پشت پرده سفر حکمتیار به غرب افغانستان

گروه سیاسی الف،   3960626296

در حالی که غرب افغانستان محور توجه بسیاری از کشورهای عربی بویژه عربستان محسوب می‌شود و تلاش‌های آشکاری برای راه‌اندازی اختلافات مذهبی در ولایت هرات ادامه دارد برخی از منابع خبری از سفر «حکمتیار» رهبر حزب اسلامی به این ولایت خبر داده‌اند.

به گزارش تسنیم، در روزهای گذشته برخی منابع خبری گفته‌اند «گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان برای دیدار با تعدادی از بزرگان هرات به این ولایت سفر می‌کند.

این در حالی است که حملات تروریستی به مساجد شیعیان و ترور علمای شیعه در دو سال اخیر در این ولایت افزایش یافته و بنظر می‌رسد که برخی از کشورهای عربی نیز با استفاده از گروه‌های تکفیری برای ایجاد اختلافات مذهبی در این ولایت تلاش می‌کنند.

حمایت‌های آشکار و پنهانی ریاض از حضور دوباره رهبر حزب اسلامی در کابل نشان از آن دارد که گلبدین حکمتیار از عناصری است که می‌تواند اهداف عربستان سعودی را در افغانستان اجرایی کند و حتی به ترویج وهابیت در این کشور کمک کند.

وابستگی حکمتیار به عربستان موضوعی انکارناپذیر نیست زیرا در گذشته نیز وی برای اعزام جنگجویان حزب اسلامی به یمن با هدف حمایت از حکومت ریاض اعلام آمادگی کرده بود.

بنابراین سفر حکمتیار به ولایت هرات که به همکاری با گروه تروریستی داعش نیز متهم است؛ نمی‌تواند بی ارتباط با جریان‌های افراطی و فعالیت گروه‌های تکفیری در این ولایت باشد.

رهبر حزب اسلامی حکمتیار در حالی به هرات خواهد رفت که اخیرا «اسماعیل‌خان» از فرماندهان جهادی سابق و از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز هشدار داده بود که برخی از افراد برای ایجاد ناامنی در هرات به دنبال کسب قدرت در این ولایت هستند.

در پی حمله اخیر گروه تروریستی داعش به نمازگزاران در مسجد امام زمان(ع) در کابل، «امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان از حکومت وحدت ملی خواسته بود تا از حکمتیار درباره نحوه فعالیت و چگونگی سازماندهی گروه تروریستی داعش در افغانستانپاسخ بخواهد زیرا وی پیش از این از گروه تروریستی داعش اعلام حمایت کرده بود.

برخی اخبار نیز حاکی از آن است که حکمتیار ماه گذشته نیز از جنگجویان حزب اسلامی خواسته تا در درگیری بین گروه تروریستی داعش و طالبان از داعشی‌ها در افغانستان حمایت کنند.

با در نظر گرفتن گسترش فعالیت مدارس افراطی تکفیری در هرات و حملات متعدد گروه‌ تروریستی داعش به شیعیان بویژه در این ولایت، احتمال سوء استفاده حکمتیار از این فضا وجود دارد تا اهدافش را برای ایجاد اختلافات مذهبی بر اساس هدایت عربستان در غرب افغانستان اجرایی کند.

«احمد سعیدی» دیپلمات سابق افغان و کارشناس امور سیاسی معتقد است که عربستان در حملات تروریستی به مساجد شیعیان در هرات نقش دارد و از جریان‌های افراطی وهابی - سلفی و گروه تروریستی داعش در این ولایت حمایت می‌کند.

«عطامحمد نور» رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز چندی قبل ضمن ابراز نگرانی نسبت به توطئه‌های سازمان یافته برای ایجاد ناامنی و دامن زدن به اختلافات در این کشور گفته بود که تمام اختلاف‌های قومی و مذهبی حکمتیار و واکنش‌های او در برابر شیعیان و دولت ایران هیچ پیامی جز شیعه‌کشی ندارد زیرا وی با گروه تروریستی داعش بیعت کرده است و برای اظهارات ضد شیعی علیه جمهوری اسلامی ایران، از کشورهای عربی پول می‌گیرد.

با این حال آنچه به نگرانی ناشی از توطئه‌های مداوم علیه شیعیان در افغانستان می‌افزاید، نگاه مصلحت‌گرایانه حکومت اشرف غنی در مقابله با جریان‌های افراطی و وهابی و دست باز گروه‌های تکفیری در این کشور است.

عدم برخورد قاطعانه اشرف غنی، حمایت سازمان‌های اطلاعاتی و استقرار پایگاه سیاسی توسط افرادی مانند حکمتیار در حمایت از جریان‌های افراطی تکفیری بویژه داعش سبب افزایش حملات تکفیری‌ها و جسور شدن عوامل آنها در این کشور شده است.

برخی از کارشناسان افغان نیز می‌گویند که با ورود حکمتیار به کابل فعالیت گروه‌های تکفیری و حملات تروریستی به شیعیان در این کشور افزایش یافته است.

با در نظر گرفتن اینکه حکمتیار در اظهارات خود بارها بطور آشکار از گروه تروریستی داعش حمایت کرده است، مردم ولایت هرات و سایر ولایات همجوار آن نیز از سفر وی به هرات نگران هستند.

این در حالی است که در هفته‌های اخیر زمزمه‌های افزایش فعالیت گروه تروریستی داعش در مناطقی از ولایت «غور» و درگیری‌های پیدرپی گروه طالبان با جنگجویان داعش شنیده می‌شود.