تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی مولانا رونمایی می‌شود

گروه کتاب الف،   3960627126 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی مولانا رونمایی می‌شود

به گزارش الف کتاب،  غلامعلی حدادعادل در گفت‌و‌گو با ایبنا گفت:‌ استاد محمدعلی موحد چندین سال است که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی مشغول تصحیح جدیدی از مثنوی مولاناست. این کتاب نود سال بعد از تصحیح نیکلسون منتشر می‌شود و ادامه دهنده راهی است که نیکلسون در سال‌های قبل آن را پیموده است.

وی ادامه داد:‌ این اثر نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش محمدعلی موحد در حوزه مولاناپژوهی است که چاپ شده است و ان‌شالله به زودی در مراسمی توسط فرهنگستان رونمایی خواهد شد.

یک‌سال پیش برخی منابع خبری از انتشار قریب‌والوقوع تصحیح جدید از مثنوی مولوی به همت محمدعلی موحد خبر داده بودند، اما بعد از گذشت یک‌سال این اثر هنوز منتشر نشده است.

محمدعلی موحد از چهره‌های مطرح مولوی‌پژوهی در ایران است. به قلم این پژوهشگر آثار متعددی مربوط به مولانا و شمس و شاگردان این شاعر و اندیشمند بزرگ ایرانی منتشر شده است. از آن جمله می‌توان به کتاب «رساله در مناقب پروردگار» اثر فریدون بن احمد سپهسالار اشاره کرد. این اثر با تصحیح و توضیح محمدعلی موحد و صمد موحد از سوی نشر کارنامه به چاپ رسیده است. رساله‌ی سپهسالار یکی از سه کتابی است که به اندک فاصله پس از درگذشت مولانا، درباره‌ی او نوشته شده است.

همچنین کتاب‌های «شمس پرنده: چهل و هشت غزل دیوان شمس تبریزی» (تصحیح و مقدمه)، «ابتدا نامه» اثر محمدبن محمد سلطان ولد فرزند بزرگ مولوی، (تصحیح همراه علیرضا حیدری)، «در جست‌وجوی آینه: گزیده مقالات شمس تبریزی٫» (گردآوری)، «تماشای خورشید؛ گزیده‌ای از مقالات شمس تبریزی» (تصحیح و مقدمه)، از دیگر تلاش‌ها و پژوهش‌های محمدعلی موحد درباره‌ مولانا و شمس است.

این پژوهشگر هم‌چنین کتاب‌های «باغ سبز؛ گفتارهایی درباره شمس و مولانا»، «قصه قصه‌ها، کهن‌ترین روایت از ماجرای شمس و مولانا» را تالیف کرده است.

مثنوی، مشهور به مثنوی معنوی (یا مثنوی مولوی)، نام کتاب شعری از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی شاعر و صوفی ایرانی است. این کتاب از 26 هزار بیت و شش دفتر تشکیل شده و یکی از برترین کتاب‌های ادبیات عرفانی کهن فارسی و حکمت پارسی پس از اسلام است. این کتاب در قالب شعری مثنوی سروده شده‌است.

از تصحیح مثنوی توسط نیکلسون به عنوان بهترین تصحیح از متن مثنوی یاد می‌شود. نیکلسون در تصحیح و تنقیح مثنوی به ده نسخه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین مربوط به قرن‌های هفت و هشت هجری قمری مراجعه کرده است.

محمدعلی موحد، سال 1302 در تبریز به دنیا آمده است. موحد تحصیلات‌اش را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد. موفق به اخذ مدرک دکتری حقوق خصوصی از این دانشگاه شد و در سال 1338، پس از فراغت از تحصیل، برای آشنایی بیشتر با مباحث حقوق بین‌الملل به انگلستان رفت و مطالعات خود را زیرنظر پروفسور جنینگز در دانشگاه کمبریج و پروفسور شوارتزنبرگ در لندن ادامه داد.

کتاب جشن‌نامه محمدعلی موحد به نام «با قافله شوق» دربرگیرنده مقاله‌هایی از دوستان، همکاران و شاگردان‌‌اش درباره زندگی و آثار موحد، در دانشگاه تبریز توسط محمد طاهری خسروشاهی، از محققان حوزه ادبیات فارسی در آذربایجان، تدوین و منتشر شده‌ است.

دیدگاه کاربران

ایرانی۱۰۴۶۱۸۱۲:۵۴:۰۷ ۱۳۹۶/۶/۲۷
سلام و درود بر استاد محمد علی موحد. خواندن کتابهای باغ سبز (گفتارهایی درباره شمس و مولانا) و قصه قصه ها (کهن ترین روایات از ماجرای شمس و مولانا) را به تمامی دوستداران ادبیات فارسی توصیه می کنم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین