تناقض در برخورد با یک موضوع اجتماعی/ حضور زنان در ورزشگاه ها و سیاسی کاری رسانه ها

گروه سیاسی الف،   3960620327 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

در میانه مشکلات اقتصادی مردم از دغدغه معیشت گرفته تا بیکاری جوانان، برخی روزنامه‌های به سوژه‌های زرد دست انداخته‌اند تا ضمن سرپوش گذاشتن بر مشکلات، دولت را از سختی و مشقت به نتیجه رساندن وعده‌های اقتصادی داده شده در دوران انتخابات برهانند.

تناقض در برخورد با یک موضوع اجتماعی/ حضور زنان در ورزشگاه ها و سیاسی کاری رسانه ها

 در روزهای گذشته بار دیگر بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها در روزنامه‌ها داغ شده است، نگاهی به تیتر روزنامه‌ها در هفته‌ای که گذشت نشان از آن دارد که این جرائد با تیترها و تصاویر صفحات نخست خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند بی‌آنکه به این سؤال نیز بپردازند که مشکل و دغدغه اصلی مردم چیست؟

«زنان سوری در ورزشگاه، زنان ایرانی پشت آزادی»، «در جست‌وجوی مقصر»، « زنان را صمیمانه راه نمی‌دهند»، «پارادوکس ایرانی»، «جای خالی زنان ایرانی در آزادی» «شب شرمساری» و... از جمله تیترهای یک روزنامه‌های اصلاح طلب در هفته‌ای که گذشت می‌باشد.

جالب آنکه این روزنامه‌ها در سال 1385 و زمانی که رئیس‌جمهور وقت دستور حضور زنان در ورزشگاه‌ها را صادر کرده بود، تیترها و تصاویر صفحات نخست خود را به مخالفت با این تصمیم اختصاص داده بودند و صدالبته چه در آن روزها و چه امروز متدینین جامعه و از جمله مراجع عظام تقلید با حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بدون رعایت حدود و تامین پیش‌نیازهایی که همگان به آن آگاهند مخالف بوده‌اند و هستند.

حال چه شده است که برخی روزنامه‌ها که آن روزها مخالف حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بوده‌اند امروز لباس موافقت به تن کرده و از اینکه زنان برای تماشای یک بازی فوتبال در ورزشگاه آزادی حضور نیافته‌اند شرمسارند؟!

کافی است به سرمقاله روزنامه آفتاب یزد که این روزها موافق حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است در شماره 7 اردیبهشت 1385 این روزنامه نگاهی از سر دقت بیندازیم.

روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله شماره 7 اردیبهشت سال 1385 خود در این زمینه نوشته بود «... بعضی ایرادهای شکلی بر این دستور می‌بینیم که احتمالا در ذهن عده‌ای از مخاطبان روزنامه نیز وجود دارد، یکی از این ایرادها، میزان اولویت این دستور می‌باشد... بدون اغراق می‌توان گفت کم‌اهمیت‌ترین خواسته اصلاح‌طلبان نیز در مقایسه با دستور اخیر رئیس‌جمهور، از اولویت بیشتری برخوردار بود». 

آفتاب یزد در ادامه دومین ‌اشکال بر دستور رئیس‌جمهور وقت را بی‌توجهی به دیدگاه کارشناسان مستقل اجتماعی، مذهبی و سیاسی خوانده بود.»

 این روزنامه مدعی اصلاحات در پایان نتیجه گرفته بود «می‌توان به قاطعیت ادعا کرد که دستور اخیر حتی دغدغه یک درصد جمعیت کشور نبوده است و از این جهت سرگرم ساختن جامعه به آن و مشغول‌سازی سیاستمداران و شخصیت‌های ذی‌نفوذ به آن به هیچ‌وجه مصلحت نیست».

 روزنامه شرق نیز در سرمقاله 7 اردیبهشت 1385 به این موضوع پرداخته و نوشته بود «در تازه‌ترین و مهم‌ترین اقدام، احمدی‌نژاد به رئیس‌سازمان تربیت بدنی دستور داد تا امکان ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی فراهم شود، این دستور... نقد و اعتراض مراجع تقلید، طلاب و نیروهای موثر حوزوی را برانگیخته است.»

به گزارش کیهان، نویسنده در آن یادداشت افزوده بود «شاید بتوان... در برابر اصلی‌ترین نمادهای این ساختار ایستاد، اما در صورت توفیق در این کار، تازه کار اصلی آغاز می‌شود، کاری که برخلاف مخالف‌خوانی و اپوزیسیون‌نمایی اصلا ساده نیست و آن همان دولتمردی و حکومتداری است. همان که چنان کار دشواری است که در قدیم افلاطون می‌گفت تنها از فیلسوف شاهان برمی‌آید...»

نکته جالب دیگر آنکه ورزشگاه‌ها تحت نظر دولت بوده و مدعیان طبق قاعده‌ای عقلانی  بایستی از دولت سؤال کنند که چرا این اجازه به بانوان داده نمی‌شود که در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند نه منتقدین خود را سیبل حملات قرار داده و با آنان تسویه حساب کنند!

از سوی دیگر برخی از این روزنامه‌ها با لطایف‌الحیل و بهانه‌های فراوان در گزارشات خود از حضور برخی زنان در روز بازی ایران و سوریه در ورزشگاه نیز گزارش داده و مدعی شده‌اند که این زنان با پرچم سوریه وارد ورزشگاه شده بودند.

فارغ از اینکه در بازی ایران و سوریه چه گذشت بایستی این سؤال را نیز پرسید که در بازی مهر ماه سال گذشته ایران و کره نیز تعدادی از زنان کره‌ای در ورزشگاه حضور یافته بودند ولی در آن برهه هیچ یک از این نشریات به حضور آنان ایرادی نگرفته و دست به تعارض‌سازی میان حضور آنان و ممنوعیت حضور زنان ایرانی نزده بودند.

به نظر می‌رسد مشکل این رسانه ها در تمرکز بر حضور زنان سوری در ورزشگاه نه اصل این حضور که سوری بودن این زنان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۰۹۱۷۱۸:۵۲:۰۵ ۱۳۹۶/۶/۲۰
آقا من به عنوان یه جوون گشایش اقتصادی می خوام که ازدواج کنم. شما به فکر استادیوم رفتن خانم من نباشید. ما خودمون برای تفریحات یک فکری می کنیم.
ناشناس۱۰۰۹۲۱۱۸:۵۸:۵۷ ۱۳۹۶/۶/۲۰
متاسفانه جریان اصلاح طلبی تبدیل به جریانی شده که حاضر است همه منافع و حقایق را به نفع جریان و گروه سیاسی خود ذبح کند.
ناشناس۱۰۰۹۲۲۱۸:۵۹:۳۲ ۱۳۹۶/۶/۲۰
لطفا" از گران شدن مرغ، تخم مرغ، کره، مصالح ساختمانی، دلار و..... در چند روز اخیر گزارش تهیه کنید. همه چیز فوتبال و ورزش نیست.
ناشناس۱۰۰۹۲۷۱۹:۱۳:۳۱ ۱۳۹۶/۶/۲۰
اصلاح طلبان چرا اینجوری اند؟
كيوان سپانلو۱۰۰۹۳۵۱۹:۲۶:۵۳ ۱۳۹۶/۶/۲۰
با سلام و احترام ورزشگاههاي ايران مملو از اقاياني شده كه مثل ريگ فحش خواهر و مادر مي دهند و اصلن خجالت نمي كشند.من يك زماني پاتوقم استاديوم بود و از مدرسه و دانشگاه استاديوم را بيشتر دوست داشتم ولي از چندين سال قبل هنگامي كه مواجه با الفاظ ركيك شدم ديگر نفتمان و الان مي دانم كه علت اصلي ممانعت ورود خانمها به استاديومها فرهنگي است نه سياسي كه بخواهيم انرا پتكي كنيم و بر سر فدراسيون و دولت بكوبيم.
ناشناس۱۰۰۹۵۱۱۹:۵۲:۳۹ ۱۳۹۶/۶/۲۰
اصلاح طلبان با ژست دلسوزی برای زنان ، به دنبال اهداف خود هستند.
ناشناس۱۰۰۹۵۶۲۰:۲۰:۳۵ ۱۳۹۶/۶/۲۰
حضور خانمها در ورزشگاه حق انهاست. اينكه معيشت مردم را دغدغه اصلى بدانيم فرافكنى است. مگر وقتى دغدغه اصلى داشته باشيم بايد از بقيه موارد غافل شويم؟
ناشناس۱۰۰۹۵۹۲۰:۲۹:۲۰ ۱۳۹۶/۶/۲۰
با نویسنده کاملا موافقم.
ناشناس۱۰۰۹۶۴۲۰:۴۴:۴۴ ۱۳۹۶/۶/۲۰
اين دو موضوع به ربط ندارد. مشكلات معيشتى مردم حاصل چهار دهه عملكرد همين آقايانى است كه رفتن خانمها به ورزشگاه را ممنوع كرده اند. حالا هم مردم به هردو مورد اعتراض دارند
ناشناس۱۰۰۹۷۰۲۱:۰۶:۰۳ ۱۳۹۶/۶/۲۰
هر دو کار زنان سوری و کره ای جای سوال دارد به نظر من این کار توهین به زنان ایرانی است کاپیتولاسیون محسوب میشه و قابل پذیرش نیست. مگه میشه سوری ها که مدتها است در ایران زندگی کرده اند و زبان فارسی هم میدانند به ورزشگاه راه داده شوند ولی زنان ایرانی راه داده نشوند؟ کدوم ادمی اینو قبول میکنه؟ در ورزشگاه هم که حجاب نداشتند این زنان مسلمان سوری چرا؟ قابل توجیه نیست
ناشناس۱۰۰۹۹۴۲۱:۵۵:۳۲ ۱۳۹۶/۶/۲۰
مشکل احمدی نژاد بود سبیل شون رو چرب نمی کرد الان چرب چربه
ناشناس۱۰۱۰۰۶۲۲:۴۴:۱۵ ۱۳۹۶/۶/۲۰
بالاخره نگفتید چرا زنان سوری رو راه دادید؟ و اینکه شما چه کاره اید که از عوض مردم تصمیم می گیرید؟ . البته که این کار احمدی نژاد مثل همه کار های دیگه اش برای مطرح کردن خودش بوده ولا غیر وروزنامه های اصلاح طلب هم روی این موضوع تاکید داشتند
ناشناس۱۰۱۰۲۰۲۳:۲۸:۱۷ ۱۳۹۶/۶/۲۰
مردم باید بدونن که این جنجال های رسانه ای یه مشت حرف بیشتر نیست، همون کسایی که دیروز مخالف یه موضوع بودن امروز با 180درجه چرخش میان حرفایی میزنن که فقط منفعت طلبی توجیهش میکنه
راه۱۰۱۰۵۳۰۱:۳۱:۵۵ ۱۳۹۶/۶/۲۱
این اولین تناقض فاحش و حیرت انگیز در رفتار مدعیان راستگویی و اعتدال نیست . زندگی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و حتی اقتصادی این طیف مملو از تناقضات تأسف برانگیز ناراحت کننده است . اینگونه تحرکات و تحریکات تصنعی و بی ارزش موجب آن نخواهد شد که مطالبات متقن و مشروع و جدی مردم ، به انحراف رود . انشاءالله
ناشناس۱۰۱۱۵۹۰۹:۰۶:۵۳ ۱۳۹۶/۶/۲۱
همون موقع بازی کره و ایران هم اعتراضاتی شد ولی شبکه های اجتماعی به این قدرت نرسیده بودح که صداشون شنیده بشه
هموطن۱۰۱۱۹۹۰۹:۵۲:۱۱ ۱۳۹۶/۶/۲۱
ورود بانوان به ورزشگاهها حداقل حقوق شهروندی همه مردم است اگر دولت این حداقل هایی که هزینه ای هم ندارد را نتواند اجرا کند، معلوم است وضعیت اقتصادی هم تغییری نمی کند . اتفاقا نویسنده محترم بایدبداند در صورت رعایت حقوق شهروندی و رعایت حقوق انسانی و احترام به مردم ، مسائل اقتصادی هم راخت تر حل خواهد شد .
ناشناس۱۰۱۲۳۷۱۰:۳۳:۴۷ ۱۳۹۶/۶/۲۱
هیچ تناقضی نیست. تناقض در رفتار و کردار شما است که حرف از حق می زنید اما سیاسی کاری می کنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین