یادداشت علی مطهری درباره پدیده آقازادگی

گروه سیاسی الف،   3960621001 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

علی مطهری در یادداشتی با عنوان مسئله آقازادگی در هفته نامه صدا نوشت:

آقازادگی اصطلاحی است که تا چندین سال پیش مختص بیت علما و خصوصا مراجع تقلید بود. فلان پسر یک مرجع تقلید را «آقازاده» می‌نامیدند که البته، هم مفهوم مثبت داشت و هم مفهوم منفی. آنجا که او دخالتی در امور بیت نداشت و به کار خود مثلا تحصیل علم مشغول بود او را صالح می‌دانستند و کسی به او کار نداشت اما اگر دخالتی در امور بیت خصوصا در امور مالی و تقسیم سهم امام داشت هرچند به عدالت رفتار می‌کرد معمولا مشمول اصطلاح «آقازاده» به مفهوم منفی آن می‌شد. اما بعد از انقلاب، کلمه آقازاده از بیت مراجع تقلید به بیت همه علمایی که نقشی در انقلاب اسلامی داشتند گسترش یافت خصوصا فرزندانی از آنها که مسئولیتی در جمهوری اسلامی پیدا کردند. اولین بار این تعبیر ظاهرا درباره فرزندان مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به کار رفت و بعدا به دیگران سرایت کرد. در دوره ریاست ‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد به موضوع آقازاده‌ها دامن زده شد و عوام‌فریبی‌‌هایی صورت گرفت. اخیرا نیز رسانه‌ها به این موضوع زیاد می‌پردازند و گاهی بی‌انصافی می‌شود و البته امروز دیگر این اصطلاح منحصر به فرزندان علمای مسئول نیست بلکه شامل فرزندان همه مسئولان عالی‌رتبه می‌شود.


‎این امر دو اثر منفی دارد. یکی اینکه ریا و نفاق را باعث می‌شود، به این ترتیب که بچه‌های بعضی علما که مثلا استعداد و علاقه پزشکی یا مهندسی یا تجاری و مانند اینها را دارند به گونه‌ای الزام می‌شوند که به خاطر موقعیت پدر بهتر است طلبه بشوی، بدون آنکه علاقه کافی در او وجود داشته باشد و طبعا در آینده هم فرد مؤثری نخواهد شد. البته اگر علاقه داشته باشد اشکالی ندارد بلکه مفید است.


‎اثر منفی دیگر آن این است که گاهی حق این جوانان و استعداد آنها ضایع می‌شود؛ یعنی فردی که تحصیلات و سابقه مناسب برای یک پست و انگیزه لازم را دارد و مراحل آن را پله‌پله طی کرده و اصلح است، به خاطر مسئولیت پدرش و سروصدایی که رسانه‌ها ممکن است ایجاد کنند از آن پست محروم و استعداد او معطل باقی می‌ماند. البته قبول داریم که در مواردی، از موقعیت‌ پدران برای فرزندان سوءاستفاده شده و فرزندانی بدون آنکه شایستگی لازم را داشته باشند پست‌های مهم را اشغال کرده‌اند و حق افرادی ضایع شده است، ولی این امر نباید باعث شود که حق فرزندان صالح و توانای مسئولان کشور و در واقع حق مردم نادیده گرفته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۰۴۳۰۱:۰۵:۰۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
درود بر مطهرى
ناشناس۱۰۱۶۵۳۲۱:۰۴:۲۱ ۱۳۹۶/۶/۲۱
احمدی‌نژاد خودش گفته همه مشکلات تقصیر منه دیگه بحثی نمیمونه مقصر دهه شصت هم که پیدا شد!!
ناشناس۱۰۱۰۵۶۰۱:۳۲:۴۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
بله ما از شما انتظار داریم که اینطور استدلال کنید، بهرحال شما خودتون آقازاده هستید.
ناشناس۱۰۱۷۱۶۰۰:۱۱:۵۸ ۱۳۹۶/۶/۲۲
آدم رو یاد نظریه حقوق الهی شاهان می اندازن
ناشناس۱۰۱۰۸۰۰۶:۵۲:۱۹ ۱۳۹۶/۶/۲۱
آقای مطهری فرمایش شما متین ولی اتفاقی که در کشور ما افتاده است برای ارتقاء وپیشرفت این افراددر غالب موارد تنها امتیاز این اشخاص آقازادگی بوده وبس وشمار افرادی که واقعاواجد شرائط وشایستگی بودند بسیاربسیار بسیار کم بوده وهست.
ناشناس۱۰۱۱۰۱۰۷:۵۳:۰۰ ۱۳۹۶/۶/۲۱
توجیه نکن رشد وصعود پله پله؟؟؟؟؟؟ من 18 ساله دارم کار میکنم با مدرک کارشناسی ارشد. همیشه پله رشد دیگران بودم که رابطه داشتن و رشد خودم با حرکت حلزونی بوده چون نه رابطه دارم و نه آقازاده هستم
ناشناس۱۰۱۱۰۷۰۷:۵۷:۱۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
دیدگاه آقای مطهری را نمی پذیرم اگر آقازاده ای واقعا شایسته باشد باید مشخص شود که در همه افرادی که آن شایستگی ها را دارند شایسته تر است. در صورتی که اساسا این گونه نیست و رانت واقعیت نظام بورورکراسی ما است. اگر آقازاده ای واقعا پله پله و با شایستگی بالا آمده باشد هیچ کس لفظ آقازاده را برای او به کار نمی برد. اگر آقای مطهری خلاف آن را شاهد دارند بیاورند. از آقای مطهری بعید است که چنین اظهار نظر می کنند.
ناشناس۱۰۱۱۰۸۰۷:۵۷:۴۹ ۱۳۹۶/۶/۲۱
علی مطهری و نقد اقازادگی؟!! جالبه! رطب خورده و ...!!
رضا۱۰۱۱۱۱۰۷:۵۹:۰۰ ۱۳۹۶/۶/۲۱
چقدر ساده قلم می زنند. و مطالب رو ساده میبینند. ظاهرا قلم فرسایی و فن بیان و موشکافی موضوعات رو از پدر شهید بزرگوارشون به ارث نبردن
شمایلی۱۰۱۱۱۵۰۸:۱۲:۱۴ ۱۳۹۶/۶/۲۱
توجیه بزرگ از مطهری...
قاسم۱۰۱۱۳۰۰۸:۳۱:۳۲ ۱۳۹۶/۶/۲۱
به نظر بنده سمبل اقازاده هایی که صلاحیت ندارند و به خاطر نام و موقعیت پدر به جایی رسیده اند خود اقای علی مطهری است . بدون شک اگه ایشان فرزند شهید مطهری نبودند الان نه نایب رئیس مجلس و نه عضو مجلس و نه عضو هیات علمی و نه دارای مدرک دکتری و نه دارای مدرک ارشد و نه دارای مدرک کارشناسی بودند. به هر ترتیب سهمیه هایی که برای قبولی در دانشگاه به فرزندان و خانواده شهدا میدهند باید اصلاح شود . شما نوع ادبیات و دیالوگ و صحبتهای اقای مطهری را ببینید تا به صلاحیتهای ایشان پی ببرید. در ماجرای عکس سلفی با خانم موگرینی در مجلس عکس العمل اقای مطهری این بود که چه اشکالی دارد حجاب خانم موگرینی از خیلی از خانمهای ایرانی بهتر بود. این مقدار فهم نایب رئیس مجلس است. شما تا تهش را بخوان. الف نظرم را منتشر کن
ناشناس۱۰۱۱۴۹۰۸:۵۰:۰۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
با این نظر نه سیخ سوختس نه کباب!! آقای مطهری آقازاده همیشه وسط تشک را رها نمی فرمایند.!!!
ناشناس۱۰۱۱۶۰۰۹:۱۱:۴۶ ۱۳۹۶/۶/۲۱
آقای مطهری ظاهرا دل نگران آقازاده هاست !
ناشناس۱۰۱۱۶۴۰۹:۱۶:۱۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
مثلا شما اگر فرزند شهید مطهری نبودید، باز هم مردم تهران به شما (حداقل بار اول که کاندیدا شدید) رای میدادند؟ از خودم بگویم؛ خیر آقا! به شما رای نمی دادم به خصوص الان که یادداشت شما را در توجیه پدیده گسترده و شوم پرشدن پستهای مدیریتی با اعضای خانواده مدیران و اقوام آنها خواندم.
ناشناس۱۰۱۱۷۳۰۹:۲۶:۰۹ ۱۳۹۶/۶/۲۱
ولنگاری در بعضی رسانه ها موج می زند ومتاسفانه آن را به جامعه سرایت می دهند !
امیر۱۰۱۱۷۶۰۹:۲۶:۵۸ ۱۳۹۶/۶/۲۱
حالا کدوم اینایی که گیر بشون دادن حقشون بود جناب؟
ناشناس۱۰۱۲۵۸۱۰:۵۳:۱۴ ۱۳۹۶/۶/۲۱
اقای مطهری یاد دفاعیه شما از فرزند عارف افتادم که در دفاع از گفته ژن برتر افاضه فرموده بودید ایشان صفای باطن دارند که چنین حرفی زده اند.
محسن۱۰۱۲۶۸۱۱:۱۲:۳۰ ۱۳۹۶/۶/۲۱
کاش آقای مطهری می نوشتند.البته گاهی بعضی از آقازاده ها به حق به جایگاهی می رسند و اکثر بقیه با استفاده از موقعیت آقازادگی. آقای مطهری تمامی اینها نکند دفاعیه ای برای خودتان بود.؟چرا که اگر فرزند شهید مطهری نبودید مثل من و اکثریت مردم سر سفره انقلاب جایتان نبود.
سجاد۱۰۱۲۹۷۱۱:۵۹:۰۶ ۱۳۹۶/۶/۲۱
بواسطه حق چند فرزند مسئول، حق میلیون ها ایرانی ضایع شده و ایشون اینقدر سطحی به موضوع نگاه می کنند.
ناشناس۱۰۱۳۰۰۱۲:۰۰:۲۱ ۱۳۹۶/۶/۲۱
چون خود شما مشمول بند آقا زادگی می شوید، نظرات شما خالی از غرض نیست. ضمنا استدلال شما هم بر این موضوع بسیار ضعیف است. شما موارد نقض را بفرمایید تا ما باور کنیم.
ناشناس۱۰۱۳۳۸۱۲:۴۴:۵۹ ۱۳۹۶/۶/۲۱
اگر علی مطهری فرزند استاد مطهری نبود به نظرشما اکنون در مجلس حضور داشت یا سید حسن مصطفوی اگر نوه امام خمینی (ره )نبود امکان داشت این همه محافظ و بادیگارد و این همه بودجه به موسسه ای زیر نظر ایشان است اختصاص یابد یا فرزندان آقای رفسنجانی و یا عارف و برخی از وزرا آیا این امکانات در اختیار پرفسور موسیوند (اولین بار در دنیا قلب مصنوعی به دنیا عرضه کرد) و پرفسور علی جوان (محترع لیزر در دنیا)و مریم میرزا خانی و پرفسور لطفی (که اولین بار در دنیا منطق فازی عرضه کرد وجود دارد ) و...یا اشخاصی بی نظیر مانند علامه طباطبایی و یا علامه محمد تقی جعفری و .... نامه 53 نهج البلاغه امام علی (ع) به مالک اشتر به آقا زاده توصیه می شود بخوانند و لا تقطعن لاحد من حاشیتک و حامتک قطیعه و لا یطمعن منک فی اعتقاد عقده، تضر بمن یلیها من الناس، فی شرب او عمل مشترک، یحملون موونته علی غیرهم، فیکون مهنا ذلک لهم دونک و عیبه علیک فی الدنیاو الاخره تا بدان امام علی (ع) حتی حاضر نشد به برادر خودش و کسانی چون زیبر و یا طلحه که در راه اسلام جانفشانی زیادی داشتند امتیازی ویژه اختصاص دهد
ناشناس۱۰۱۳۵۳۱۳:۰۶:۱۰ ۱۳۹۶/۶/۲۱
اگر یک چیزی دستی بهت بدیم ولمون میکنی؟
ناشناس۱۰۱۳۵۵۱۳:۱۰:۲۰ ۱۳۹۶/۶/۲۱
تو ایران فعلا که همیشه سواستفاده و منفی بوده. ملت رو چی فرض کردین؟
نعمت الله جوکار۱۰۱۴۵۰۱۵:۱۶:۱۲ ۱۳۹۶/۶/۲۱
هیچ اشاره ای به اینکه چراهمیشه پست های کلیدی واب ونان داردر دست اقازاده هاست نکرده وبنوعی با این یادداشت قصدداشته همه اقازاده های مشکل ساز در سیستم‌راتبریه کند خصوصا انهایی که برذخایر ومنابع مالی ورانت اطلاعاتی نظام دسترسی دارند ..مردم از اقازاده های دزد وبی کفایت وناشایست وبرمسند قدرت قرارگرفته دل خوشی نداشته ویادداشت این اقازاده منتقد والبته توانا ذره ای مشروعیت برای سابراقازاده های بی کفایت وبرمسند نشسته ایجادنمی کند . ایشان خوب بود میفرمودند چرا بنده زاده های باهوش وبادرایت کل جامعه ،خانه نشین واقازاده های بی کفایت به صرف انتساب به یکی از اعضای خاندان مسئولین در راس هرم ادارات وشرکت های پردرامد قراردارند !؟
ناشناس۱۰۱۴۷۵۱۵:۵۰:۳۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
یه مورد لطفا مثال بزنید که این آقا و خانم زاده ها صلاحیت تصدی پستی رو در یک رقابت برابر داشته ولی به دلیل اینکه به قول شما رسانه ها سر و صدا نکنند از اون امتیاز صرف نظر کرده باشن!!!!!!
ناشناس۱۰۱۵۲۷۱۷:۱۲:۴۶ ۱۳۹۶/۶/۲۱
بزرگان علمی تاریخ اغلب ژن ناشناخته از خانواده فقیر بودند و هستند با پول و امکانات خوب شدن بهتر است ولی ژن خوب نیست تربیت با هزینه خوب و محصول خوب است
ناشناس۱۰۱۵۴۷۱۷:۳۰:۲۸ ۱۳۹۶/۶/۲۱
می فرمایید تو این مملت فقط آقازاده ها تحصیلات و سابقه مناسب برای یک پست و انگیزه لازم رو دارن؟! آیا کسی شایسته تر از یا حتی همطراز اونا پیدا نمی شه؟! بس کنین عوامفریبی رو.
ناشناس۱۰۱۵۵۰۱۷:۳۵:۰۲ ۱۳۹۶/۶/۲۱
اگر این اقازاده ها واقعا توانمندهستند یکسال بروند ودرخارج از کشور بدون حمایت مالی پدر ویا اقا ئی که زاده اوهستند خرج خودشان را دربیاورند . تا معلوم شود در دنیای رقابتی درکجا قرار میگیرند ؟ هیچ اشکالی ندارد یک اقازاده توانمند وزیر یا وکیل شود . ولی دررقابت کامل مثل همه درصف استخدام معطل بماند اگر استخدام شد کارمندساده بودن را تجربه کند ومثل همه سالها پشت میزی به کاری تکراری وخسته کننده بپردازد و چنانچه فرصت مهیا شد ارتقا بگیرد . دربانکها امروزه کارمندانی هستند که بیش از 20سال سابقه دارند ومدرک فوق لیسانس و پشت باجه تحویلداری میکنند . خیلی ها هم نیامده سر از مشاغل مدیریتی درمیاورند این در اکثر ادارات مصداق فراوان دارد .
علی۱۰۱۵۷۷۱۸:۱۸:۲۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
آقای مطهری شما یک پوزیش رو نام ببرید که آقایان چه با استعداد و چه بی استعداد اشتغال نکرده باشند. به نظر من تا تعاریف و شاخصه ها را درست نکنیم و قوانین به همین منوال امروزی باشند همین هست که هست
ناشناس۱۰۱۶۱۲۱۹:۳۲:۳۴ ۱۳۹۶/۶/۲۱
اخه این چه جور استدلالیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۰۱۶۳۷۲۰:۲۵:۵۱ ۱۳۹۶/۶/۲۱
من با آقای مطهری مخالفم این تفکر درست نیست خیلی از عزیزان ما در عین تخصص و تعهد دستشون به جایی بند نیست چون نه پدر معروفی دارند و نه کسی معرفشون هست مثلا پسر شاگرد اول آقای عارف تخصصشون رشته برق هست ولی کجا مشغولن ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین