سکوت معنادار تروییکای اروپایی در قبال برجام

گروه جهان الف،   3960622308

موگرینی در قبال نقض عینی برجام از سوی آمریکا موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و اعلام حمایت ظاهری وی از توافق هسته ای بدون حمایت عملی کمترین ارزشی نخواهد داشت.

 
به گزارش مهر، طی روزهای اخیر، اخباری در خصوص همراهی تروییکای اروپایی با ایالات متحده آمریکا در خصوص نحوه مواجهه با توافق هسته ای منتشر شده است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان صراحتا عنوان کرده است که در عین حمایت از برجام، حاضر است به همراه کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه، جمهوری اسلامی ایران را در خصوص عمل به تعهدات خود در توافق هسته ای تحت فشار قرار دهد!

فراتر از آن، برخی رسانه ها، از رایزنی های فشرده و گسترده مقامات دولت دونالد ترامپ با سران سه کشور اروپایی در خصوص مذاکره مجدد بر سر توافق هسته ای با ایران خبر داده اند. پایگاه اینترنتی بلومبرگ در این خصوص اعلام کرده است که دونالد ترامپ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد قصد دارد لابی ها و رایزنی های نهایی با مقامات اروپایی را در خصوص مذاکرات مجدد بر سر برجام صورت دهد.

بر اساس آنچه منابع خبری در غرب اعلام کرده اند، هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تشکیل جلسه خواهد داد و ترامپ نیز با رهبران فرانسه و بریتانیا دیدار خواهد کرد و احتمالا از آنها خواهد خواست تا آلمان را متقاعد نمایند تا از آغاز مذاکرات مجدد درباره توافق هسته ای با ایران حمایت کند. پیش از این فرانسه و بریتانیا آمادگی خود را برای آغاز مجدد مذاکرات بر سر توافق هسته ای اعلام کرده اند. دو دیپلمات آمریکایی گفته اند که همتایان فرانسوی و بریتانیایی آنها نشان داده اند که حاضر هستند ایران را به خاطر برخی معایب موجود در توافق هسته ای، تحت فشار قرار دهند!

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا بار دیگر از برجام حمایت کرده است. موگرینی طی جلسه پارلمان اروپا با اعلام مجدد حمایت از اجرای توافق هسته‌ای ایران اظهار داشته است: «برجام به جهان نشان داد که با صبر، پشتکار، دیپلماسی و اراده سیاسی، عدم اشاعه هسته‌ای قطعا قابل دست‌یابی است.»

به راستی کلی گویی های موگرینی و دیگر مقامات اروپایی در حمایت ازبرجام تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا زمان آن نرسیده است تا شاهد حمایت علنی اروپای واحد از توافق هسته ای با ایران باشیم؟! مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به صورت همزمان، مسئول کمیته مشترک برجام نیز محسوب می شود، تا کنون در مقابل کارشکنی های ایالات متحده آمریکا (چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ) اقدامی صورت نداده است.

این قاعده در خصوص مقامات سه کشور اروپایی دخیل در مذاکرات هسته ای نیز صادق است. هم اکنون نیز موگرینی در مقابل اخبار منتشر شده در رسانه های غربی مبنی بر تلاش مشترک آمریکا و تروییکای اروپایی برای مذاکره دوباره در خصوص برجام سکوت کرده است. بدون شک، هر گونه مذاکره دوباره در خصوص توافق هسته ای، به معنای عدول طرف مقابل از برجام محسوب می شود. در چنین شراطی حق واکنش متقابل و خروج از توافق هسته ای برای ایران نیز محفوظ خواهد بود.موگرینی باید این حقیقت را بپذیرد که وی و همراهانش در آزمون صیانت از توافق هسته ای مردود شده اند. سکوت موگرینی در قبال نقض عینی برجام از سوی آمریکا (از جمله در جریان وضع تحریمهای جدید علیه ایران که نقض بند ۲۹ برجام محسوب می شود)، موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت. بدون شک اگر موگرینی به وظایف اصلی خود در خصوص برجام عمل نکند، اعلام حمایت ظاهری وی از توافق هسته ای کمترین ارزشی نخواهد داشت.