چند بند در آقازادگی

مهدی توکلی،   3960620342 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند بند در آقازادگی

مفهوم آقازادگی در زمان ما معکوس شده است. از مثبت به منفی، که دلیلی جز عملکرد آقایان  و آقا زاده ها ندارد، در عین این‌که با اصلاح عملکرد امکان برگرداندن معنای اصلی نیز وجود دارد. طی این سال‌ها مصادیقی از عملکرد معکوس را دیده‌ام که در زیر به بعضی اشاره می‌کنم.

۱. حق ویژه برای خود و خانواده قائل شدن ریشه همه چیز است. درک ما از مسئولیت در نظامی شیعی فرقی اصولی با دیگر حکومت‌ها دارد. آقایان در نظام شیعی خادم ملت محسوب می‌شوند نه مخدوم آن. نتیجه این نگاه متفاوت ایجاد محدودیت در بهره‌مندی مسئول و متعلقین او از تنعمات زندگی است. هرچه مسئولیت بزرگتر باشد محدودیت بیشتر است. به حدی که  دایره برخورداری رهبر در حد ضعیفترین اقشار جامعه تعریف می‌شود.

  تعریف این اصول از من نیست. فرمایش امیرالمومنین(ع) در نهج‌البلاغه است. البته این حد اعلای مراعات را انتظار ندارم آقایان رعایت کنند. بسیارکمتر از این هم باز مانع کج‌روی‌ها است.

 [تجربه شخصی: می‌خواستم برم سربازی. معلم بودم و کامپیوتر درس می‌دادم. شاگردی داشتم که پدرش معاون مهندسی نیروی زمینی سپاه بود. بدون اینکه من اقدامی کرده باشم از طریق پسرش باخبر شد و گفت به سربازی که امین باشه و کامپیوتر بدونه احتیاج داریم و برایم امریه گرفت. پدرم باخبر شد و زنگ زد به آقای معاون به اعتراض که تو به چه حقی برای پسرم امریه گرفتی. آقای معاون مجبور شد کلی استدلال بیاره تا قانعش کنه که واقعا نیاز داشتیم بهش و حق قانونی ما بوده و بخاطر آقازادگی نبوده. ]

 ۲. وظیفه مسئول در چنین نظامی حکم می‌کند که نه تنها خود مراقب بر اجرای اصل فوق باشد بلکه خانواده را نیز مقید به رعایت آن کند. طبیعتا ویژه‌خواهی برای خود و خانواده حتی در سبک‌ترین شکل، نقض اصل است. هرگونه توصیه برای کسب امتیاز برای اعضای خانواده کمک به تشدید عمل‌کرد معکوس است و آقایان را مدیون دیگران می‌کند.

 [تجربه شخصی: یک بار رفتیم شیراز با بنیاد فارس‌شناسی قرارداد بستیم که نوروز در تخت‌جمشید کنسرت برگزار کنیم. هیچ هزینه‌ای به بنیاد تحمیل نمی‌شد و درصد معینی از درآمد رو هم برمی‌داشت. همین که پدرم مطلع شد با قدرت تمام جلومون وایستاد و نگذاشت کار پیش بره. همه حرفش هم این بود که باید مزایده برگزار بشه، شاید کسی پیدا بشه به بنیاد بیشتر بده. بهش گفتم تا عید فرصتی نیست و در این‌صورت کار می‌سوزه. گفت مهم نیست. طی روال قانونی مهمتر از درآمد بنیاده. کار کلا سوخت.]

 ۳. به‌کارگیری اعضای خانواده در نهاد یا سازمان تحت مدیریت از دیگر مصادیق عملکرد معکوس است. حتی در صورتی که آن عضو لیاقت ذاتی و اکتسابی داشته باشد. چون رابطه طولی و عرضی مسئول با دیگر کارکنان را پاره می کند. اهل علم مدیریت به نکته اصولی این بند واقفند.

[تجربه شخصی: هیچ کدوم از ما بچه‌ها زیردست پدرم کار نمی‌کنیم. دو نوبت حتی، در روزنامه فردا و سایت الف کار کردنم با او منجر به اختلاف جدی باهاش شد. چون شدیدا محدودمون می‌کرد و به بقیه بیشتر بها می‌داد. برای همین نموندم پیشش و اومدم بیرون.]

۴. ایجاد ارتباط خانوادگی با دیگر آقایان شبکه‌ای بین آقازاده‌ها می‌سازد که حتی اگر آقایان نخواهند نیز عملکرد معکوس خواهد داشت. شبکه‌هایی چنین و کارکردشان را بارها دیده‌ام.

 [تجربه شخصی: ما تقریبا ارتباط خانوادگی با خانواده هیچ آقایی نداریم. دلیلش رو من بعدها فهمیدم. یکبار اتفاقی با پسر معاون یکی از وزرا آشنا شدم و از نوع کارهایی که از طریق رفقای آقازاده‌اش انجام می‌داد متحیر شدم. موقعیتی که خودم اصلا نداشتم. دلیلش هم تنظیم رابطه‌ای بود که پدرم کرده بود.]

 ۵. آقایان نباید اجازه دهند که دیگرانی خارج از دایره اطرافیان با ایجاد ارتباط با آقازاده‌ها به هر شکل، اعم از مالی، دوستی، معنوی، ... رابطه‌ای بسازند که امکان سوءاستفاده از آن وجود داشته باشد.

 [تجربه شخصی: این یکی که الی‌ماشاءالله نمونه دارم براش. دو مورد رو می‌گم. پدرم دوره هفتم نماینده تهران شده بود. از روابط عمومی مجلس کسی اومد دفتر طراحی و چاپی که داشتم و پیشنهاد داد که پنج عنوان نشریه‌ای رو که مجلس منتشر می‌کرد از اون به بعد ما انجام بدیم. درآمد قابل توجهی برای ما می‌داشت اگه می‌پذیرفتیم. درجا رد کردم چون می دونستم پدرم چه انتظاری داره و طرف هم برای چی اومده. یکبار هم سال ۸۰ می‌خواستم چاپخونه بزنم. یکی از رفقا در هیئت مدیره یکی از بانکها آشنایی داشت. رفتیم پیشش و طرف آقازادگی منو می‌دونست. زنگ زد به مدیر اعتبارات و سفارش کرد. مدیر اعتبارات هم گفت ۲۰۰ میلیون تومان بهت میدیم سه ساله با شش ماه تنفس و سود ۱۱ درصد. عالی بود برامون. شب به پدرم گفتم قضیه رو. گفت نگیر، طرف دلش برای پروژه تو نسوخته، چون پسر منی داره بهت وام میده. این بار هم درجا پذیرفتم و نگرفتم. البته پروژه چاپخونه هم هیچ‌گاه عملی نشد.]

 ۶. مصادیق ذکر شده نمونه‌ای از عملکرد های معکوس است. رعایت آنها دشوار ولی شدنی است. مهم اهتمام بر آنها است. آقازادگی با رعایت چنین اصولی با استقلال شخصیت، آزادگی منش و آرامش دل و ذهن همراه است. این درست که محدودیت ایجاد خواهد شد و تحمل محدودیت مستلزم گذشتن از خود است، ولی باز هم در عین آقازادگی می‌شود همه اینها را رعایت کرد، و در عین حال کسب و کاری شخصی و سرمایه‌ای متعارف داشت، یا مسئولیتی داشت در نهاد یا سازمانی از حکومت. مهم این است که استقلال کامل از آقا بودن پدر رعایت شود. در مراجعات خود را معرفی نکرد تا دیگران ملزم به رعایت شئونات شوند. به توانایی‌های شخصی متکی بود و مثل دیگران در صف ایستاد تا نوبت برسد. اینها همه شدنی است اگر به اصل گفته شده در بند اول ایمان داشته باشیم.

[تجربه شخصی: تهش اینکه پسر پدرم بودن خیلی منو بسته. ولی به این نسبت افتخار می‌کنم و خدا رو شاکرم که متولد این خونه‌ام. زمانی تحمل این محدودیت خیلی برام سخت بود. خصوصا وقتی که وضعیت آقازاده‌های دیگه رو می‌دیدم یا می‌شنیدم. و خصوصا اینکه کارم آزاد و تو بخش خصوصی بود. ولی الان مدت‌هاست که نگاهم عوض شده. اگه این محدودیت‌ها به اندازه ذره‌ای منو در رضایت خدا از پدرم شریک کنه برام کافیه. فاصله نداشتن با مردم هم اتفاق دیگه‌ایه که برامون افتاده. این یکی که قابل قیمت‌گذاری نیست. اینکه حس کنی مردمی که می‌شناسنت تو رو از خودشون می‌دونن. باز هم شکر خدا.]

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۹۸۶۲۱:۴۱:۲۳ ۱۳۹۶/۶/۲۰
بسم الله الرحمن الرحیم این لطف خداست که شما متوجه شدی و بالاتر از آن علم یافتی و اعلی تر هم فهمیدی که با توجه به این که پدر بزرگوار شما یکی از مسئولین هستند باید مانند دیگر مردم زندگی کنید. همه مردم چون پدر بزرگوار و گرامی شما را می شناسند و می دانند با توجه به اینکه ایشان در سال های متوالی در أین نظام مقدس مسئولیت داشته اند در تمام این سالها خدا را در نظر گرفتند و برای همین در نزد مردم محبوب هستند.
حسنی۱۰۱۰۱۱۲۳:۰۰:۵۲ ۱۳۹۶/۶/۲۰
آقای توکلی با احترام به نوشته شما که این مفهوم رو میرسونه که باید افراد ی که در مقام هستند باید رعایت کنند اما بنده اعتقادم این است که نباید به فرد اعتماد کرد چرا که این کار تجربه شده و نتیجه آن در جامعه ما کاملا مشخص و ملموس هست کارها از اول و تا آخر باید سیستمی بشن
ناشناس۱۰۱۰۶۲۰۱:۴۰:۵۳ ۱۳۹۶/۶/۲۱
دیدگاه
ناشناس۱۰۱۰۷۱۰۵:۰۲:۲۸ ۱۳۹۶/۶/۲۱
اقای توکلی وضعیت خراب تر از اونی هست که تصور کنید در کارخانه ای نیمه دولتی مربوط به صندوق بازنشستگی کار میکنم. کارگرهای قبلی رو یکی یکی اخراج می کنند تا فرزندکان کامندان استانداری و صنایع اداره تامین اجتماعی رو استخدام کنند فرزندانی که الفبای کار رو هم بلد نیستن. جالبه من فکر میکردم این موضوع فقط مربوط به استخدامه این در حالیه که توی کار هم همینطور یعنی اقازاده ها دست به سیاه و سفید نمیزنن و کسی هم نمیگه بالای چشمتون ابروست. جالبه بدونید برای استخدام اقا زاده ها حتی حقوق کارگرها رو کم کردن مزایاشون رو برداشتن ولی از ترس اخراج کسی یک کلام هم اعتراض نکرد! قرار داد کارگرهای کارخانه ی تولیدی با 300 میلیارد سرمایه ثابت یکماه و 3 ماه بسته می شود تا به محض اینکه خواستند اخراجتون کنند. اگه مطیع و سر به زیر باشید 3 ماه وگرنه یکماهه!
ناشناس۱۰۱۰۸۴۰۷:۰۵:۱۸ ۱۳۹۶/۶/۲۱
خدا پدرت رو بیامرزه..فقط بدون پدرت تو رو محدود نکرده از چیزی که حقت نیست منعت کرده..میدونی گرفتن وام ۲۰۰ میلیونی چقد مکافات داره برای یه شخص عادی؟؟ من دکترا دارم بیکارم و حتی نمیتونم ده میلیون وام بگیرم..
حمید۱۰۱۵۹۰۱۸:۴۷:۲۸ ۱۳۹۶/۶/۲۱
چقدر خوب است که مسئولین محترم از جامعه آماری مسئولین کشور ، بزرگوارانی را به عنوان الگوهای موفق شخصیتی شناسائی و معرفی نمایند. من شخصا توفیقات دوست دانشگاهی عزیزمان دکتر احمد توکلی را به ایشان و خانواده و فرزندان صالح ایشان و همه همکاران عزیز تبریک عرض میکنم.
ناشناس۱۰۱۷۱۱۰۰:۰۷:۰۵ ۱۳۹۶/۶/۲۲
برو خدا را شکر کن که آلوده به این پولهای ناپاک نشدی .که نتیجه اش مدیون شدن به میلیونها انسان محروم است که شاید ابتدایی ترین ملزومات زندگی را نداشته باشند
ناشناس۱۰۱۸۶۱۱۰:۴۱:۵۲ ۱۳۹۶/۶/۲۲
اقازاده توهم راست نمیگی
ناشناس۱۰۱۹۰۳۱۱:۵۳:۰۶ ۱۳۹۶/۶/۲۲
"مفهوم آقازادگی در زمان ما معکوس شده است. از مثبت به منفی، که دلیلی جز عملکرد آقایان و آقا زاده ها ندارد" کی به تو گفته تو "آقا"زاده ای؟کی بهت گفته آقا زاده بودن مثبت بوده که الان منفی شده باشه؟؟؟!قبلاً بچه های خوانیین رو"آقازاده" و بقیه را "بچه رعیت " میگفنتد. از کی بقیه ملت بچه رعیت شدند که تو آقازاده شده باشی؟ "تهش اینکه پسر پدرم بودن خیلی منو بسته." وای چه مظلوم. چه" آقازاده ای"! همه این فرصتها رو از دست دادی....واقعاً که امر بر شماها مشتبه شده. اگر به خاطر اسم پدرت نبود که اصلاً یه دونه از این موقعیتها و پیشنهدات رو هم بهت نمیدادن. سربازیت رو هم که به خاطر اسم پدرت امریه گرفتی ، اگرنه یک دفعه معاون مهندسی نیروی زمینی سپاه(!) چطور به تو "اعتماد"!!!کرد؟؟!!!؟؟ باید میرفتی مثل هزاران نفر دیگه تو نیروی انتظامی و ... و معلوم نیست کجا خدمت میکردی نه اینکه ظهرا نهار بیایی خونه. بله ما فهمیدیم پدر شما اهل پارتی بازی نیست . از مقاله "بی ریا" و تبلیغاتی شما راجع به پدرت در سایت پدرت متشکریم. میخوام ببینم اگر من هم مقاله بنویسم و از هزارتا کارهای پدرت انتقاد و سؤال کنم تو سایت پدرت چاپ میشه؟ اگر همین نظر چاپ بشه تعجب میکنم.
احمد راسخي لنگرودي۱۰۲۰۷۷۱۸:۰۶:۴۳ ۱۳۹۶/۶/۲۲
آقا مهدي سلام. دستنوشته‌ات را خواندم. به جان نشست. دست‌مريزاد. اين دعا نثارت باد: «كثر الله امثالك». اين شيوه رفتاري نه درخور سرزنش كه البته درخور تجليل و مايه بسي مباهات است. از چنين پدري اين انتظار هم مي‌رفت. منشا آن چيزي نيست جز تربيت راستين. و اين حقيقتي است كه به هيچ‌وجه نمي‌توان آنرا كتمان كرد. به اميد آنكه اين شيوه پسنديده در سطح جامعه تداول يابد.
ناشناس۱۰۲۱۰۳۱۸:۵۸:۵۳ ۱۳۹۶/۶/۲۲
باید سیستمی وقانونی جلوی پدیده آقازادگی را گرفت وگرنه انگشت شمار هستند مثل شما که خودشون استقلال داشته باشندونخواند از این رانتها که خیلی هم کار را آسون میکنه استفاده کنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین