جادوی دست‌های «معروف» و اولین افتخار جهانی والیبال

گروه ورزشی الف،   3960627203

جای کاپیتان تیم ملی والیبال ایران در بین برترین های جام قهرمانان بزرگ خالی بود.

جادوی دست‌های «معروف» و اولین افتخار جهانی والیبال

به گزارش "ورزش سه"، جام قهرمانان بزرگ والیبال جهان در سال ۲۰۱۷ برای ۶ تیم حاضر در این رقابت ها به اتمام رسید. بدین ترتیب تمامی تورنمنت های ملی والیبال در سال جاری میلادی تمام شد تا حالا بازیکنان کار خود را در حوزه باشگاهی آغاز کنند.

این تابستان اما برای ایران کاملا متفاوت بود. کسب اولین مدال جهانی توسط تیم ایگور کولاکوویچ در جام قهرمانان بزرگ که در ۲ شهر ژاپن برگزار شد، اتفاقی تاریخی را برای والیبال ایران رقم زد.

شاید این کمترین حق این نسل طلایی والیبال ایران بود که از ساعت ۲۰۱۱ استارت موفقیت هایش را زده و از سال ۲۰۱۳ نیز وارد لیگ جهانی شده است. در این میان و در تمام سال هایی که والیبال پله های ترقی را طی کرده، یک فرد با حضور ثابت و بدون حاشیه نقش کاپیتانی را به خوبی برای سایر بازیکنان تیم ملی ایفا کرده است.

سعید معروف که بعد از کنار رفتن علیرضا نادی توسط خولیو ولاسکو به عنوان کاپیتان تیم ملی والیبال انتخاب شد، در سال های اخیر با انگیزه ای بالا به کار خود ادامه داده است.

پای ثابت تیم ملی

با اینکه در ۵، ۶ سال اخیر برخی از بازیکنان به دلیل مصدومیت و دلایل شخصی در مقاطعی از تیم ملی کنار رفته اند، شاید تنها پای ثابت که همواره لب تور ایستاده تا دریافت اول را بگیرد و پاس مناسبی را برای مهاجمان فراهم کند، سعید معروف بوده است. او هیچ وقت حتی به بهانه مصدومیت هم از تیم ملی دور نمانده است. یادمان نمی رود که در لیگ جهانی امسال و در لهستان وقتی معروف دچار مسمومیت شده بود، قصد داشت از زیر سرم بلند شده و به بازی برود که در نهایت در رختکن بار دیگر دچار حالت تهوع شد و نتوانست به میدان برود.

 تجربه فوق العاده اروپایی

سعید معروف با اینکه اکثر سال های حضورش در تیم های باشگاهی را در لیگ ایران سپری کرده، نزدیک به ۴ ماه در یکی از بهترین تیم های باشگاهی اروپا منتقل شد. کاپیتان تیم ملی کشورمان یکی از مهره های اصلی زنیت کازان در راه رسیدن به قهرمانی لیگ روسیه و لیگ قهرمانان اروپا بود و بعد از کسب افتخارات زیاد در چند ماه بار دیگر به لیگ داخلی بازگشت.

لقب «بهترین پاسور جهان» بیراه نیست

بارها در طول سال های اخیر شاهد این بودیم که لقب «بهترین پاسور جهان» از سوی رقیبان ایران به سعید معروف اطلاق می شود. در همین دوره از مسابقات جام قهرمانان جهان شاهد بودیم چند بازیکن و مربی خارجی به تمجید از پاسور ایرانی پرداختند. متیو اندرسون پشت خط زن تیم ملی واایبال آمریکا در این باره گفت: «من با معروف هم بازی بوده ام و می دانم چه قابلیت‌هایی دارد. سعید هم که همیشه مثل جادوگرها در کنار بازیکنان قرار دارد و در دفاع روی تور و حملات، کار را برای ما دشوار می کند.»

همچنین جان اسپیرا، سرمربی تیم ملی آمریکا نیز به تمجید از پاسور ایرانی پرداخته است: «می توانم بگویم معروف یک رهبر خوب است. به عنوان رهبر تیم نقشش را خیلی خوب بازی می کند و با انرژی خاصی پاس ها را برای مهاجمین اش مهیا می کند.»

فیلیپ بلین مربی فرانسوی تیم ملی ژاپن یکی دیگر از کسانی بود که در طول این مسابقات به تمجید از توانایی معروف پرداخت: «ایران یکی از بهترین پاسورهای جهان را در اختیار دارد و باید اعتراف کنم که ایران تیم تمام عیاری است و در حال حاضر قوی‌تر از ژاپن کار می‌کند.»

 محمودی: معروف غنیمت بزرگی است

بهنام محمودی، پیشکسوت والیبال ایران درباره توانایی های سعید معروف به خبرنگار "ورزش سه" می گوید: «سعید معروف در جریان این مسابقات هم نقش کلیدی در تیم ملی ایفا کرد. او برای والیبال ایران یک غنیمت بزرگ است. جدا از بحث های فنی می بینیم که سعید خیلی خوب همه بازیکنان را در زمین مدیریت می کند و نقش یک رهبر را خیلی خوب ایفا کرده است. در بحث های فنی هم که پاس هایی که معروف می دهد، شاید از دست هیچ کدام از پاسورهای جهان برنیاید چون او بی نظیر است.»

جادوگر تا کی ادامه می دهد؟

 سعید معروف که حالا با لقب جادوگر والیبال شناخته می شود، ماه آینده ۳۲ سالگی خود را جشن خواهد گرفت. این در حالی است که بازیکنی چون شهرام محمودی با وجود سن پایین تر تصمیم به خداحافظی گرفته یا برخی از نفرات همچون علیرضا نادی نتوانستند در اوج بمانند و ناخودآگاه کنار رفتند. فعلا اثری از خستگی و دلزدگی در چهره رهبر تیم ملی والیبال ایران دیده نمی شود و همه امیدوار هستند او حداقل تا المپیک ۲۰۲۰ با همین روند به کار خود ادامه دهد. در ۷ سال اخیر معروف پای ثابت حضور در تیم ملی شده است و هواداران والیبال به کسب نخستین مدال در المپیک با تداوم حضور او هستند. باید دید این انگیزه در وجود کاپیتان تیم ملی ایران وجود دارد و او در تاریخ سازی های بعدی تیم ملی چقدر نقش خواهد داشت. دل نگرانی اصلی اینجاست که بعد از کنار رفتن معروف والیبال ایران دچار چالشی جدی شود.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  21. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  22. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  23. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

آخرین عناوین