سود سهام عدالت تعیین شد

گروه اقتصادی الف،   3960621096

تکلیف سود سهام عدالت روشن شد. سهامداران تا پایان شهریور سود خود را دریافت می‌کنند. رقم این سود حداقل ٦٩هزار تومان و حداکثر ١٥٠‌هزار تومان است.

سود سهام عدالت تعیین شد

تکلیف سود سهام عدالت روشن شد. سهامداران تا پایان شهریور سود خود را دریافت می‌کنند. رقم این سود حداقل ٦٩هزار تومان و حداکثر ١٥٠‌هزار تومان است.

به گزارش شهروند، البته سود تا پایان ‌سال به صورت نوبتی پرداخت می‌شود و در نوبت اول سود سهام عدالت دهک‌های پایین جامعه نظیر روستاییان، اعضای بهزیستی و کمیته امداد امام«ره» و... قرار دارند. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که خبرهای اعلام‌شده حاکی از آن است که سود سهام عدالت به صورت سالانه پرداخت می‌شود و رقم ثابتی ندارد.

در واقع پس از پایان حسابرسی شرکت‌های سرمایه‌پذیر میزان سود سالانه سهامداران اعلام می‌شود.


همه ۴۹‌میلیون یک دفعه سود نمی‌گیرند
به گفته میرعلی اشرف عبدالله پوری‌حسینی، سود سهام عدالت تا پایان‌ سال در سه مرحله واریز می‌شود و در هرنوبت همه ۴۹‌میلیون یک دفعه سود نمی‌گیرند، بلکه مرحله به مرحله واریز سود انجام می‌شود. ابتدا سود مشمولانی که جزو دو دهک پایین جامعه هستند و به‌طور عمده جزو خانواده‌های تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند، پرداخت خواهد شد و سپس نوبت به روستاییان بیکار و بعد سایر روستاییان و مشمولان سهام عدالت می‌رسد که سودشان پرداخت شود.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به این‌که تا پایان تیرماه ۹۶ به جز سه شرکت سرمایه‌پذیر که مجمع‌شان را برگزار نکردند، بقیه شرکت‌ها مجمع برگزار کرده و سود سهام عدالت را تعیین و اعلام کرده‌اند، گفت: براین اساس ٣‌هزار و ۳۴۵‌میلیارد تومان سود برای مشمولان سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر مصوب و چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰‌میلیارد تومان هم سود هلدینگ خلیج‌فارس تعیین شده که به سود بقیه شرکت‌ها اضافه خواهد شد.

به گفته پوری‌حسینی، به حساب کسانی که سهام یک‌میلیون تومانی دارند، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰‌هزار تومان سود واریز می‌شود و به موجب قانون تجارت، شرکت‌ها ۸ماه فرصت دارند سود را بپردازند. او درعین ‌حال به این موضوع اشاره کرد که شرکت‌ها سالی یک‌بار مجمع برگزار می‌کنند و سالی یک‌بار سود را مشخص می‌کنند و‌ سال‌به‌سال میزان سود متغیر است و عملکرد‌ سال آینده مشخص نیست.

معاون وزیر اقتصاد همچنین توضیح می‌دهد؛ برای اختصاص سود ٣‌هزار و ۳۴۵‌میلیارد تومانی به شرکت خصوصی‌سازی، شرکت‌ها به مدت ٨ماه یعنی از اواخر تیرماه تا ابتدای اسفندماه فرصت داشتند که البته از بین این شرکت‌ها فقط شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به دلیل این‌که هنوز مجمع آن تشکیل نشده تا پایان مهرماه فرصت دارد که سود مشمولان سهام عدالت را بپردازد.

به گفته او، برآورد اولیه از شرکت هلدینگ خلیج‌فارس این است که چیزی حدود ٦٠٠‌میلیارد تومان سود به مشمولان سهام عدالت بپردازد که این مقدار سود اختصاص‌یافته به وسیله یک شرکت قابل ملاحظه است.

٣٢‌میلیون نفر کد شبا داده‌اند
آن‌طور که پوری‌حسینی می‌گوید؛ ۴۹‌میلیون نفر ثبت‌نام شده قطعی سهام عدالت وجود دارد که از این تعداد نزدیک به ۲‌میلیون نفر فوت کرده‌اند که همه اینها مشمول دریافت سهام عدالت هستند. این درحالی است که تاکنون بالغ بر ۳۲‌میلیون نفر کد شبای خود را به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده‌اند و حدود ۱۷‌میلیون نفر هم کد شبای خود را اعلام نکرده‌اند و باید حتما نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند.

اما در مورد مشمولانی که فوت کرده‌اند، سازمان خصوصی‌سازی درصدد راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ساماندهی مشمولان متوفی و واریز سود سهام این افراد به حساب وراث است و آن‌گونه که رئیس این سازمان می‌گوید، سهم متوفیان محفوظ است و وارثان از این بابت خیالشان راحت باشد و کاری که وراث باید انجام دهند این است که ابتدا گواهی حصر وراثت دریافت کنند و الباقی را بپردازند و سود باقیمانده را دریافت کنند.

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی، سازمان متبوعش بعد از تمام شدن پرداخت سود سهام عدالت، برنامه‌ای برای ثبت‌نام افراد جدید برای سهام عدالت و جامانده‌ها ندارد، زیرا پاسخگویی به ۴۹‌میلیون نفر بسیار سنگین است.

امکان خرید و فروش برگه‌های سهام عدالت وجود ندارد
معاون وزیر اقتصاد درباره معامله و فروش سهام عدالت هم گفت: صندوق‌هایی قابل معامله در بورس پیش‌بینی شده که سهام عدالت را در اختیار می‌گیرند و یونیت‌های واحدهای این صندوق‌ها در اختیار مشمولان قرار خواهد گرفت و هر وقت موفق شدیم‌ ای‌تی‌اف‌ها را تشکیل دهیم و یونیت‌ها در اختیار مردم قرار گرفت، پیش‌بینی شده مردم با فروش یونیت‌ها بتوانند سهام را معامله کنند.

پوری‌حسینی درعین‌حال تأکید کرد که ارزش ریالی هر یک‌میلیون سهام عدالت در بازار، حدود ۲‌میلیون تومان است ولی فعلا امکان خرید و فروش برگه‌های سهام عدالت وجود ندارد.

پرداخت سود به‌زودی ممکن نیست
اما در شرایطی که مدیران سازمان خصوصی‌سازی اصرار به تقسیم سود نقدی میان مشمولان سهام عدالت دارند و بر تقسیم سود مرحله اول این سهام تا شهریورماه امسال تأکید می‌کنند، نایب‌رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس می‌گوید که براساس آخرین گزارش‌های ارایه‌شده از سوی مسئولان مربوطه در حوزه سهام عدالت، پرداخت این سود به‌زودی ممکن نیست و با این‌حال اگر دولت انجام این مهم را در دستور کار دارد، اقدام مثبتی است.

جهانبخش محبی‌نیا معتقد است باید براساس شاخص درآمد، خانوارها در جامعه شناسایی شوند و در این راستا سود سهام عدالت یا یارانه نقدی به صورت هدفمند پرداخت شود. به گفته نماینده میاندوآب و شاهین دژ در مجلس، باید این موضوع را پذیرفت که پرداخت سود سهام عدالت یا یارانه نقدی تأثیر چندانی در افزایش قدرت خرید مردم ندارد، بنابراین مطلوب این است که با تجمیع منابع مالی موجود، کارهای بزرگ و اساسی در اقتصاد انجام داد.

محبی‌نیا تأکید می‌کند که برای ارتقای نرخ رشد اقتصادی، به منابع مالی تجمیع‌شده نیاز است و بنابراین باید با مدیریت صحیح منابع، مشکلاتی مانند بیکاری و قفل شدن تولید را حل کرد.


این نماینده مجلس معتقد است که نباید منابع ملی در قالب برخی رویکردهای غیرصحیح که واجد ارزش چندانی نیست، هدر برود، به دلیل این‌که به گفته او حتی اگر بخواهیم این‌گونه اقدامات را با روش غیرصحیح ادامه دهیم منابع مالی کفایت نمی‌کند.


به گفته نایب‌رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات، آزادسازی خرید و فروشسهام عدالت بدون اتخاذ تدابیر کارشناسی می‌تواند باعث شود سهام عدالت به قیمت کمی به دست سوداگران بیفتد و به جای مردم سوداگران منتفع شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین