ژست قلدری برای ماندن در برجام

گروه جهان الف،   3960622011

رویترز به نقل از «شش نفر ازمقامات کنونی آمریکایی»، مدعی شد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حال ارزیابی راهبردی است که مجوز واکنش تهاجمی‌تر آمریکا را در مقابل نیروهای ایرانی و نمایندگان این کشور در عراق و سوریه صادر می کند

ژست قلدری برای ماندن در برجام

رویترز به نقل از «شش نفر ازمقامات کنونی و سابق آمریکایی» که نامشان را ذکر نکرد، مدعی شد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حال ارزیابی راهبردی است که مجوز واکنش تهاجمی‌تر آمریکا را در مقابل نیروهای ایرانی و نمایندگان این کشور در عراق و سوریه صادر می کند اما تاکید شده است که این راهبرد به معنای خروج از برجام یا درگیری نظامی نیست و صرفا فشار در محورهای مختلف باید مدنظر باشد. حتی یکی از منابع رویترز گفته که اصل این طرح به ماندن آمریکا در توافق هسته ای تاکید دارد: موضوعی که به نظر می رسد دلیل اصلی ژست پوشالی آمریکایی ها برای قلدری است و آن ها بنا ندارند فعلا از توافق خارج شوند. البته مخالفت مقام های نظامی آمریکا با مقابله نظامی با ایران طی سه ماه اخیر بازهم تکرار شده بود. اواخر خردادماه امسال فارین پالیسی از یک جلسه شورای امنیت ملی آمریکا افشاگری کرد که در آن دو مدیر ارشد امنیتی چندبار پیشنهاد حمله به مواضع ایران در سوریه را مطرح کردند اما جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا که خود از قدیمی ترین جنگ طلبان ضدایرانی است، عصبانی شد و با ذکر دلایلی با این پیشنهاد مخالفت کرد. در آن جلسه «دانفورد» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم با این پیشنهاد مخالفت کرده بود. به نظر می رسد اکنون نیز شرایط کماکان همان است و حتی در سناریویی که رویترز منتشر کرده است، ترامپ به نوعی به دنبال آن است که از برجام خارج نشود اما فشارها بر ایران را بیشتر کند.

طرح جدید را چه کسانی ارائه کرده اند؟

رویترز روز گذشته در گزارشی به نقل از منابع مذکور افزود: این طرح را «جیمز متیس» وزیر دفاع، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه، «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا و برخی دیگر از مقامات ارشد این کشور تهیه کرده و در نشست روز جمعه شورای امنیت ملی به ترامپ ارائه داده اند.هرچند مقامات کاخ سفید حاضر نشده اند درباره آن موضعی بگیرند اما دو نفر از آن هاگفته اند که این طرح ممکن است تا پایان سپتامبر (اوایل مهر) مورد توافق قرار بگیرد و علنی شود. یکی از مقام‌های طرف گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز می‌گوید تقریبا تمام راهبردهایی که به رئیس‌جمهوری ایالات متحده ارائه شده با هدف باقی‌ماندن آن کشور در توافق هسته ای، ولی افزایش فشارها در مسائل دیگر است. رویترز در بخش دیگری از گزارش خود ادامه داد: مخالفت ترامپ با توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک باعث سردرگمی سیاستمداران شده است.

مسئله اصلی در سناریوی ضد ایرانی جدید چیست؟

یکی از مقامات یاد شده به رویترز گفت: مسئله اصلی برای ما جلوگیری از لغو توافق توسط رئیس جمهوری بود، اما قویا حس می کند که به رویکردی تهاجمی تر علیه ایران نیاز است که این موضع مورد حمایت «نیکی هِیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز هست. آن طور که فارس اعلام کرده در بخش دیگری از گزارش رویترز به رهگیری آن چه کشتی های حامل سلاح ایران در منطقه خوانده شده نیز اشاره شده است. یکی دیگر از توصیه های این طرح اقدام تهاجمی‌تر آمریکا در بحرین است، جایی که به نوشته رویترز اقلیت حاکم سنی اکثریت شیعه را سرکوب می کنند. همچنین براساس این طرح، نیروی دریایی آمریکا در صورت ایجاد مزاحمت از سوی قایق های تندروی سپاه پاسداران و دیگر نیروهای مورد حمایت ایران باید قدرتمندانه تر عمل کنند.

مخالفت مقامات نظامی آمریکا با واکنش نظامی علیه ایران و متحدانش

درعین حال پنج مقام طرف گفت‌وگو با رویترز گفته‌اند: وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی ترامپ و نیز فرماندهان ستاد ناظر بر عملیات در خاورمیانه و نیروهای ویژه، با صدور اجازه به واکنش‌های نظامی شدیدتر، علیه فعالیت های سپاه پاسداران، حزب‌ا... لبنان و دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران، مخالفت کرده‌اند. چندی پیش نیز فارین پالیسی با اشاره به جلسه شورای امنیت ملی آمریکا از مخالفت وزیر دفاع این کشور با پیشنهاد حمله به مواضع ایران در سوریه خبر داده بود.

پمپئو: بیشتر اعضای دولت معتقدند برجام ارزش مذاکره نداشت

در همین زمینه مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سؤالی درباره برجام تأکید کرد: به نظر من این توافق آمریکا را در هیچ زمینه ای در شرایط بهتری قرار نخواهد داد. وی به نقل از رئیس جمهور آمریکا گفت که این توافق ارزش مذاکره نداشت و در ادامه تصریح کرد: بیشتر اعضای دولت نیز همین نظر را دارند. وی در ادامه با تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی علیه کشورمان افزود: علاوه بر این فراتر از توافق هسته ای، آزمایش های موشکی، فعالیت شبه نظامیان شیعه در عراق، کار در کنار حزب ا... لبنان در سوریه و لبنان و فعالیت های بدخواهانه آن ها در سراسر جهان از زمانی که این توافق به دست آمد به نحو قابل توجهی افزایش یافته است.

فیلیپ گوردون: باز مذاکره کردن توافق هسته‌ای ایران، خیال محض است​

در همین حال استفان والت استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد در یادداشتی در مجله فارین پالیسی ضمن انتقاد از کمپین راه اندازی شده برای تجدیدنظر علیه توافق هسته‌ای ایران، نوشت: نیکی هیلی ایران را به نقض مکرر توافق هسته‌ای متهم کرد اما این نیز دروغ و افتراست چرا که خود آمریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی مکررا تایید کرده‌اند که ایران به تعهداتش پایبند بوده است. همچنین «فیلیپ گوردون» دستیار پیشین ارشد باراک اوباما در امور خاورمیانه در یادداشتی خطاب به دولت و کنگره آمریکا نوشت: «باز مذاکره کردن توافق هسته‌ای ایران، خیال محض است».

فرا خبر

روایت کمال خرازی از 2 سناریوی ایران در قبال خروج طرف ها از برجام

در همین حال به گزارش باشگاه خبرنگاران، کمال خرازی رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی در حاشیه دیدار وزیر اسبق امور خارجه فرانسه درخصوص برجام، اظهار کرد: در زمینه پایبندی ایران به برجام در صورت خروج آمریکا دو سناریو مطرح است؛ یکی این که پس از خروج آمریکا کشورهای اروپایی نیز از این توافق خارج شوند و دیگر این که بعد از خروج آمریکا کشورهای اروپایی به توافق هسته‌ای پایبند بمانند. وی با تأکید بر این که برای هرکدام از این سناریوها باید آماده باشیم، تصریح کرد: دستگاه‌های مربوط برنامه‌ریزی‌های مناسب در این زمینه را انجام داده‌اند و مواضع همکاران ما بر همین اساس است. خرازی همچنین در گفت و گو با ایسنا گفت: آمریکایی‌ها در ضربه زدن به برجام واقعاً جدی و دنبال آن هستند تا بهانه‌ای بتراشند و نقض برجام را به گردن ایران بیندازند. این خط راهبردی‌ آن هاست.