گسترش وهابیت؛ عربستان و تکرار سناریوی ۱۱ سپتامبر در افغانستان

گروه جهان الف،   3960621155

در حالی که ۱۶ سال از ۱۱ سپتامبر بهانه حمله آمریکا به افغانستان می‌گذرد و نقش عربستان در آن مشخص شده است این بار به نظر می‌رسد که مقامات ریاض با تلاش برای گسترش وهابیت در افغانستان، این سناریو را تکرار خواهند کرد.

گسترش وهابیت؛ عربستان و تکرار سناریوی ۱۱ سپتامبر در افغانستان

به گزارش تسنیم، در حالی شانزدهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر فرا رسید که پس از فاش شدن نقش عربستان سعودی در این حمله، این بار ریاض در نظر دارد تا با گسترش وهابیت در افغانستان یازده سپتامبر دیگری را در این کشور کلید زند.

16 سال پیش در چنین روزی 19 عضو القاعده که 15 نفر آن‌ها سعودی بودند دو هواپیمای مسافربری را به برج‌های تجارت جهانی کوبیدند و در این حادثه دو هزار 974 نفر کشته شدند.

اما حادثه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی زمینه را برای ایجاد یک ائتلاف جهانی به بهانه مبارزه با تروریسم در افغانستان علیه طالبان و شبکه القاعده به رهبری آمریکا فراهم کرد که منجر به حضور بیش از 150 هزار نیروی نظامی از کشورهای مختلف جهان در افغانستان شد.

پایگاه داده «مارک هرولد» گزارش داد که از 7 اکتبر سال 2001 تا 3 ژوئن 2003، حملات هوایی آمریکا در افغانستان به کشته شدن 3100 تا 3600 غیرنظامی افغان منجر شده است.

از سوی دیگر براساس گزارش نمایندگی سازمان ملل در افغانستان، از سال 2007 میلادی تا ماه اگوست سال جاری، حدود 76 هزار غیرنظامی دیگر نیز در افغانستان کشته و زخمی شده‎اند.

به گزارش ماموریت «حمایت قاطع»، از آغاز حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001، تاکنون 3 هزار و 480 نظامی خارجی در این کشور کشته شدند که از این میان دو هزار و 346 نفر از آنها را نظامیان آمریکایی تشکیل می‌دهند.

«شان کارتر» وکیل مدافع خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر اخیرا شواهدی را مبنی بر دست داشتن ریاض برای برنامه‌ریزی حملات به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی ارائه کرده است.

کارتر اظهار کرد که اسنادی وجود دارد که سفارت عربستان در واشنگتن هزینه پرواز دو شهروند سعودی از فونیکس تا واشنگتن را پرداخته تا برای حملات 11 سپتامبر آماده شوند؛ این اتباع سعودی با هویت جعلی و به عنوان دانشجو در آمریکا زندگی می‌کرده‌اند.

کارتر افزود که این اسناد حمایت مالی و عملیاتی ریاض برای حملات 11 سپتامبر ار فاش می‌کند.

از 19 عضو القاعده 15 نفر سعودی، 2 نفر اماراتی و از لبنان و مصر هم یک نفر در این حمله حضور داشتند

اکنون با گذشت 5 هزار و 844 روز پس از حادثه 11 سپتامبر و 16 سال حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان به منظور جنگ «علیه تروریسم»، افغانستان بیشترین حضور متمرکز گروه‌های تروریستی در جهان را شاهد است.

به گفته ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، اکنون بیش از 20 گروه تروریستی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

این در حالی است که در سال‌های اخیر دیدارهای مشترک مقامات سعودی و افغان برای گسترش همکاری‌ها نیز افزایش یافته است.

در یکی از این دیدارها میان «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان و «اکلیل حکیمی» وزیر دارایی افغانستان، عربستان برای ساخت مدارس علوم اسلامی و دیگر پروژه‌ها در افغانستان و تامین مالی آن‌ها اعلام آمادگی کرد.

در حالی که عربستان سعودی میلیون‌ها دلار را برای بمباران و کشتار مردم یمن استفاده می‌کند، این کشور ساخت سومین دانشگاه بزرگ «علوم اسلامی» را در افغانستان در دست احداث دارد.

این دانشگاه با هزینه 500 میلیون دلاری از سوی سعودی‌‌ها و در 15 کیلومتری حاشیه شهر جلال‌آباد در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

احداث این دانشگاه در زمینی به وسعت 160 هکتار و با ظرفیت بیش از 10 هزار دانشجو در حالی صورت می‌گیرد که محل ساخت آن در ولایت ننگرهار خواستگاه افراد وابسته به داعش در افغانستان محسوب می‌شود.

دروس این دانشگاه قرار است به زبان عربی تدریس شود که برخی کارشناسان می‌گویند که این اقدام به منظور استفاده از اساتید مورد نظر و یا اساتید سعودی صورت گرفته است.

در چند ماه اخیر نیز حکام سعودی با هزینه صدها هزار دلار کتابخانه‌ای بزرگی را نیز در دارالعلوم «نجم‌المدارس» این ولایت به بهره برداری سپرد.

برخی کارشناسان ابراز نگرانی می‌کنند که وجود افراد وابسته به داعش در ننگرهار توجه عربستان سعودی به این ولایت را جلب کرده است، زیرا در گذشته عربستان تقریبا در هیچ یک از ولایت‌های افغانستان و حتی تمام نقاط این کشور پروژ‌ه‌ای به ارزش 500 میلیون دلار احداث نکرده بود.

«جعفر مهدوی» نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان نیز درباره ظهور داعش در افغانستان گفت: متأسفانه حضور داعش در افغانستان یک خطر جدی است و در حقیقت یک پروژه با حامیان پشت‌پرده است؛ یعنی این‌گونه نیست که یک گروه تروریستی خود برنامه‌ریزی برای حضور در افغانستان کرده باشد بلکه دست سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی کشورهای حامی تروریسم نظیر عربستان سعودی هدایتگر این داستان است.

وی نزدیکی ارتباط حکومت افغانستان با آل‌سعود، رفت‌وآمدهای مکرر شاهزادگان کشورهای حاشیه خلیج فارس و مشاهدات منابع و مقامات محلی از ولایات شرقی و شمالی را از نشانه‌های حمایت ریاض در داعش در افغانستان عنوان کرد.

دیدار ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر سعودی و «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان

پس از تلاش‌های عربستان  برای ساخت دانشگاه در شرق افغانستان، «ولید بن طلال» شاهزاده میلیاردر سعودی در دیدار با اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان درباره ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان گفت‌وگو کردند.

«جمال فکوری بهشتی» نماینده پارلمان افغانستان درباره افزایش روابط با ریاض هشدار داد و اظهار کرد که همکارانش در این مجلس از دولت افغانستان می‌خواهند که در روابط خود با عربستان سعودی تجدید نظر کند زیرا پادشاهی سعودی همواره از گروه‌های تروریستی نه تنها در افغانستان بلکه در پاکستان و بسیاری دیگر از کشورهای خاورمیانه پشتیبانی کرده است.

از سوی دیگر نیز «امرالله صالح» رئیس سابق اداره امنیت ملی افغانستان به حکومت وحدت ملی درباره حمایت از عربستان هشدار داده و آن را اشتباهی بزرگ و تاریخی دانست.

برخی از کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی برای ترویج افکار وهابیت و استحکام مواضع داعش از نظر عقیدتی تلاش می‌کند تا دانشگاه 500 میلیون دلاری را در ولایت ننگرهار بسازد.

همچنین طی چند ماه گذشته علمای دینی در شمال افغانستان بارها با برگزاری نشست‌ خبری از ترویج افکار وهابیت توسط برخی از مدارس به صورت سازمان یافته اظهار نگرانی کردند.

این در حالی است که پس از اعلام موجودیت داعش در افغانستان، این گروه تروریستی مسئولیت چند حمله تروریستی از جمله حملات بر مساجد شیعیان را در افغانستان بر عهده گرفته است.

«احمد سعیدی»دیپلمات سابق و کارشناس مسائل سیاسی افغانستان گفت که عربستان سعودی در این حملات نقش دارد.

وی تاکید کرد که عربستان بدلیل این که با مردم شیعه مخالف است، سلفی‌ها، داعش و وهابی‌های این گروه تروریستی را حمایت مالی می‌کند.

سعیدی افزود:پشت پرده حملات در افغانستان بویژه به مساجد در این کشور، عربستان سعودی قرار دارد، سلفی‌ها قرار دارند، وهابی‌ها قرار دارند که بسیاری از آنها نیز در بین داعش هستند.

اکنون پس از آشکار شدن ارتباط مقامات سعودی در حادثه 11 سپتامبر، بنظر می‌رسد که حکام سعودی در نظر دارند تا با گسترش مدارس مذهبی خود در افغانستان و حمایت مالی از افراد وابسته به داعش که چندین بار مساجد شیعیان را هدف حملات تروریستی قرار داده‌اند، تفکر وهابیت را گسترش داده و به جنگ‌های مذهبی در افغانستان دامن بزنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین