تخلیه ۴۰ درصد روستاهای مسلمانان روهینگیا

گروه جهان الف،   3960623173

دولت میانمار اعلام کرد که تقریبا ۴۰ درصد از روستاهای مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین تخلیه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، دولت میانمار امروز –پنج‌شنبه- اعلام کرد که تقریبا ۴۰ درصد از روستاهای مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین تخلیه شده و ساکنان این روستاها خانه‌های خود را رها کرده‌اند.

دولت میانمار مدعی شد: «افرادی که از این روستاها فرار کرده‌اند در واقع با تروریست‌ها مرتبط بوده و عناصر تروریست از اعضای خانواده و یا فامیل این افراد هستند.» سازمان ملل با انتشار گزارشی اعلام کرد که بیش از ۳۷۰ هزار نفر که اکثریت آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، از ۲۵ ماه آگوست به سوی مرزهای بنگلادش نقل مکان کرده‌ و آواره شده‌اند.

همچنین به طور متوسط روزانه ۲۰ هزار نفر نیز برای فرار از خشونت‌های نظامیان میانماری با عبور از رودخانه مرزی میان میانمار و بنگلادش خود را به بنگلادش می‌رسانند. پناهندگان از یک عملیات پاک‌سازی نژادی تمام عیار توسط نظامیان میانماری و بودائیان افراطی در ایالت راخین خبر داده‌اند که در آن بسیاری از روستاهای مسلمانان روهینگیا به آتش کشیده شده و تعداد زیادی از این اقلیت نیز کشته شده‌اند.

«زاو هتای» سخنگوی نهاد ریاست‌جمهوری میانمار ادعا کرد که افرادی که خانه‌های خود را رها کرده و گریخته‌اند در واقع از اعضای خانواده عناصر تروریستی بوده‌اند که در فعالیت‌های تروریستی نقش داشته اند. وی با ارسال نامه‌ای به سی‌ان‌ان مدعی شد: «برخی از این افراد به طور مستقیم با فعالیت‌های تروریستی مرتبط بوده و برخی دیگر نیز از طرفداران گروه‌های تروریست هستند که به منظور دستگیر نشدن توسط پلیس فرار کرده‌اند.»

بنا بر دولت میانمار ۱۷۶ روستا از مجموع ۴۷۱ روستای مسلمانان روهینگیا به طور کامل تخلیه شده که این آمار نشان‌دهنده تخلیه ۳۷ و چهار دهم درصد از روستاهای این اقلیت است. همچنین ۳۴ روستای دیگر نیز به صورت جزئی تخلیه شده است.

دولت میانمار مدعی است که اقدام‌های نظامیان این کشور اقدامی ضروری برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی و محافظت از مردم ایالت راخین در مقابل روهینگیا‌ها است.