انتقاد پورابراهیمی از تراز تجاری کشور

گروه اقتصادی الف،   3960623174

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است که تراز تجاری در کشور منفی است.

به گزارش ایسنا محمدرضا پورابراهیمی صبح روز پنجشنبه در بیست و ششمین جلسه شورای گفت‌وگوی استانی دولت و بخش خصوصی با محوریت بررسی مسایل و مشکلات صادرات گفت: استان کرمان جزء استان‌های برتر در زمینه برگزاری جلسات شورای گفت‌وگوی استانی دولت و بخش خصوصی است.

وی با اعتقاد به منفی بودن تراز تجاری کشور،  از این موضوع انتقاد کرد و مدعی کاهش صادرات و افزایش واردات در 5 ماهه سال جاری شد و گفت: باید یکسان‌سازی نرخ ارز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا باشد ما سالانه سرمایه زیادی برای تفاوت نرخ ارز انجام می‌دهیم که هیچ سودی برای مردم ندارد. تفاوت نرخ ارز در اقتصاد کشور رانت ایجاد کرده است که هیچ نفعی برای مردم ندارد و یکسان‌سازی نرخ ارز هر چه دورتر انجام شود، ضربه به اقتصاد وارد می‌کنیم.

وی با بیان این‌که «با راه اندازی بورس ارز، نرخ غیر شفاف ارز را شفاف کنیم»، به میزان سفرهای خارجی در هر سال اشاره کرد که باعث خروج مقادیر زیادی ارز از کشور می‌شود. و بر همین اساس انتقاد کرد: تراز گردشگری کشور منفی است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: مواد غدایی و پس از آن خودرو بیشترین میزان واردات به کشور را دارند. لازم است که فضای صادرات کشور تسهیل شود. 40 درصد میزان تولید پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان کرمان افزایش یافته است که باید در راستای صادرات این محصولات اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی یکی از مشکلات صادرات را تعدد صادرکنندگان در برخی از اقلام صادراتی دانست و  تصریح کرد: برای حمایت از تولید داخلی لیستی از کالاهای که در داخل کشور تولید می‌شود را آماده می‌کنیم و تاکنون برای میزان تعرفه و ممنوعیت 200 قلم کالای وارداتی کشور از نظر مقدار و کیفیت تعامل کرده‌ایم.