کارشناسان در گفتگو با الفمطرح کردند؛ آمریکا به دنبال خروج از برجام نیست/بازگشت به قبل از برجام هزینه دارد/دولت ادبیات خود را در مورد توافق هسته ای تغییر دهد

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960626270 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

دونالد ترامپ، رئيس جمهور ايالات متحده براي دومين بار پس از ورود به کاخ سفيد، تحريم هاي هسته اي ايران را براي يک دوره 120 روزه ديگر تعليق کرد.

اين اتفاق در شرايطي رخ داد که ترامپ بار ها از توافق هسته اي انتقاد و آن را «بدترين توافق تاريخ» توصيف کرده است.

به گزارش الف، دونالد ترامپ بعد ازحضور در سمت ریاست جمهوری در 27 اردیبهشت ماه امسال این تحریم ها را تعلیق کرد و برای بار دوم هم چنین تصمیمی گرفت. در همین راستا خبرنگار الف، به سراغ دو تن از کارشناسان هسته ای رفته و گفتگویی با آنها انجام داده است که بدین شرح است:

فواد ایزدی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اظهارات روز گذشته ترامپ در مورد ایران و امضای تمدید 120 روزه تعلیق برخی تحریم‌ها اظهار داشت: امضای تمدید 120 روزه تعلیق برخی از تحریم های ایران از سوی ترامپ نشانگر این است که آمریکا در حال حاضر به دنبال خروج از برجام نیست و تنها به دنبال فشار بیشتر بر روی ایران است.

وی تصریح کرد: اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی در واقع نشان از خروج آمریکا از برجام نیست بلکه استفاده آمریکا از برجام به عنوان فشار بیشتر بر روی ایران است تا از این طریق بتواند به اهداف خود در مورد ایران دست پیدا کند. آمریکا با ادعای اینگونه اظهارات تنها به دنبال تحریم های بیشتر علیه ایران است.

این کارشناس مسایل آمریکا خاطرنشان کرد: در زمان اجرای توافق هسته ای دو موضع گیری از سوی دولت آمریکا در موعد 120 روز و یا 90 روزه وجود دارد که کاخ سفید در طی این دوران ها اعلام میکند که آیا ایران برجام را نقض کرده است یا خیر، اما این آمریکایی ها هستند که همواره برجام را نقض می کنند و ما هر چند هفته شاهد تحریم های جدید آمریکا علیه ایران هستیم.

ایزدی ادامه داد: اینکه ترامپ ادعا می کند که اکتبر تکلیف ایران را مشخص خواهد کرد بدین معنا است که ببیند که عکس العمل ایران در مورد برجام چیست، آیا از برجام خروج پیدا می کند یا اینکه به همین روند ادامه میدهد. عده‌ای معتقد هستند که توافق هسته ای برای ایران حیثیتی و ناموسی است و از برجام خروج نمی کند بلکه باید با برجام بیشتر بازی کرد، اما در مقابل نیز عده ای معتقد هستند که اگر به ایران فشار بیاوریم به سمت قبلی  حرکت میکند و به دوران گذشته خود باز میگردد که این تفکرات هم در داخل و هم در خارج از کشور وجود دارد.

این کارشناس مسایل هسته ای خاطرنشان کرد: تفکر اول به نوعی به نظر میرسد که دفاع بی چون و چرا از برجام است که توجیه اقدامات طرف مقابل بوده که به ضرر کشور است و این که گفته میشود که اگر آمریکایی ها از برجام خارج شود ما با اروپایی ها ادامه میدهیم نیز خلاف برجام است یعنی ما محدودیت ها و تحریم ها را نیز میپذیریم و فعالیت های هسته ای خود را طبق برجام ادامه نمیدهیم.

وی تاکید کرد: روند ادبیات دولت درباره اجرای برجام باید اصلاح شود چراکه اینطوری که بگوییم فقط با اروپایی ها باید برجام را ادامه میدهیم هم هویج را میخوریم و هم چماق را که این به ضرر کشور خواهد بود.

*بازگشت ایران به قبل از برجام هزینه دارد

حسن بهشتی پور، کارشناس مسایل هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد برجام گفت: ترامپ چاره ای جز اینکه بخش مربوط به تمدید تعلیق تحریم ها را امضا کند نداشت، چرا که اگر امضا نمیکرد نقض برجام شناخته میشد و هزینه زیادی را باید پرداخت میکرد. آمریکایی ها به دنبال این هستند که ایران برجام را کنار بزند و ایران نیز با هوشمندی خود چنین کاری را نخواهد کرد. وی تصریح کرد: اگر ترامپ به تهدیدات خود علیه ایران ادامه دهد، به ضرر خود آنها خواهد بود چراکه برجام موجب شد تا توافق بین المللی بین چند کشور به وجود بیاید و زیرپا گذاشتن آن به ضرر خود آمریکایی ها خواهد بود.

 این کارشناس مسایل هسته ای ادامه داد: آژانس طی 8 نوبت اعلام کرد که ایران به قوانین برجام متعهد بوده و آن را اجرایی کرده است و تهدیداتی که ترامپ علیه ایران بیان میکند بیشتر شبیه لاف زدن است.

بهشتی پور تاکید کرد: قرار بود برجام الگویی برای حل و فصل معضلات خارجی مثل کره شمالی تبدیل شود اما از زمانی که از ریاست جمهوری ترامپ میگذرد، وضعیت کره شمالی تهدید آمیزتر شده است و به جای اینکه ترامپ از طریق مذاکره و گفتگو همانند برجام موضع کره شمالی را حل و فصل کند، بهانه های مختلفی نیز در مورد برجام میگیرد که این اظهارات تنها در راستای اهداف رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسایل هسته ای ادامه داد: آمریکا با فشار وارد کردن بر روی ایران، به دنبال این است تا وانمود کند که ایران برجام را نقض میکند و این تفکر که ایران باید به گذشته برگردد نیز تفکر درستی نیست چراکه متحمل هزینه های بسیاری میشود. عده ای تصور میکنند که برجام فقط لغو تحریم ها است در صورتیکه چنین نیست و طبق گزارش کمیسیون نظارت بر برجام مجلس شورای اسلامی بیش از 900 مورد ما لغو تحریم داشتیم که از اینها تنها 200 مورد باقی مانده است. برجام مهمترین دستاورد بین المللی است که بهانه را از دست دشمنان کشورمان خارج کرد و تمام قطعنامه ها علیه ایران را لغو کرد.

بهشتی پور ادامه داد:ما در گذشته نمیتوانستیم پول نفت را به کشور بازگردانیم و بسیاری از کشورها پول ما را بلوکه می کردند . لذا عده ای متاسفانه دستاوردهای برجام را نادیده می گیند و همسو با ترامپ و رژیم صهیونیستی حرکت میکنند.

 این کارشناس مسایل هسته ای خاطرنشان کرد: ایران نباید به عقب برگردد چراکه در این صورت مورد اتهام زنی قرار گرفته و باید هزینه پرداخت کند، آمریکایی ها به دنبال همین موضوع هستند لذا اگر قرار است نقض برجام صورت گیرد باید از طرف آمریکایی ها باشد تا تمام هزینه ها به گردن آنها بیفتد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۲۸۶۱۹:۵۲:۰۸ ۱۳۹۶/۶/۲۶
چرا آقای بهشتی پور در مورد نحوه ی ورود پول نفت به ایران توضیح نمیدن و فقط میگن بلوکه نشده!!! آیا به این روش که در حال حاضر پول نفتو دارین نقد میکنین شرم آور تر از بلوکه شدن نیست؟؟؟؟
ناشناس۱۰۴۵۶۵۱۱:۲۴:۳۰ ۱۳۹۶/۶/۲۷
یعنی دوست داری پول بلوکه بشه؟؟؟!!!!
ناشناس۱۰۴۳۲۹۲۲:۳۳:۱۲ ۱۳۹۶/۶/۲۶
وقتی آمریکا فروش هواپیما را هم به ایران ممنوع کرد یعنی اینکه باغ برجام به جای گلابی و سیب، محصول زقوم داده و کام همه تلخ شده است. بعد از تصویب لغو فروش هواپیمای مسافربری توسط شیطان بزرگ، قیافه‌های برخی از حضرات که به خرید هواپیما افتخار می‌کردند واقعا دیدنی بود! چرا برخی‌ها از عقل خود در فهم نصایح ناصحان بهره نبردند؟ چقدر بزرگان بر غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ تاکید می‌کردند!
ناشناس۱۰۴۳۳۰۲۲:۳۳:۳۸ ۱۳۹۶/۶/۲۶
رئیس‌جمهور محترم یادشان هست که چندی قبل در تریبون انتخاباتی به منتقدان برجام می‌گفتند بروید صورتتان را با صابون بشویید ... اکنون با این همه نقض عهد شیطان در برجام، واقعا چه پاسخی برای ملت غیور انقلابی دارند؟
ناشناس۱۰۴۴۰۲۰۱:۲۷:۳۵ ۱۳۹۶/۶/۲۷
متاسفانه نان عده ای در این کشور لغو برجام است و برای این عده ابدا چیزی بنام ایران مطرح نیست.
سید۱۰۴۶۰۴۱۲:۳۱:۵۱ ۱۳۹۶/۶/۲۷
سلام این شعار نح نما را تکرار نکنید. شما بفرمایید: 1-پول پتروشیمی ها بعد از برجام بلوکه شد یا قبل از آن؟ 2-پول نفت و... اگر به داخل منتقل می شود یکبار فقط مبلغش را بیان کنند.نه اینکه به جای آن همه چیز از چین وارد می کنند. 3- اگر برجام اثر داشته چرا قیمت دلار از حدود 3000 تومان به نزدیک 4000 تومان رسیده ؟ و.... حرف بی حساب زدن راحت است.
ناشناس۱۰۴۶۵۹۱۴:۰۶:۰۴ ۱۳۹۶/۶/۲۷
اره لابد ایران برای برجامی هامهمه ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1 که به قلب راکتورش سیمان ریختن چرخ صنایع هسته ای اش رو فلج کردن چشم سانتریوفوژهاشو کور کردن و به جاش چشم نظارت( جاسوس)24 ساعته نصب کردن زنجیر اسارت 25 ساله به گردن ایران انداختن با برجام (طبق فکت شیت) و در قبال اینهمه ضرر یک عده به حقوق نجومی رسیدن/ واقعا باید ایران پرستی؟!!!!!!!!! حامیان برجام در تاریخ ثبت شود حیفه؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  5. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  6. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  7. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  8. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  9. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. دبی؛ چند روز پس از سیل

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  16. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  17. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

  18. فریب نخوریم! 

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  23. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  24. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  25. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

آخرین عناوین