چسب هل: آماده به کارگیری ۱۰ هزار کارگر میانماری هستیم

گروه اقتصادی الف،   3960620065 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرعامل کارخانه «چسب هل» که پیش از این بابت قواعد تعجب‌برانگیز و غیر متعارف حاکم در این واحد صنعتی خبرساز شده بود این بار به دلیل موضعگیری اخیر خود در باره مسلمانان میانماری خبر ساز شده است.

چسب هل: آماده به کارگیری ۱۰ هزار کارگر میانماری هستیم

به گزارش ایلنا، «خلیل نظری»، مدیرعامل کارخانه «چسب هل» بازهم خبرساز شد، بار اول با وضع قواعد تعجب‌برانگیز و غیر متعارف برای کارگران این واحد سازنده چسب و مواد شیمایی که واکنش رسمی اداره کار را به دنبال داشت و این‌بار هم با موضعگیری‌ متفاوت درباره مسلمانان میانماری، تا بار دیگر مجموعه تحت مدیریتش را در کانون توجه افکار عمومی قرار دهد.

«خلیل نظری» مالک و مدیرعامل کارخانه مواد شیمایی و چسب هل  که در صفحات اجتماعی به صورت رسمی خود را با عناوینی چون مخترع، نویسنده و کارآفرین برتر معرفی کرده‌است در تازه‌ترین پُست اینستاگرامی‌اش از آمادگی کارخانه چسب هل برای استخدام دست‌کم 10 هزار نفر از مسلمانان میانماری خبر داده است.  

از قرار معلوم پُست اینستاگرامی یاد شده را باید در زمزه واکنش‌هایی تلقی کرد که این روزها از سوی بخش قابل توجهی از کاربران شبکه‌های مجازی در نکوش رفتارهای خشونت‌آمیز بوداییان میانمار با مسلمانان منطقه «روهینگا» اتخاذ شده است.

چسب هل

اما آنچه باعث متمایز‌تر شدن ابراز همدردی کارفرمای چسب هل با پیام‌هایی از این دست شده، موضوع ابراز آمادگی وی برای استخدام مسلمانان رانده شده میانماری در کارخانه چسب هل است؛ «کارخانه چسب هل آماده است تا برای حمایت از مسلمانان میانمار ده هزار نفر که معادل 2500 خانواده می‌شود را استخدام کند و هزینه اولیه اسکان را پرداخت نماید و از دولت محترم درخواست قبول پناهندگی این برادارن و خواهران مسلمان  را سریعا دارد».

تردیدی نیست که اقلیت یک میلیون نفری مسلمانان میانماری این روزها دوران پرالتهابی را سپری می‌کنند، در روزهای گذشته تصاویر منتشر شده از وقایع اخیر استان روهینگا بخش قابل توجهی از افکار عمومی را متاثر کرد تا حدی که دولت‌های مختلف نسبت به عملکرد مسئولان میانماری معترض شدند.

البته در اطلاعیه منتشر شده هیچ اشاره و توضیح بیشتری در مورد چگونگی به اجرا درآمدن این پیشنهاد مدیرعامل کارخانه چسب هل یعنی چگونه آمدن و اسکان مهاجران احتمالی از میانمار به ایران و اشتغال و ارتزاق آنها از طریق این کارخانه داده نشده است.

خود خلیل نظری در مورد اینکه چگونه می‌خواهد این تعداد کارگر را به همراه اعضای خانواده‌هایشان از میانمار به ایران منتقل کند به خبرنگار ایلنا می‌گوید: «پس از شنیدن خبر کشتار مسلمانان در کشور میانمار تصمیم گرفتم تا با انتقال ۱۰ هزار نفر و اسکان ۲۵۰۰ خانوار از این مسلمانان، وظیفه دینی خود را به عنوان یک مسلمان انجام دهم».

او ادامه می‌دهد: «پیش از این ما برای احداث کارخانه جدید زمین خریداری کرده‌ایم و تصمیم داریم پس از نصب اسکلت فلزی با نصب چادر یک کیلومتری و نصب پارکت و پارتیشن بندی، محلی را برای زندگی آنها تهیه کنیم همچنین می‌توانیم سیستم آب گرم و سیستم سرمایشی و گرمایشی هم در اختیار آنها قرار دهیم».

نظری در مورد اینکه این تعداد کارگر قرار است چه کاری در کارخانه چسب هل انجام دهند؟ می‌گوید: «آنها می‌توانند در مشاغلی مانند کشاورزی، درخت‌کاری شروع به کار کنند و همچنین از آنهایی که استعداد دارند در خط تولید کارخانه استفاده کنیم».

با نگاهی به قواعد حقوقی حاکم بر مناسبات اجتماعی نمی‌توان این اظهارات را از جنس واکنش‌های مرسوم افکار عمومی تلقی کرد و آن را افکارتامل برانگیز ندانست، چرا که برابر قوانین مربوط به حضور اتباع خارجی در کشور، تمامی اتباع غیر ایرانی باید به ترتیب از وزارت‌های خارجه، کشور و کار برای آمدن، اقامت و اشتغال در ایران مجوز‌های معتبر مربوط را دریافت کرده باشند.

البته در این باره مدیرعامل چسب هل می‌گوید: از سوی کارخانه با هیچ دستگاهی مکاتبه‌ای انجام نداده‌ایم  اما امیدواریم صدای این تصمیم ما به گوش مسئولان مربوطه برسد و معتقدم در این مورد می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم.

البته خلیل نظری در پاسخ به این پرسش که برای جذب و اسکان مسلمانان میانماری تا چه اندازه خود را برای آشنایی با شرایط کار اتباع خارجی در ایران (مبحث سوم از فصل پنجم قانون کار) آماده کرده است؟ به ایلنا می‌گوید: « آشنایی زیادی با شرایط کار اتباع خارجی در ایران ندارم ولی به گمانم هنگامی که برادران دینی ما از کشور افغانستان در کارخانه‌های مختلف فعالیت می‌کنند اهالی کشور میانمار هم می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند؛ اگر مشکلی هم به وجود اید امیدواریم مجلس شورای اسلامی و همچنین دولت تدبیر و امید در روند انتقال با ما همکاری کنند».

البته در فاصله زمانی کوتاهی که از انتشار این موضعگیری کارفرمای چسب‌هل گذشته است، شماری از کاربران فضای مجازی بیکار ننشسته ‌اند و از دو جناح واکنش نشان داده‌اند؛ از یکسو عده‌ای از کاربران در ستایش از موضعگیری خیرخواهانه مدیرعامل چسب هل برای او و بستگانش طلب آمرزش کرده‌اند و از سوی مقابل شمار قابل توجهی از همین کاربران زبان به انتقاد گشوده و مدعی شده‌اند چرا در شرایطی که اهالی تبریز با مشکل بیکاری مواجه هستند، باید افراد خارجی در اولویت‌ استخدام قرار بگیرند.

در برابر این انتقادات البته خلیل نظری موضع دیگری دارد و مدعی است: «چند ماه است که در روزنامه‌ها آگهی داده‌ایم برای جذب ۲۰۰ بازاریاب آن هم با امکانات مناسب ولی هیچکس به ما مراجعه نکرد این بدان معنا است که ما در تبریز بی‌کار نداریم. آنها عده‌ای هستند که حوصله تکان دادن خود را هم ندارند».

دیدگاه کاربران

آرش۱۰۰۶۴۳۱۰:۱۷:۵۴ ۱۳۹۶/۶/۲۰
با جمله آخر ایشان موافقم . ما هم هر چه آگهی میدیم ، نیروی کار مناسبی مراجعه نمی کنه ( تازه تو تهران ) . یا بیکار نداریم ، یا به قول ایشان حوصله تکان دادن خود را ندارند .
ناشناس۱۰۰۷۴۳۱۳:۳۱:۴۴ ۱۳۹۶/۶/۲۰
من میام. تو بگو امکانات مناسبی که می دی چیه؟ یا حقوق کم می دی، یا بیمه نمی کنی، یا قراردادت حتی پس از دوران آزمایشی و حتی 3 برابر اون مدت، باز هم موقته، اون هم نه موقت 1 ساله، بلکه حداکثر 3 ماهه، یا اضافه کار اگر پرسنلت بکنه بهش نمی دی، خلاصه خودت بنده ی خدا یه جور بدبختی ای داری. همین که کسی پیشت نمی مونه نشونه ی اینه که یکی باید خودتو جمع و جور کنه. نه که برادر من نیروی کار فراوونه. کار نیست. یه حالت دیگه هم وجود داره : شغلی بیخودی داری که کسی حاضر به همکاری نیست.
ناشناس۱۰۰۸۴۳۱۶:۱۷:۵۱ ۱۳۹۶/۶/۲۰
یا برای برپایی نماز جماعت اجباری!
باران۱۰۰۸۹۷۱۸:۱۰:۱۹ ۱۳۹۶/۶/۲۰
احسنت
ناشناس۱۰۰۶۴۸۱۰:۳۴:۳۱ ۱۳۹۶/۶/۲۰
تو اگه راست میگی هموطن خودتو مشغول بکارکن. این برمه ای ها رو کم داشتیم.
ناشناس۱۰۰۸۴۷۱۶:۲۱:۱۶ ۱۳۹۶/۶/۲۰
ایشون بازاریاب خواسته و کسی مراجعه نکرده!! پس چون اونها برمه ای هستند برای بازاریابی احتمالا..بهتر از ایرانیها بازاریابی میکنند!!!
احد۱۰۰۶۵۲۱۰:۴۴:۲۹ ۱۳۹۶/۶/۲۰
کاملا مشخص است که جهت معروف شدنه ! ومتاسفیم که همچنین شرایطی ایجاد شده که هر کسی براحتی اعلامیه میدهد . خب اگه ایشون راست میگه که ده هزار نفر را استخدام میکنه چرا از این همه جوان بیکار هموطن خودش استفاده نمیکند !1
مهدى۱۰۰۷۷۹۱۴:۳۹:۲۵ ۱۳۹۶/۶/۲۰
هموطن، بسيارى از هم ميهنان جوان ما به ماهيانه امرار معاش و مرور زمان نمى انديشند. بسيارى هنوز هم در جستجوى مشاغل با اين فرمول هستند: يا شغل حسابى نان و آبدار يا هيچ! به هر حال زمان ميگذرد . غافل از اينكه بالاخره حركتى بايد ! مشكل ديگه اينه كه بسيارى از افراد بيكار، تحصيل كرده هستند باز هم انجام كار فيزيكى آنهم غير مرتبط با مدرك تحصيلى را نميپذيرند. در هر حال نياز به برنامه ريزى به همراه هدايت شغلى براى بيكاران احساس ميشود امّا متاسفانه عملى نبودن استراتژى هاى كهنه و عدم واقعگرايى كارجويان محترم سبب گره خوردن بيشتر مشكل شده است. برگزارى سمينارها و جلسات توجيهى از ابتدايى ترين راهكارهاى آغازين است كه البته چه عرض كنم....!
ناشناس۱۰۰۸۴۲۱۶:۱۷:۱۵ ۱۳۹۶/۶/۲۰
هموطن! 12 درصد بیکاری، یعنی حدود 2 میلیون بیکار! فرض کنیم یک میلیون و پانصد هزار همان که شما می گویید، اصولا دنبال کار نیستند و پول مفت می خواهند! دیگر از این بدبین تر که نمی توانم باشم! ماند 500 هزار نفر! فرض کنیم 400 هزار نفر کارگر نمی توانند باشند و سابقه کاری دارند! ماند 100 هزار نفر! خوب هزار نفر از این 100 هزار نفر را از بیچارگی نجات دهد! ..
ناشناس۱۰۰۶۶۴۱۱:۰۷:۱۸ ۱۳۹۶/۶/۲۰
شما این کار رو برای صد تا خانواده ایرانی انجام بده شرفش بیشتره
علی۱۰۰۶۶۷۱۱:۱۸:۴۸ ۱۳۹۶/۶/۲۰
این آقای کارآفرین چرا جوانان ایرانی را به کار نمیگیرد ؟! میانماری ها ارزان تر هستند! هنوز داریم تاوان بیکاری جوانان در حوزه مسکن را با وجود برادران افغانی را می دهیم.
شهاب۱۰۰۶۸۳۱۱:۴۳:۴۱ ۱۳۹۶/۶/۲۰
افرین -وزارت کار که بخاطر قانونای اون که اصلا هم بنظرم عیب نداره وخیلی هاشم به دروغ و فتوشاپ بهش نسبت دادن بهش گیر نده و برود به کارخونه هایی که 7 ماه به 7 پول کارگرا رو نمیدن و بیمه هم نمیکنن گیر بده
ناشناس۱۰۰۶۸۵۱۱:۴۶:۱۷ ۱۳۹۶/۶/۲۰
تو می خوای با این ترفند ها به اعمال غیر منطقی ات را سر پوش بزاری . راست میگی تو ایران میلیونها بیکار داریم آنها را بصورت قانونی بکار بگیر.
یه کارگر۱۰۰۶۸۷۱۱:۴۸:۱۶ ۱۳۹۶/۶/۲۰
جناب نظری دلسوز خیلی باحالی!!!!!!!!!!!!!!!!!!! اگه این همه دلسوزی بلدی چرا یه آمار از بیکارهای مملکت خودت نمیگیری و اونا رو ببری سر کار تا بچه کارگرهای بدبخت این مملکت به نون و نوایی برسن قربون خدا برم این همه برادران افغانی و ..........!!!!!!!!!!!! اومدن و نون ملت آجر کردن کمه حالا مونده میانماریها هم بیان البته نمیخوام بگم اونا بدن خیر اونا هم انسانن ولی کشورهای دیگه هم میتونن این کار و بکنن چرا در کشور خودم مردم محتاج نون شبشون باشن شکم دیگری رو سیر کنیم
ناشناس۱۰۰۶۸۹۱۱:۴۹:۱۶ ۱۳۹۶/۶/۲۰
شما چرا ايراني استخدام نمي كنيد...يا اگر ميانماري استخدام مي كنيد ايا حقوق كافي مي دهيد يا كارگر ..و ارزان مد نظر داريد كه بسوزد و بسازد چون جايي براي زندگي ندارد
جواد۱۰۰۷۱۱۱۲:۳۷:۲۰ ۱۳۹۶/۶/۲۰
با این جمله موافقم "ما در تبریز بی‌کار نداریم. آنها عده‌ای هستند که حوصله تکان دادن خود را هم ندارند" تو این کشور هر کس هنری داشته باشد، کاری بلد باشه و البته همت، می تواند کار کند. بیکاران اصولا دنبال کار راحت، پرپول و بدون سابقه تجربی هستند.
منوچهر راستی۱۰۰۷۲۱۱۲:۵۷:۴۱ ۱۳۹۶/۶/۲۰
1- برادر چراغ که به خونه رواست به مسجد حرام است .2- این آقایون که شما قصد استخدام دارید حاضر نیستند نمازشان را اول وقت بخوانند 3-شاید هم مسلمان باشند ولی اهل نماز نباشند مثل بسیاری از مردم خودمان 4-آنان حق و حقوق و بیمه و آینده خود و فرزندانشان را می خواهند .حالا شما مردانگی کن و همین بیکار های تحصیل کرده خودمان را ببر سر کار و شرایط زندگی و ازدواجشان را فراهم و درب بهشت را برای خود و خانواده ات باز کن که چه حالی دارد .برادر
علي وارنا۱۰۰۷۳۸۱۳:۱۸:۰۲ ۱۳۹۶/۶/۲۰
ايشان خيلي زرنگ هستند با اين پست اول اينكه يك تبليغ بالا از كارخانه خودش كرده و دهان به دهان اين سخن و نام كارخانه اش روي زبانها و بين مردم ايران ميچرخد و يك تبليغات بدون هزينه، دوم يك طعنه معنا دار به دولت زده !؟ كه تو كشور اينقدر كار وكسب عاليست كه ديگر هيچ ايراني بيكاري نداريم ! و نياز به نيرو كار از خارج داريم،
ناشناس۱۰۰۷۴۵۱۳:۳۵:۱۳ ۱۳۹۶/۶/۲۰
شاید هم فکر می‌کنند آن‌ها بهتر از ایرانی‌ها کار کنند و وجدان کاری بیشتری داشته باشند و وقتشان را تلف نکنند.
دارا۱۰۰۷۵۹۱۳:۵۹:۳۸ ۱۳۹۶/۶/۲۰
به این میگن تبلیغات رایگان و بدون هزینه!من خودم سالها در زمینه خرید وتامین مصالح فعالیت داشته ام ولی تا پیش از موضوع نماز جماعت اجباری این شرکت و این پیشنهاد نشدنی اخیر نمیدانستم که چنین شرکتی هم وجود دارد و چسب تولید میکند و تازه آنرا شناختم!!! فقط یک اشکالی پیش اومده ، اینکه هرچی سرچ میکنم دیکه نه سایتی براش پیدا میشه نه لیست محصولی نه لیست قیمتی !! همه جا فقط از هاشیه هاش نوشته اند!!!
آریابان۱۰۰۷۷۶۱۴:۳۶:۵۸ ۱۳۹۶/۶/۲۰
صرفنظر از جنبه های تبلیغاتی مورد نظر برای این ابراز همدردی و WORK-آفرینی !!!!! ، گویا یک اشتباه محاسباتی در تخمین تعداد خانواده ها رخ داده زیرا معمولا این قبیل مردم تعداد فرزنداشون خیلی بیشتر از 4 کودک میباشد و بنابراین تعداد خانواده های دعوت شده !!!!! بسیار کمتر از حتی 2000 خانواده خواهد بود ؛
ناشناس۱۰۰۸۵۹۱۶:۳۱:۰۰ ۱۳۹۶/۶/۲۰
یعنی الان 10 هزار نیرو کم دارد؟!! پس چگونه چرخش می چرخد؟! یا تجارت واقعی جای دیگری است و این کارخانه ...است که حال 10 هزار کارگر بیشتر؟!! جالب شد برام بدونم تعداد نیروهای فعلی این کارخانه چند نفر است؟ تو اون عکس تبلیغی قبلی (شما بخوان کار فرهنگی قبلی!) کلا 400 نفر هم نمی شدن! فقط ببین ..تا کجای مملکت نفوذ کرده و ..
ناشناس۱۰۰۸۹۶۱۸:۰۴:۳۳ ۱۳۹۶/۶/۲۰
فارق از تمام اين بحث ها و نيات آقايان كه انشالا خير است بنده به عنوان يك كارآفرين و مدير شركت دانش بنيان، عدم تمايل جوانان عزيز هموطن به پذيرش شغل هاي رده پايين و رشد پله به پله رو تاييد مي كنم.
ناشناس۱۰۰۹۰۱۱۸:۱۳:۳۱ ۱۳۹۶/۶/۲۰
یک تتلوی دیگه پیدا شد
ناشناس۱۰۰۹۰۶۱۸:۱۸:۵۸ ۱۳۹۶/۶/۲۰
این فرد همه رو به مسخره گرفته . ۱۰۰۰۰ نفر کارگر اگر حداقل ماهی ۸۰۰ هزار تومن هم حقوق بگیره می شه ۸۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومن ( ۸ میلیارد در ماه حقوق باید پرداخت کنه) و سالیانه می شه ۹۶ میلیارد تومن. دولت باید سریع از این فرد بخواد فقط حقوق ماه اول ۱۰۰۰۰ نفر رو در یک حساب بانکی بریزه و دولت بلوک کنه ! تا پیگیر امر پناهندگی بشه . باید بابت ادعاهای هزینه گذاشت تا هر کسی جهت معروف شدن سریع دست به اطلاعیه نشه.
ناشناس۱۰۰۹۲۵۱۹:۱۰:۲۲ ۱۳۹۶/۶/۲۰
کارخانه ی چسب هل حقوق 350 نفر پرسنلشو به زور میده این بدبختارو چرا میخواد آواره کنه
ناشناس۱۰۱۰۳۳۰۰:۱۶:۰۹ ۱۳۹۶/۶/۲۱
ده هزار نيروي كار ميشه، حدود ده هزار خانواده نه 2500 خانواده ايشون حساب كرده هر خانواده چهار نفري شامل پدر و مادر و دو كودكش رو استخذام ميكنه كه ده هزار نفرشون ميشه ٢٥٠٠ خانواده، خيلي نابغه هستن ايشون!!!
ناشناس۱۰۱۰۷۰۰۳:۳۲:۰۱ ۱۳۹۶/۶/۲۱
کارخانه ای که 10 هزار نیرو کم دارد چطور دارد میچرخد؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین