دور در دقیقه تنظیم شده است. البته این موتور باوجود تغییرات انجام گرفته همچنان به‌شدت تحت فشار خواهد بود چراکه استخراج بیش از 500 اسب بخار قدرت از یک موتور1/6لیتری به معنای فشار بسیار زیاد به قطعات است و به همین دلیل احتمال فرسایش قطعات موتور بیشتر می‌شود. پیش از این شنیده می‌شد مالکین خودرو به‌صورت دوره‌ای و البته در فواصل 50هزار کیلومتری باید برای تعویض بعضی از قطعات اصلی موتور به نمایندگی‌های مرسدس بنز بروند.

این‌ همه ماجرا نیست چراکه این هیولا همان‌گونه که پیش از این گفتیم یک خودرو هیبرید است و از موتورهای الکتریکی هم بهره می‌برد هرچند توان این موتورها بیشتر برای شتاب گیری‌های لحظه‌ای و رسیدن به حداکثر سرعت به کار می‌رود و قرار نیست با این موتورها مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند. در مدل‌های فرمول1 برای این منظور از یک موتور الکتریکی 161 اسب بخاری استفاده می‌شود اما مرسدس بنز در اینجا دو موتور 161 اسب بخاری دیگر را هم به چرخ‌های جلو اضافه کرده است. به این ترتیب مجموع توان این موتورها به عدد شگفت‌انگیز 000/ 1 اسب بخار می‌رسد تا Project One به یکی از قوی‌ترین خودروهای حال حاضر جهان تبدیل شود. نصب دو موتور در چرخ‌های جلو باعث شده این خودرو عملا یک خودروی چهارچرخ محرک باشد و این یک مزیت بزرگ برای سوپر اسپرت مرسدس بنز AMG در پیچ‌ها است چراکه هم در پیچ پایدار است و هم می‌تواند خیلی سریع از دایره پیچ خارج شود.

سیستم برقی
همه‌چیز در این خودرو خاص است و این مسئله حتی شامل سیستم برق هیبرید آن‌هم می‌شود. سیستم برقی هیبرید این خودرو 800 ولت برق را انتقال می‌دهد و این در حالی است که در سایر خودروهای هیبرید این عدد بین 300 تا 400 ولت است. مجموعه باتری‌ها، مشابه آن چیزی است که در خودروهای فرمول یک هم می‌بینیم با این تفاوت که کمی بزرگ‌تر شده‌اند چراکه باید برق دو موتور الکتریکی اضافی را تامین کنند ضمن آنکه Project One به‌عنوان یک سوپر اسپرت هیبرید، جنبه‌های کاربردی هم دارد و باید بتواند به‌عنوان یک خودروی هیبرید تنها با برق هم حرکت کند. مجموعه این باتری‌ها باعث شده Project One بتواند تنها با برق در حدود 25 کیلومتر را طی کند. البته در این حالت تنها دو موتور الکتریکی جلوی خودرو درگیر هستند و سوپر اسپرت چند میلیون دلاری شما یک خودروی دیفرانسیل جلو و البته نه‌چندان سریع است که صدای چندانی هم تولید نمی‌کند. غیر از این سه موتور الکتریکی که در کار موتور درون‌سوز، توان خود را به چرخ‌ها می‌رسانند، یک موتور الکتریکی بسیار قدرتمند با قدرت بیش از 100 اسب بخار هم بر روی موتور این خودرو نصب شده است که البته توان آن به چرخ‌ها نمی‌رسد. این موتور به توربوشارژر متصل است و وظیفه به گردش درآوردن توربوشارژر را دارد. این موتور می‌تواند بسیار سریع دور بگیرد و به این ترتیب پدیده تأخیر توربو را در این خودرو شاهد نیستیم. البته این‌همه ماجرا نیست چراکه در بعضی موارد (زمانی که از همه توان موتور استفاده نکنید و توربوشارژر در مدار نباشد)، این موتور می‌تواند مانند یک ژنراتور عمل کرده و برق تولید کند. اگر هنوز هم به دنبال منبع برق در این خودرو هستید باید بدانید در زمان ترمزگیری، موتورهای الکتریکی آن مانند ژنراتور عمل کرده و برق تولید می‌کنند و به این ترتیب 80درصد از نیروی ترمز به برق تبدیل می‌شود.

اعداد و ارقام
این خودرو می‌تواند تا 350 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و در کمتر از 6 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد تا به این ترتیب شتابی بیش از بوگاتی شیرون یا پورشه 918 یا هر سوپر اسپرت دیگری در جهان داشته باشد. همه این‌ها برای خودرویی است که سیستم تهویه، شیشه‌های برقی و حتی سیستم سرگرمی اختصاصی مرسدس بنز را درون کابین دارد.

مرسدس بنز با این خودرو چه می‌کند؟
هرچند در Project One همه‌چیز عجیب و فضایی به نظر می‌رسد اما این خودرو اصلاً یک ایده مفهومی نیست و واقعا قرار است به‌همین شکل تولید شود و مرسدس بنز خیلی جدی قصد دارد آن را بفروشد تا به این ترتیب نزدیک‌ترین تجربه به حس یک خودروی فرمول یک در قرن بیست و یکم را بر روی جاده‌ها بیاورد. قیمت این خودرو بر اساس اعلام این شرکت7/2میلیون دلار است که شاید برای یکی از خاص‌ترین سوپر اسپرت‌های جهان چندان ‌هم زیاد نباشد. اگر می‌خواهید برای خرید این خودرو از همین الان صرفه‌جویی کنید باید گفت بسیار دیر اقدام کرده‌اید چراکه تمام 275‌دستگاه از آن‌هم اکنون پیش‌فروش شده است!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین