اماواگرهای حذف برچسب قیمت از روی کالا گفتگوی الف با محمدصادق مفتح: تبعات حذف برچسب قیمت مشخص نیست؛ باید منتظر ماند/ با بگیروببند نه قیمت کاهش می‌باید نه کیفیت افزایش

محسن نظری، گروه اقتصادی الف،   3960627307 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

محمدصادق مفتح که سال‌ها مسؤولیت تنظیم بازار بود، با منطقی دانستند اجرای آزمایشی حذف برچسب قیمت برای بررسی تبعات آن، عنوان کرد: فعلاً نمی‌توان در مورد اثرات این طرح قضاوت کرد و باید منتظر بازخورد اجرای آن در بازار باشیم.

تبعات حذف برچسب قیمت مشخص نیست؛ باید منتظر ماند/ با بگیروببند نه قیمت کاهش می‌باید نه کیفیت افزایش

به گزارش الف؛ در آخرین روزهای حضور محمدرضا نعمت زاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت، تصمیمی گرفته شد تا برچسب قیمت نهایی از روی برخی کالاها حذف شود. این تصمیم که قرار است به‌صورت آزمایشی اجرایی شود، مورد تائید محمد شریعتمداری وزیر صنعت دولت دوازدهم هم قرار گرفت، اما این موضوع با واکنش‌های مختلفی مواجه شد و موافقت و مخالفت دلایل خود ارائه دادند.

موافقان این طرح می‌گویند حذف برچسب قیمت، تفاوت قیمت کارخانه با مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد؛ اما مخالفان اعتقاددارند این طرح در بازار کنونی هرج‌ومرج ایجاد می‌کند.

بر اساس این طرح که قرار بود از ابتدای مهرماه اجرایی شود، صنایع بیسکویت، شیرینی، کیک و شکلات، انواع چیپس و اسنک و محصولات صنایع سلولزی، بهداشتی از درج قیمت مستثنا شود که هفت‌قلم کالای دیگر که شامل انواع محصولات کارخانه‌ای کنسرو، کمپوت، سس، ترشی، شور، مربا و عسل نیز به آن اضافه شد، از درج برچسب قیمت خارج خواهند شوند.

مخالفان معتقدند شفافیت و نظارت کافی بر قیمتی که روی کالاها درج می‌شود، وجود ندارد و این موضوع دست تولید‌کننده را باز می‌گذارد تا هر قیمتی بر روی کالای خود تعیین کند، اما موافقان معتقدند که حذف برچسب قیمت اقدام مثبتی است؛ چراکه حذف برچسب قیمت، تفاوت قیمت کارخانه با مصرف‌کننده را کاهش می‌دهد. به گفته این افراد در حال ‌حاضر با حذف قیمت‌گذاری توسط تولیدکنندگان هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد.

مخالفان می‌گویند حذف برچسب قیمت از روی کالاها موجب افزایش فساد می‌شود و سرنوشت تولیدکنندگان را در اختیار سوپرمارکت‌ها می‌گذارد و این موضوع بسیار خطرناک است و عدم درج قیمت روی کالا موجب تنش میان خریدار و فروشنده می‌شود.

هرچند به گفته مسؤولین وزارت صنعت عنوان کرد کالاهایی که برای اجرای این طرح در فاز اول انتخاب‌شده‌اند، کالاهایی هستند که سهمی اساسی در سبد خانوار نداشته و مانند لبنیات یا سایر محصولات پرمصرف محسوب نمی‌شوند؛ به‌عبارت‌دیگر در فاز اول، اجرای این طرح کالاهایی مانند انواع کیک و بیسکویت، چیپس و پفک، آدامس، شیرینی‌های کارخانه‌ای و سایر تنقلات به همراه مواد سلولزی مانند دستمال‌کاغذی یا حوله‌های کاغذی موردتوجه قرارگرفته‌اند.

محمدصادق مفتح معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت که سال‌ها مسؤولیت تنظیم بازار بود، با منطقی دانستند اجرای آزمایشی این طرح برای بررسی تبعات آن، عنوان کرد: فعلاً نمی‌توان در تبعات آن قضاوت کرد و باید منتظر بازخورد اجرای آن در بازار باشیم.

مفتح در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف، در مورد حذف برچسب قیمت از روی کالا، گفت: اولاً این طرح به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود؛ یعنی آن را برای گروه محدودی از کالاها را که اعلام‌شده، اجرایی و بازخورد آن در بازار بررسی خواهد شد، البته اکنون کالاهایی که در بازار برچسب قیمت ندارند، کم نیستند مانند حبوبات و کالاهای دیگر که بسته‌بندی‌شده، اما برچسب قیمت ندارد و مشکل و خللی هم ایجاد نکرده است.

وی افزود: طرح حذف برچسب ابعاد ناشناخته‌ای دارد که به نظر می‌رسد طراحان به این دلیل این طرح را آزمایشی اعلام کردند و هدفشان این است که جنبه‌های آن را در بازار بررسی کنند. به نظرم فعلاً نباید عجله  کرد و باید  دروِ آزمایشی آن اجرای شود و دید که چه اتفاقی رخ خواهد داد، زیرا ابعاد اجرای آن مشخص نیست و زود است که در مورد آن قضاوت کنیم که این طرح درست است یا نه.

معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علت اینکه مسؤولین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در زمان نعمت زاده وزیر سابق و هم مسؤولین جدید، اجرای این طرح را به‌صورت آزمایشی می‌خواهند اجرا کنند، این است که ابعاد آن مشخص شود و این تصمیم عاقلانه‌ای است.

مفتح با تأکید بر اینکه طراحان حذف برچسب قیمت نگرانی‌هایی دارند، تصریح کرد: ممکن است اجرای این طرح باعث نگرانی‌های بیشتری در بازار شود و تدبیر خوبی اندیشیده‌ شده که این طرح به‌صورت آزمایشی اجرایی شود؛ باید صبر کرد تا نتیجه بعد از مدت دوره آزمایشی چه خواهد شد و مسؤولین بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی بیان کرد: راهی غیرازاین نبود که این طرح به‌صورت آزمایشی اجرا کرد و این منطقی‌ترین تصمیم است و اگر تبعات زیادی در دوره آزمایشی نداشت، می‌تواند به‌صورت کلی اجرایی شود، البته هنوز مشخص نیست اجرای این طرح چه تبعاتی به دنبال دارد به صور قاطع نمی‌توان گفت که ممکن است در بازار هرج‌ومرج ایجاد شود.

 معاون اسبق بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در درج برچسب قیمت‌ که بر روی کالاها ثبت می‌شود، واقعاً نظارت و دقتی در این قیمت‌گذاری نیست؛ هم‌اکنون وقتی به چهارراه مولوی می‌روید مشاهده می‌شود که نرخ برخی کالاها که فروخته می‌شود 40 درصد کمتر از نرخی است که بر روی کالا درج‌شده است؛ یعنی فاکتورها و قیمت‌های مختلفی وجود دارد و در قیمت‌هایی که بر روی کالا ثبت می‌شود، نظارت خاصی بر آن وجود ندارد.

به گفته مفتح، اصل اجرای طرح حذف برچسب که به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد، صحیح است و بعید نیست که حذف قیمت‌ها در بسیاری از کالاها مشکلی را در بازار ایجاد نکند و غیرازاین هم راهی وجود نداشت و ارزش دارد که این موضوع امتحان و مطالعه شود که اگر مشکلاتش کم و یا قابل برطرف شدن بود، حذف برچسب به کالاهایی بیشتر نیز تسری پیدا کند، اما زود است که قضاوت و یا اینکه گفته شود این طرح اشتباه است یا نه و مخالفان دغدغه‌ای را که بیان می‌کنند، همین دغدغه را طراحان طرح دارند.

وی ادامه داد: بهبود کیفیت و پایین آمدن قیمت و... همه در سایه یک بازار رقابتی کامل به دست می‌آید؛ اگر در هر کالایی بازار رقابتی نباشد، یعنی تعداد عرضه‌کنندگان متعدد نباشد و رقابت کامل ایجاد نشود با دستور، بخشنامه، نظارت و... نه می‌توان نه قیمت و نه شبکه توزیع را کنترل کرد و نه کیفیت را افزایش داد.

معاون اسبق وزارت بازرگانی با بیان اینکه تجربه 30 و اندی گذشته نشان داده با دستور و بخشنامه نمی‌توان بازار را کنترل کرد؛ گفت: اگر دولت می‌خواهد برنامه‌ریزی کند؛ باید این برنامه‌ریزی در جهت ایجاد بازار کاملاً رقابتی باشد؛ زیرا رقابتی بودن بازار باعث بهبود کیفیت و پایین آمدن قیمت خواهد شد و برنامه ریزان دولتی باید این دغدغه را داشته باشند.

مفتح اضافه کرد: دولت باید برای هر کالایی به دنبال این باشند که عرضه‌کنندگان آن کالا را افزایش دهد و بازار را به سمت رقابتی شدن کامل سوق دهد، اشاره کردم که تجربه نشان داده با نظارت، بازرسی، بگیروببند، بخشنامه و... کیفیت کالا و خدمات پس از فروش بهبود پیدا نخواهد کرد و قیمت‌ها هم بهینه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی شورا‌ها و بخش‌هایی مانند شورای رقابت و...، ایجاد رقابت در بازار است، گفت: باید از دخالت مستقیم دولت در بازار کاسته شود و تلاش در جهت ایجاد رقابت شکل بگیرد که همه دنیا هم این‌گونه اقدام کرده‌ است و برای تنظیم بازار این روش (ایجاد رقابت) ادامه پیدا کند و بازار کالاها باید رقابتی شود نه با بخشنامه.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۸۵۳۱۸:۵۹:۵۴ ۱۳۹۶/۶/۲۷
فعلا طبعات ان مشخص نمیشود ! واقعا خنده داره اینا فکر میکنند مردم موش ازمایشگاهی هستند ان وقت میخوان اقتصاد را درست کنند در تمام دنیا رقابت در تولید قیمت را پایین می اورد و همه اجناس قیمت بر ان مشخص است حالا اینجا یک عده گویا لصلا سواد اقتصادی ندارند شده اند تصمیم گیرنده برای منافع خاص
ناشناس۱۰۴۸۵۵۱۹:۱۶:۲۱ ۱۳۹۶/۶/۲۷
همین الان قیمت خیلی از اقلام سلولزی و بیسکویت وکیک بالاتراز قیمت اصلی روی جنس درج میشه .مثلا پوشک بچه تا سی درصد زیر قیمت تو فروشگاه های زنجیره ای عرضه میشه اما در داروخانه ها به قیمت روی جنس داده میشه یعنی اینجا در حق مصرف کننده احجاف میشه .سوال اینجاست چرا باید قیمت رو بالاتر بزنن بعد تخفیف بدن؟تو اروپا وامریکا خیلی از کالاهای معروف مثل شکلاتهای نستله قیمت ثابتی دارند وبعضی فروشگاه های بزرگ ازسود خودشون تخفیف میدن .مصرف کننده هم همیشه نمیتونه قیمت اجناس روبه خاطر بسپاره تا سرش کلاه نره .با وجود این همه کاسب بی انصاف این طرح مناسبی نیست.
ناشناس۱۰۴۸۵۷۱۹:۱۹:۵۰ ۱۳۹۶/۶/۲۷
اینجور طرح ها در ایران که همه به فکر جیب خود و کلاه گذاشتن سر مشتری هستند جواب نخواهد داد و تنها اوضاع را بدتر میکند! اگر سوئیس بود جواب میداد ولی اینجا نه
ناشناس۱۰۴۹۸۴۰۰:۱۳:۱۰ ۱۳۹۶/۶/۲۸
مثلا من می خواهم دستمال کاغذی بخرم 20 تا مغازه قیمت می گیرم هر کدوم ارزون ترهست میخرم. بیکارم که هستم. مثل آقای وزیر و طراحان این طرح... آقای وزیر مردم موش آزمایشگاهی شما نیستن که ببینید طرحتون خوب هست یا نه . . .
سید۱۰۵۰۲۵۰۷:۰۶:۴۸ ۱۳۹۶/۶/۲۸
دو سال پیش که قیمتها روی قفسه فروشگاه بعد از تبدیل به دلار استرالیا بیشتر از فروشگاههای استرالیا بود. فقط اینکه به کارکنان فروشگاه بدون مدرک تحصیلی خاص در استرالیا ساعتی 18 تا 22 دلار حقوق میدهند.
محمد۱۰۵۳۲۵۱۴:۲۶:۴۸ ۱۳۹۶/۶/۲۸
در همه کشورهای دارای اقتصاد سالم، بر چسب قیمت الزامی است و فروش هر کالا بدون آن جرم محسوب می شود. در کشور گل و بلبل ما، به جای اینکه ریشه گرانی بعضی از اقلام را پیدا کنند ، طبق معمول نعل وارونه می زنند!! یعنی برای مبارزه با گران فروشی بعضی ها ، بر چسب قیمت را حذف می کنند!!
محمد۱۰۵۳۳۶۱۴:۳۷:۰۵ ۱۳۹۶/۶/۲۸
آقای مفتح! این شعار که ;با بگیر و ببند نه قیمت کاهش میابد و نه کیفیت افزایش میابدتوسط زیاده خواهانی که به شدت مخالف نظارت حکومتی هستند، تا هر چه دلشان خواست به سر ملت بیاورند، خیلی سال پیش طراحی شده و همچنان پیگیری می شود. جهت اطلاع شما ، در کشور های دارای اقتصاد سالم، اتحادیه اصناف مختلف، نرخ گذاری را انجام می دهند ، اما اولا این نرخ گذاری باید دقیقا مستند باشد ، مخصوصا هر افزایش قیمتی می بایست حتما بر اساس مستندات قابل اثبات باشد. و ثانیا یک نهاد حکومتی حتما بر حسن اجرای این عمل نظارت شدید و کامل دارد. و هر گونه فروش کالا و خدمات بدون اعلام و درج نرخ، خلاف قانونی محسوب شده و مستوجب عقوبت می باشد.
ممدخان۱۰۵۳۶۲۱۵:۳۵:۳۹ ۱۳۹۶/۶/۲۸
نفوذ برخی سرمایه داران و تولیدکنندگان در دولت موجب بی بند و باری و تاثیر گذاری در تصمیمات دولت می شود مسئولان ذیربط بهتر است روی جیب مردم آزمایشگاه نزنند ... که حکایت از بی برنامگی دولت خواهد کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین