بازگشت پیکر قربانی ایرانی اردوگاه مانوس به کشور

گروه عکس الف،   3960626255

صبح ۱۷مرداد خبری در شهر چرام منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از جوانان شهر که برای کار به استرالیا سفر کرده بود، فوت کرده است.

 بازگشت پیکر قربانی ایرانی اردوگاه مانوس به کشور
 به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، بنابر این گزارش جسد حامد شمشیری، پناهجوی ایرانی اهل شهر چرام که چند سالی برای حضور در استرالیا در یکی از جزایر مانوس محبوس بود توسط پلیس این جزیره کشف شد.
 
 خبر فوت این پناهجو در حالی به خانواده وی در چرام اعلام شد که دلیل اصلی مرگ این جوان 30 ساله در هاله ای از ابهام قرار داشت.پدر این جوان در گفتگویی با بی بی سی فارسی اعلام کرده که دولت استرالیا را مسبب این اتفاق می داند و از آن دولت شکایت می کند.
این اتفاق علاوه بر ایجاد وضعیت ناراحت کننده و غم انگیز برای خانواده این جوان ، مشکلات دیگری را هم در پی داشت که مهمترین آن انتقال جسد مرحوم به ایران بود که نیازمند صرف وقت زیاد و رایزنی های خاص بود.

یکی دیگر از موضوعات مهم در این اتفاق ناگوار نحوه مرگ بود که برخی شواهد و مستندات که از طرف خانواده ی این جوان ارائه می شد حکایت از مرگی مشکوک داشت.
 
 
روز جمعه پس از گذشت بیش از یک ماه و پس از انتقال پیکر این جوان، مراسم خاکسپاری در قبرستان کنار چشمه بلقیس چرام برگزار شد و دو تن از افراد حاضر در اردوگاه مانوس که موفق به بازگشت به ایران شده بودند ، در این مراسم شرکت نمودند.
 
 
حضور این دو نفر نکته مهمی داشت! چرا که آن ها با خود پلاکاردی همراه داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «این پیکر سند جنایت حقوق بشری دولت استرالیاست»!
 
 
خبرنگار تابناک در گفتگویی کوتاه با این دونفر پیگیر ماجرای پلاکارد شد که طهماسبی یکی از آن دو نفر گفت : در اردوگاه مانوس وضعیت همه ی پناه‌جویان بسیار بغرنج و خطرناک است به گونه آی که کسانی که در این اردوگاه به سر می برند ، دچار مشکلات روحی و روانی و خطرات جانی می شوند.
 
 
این پناهجوی بازگشته به ایران افزود : ما از مدت ها پیش خواستار پیگیری اقدامات ضد حقوق بشری دولت استرالیا در قبال پناه‌جویان ایرانی هستیم و اسناد و تصاویر متعددی از این اقدامات داریم که حاضریم در اختیار رسانه ها قرار دهیم. مثلا در خصوص مرحوم حامد شمشیری که اکنون پیکر آن به خاک سپرده شد باید بگویم با آگاهی کامل و مستندات دقیق، مطمئن به قتل وی هستیم.

طهماسبی گفت : مرحوم شمشیری را دو روز قبل از اینکه جسد وی پیدا شود ، پلیس با خود برد و پس از گذشت دو روز اعلام کردند که جسد وی پیدا شده است و اعلام نمودند که خودکشی کرده است در صورتی که آثار ضرب و جرح بر بدن وی مشخص بود و در حالی که با دو زانو بر زمین بود حلق آویز شده بود ! چگونه امکان دارد کسی با دو زانو روی زمین خودکشی کند ؟ البته مستندات فراوانی وجود دارد که اینکار را یک قتل نشان دهد ضمن اینکه این نه اولین مورد و نه آخرین مورد خواهد بود.
 
 
وی در ادامه بیان کرد : از مدت ها پیش وضعیت ساکنین این اردوگاه را به مسئولان و رسانه های ایران گفتیم اما متاسفانه رسانه های ایران در این خصوص به تولید خبر و گزارش نپرداختند تا اینکه یکی از رسانه‌های فارسی زبان بیگانه به این موضوع پرداخت. البته مسئولان تا حدودی پیگیر امور هستند اما شرایط این اردوگاه چنان فاجعه بار است که هر لحظه احتمال اتفاقات جدید وجود دارد.
 
 
حمید یکی دیگر از نجات یافتگان این اردوگاه مخوف گفت: متاسفانه شرایط بازگشت هم سخت است و نیازمند پرداخت غرامت حدود ۱۰۰ میلیون تومانی است تا پس از طی برخی شرایط سخت دیگر ، بتوانی از آن شرایط بغرنج فرار کنید.
 
 
وی افزود: بسیاری از پناهجویان این اردوگاه در حالت بلاتکلیفی و شرایط سخت زندگی دچار مشکلات روحی و روانی می شوند که لازم است در این خصوص اقدامی فوری صورت گیرد.
 
 
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، یکی از بستگان مرحوم حامد شمشیری گفت: انتقال پیکر، پس از صرف وقت و رایزنی های زیاد صورت گرفت و با توجه به اینکه برای ما طبیعی نبودن مرگ واضح بود خواستار کالبدشکافی جسد در ایران شدیم که اینکار هم صورت گرفت و منتظر اعلام نتیجه کالبدشکافی هستیم. 
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین