گزارش اعزامی خبرنگار الف به سوچی ظریف تهران را به مقصد سوچی ترک کرد

گروه سیاسی الف،   3960622040

ظریف به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه عازم سوچی شد.

ظریف تهران را به مقصد  سوچی ترک کرد

به گزارش خبرنگار اعزامی الف به سوچی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسیه دقایقی پیش راهی سوچی شد.

حسین جابری انصاری نیز ظریف را در این سفر همراهی می کند.

ظریف قرار است در این سفر در دیدار با مقامات روسیه در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به ویژه اوضاع سوریه و ششمین نشست روند آستانه به رایزنی بپردازد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز گذشته (سه‌شنبه) از سفر ظریف به سوچی روسیه خبر داد و گفت: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه در راس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات فدارسیون روسیه عازم «سوچی» می‌شود.

وی همچنین در گفتگو با خبر رادیو عنوان کرد که این سفر و این مذاکرات در ادامه رایزنی ها و تماسهایی است که در سطوح عالی بین دو کشور وجود داشته و امروز هم در این چارچوب هم مسائل دوجانبه و روند تحولات در منطقه و بخصوص آخرین وضعیت در سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: فکر می کنم این سفر، گفتگوها و و رایزنی هایی که بین مقامات دو کشور طی امروز صورت می پذیرد می تواند همچون گذشته گامهای بلندی برای همکاری های بیشتر و راهبردی بین تهران و مسکو در تثبیت ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم و کمک به توسعه سیاسی و اقتصادی در این منطقه حساس از جهان باشد.

به گزارش فارس، این سفر در چارچوب رایزنی‌های مستمر بین مقامات ایران و روسیه انجام می‌شود و به نظر می‌رسد مسائل دوجانبه و تحولات منطقه و به ویژه اوضاع سوریه و همچنین ششمین نشست روند آستانه درباره سوریه از جمله مهمترین محورهای مورد گفت‌وگو در این سفر یک روزه است.

ششمین نشست روند آستانه قرار است فردا (پنجشنبه) با حضور مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه ( ایران، روسیه و ترکیه) در پایتخت قزاقستان برگزار شود. نشست کارشناسی از امروز در آستانه برگزار می شود.

لازم به ذکر است براساس اعلام وزارت خارجه روسیه، ظریف و لاوروف پنجشنبه 9 شهریور نیز در گفتگویی تلفنی درباره تحولات بحران سوریه در چارچوب روند آستانه و همچنین توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

*گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز دوشنبه 23 مرداد ماه در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رویس جمهور فدراسیون روسیه، در خصوص مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه، برجام و اوضاع یمن به رایزنی پرداخت. روحانی با اشاره به روابط و همکاری‌های خوب و دوستانه دو کشور بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران - مسکو تاکید کرد.

روحانی در این گفت‌وگوی تلفنی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران توسعه و ارتقا روابط استراتژیک با همسایگان خود به ویژه روسیه است، گفت: مطمئناً مناسبات و همکاری‌های ایران و روسیه در دولت دوازدهم بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

رئیس جمهور توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه برای مشارکت و همکاری در پروژه‌های مهم زیرساختی از جمله در بخش‌های صنعت و انرژی استقبال می‌کند.

روحانی با اشاره به شرایط و پیچیدگی‌های منطقه و اوضاع نابسامان در بسیاری از کشورها از جمله یمن، عراق و سوریه بر لزوم گسترش رایزنی‌ها و همفکری‌های ایران و روسیه در راستای حل و فصل این مشکلات و معضلات به ویژه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین تلاش مسئولان ایران و روسیه برای تسریع در اجرا و عملیاتی کردن توافقات موجود بین دو کشور را امری مهم و ضروری عنوان کرد.

روحانی با اشاره به اینکه برجام یک توافق چند جانبه است و اقدامات آمریکا ناقض تعهدات به شمار می‌آید، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این واقعیت را به خوبی تایید می‌کند.

رئیس جمهوری افزود: روسیه ضرورت دارد در راستای تحکیم برجام و اجرای تعهدات از سوی همه طرف‌های مذاکره در این توافق رایزنی و نقش آفرینی مثبت داشته باشد.

روحانی با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز 400 هزار نفر گذشته و مردم این کشور نیاز به کمک‌های فوری درمانی و بهداشتی وسیع دارند، افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در روند تسهیل برای ارسال کمک‌های انسانی به یمن اقدامات موثری انجام دهد و این کار نباید مشروط به هیچ شرطی باشد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی ضمن تبریک شروع به کار دولت دوازدهم به روحانی و آرزوی توفیق برای دولت و ملت ایران، گفت: امروز افق‌های بسیار خوبی در مناسبات ایران و روسیه نمایان است و باید در راستای توسعه و تحکیم روابط و همکاری‌های تهران – مسکو تلاش کنیم.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران روسی مشتاق به حضور و مشارکت فعال‌تر در پروژه‌های زیرساختی ایران هستند، بر تلاش برای اجرا و عملیاتی کردن توافقات دو کشور تاکید کرد.

پوتین با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های ایران و روسیه در راستای حل و فصل مسائل و معضلات منطقه‌ای به ویژه مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در سوریه، افزود: خوشبختانه امروز با تلاش‌های انجام شده از سوی ایران و روسیه شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه تثبیت اوضاع و شرایط در منطقه هستیم.

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: ایران بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و نقض این توافق از سوی هر یک از طرفین مذاکره در حقیقت تخلف از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

پوتین افزود: ایران و روسیه می‌توانند با گسترش رایزنی و همکاری‌های فیمابین زمینه‌های لازم برای تسهیل در رساندن کمک‌های بشر دوستانه به مردم یمن را فراهم کنند.

به گزارش فارس، ظریف فروردین سالجاری نیز سفری یک روزه به مسکو داشت و ضمن رایزنی با همتای روس خود در نشست سه جانبه با حضور وزرای خارجه روسیه و سوریه درباره تحولات سوریه شرکت کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین