صدای پای تشکیل اسرائیل دوم می آید

امیرحسین یزدان پناه،   3960627056 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بحرانی دیگر در منطقه در حال شکل گیری است؛ آن هم زمانی که بحران داعش که منطقه را به خاک و خون کشید هنوز تمام نشده است.

صدای پای تشکیل اسرائیل دوم می آید

بحرانی که برخی تحلیل گران تبعات سخت و بعضا جبران ناپذیر آن را مدت دار و ناظر به همه کشورهای منطقه به ویژه ایران، ترکیه و عراق می دانند. بحرانی که  با شکستن هنجارهای شکننده سیاسی-امنیتی منطقه به بی نظمی و ناامنی دامن زده و ممکن است به قطعه اول دومینوی تجزیه طلبی در غرب آسیا بدل شود؛ بحرانی که یک رژیم مانند اسرائیل را بیخ گوش ایران ایجاد می کند آن هم تحت پوشش «همه پرسی اقلیم کردستان عراق». برخی این اتفاق را شکل گیری «اسرائیل دوم» توصیف کرده اند. اتفاقی که درظاهر تنها یک حامی دارد و آن هم رژیم صهیونیستی است.

حمایت چند روز پیش بنیامین نتانیاهو از همه پرسی در کردستان عراق، هرچند حمایت رسمی رژیم صهیونیستی از تجزیه عراق بود اما ریشه در گذشته دارد. روابط اسرائیلی ها با کردهای شمال عراق به اواخر دهه 70 میلادی بر می گردد تاجایی که حتی  روابط مخفیانه اسرائیل با کردها در سال 1980 توسط مناخیم بگین، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، به رسمیت شناخته شد... (حتی) در سال 2004، رسانه های اسرائیلی در مورد جلسات مقامات اسرائیلی با رهبران سیاسی کرد گزارش هایی منتشر کردند. صهیونیست ها درباره کردها حتی ادعای ژنتیکی و خونی هم دارند تاجایی که 16 سال پیش در سال 2001 روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی مبسوط مدعی شد که کردها و یهودی ها ارتباط ژنتیکی تاریخی باهم دارند. آن ها درباره برخی سرزمین های عراق همچون بابل نیز ادعاهای تاریخی دارند. صهیونیست ها طی دهه های اخیر از تجزیه عراق و جدا شدن کردستان استقبال کرده و حتی مقامات این اقلیم را تشویق به این کار کرده اند. چنین اتفاقی برای اسرائیل چند مزیت جدی دارد:

اول این که همسایگی استراتژیک کردستان عراق با ایران، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیلی را به کنار مرزهای ایران می کشاند. جایی که به راحتی می توانند بر ایران، عراق و ترکیه نظارت امنیتی و اطلاعاتی داشته باشند. موضوعی که هم اکنون نیز درحال انجام است. روزنامه فایننشال تایمز چاپ انگلیس در سال 2014 تاکید کرده بود که «شرکت های اسرائیلی در حوزه های مختلف در داخل کردستان سرمایه گذاری کرده اند» و «همه شرکت های اسرائیلی فعال در کردستان عراق توسط ژنرال های اسرائیلی اداره می شوند». گفته می شود مهم ترین مقام سابق صهیونیستی که در اقلیم کردستان فعالیت می کند «دانی یاتوم» رئیس سابق موساد است.


مزیت دوم برای صهیونیست ها این است که تشکیل یک کشور جدید می تواند ذهن ها را از فلسطین اشغالی تاحدودی منحرف کرده و حتی به دولت کردستان منتقل کند. مزیت بعدی این که اسرائیلی ها در کردستان عراق منافع اقتصادی نیز دارند. در گزارشی که  اندیشکده صهیونیستی «مرکز امور عمومی جروزالم»  (Jerusalem Center For Public Affairs) در سال 2012 منتشر کرد اعلام شده که «دولت کردی با شرکت های امنیتی و ارتباطات اسرائیل برای آموزش نیروهای امنیتی کردستان و تأمین تجهیزات پیشرفته آن ها قرارداد بسته است» در این گزارش آمده که فرودگاه بین المللی اربیل عراق را نیز اسرائیلی ها ساخته اند.  فایننشیال تایمز نیز در تابستان 2015 گزارش داد که « 75 درصد نفت وارداتی اسرائیلی از کردستان عراق تامین می شود». 

در ژوئن 2014 رویترز تصویری از یک تانکر دریایی را که در یک بندر در سرزمین های اشغالی پهلو گرفته بود ، منتشرکرد. برد دیگر اسرائیل در صورت انجام تصمیم بارزانی و تجزیه عراق این است که این رژیم می تواند از محل تقویت روابط خود با مقامات این اقلیم هم یک متحد علنی در منطقه برای خود دست و پا کند و هم بر تحولات منطقه اثرگذارتر باشد.

البته در این منافع اسرائیل تنها نیست و به نظر می رسد آمریکا نیز منافع خود را در صورت تجزیه عراق دشت خواهد کرد. هرچند آمریکا رسما اعلام کرده که مخالف برگزاری همه پرسی است اما رویکرد آمریکایی ها نشان می دهد که آن ها در واقع خیلی مخالف  تجزیه عراق نیستند. چه این که تجزیه کشورهای منطقه به دولت های کوچک تر که راحت تر بتوان آن ها را مدیریت کرد، از جمله سیاست های آمریکا  در منطقه است. حتی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در روزی که این کشور با این همه پرسی مخالفت کرده بود آن را «مسئله داخلی عراق» دانسته و گفته بود «اولویت باید شکست داعش باشد و بعد از تحقق این هدف، می توان مسئله همه پرسی را بررسی کرد» تا آمریکا نشان دهد خیلی مخالف تجزیه نیست. به خصوص این که به دلیل تفاوت های فرهنگی که  اقلیم کردستان درمقایسه با سایر کشورهای غرب آسیا دارد ظرفیت آن که به یک کشور برای پیاده سازی الگوهای فرهنگی غرب نیز تبدیل شود ، دارد.

صدای پای تشکیل اسرائیل دوم در منطقه با طرحی که بارزانی فعلا مجدانه دنبال می کند بیش از گذشته و جدی تر از همه زمان ها به گوش می رسد. اتفاقی که اگر جلوی آن گرفته نشود نظم شکننده منطقه را در هم ریخته و پس از آن باید منتظر تبعات امنیتی آن در کشورهای همسایه و ازجمله ایران بود. به همین دلیل است که ایران قاطعانه مقابل طرح غربی-عبری تجزیه عراق که بخشی از پازل بزرگ ترطراحی شده غرب برای منطقه است ایستاده است. پازلی که نه طرحی برای تشکیل یک کشور جدید بلکه طرحی برای شکل گیری زمینه جنگ های بعدی در منطقه  خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۷۱۹۱۵:۳۸:۰۳ ۱۳۹۶/۶/۲۷
مقایسه درستی نیست. اسراییلی ها از دیگر جاهای دنیا آمدند اما کردها حتی پیش از ترکان ترکیه در اینجا بوده اند.
ناشناس۱۰۵۱۷۹۱۰:۴۹:۵۵ ۱۳۹۶/۶/۲۸
نقشه نحسشون رو دیدی حتی برای اهواز و انطرفتر از اهواز هم نقشه کشید ه اند.
ناشناس۱۰۶۵۵۵۱۰:۵۱:۱۶ ۱۳۹۶/۶/۳۰
شما برید کتابهای سومر شناس هومر را بخونید بعد در موردتاریخ ترکها قضاوت کنید.کردها اصالتا کولی تبار هندی هستند.
ناشناس۱۰۴۷۸۰۱۶:۴۲:۴۷ ۱۳۹۶/۶/۲۷
متاسفانه جدایی طلبان در آسیا اکثرا آلت دست مستکبران قرار گرفته اند.چون منافع جدایی فقط به جیب بانیان جدایی طلبی می رود آن هم نه از طُرق معمول بلکه از طریق اجاره قسمتی از خاک اقلیم به آمریکا ،اسراییل و ناتو.برای مردم اقلیم جز بدبختی نتیجه ای ندارد.چون از بازار کار کشور مادر اخراج می شوند و باید اقلیم منتظر موجی از بیکاران باشد.از لحاظ اقتصادی چون وابستگی حمل و نقلی و ...به کشور مادر دارند در صورت تحریم و نداشتن رابطه مردم اقلیم به گونه ای در قحطی و مشکلات واردات و صادرات قرار می گیرند.این قحطی اقلیم را مستعد ناامنی و کشت و کشتار و برادر کشی می کند حتی شاید دامن احزاب استقلال طلب را بگیرد لذا جدایی طلبی خیانت به مردم اقلیم است آن هم نه بانیت خوب بلکه خیانت با افکار شرورانه و شیطانی و باز گذاشتن دستان مستکبران بر سرنوشت مردم اقلیم. من کاری به حرفهای سایر کشورها ندارم ولی آنقدر اطمینان دارم که بگویم نصایح مقامات ایران از سردار شمخانی گرفته تا سردار سلیمانی و وزارت خارجه واقعا دلسوزانه و در جهت منافع مردم اقلیم است حتی به نفع خود بارزانی و احزاب کرد است.امیدوارم بارزانی روابط سیاسی با ایران و اقتصادی با عراق و ترکیه را به دوستی با اسراییل که همیشه مردم ایران را به بمب اتمی تهدید کرده ترجیح ندهد و نقش کسی را که سنگی به چاهی بیاندازد را بازی نکند که منطقه کشش یک بحران جدید را ندارد.
ناشناس۱۰۵۴۷۹۱۸:۱۰:۱۵ ۱۳۹۶/۶/۲۸
عالی بود. باتشکر.
ناشناس۱۰۶۳۸۸۲۲:۰۷:۵۹ ۱۳۹۶/۶/۲۹
کردها مردمی دلیر هستن و احتیاج به کار و رفاه اجتماعی دارن
علی۱۰۶۳۹۹۲۲:۵۵:۵۲ ۱۳۹۶/۶/۲۹
ضرب المثل ایرانی :مرگ خوب است اما برای همسایه اگر تجزیه خوب است چرا آمریکا در مورد کشور خودش که از 30 ایالت تشکیل شده اجرا نمی کند؟چرا کشورهای اروپایی به دنبال اروپای واحد(اتحادیه اروپا) هستند؟چرا هرچه جنگ بدبختی و تجزیه هست ،در مورد کشورهای جهان سوم اجرا می شود؟ اگر با دیدگاه قومی و مذهبی کشورهای منطقه تجزیه شوند، هر کشور خاورمیانه باید حداقل به ده کشور جدید تبدیل شود!!! پروژه خیلی پیچیده نیست ،اول داعش را علم کردند بعد به بهانه داعش عراق و سوریه را نابود کردند و حالا با یکسری حکام خائن و نادان محلی کمر به تجزیه کشورهای منطقه بسته اند.
یوسف کورد۱۰۸۶۱۹۰۱:۱۴:۵۷ ۱۳۹۶/۷/۳
سلام دوست عزیز ،بنده کورد ایران هستم ،خیلی دوست داشتم تمام کوردها جزء ایران میبودن و ایران هم ب صورت فدرالی ب قول خودت مثل امریکا میبود ،ببین دوست عزیز هیچکسی خواهان درگیری و‌ناامنی نیست و تجزیه ... ببین هرقومیتی دارای یک حق وحقوقه مثل تدریس ب زبان مادری که یک نمونشه و درقانون اساسی قید شده ،اما ما ازآن محرومیم ،بیکاری و....بماند که..
دبیر تاریخ - زنجان۱۰۷۰۱۲۱۰:۲۲:۰۳ ۱۳۹۶/۶/۳۱
مطمئنا تجزیه عراق به نفع منطقه و کردها نیست. اگر کردها خیال می کنند که در صورت تجزیه شدن عراق به رفاه خواهند رسید ،رفاه و امنیتشان موقتی خواهد بود.تنها راه چاره این است که حکومت های مرکزی منطقه ، تمام مردم خود را بدون در نظر گرفتن قومیت و دین و مذهب به رسمیت بشناسند و حقوق فردی و اجتماعی آنان را بدون کم و کاست در برنامه ملی خود لحاظ نمایند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین