گام مهم قوه قضاییه اعلام جرم دیده بان شفافیت علیه مسؤولان در ماجرای ثامن الحجج به جریان افتاد

گروه اقتصادی الف،   3960626112 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پی اعلام جرم دیده بان شفافیت و عدالت علیه مدیرعامل تعاونی اعتبار ثامن الحجج، بانک مرکزی و وزارت تعاون، مربوط به سوء استفاده های موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج؛ این پرونده در شعبه 3 بازپرسی به جریان افتاد.

اعلام جرم دیده بان  شفافیت علیه مسؤولان در ماجرای ثامن الحجج به جریان افتاد

برای این منظور رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت دکتر احمد توکلی برای ادای توضیح و ارائه دلایل به این شعبه فراخوانده شد.  این اقدام قوه قضاییه در پذیرش شکایت یک تشکیلات مردم نهاد گام مهمی در مبارزه با فساد محسوب می‌گردد.


پیش از این با توجه به حق دادخواهی تشکل های مردم نهاد و با استناد به قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی و قانون مجازات اسلامی، در ارتباط با فعالیت غیرقانونی و خسارت‌بار تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج و واکنش های مغایر قانون و مصالح اقتصاد ملی؛ دیده بان شفافیت و عدالت طی نامه ای به دادستانی انقلاب و عمومی تهران اعلام جرم نموده بود.


دیده بان شفافیت و عدالت از دو جهت «اخلال در نظام پولی» و «معاونت در اخلال نام اقتصادی» خواهان رسیدگی قضایی این پرونده شده است.


مطالبق این اعلام جرم، ثامن الحجج با اخذ وجوه و سپرده‌هاي اشخاص حقيقي و حقوقي تحت عنوان مضاربه و نظاير موجب حیف‌ومیل اموال مردم شده و در نظام اقتصادي كشور اخلال ایجاد کرده است. مسئولان بانك مركزي و وزارت تعاون نیز با اهمال و تفریط در انجام وظايف خود نسبت به جلوگيري از فعاليت‌هاي غيرقانوني اين تعاوني، علاوه بر ورود خسارت‌هاي كلان به مردم، موجب تضييع اموال و وجوه دولتي شده اند.
در سال 1380 فردی به نام سید ابوالفضل میرعلی تعاونی اعتباری را به نام «تعاونی اعتبار دانش‌آموختگان سبزوار» با 3/6 میلیون تومان سرمایه و 43 عضو در این شهر تأسیس می‌کند. وی که از ابتدا برخلاف مقررات قانونی از غیر عضو سپرده می‌پذیرفت و به غیر عضو تسهیلات می‌داد، از سال 1386 با عنوان خودساخته «تعاونی اعتبار آزاد» به انجام عملیات بانکی سرعت می‌بخشد؛ و با پرداخت سودهای بالای غیرمتعارف به‌سرعت شعب خود را افزايش مي‌دهد.


هم اکنون 4هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور و بیت المال توسط بانک مرکزی به سپرده گزاران این موسسه پرداخت شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۴۱۰۱۱۴:۰۹:۱۳ ۱۳۹۶/۶/۲۶
این موسسه ها پول مردم رو خوردن چرا رییس ها محاکمه نمیشوند ؟
ناشناس۱۰۴۱۱۱۱۴:۲۳:۴۰ ۱۳۹۶/۶/۲۶
موفق باشید. مطلع خوبی است
علی پیوندی۱۰۴۱۵۶۱۵:۵۱:۰۴ ۱۳۹۶/۶/۲۶
ما سپرده گذارهای تعاونی حوزه پیوند بیش از 30 ماه است از دسترسی به اصل و سود سپرده هایمان محروم مانده ایم. تعاونی پیوند از اواخر سال 93 براساس نامه رسمی از هیات مدیره موسسه اعتباری آرمان که این روزها با نام کاسپین فعالیت رسمی دارد بمنظور سامان دهی تعاونی همه حساب ها را مسدود کرد. نامه مورد نظر از هیات مدیره تعاونی پیوند خواسته بود که علاوه بر مسدود حساب سپرده ها فعالیت سایت رسمی اش را نیز متوقف کند. هرچند درعمل همه هشت تعاونی به این نامه، یکسان عمل نکردند اما مدیران تعاونی پیوند خود را ملزم به اجرای دستور کردند. نتیجه اجرای دستور مستقیم هیات مدیره موسسه اعتباری کاسپین برای تعاونی پیوند، عدم ساماندهی تا به امروز، مسدود شدن حساب ها، که نتیجه آن عدم دسترسی به اصل و سود سپرده و مشکلات زیاد روحی، روانی و ... برای سپرده گذارها می باشد. عمق فاجعه آنجا مشخص می شود که مدیران تعاونی پیوند و اعضای هیات مدیره کاسپین تا این لحظه هیچ برنامه مکتوبی برای سامان دهی تعاونی ارائه نکرده و با توجه به مدیریت ضعیف در تعاونی پیوند، تعاونی بخش زیادی از ارزش سپرده ها را از دست داد و در عمل دوچار ضرر عملیاتی شده است. متاسفانه برخلاف نص صریح بخشنامه بانک مرکزی که مسولیت کسری برعهده هیات مدیره و سهامداران تعاونی می باشد نه سپرده گذارها، هیات تسویه براساس فرمول های خود ساخته و نامعتبر تلاش کرده است با آزمایش و خطا با حذف سود سپرده ها در این مدت 30 ماه به درصدی برای سود دهی برسد تا کسری ها از جیب سپرده گذارها جبران شود تا همچنان هیان مدیره در حاشیه امنیت بسر ببرند و چهره حقیقی آنها پوشانده بماند. از نهاد های قضایی، کمسیون اقتصادی مجلس و دیگر نهادهای دلسوز و مسئول تقاضا داریم که در امور ذیل همراه ما سپرده گذارهای تعاونی پیوند باشند: 1. ​پیگیری جهت انتقال دارایی و املاک تعاونی پیوند به کاسپین. 2. پیگیری جهت مشخص کردن فرمولی منطقی جهت محاسبه سود سپرده ها در این مدت 30 ماه که سپرده گذارها از دسترسی به سود و اصل سپرده ها محروم بوده اند. 3. پیگیری جهت تعویض دفترچه حساب های پیوند به کاسپین. 4. پیگیری جهت ایجاد خط اعتبار از طرف بانک مرکزی به موسسه کاسپین جهت دسترسی سپرده گذارهای پیوند به سپرده های انتقال داده شده به کاسپین امید است که پیگیری های شما، نشاط و امید را به خانواده های غمزده ما باز گرداند. با تشکر جمع کثیری از سپرده گذارهای تعاونی پیوند.
ناشناس۱۰۴۱۷۴۱۶:۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۶/۲۶
سیف ملت را بیچاره کرده. آفرین به دکتر توکلی که پیگیر حقوق مردم است.
ناشناس۱۰۴۳۱۱۲۱:۲۵:۴۶ ۱۳۹۶/۶/۲۶
خدا از سرتقصيراتش نگذره
ناشناس۱۰۴۳۷۱۲۳:۵۷:۳۲ ۱۳۹۶/۶/۲۶
کاش ملت کمتر طمع می کردن!!!
سپرده گذاران کاسپین۱۰۴۵۱۹۱۰:۲۰:۵۵ ۱۳۹۶/۶/۲۷
آقای دکتر توکلی ، خواهشمندیم در خصوص موسسه کاسپین و خاطیان آن هم اعلام جرم کنید و پی گیری نمایید شاید قوه قضاییه جدیتر به این موضوع رسیدگی نماید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین