بوئینگ دیگر به ایران هواپیما نمی‌دهد؟

گروه اقتصادی الف،   3960626182

رضا نخجوانی پیرامون امکان بلوکه شدن اموال ایران برای خرید هواپیماهای مذکور درصورت اعمال تحریم‌های جدید هم گفت که براساس مقررات اموال متناسب با موضوعات تحریمی به طور قطع بلوکه می شود.

بوئینگ دیگر به ایران هواپیما نمی‌دهد؟

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد در صورت اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده امریکا بر علیه ایران، به طور قطع قرارداد "ایران‌ایر" با شرکت هواپیمایی بوئینگ به حالت تعلیق درخواهد آمد.

به گزارش «نود اقتصادی»، مجلس نمایندگان آمریکا روز (پنجشنبه) با 2 متمم پیشنهادی درباره ممنوع شدن فروش هواپیماهای تجاری به ایران موافقت کرد.

گفته می‌شود که در مصوبه تازه کنگره آمریکا درباره تحریم ایران، در متمم پیشنهادی اول، اوفک از هرنوع دسترسی به بودجه برای عملیات صدور مجوز برای تامین مالی فرآیند خرید هواپیمای تجاری برای ایران منع شده است. هرچند که برخی اعضای دموکرات کنگره هشدار داده‌اند که با این اقدام، توافق هسته‌ای تضعیف خواهد شد.

با اجرای برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام و لغو تحریم‌ها، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما)، قرارداد خرید یکصد فروند هواپیمای میان‌ برد و دور برد را با شرکت فرانسوی ایرباس به امضاء رساند.

ارزش قراردادخرید هواپیماها از ایرباس 25 میلیارد دلار بوده اما دست آخر با حذف هواپیماهای 380A از این شرایط، رقم قرارداد ایران ایر با ایرباس به محدوده 10 میلیارد دلار رسید.

اندکی بعدتر، قرارداد خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ به ارزش 16 میلیارد دلار بین ایران‌ایر و کمپانی بوئینگ به امضا رسید که بر اساس آن طی 10 سال این تعداد هواپیما تحویل ایران خواهد شد.

بر این تعداد هواپیما، باید خرید 45 فروند ایرباس توسط هواپیمایی ایران ایرتور، خرید 28 هواپیما برای زاگرس‌ ایر با ایرباس و قرارداد شرکت آسمان با بوئینگ برای خرید دستکم 30 فروند هواپیمای 737 هم را اضافه کرد.

رضا نخجوانی رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با «نود اقتصادی» گفت داستان قرارداد ایران‌ایر با ایرباس در قیاس با بوئینگ کمی متفاوت بوده و با توجه به درصد قطعات هواپیماهای ساخته شده در ایرباس، این شرکت می‌تواند استدلال کند که به دلیل نبودن منعی در گذشته، قراردادی را با ایران به امضا رسانده که این امر برای آن شرکت هواپیمایی، تعهدهایی را ایجاد کرده است.

به گفته وی، در عین حال، در جریان فروش ایرباس به ایران، قانون نمی‌تواند حقوق مکتسبه تجاری را از درجه اعتبار ساقط سازد.

این کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی کشور پیش بینی کرده که در صورت اجرایی شدن تحریم‌های جدید بر علیه صنعت حمل و نقل هوایی کشور، ابتدا به ساکن تحویل ایرباس نو بعید خواهد بود و ادامه داد که در درازمدت هم ایرباس هم پیرامون تحویل هواپیماها به ایران دچار چالش جدی خواهد شد.

نخجوانی با طرح این پرسش که کدام کشور اروپایی حاضر است با عدم رعایت قوانین وضع شده در آمریکا منافع خود را به خاطر سایر کشورها به خطر بیاندازد، خود در مقام پاسخ برآمده و گفت که قرارداد امضاء شده ایران با ایرباس به شرطی بوده که منافع کشورهای سازنده هواپیما راحفظ کند؛ بنابراین با وضع قوانین جدید از سوی آمریکا، مفهوم آن این بوده که منافع فرانسوی‌ها در آمریکا تضییع خواهد شد و به خطر خواهد افتاد.

وی پیرامون امکان بلوکه شدن اموال ایران برای خرید هواپیماهای مذکور در صورت اعمال تحریم‌های جدید هم به «نود اقتصادی» گفت که براساس مقررات، اموال متناسب با موضوع تحریمهای جدید به طور قطع بلوکه می‌شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین