دختر به شرط تخمه، در تبلیغات تلویزیونی ایران!

گروه فرهنگی الف،   3960623134 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در يكي از پيام‌هاي بازرگاني پرتكرار در تلويزيون، اينگونه وانمود مي‌شود كه به يك پسر توصيه مي‌كنند براي گرفتن پاسخ مثبت در خواستگاري با خودش تخمه آفتابگران ببرد تا پدر دختر راضي شود!

دختر به شرط تخمه، در تبلیغات تلویزیونی ایران!

روزنامه جوان نوشت: در يكي از پيام‌هاي بازرگاني پرتكرار در تلويزيون، اينگونه وانمود مي‌شود كه به يك پسر توصيه مي‌كنند براي گرفتن پاسخ مثبت در خواستگاري با خودش تخمه آفتابگران ببرد تا پدر دختر راضي شود!

پخش پيام‌هاي بازرگاني بخش مهمي از درآمد‌هاي صداوسيما را تأمين مي‌كند. آگهي‌هايي كه بر اساس اصول روانشناسي توليد مي‌شوند و سعي مي‌كنند توجه بيننده را به خود جلب كنند. آيا مديران سازمان به آنچه در لايه زيرين اين پيام‌هاي بازرگاني وجود دارد توجه مي‌كنند؟ مثلاً ارزش زن در تبليغات صداوسيما در چه حد است؟ يكي از نمونه‌هاي بي‌توجهي به اين جايگاه را در تبليغ يك ماده خوراكي مي‌بينيم.

تبليغي فانتزي اما با مفهومي ضد اجتماعي و زير سؤال بردن جايگاه دختران و زنان در جامعه، در اين تبليغ شاهد آن هستيم كه پدر دختر بعد از متوجه شدن اينكه داماد تخمه آفتابگردان را با برندي خاص براي وي آورده با ازدواج دخترش موافقت مي‌كند و بر سر سفره عقد هم بسته‌هاي تخمه گذاشته مي‌شود. آگهي موزيكالي كه در ظاهر نيز همه چيز در آن ختم به خير و ازدواج مي‌شود اما در لايه زيرين آن جايگاه زن و انتخاب همسر به سخره گرفته و در حد معامله با تخمه آفتابگردان تنزل داده شده است!

چندي پيش بود كه در تبليغ اسپانسر برنامه خندوانه نيز شاهد اين بوديم كه ازدواج دختران و بالا رفتن سن ازدواج در دختران به مسخره گرفته شد و راه‌حل آن خريد از يك برند خاص معرفي شد. اگرچه رامبد جوان بعد از انتقادهايي كه به آن تبليغ وارد شد، در اينستاگرامش از مردم عذرخواهي كرد، اما هنوز شاهد اين هستيم كه آن تبليغ تخمه آفتابگردان در حال پخش از تلويزيون است.

يكي ديگر از مواردي كه اين روزها در تبليغات صداوسيما بيشتر به چشم مي‌آيد، افزايش حجم آگهي‌هاي بازرگاني خارجي است. تبليغ كالاي خارجي در شبكه‌هاي مختلف صداوسيما ممنوع نيست اما داراي شرايط خاصي است، مثلاً حداقل در بحث تعرفه‌هاي آگهي، كالاي خارجي، با تعرفه بالاتري تبليغ مي‌شود. از سوي ديگر مديران ارشد سازمان صداوسيما بارها از حمايت كامل اين سازمان از كالاي ايراني سخن گفته‌اند.

عبدالعلي علي‌عسكري، رئيس سازمان به عنوان رأس هرم مديريت رسانه ملي در چندين اظهار نظر و مصاحبه، بر حمايت از كالاي ايراني از سوي صداوسيما تأكيد كرده است. براي نمونه علي‌عسكري مي‌گويد: «سازمان صدا و سيما حامي و منعكس‌كننده تلاش صنعتگران و توليد‌كنندگان در عرصه اقتصاد مقاومتي، صنعت و اقتصاد است».

رئيس سازمان صداوسيما در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز «بر حمايت از كالاي ساخت ايران و صنايع داخلي» تأكيد مي‌كند. يا در مصاحبه‌اي تأكيد مي‌كند بايد به مردم بگوييم كه كالاي ايراني با كيفيت بخرند تا چرخ صنعت مملكت بچرخد و در اين راه، مسئولان و بانك‌ها بايد حامي اين صنايع كوچك و متوسط باشند و ادامه مي‌دهد: رسانه ملي بدون هيچ چشمداشتي و در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي از صنايع كوچك و متوسط حمايت خواهد كرد.

همه اين توصيف‌هاي خوب از حمايت از توليد ملي و وعده‌هايي همچون پخش رايگان تبليغ كالاي ايراني در تلويزيون، اذهان را به اين سمت معطوف مي‌كند كه قرار است بخش‌هاي آگهي و پيام‌هاي بازرگاني تلويزيون نمود كاملي از توجه رسانه ملي به توليد ملي باشد اما در عمل شاهد چيز ديگري هستيم.

مدتي است چند برند خارجي از مواد خوراكي گرفته تا محصولات لوازم خانگي، حضورشان را در تبليغات تلويزيوني پررنگ كرده‌اند. قطعاً اين حضور با پرداخت حقوق قانوني و رعايت تعرفه‌هاي تبليغاتي بوده، اما چرا صداوسيمايي كه مي‌گويد براي تبليغ كالاي ايراني طمع مالي ندارد و بدون چشمداشت كالاي ايراني را تبليغ مي‌كند، بهترين زمان‌هاي پخش آگهي را در اختيار محصولات خارجي قرار مي‌دهد؟ اين كار آيا با نفس حمايت از توليد ملي در تناقض نيست؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۴۳۶۱۳:۵۰:۱۹ ۱۳۹۶/۶/۲۳
اين سازمان پرهزينه كارش فقط تبليغات است. از تبليغات براى اجناس گرفته تا تبليغات به صورت مجيزگويى و.. براى .....
ناشناس۱۰۲۴۹۶۱۵:۱۵:۱۶ ۱۳۹۶/۶/۲۳
تبلیغات صدا و سیما درست شده مثل تبلیغات شبکه های بی محتوای ماهواره‌ای ده سال پیش که به خاطر پول هر دروغی را تبلیغ میکردند و این در شان رسانه ملی که ادعای ارزشی بودن را دارد نیست
ناشناس۱۰۲۵۵۶۱۶:۳۱:۳۰ ۱۳۹۶/۶/۲۳
اینقدر اطلاعات شما ضعیفه که نمیدونید همون برندهای خارجی داره داخل ایران مونتاژ میشه
ناشناس۱۰۲۵۶۲۱۶:۴۳:۲۱ ۱۳۹۶/۶/۲۳
برنامه های تلویزیون سالهاست به انحراف رفته وبنا به دلایلی کسی پاسخگو نمیباشد.از سریالها وفیلمها بگیر تا تبلیغات و برنامه های سیاسی و اجتماعی؟؟؟؟؟برای نمونه نگاهی به برنامه های تلویزین در روز عید غدیر بندازید آیا واقعا این برنامه ها در بزرگترین عید اسلام تداعی کننده یک روز شاد ومفرح بود؟؟؟مردم سالهاست به تلویزیون اهمیت نمیدهند؟؟جای تاسف دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین