ازدواج سفید حمایت و ضمانت قانونی ندارد

گروه اجتماعی الف،   3960611137
ازدواج سفید حمایت و ضمانت قانونی ندارد
 
 

قاضی دادگاه خانواده مطرح کرد : ازدواج های سفید ، بدون تعهد و برای فرار از بار مسئولیت است و هیچ گونه حمایت و ضمانت قانونی برای آنها وجود ندارد.

به گزارش الف برنامه" آوای قانون " رادیو گفت و گو با موضوع (علل و عوامل استحكام خانواده در قانون ایران ) با حضور  پنداشته پور ، رییس شعبه 234 مجتمع قضایی خانواده روانه آنتن شد. وی در این برنامه به پرسشهای مطرح شده پاسخ  داده است.
*****************


بسیاری از دادخواست های طلاق از روی احساسات و دعواهای زود ارائه می شود. قوه قضاییه برای این موضوع چه تدبیری اندیشیده است تا از بار پرونده های ورودی به دادگاه ها کاسته شود؟

پنداشته پور : قوه قضاییه مدتهاست در پی ساماندهی موضوع طلاق به سهم خود است. البته پیشگیری و ساماندهی این مورد باید پیش از قوه قضاییه و در ارگان های دیگر صورت پذیرد.

ابتدا روند طلاق در چند کشور توسعه یافته بررسی شد.در این کشورها مراکز مشاوره ای وجود دارد که الزاما تمامی زوج ها باید به آنجا مراجعه کنند و تمامی مراحل انجام می شود و پرونده ای که به دادگاه می رسد مستقیم وارد مسائل مربوط به حق و حقوق یا مسائل قانونی می رسد.

این مورد به قوه قضاییه پیشنهاد شد و در قانون نیز پیش بینی شده است.بنابراین اگر ما بتوانیم این مراکز مشاوره تقویت کنیم سبب تسهیل در رسیدگی ها خواهد شد و در این حالت پرونده ای که به دادگاه می رسد مطمئنا قابل حل نبوده و باید طلاق صورت گیرد.

بسیاری از دادخواست های طلاق بر اساس اختلافات خیلی کوچک و از روی عصبانیت ارائه می شود و ممکن چندماه دیگر همین دعوا برای زوجین خنده دار باشد.بنابراین این مراکز مشاوره کمک شایانی به تعدیل کردن دادخواستمی کند به این معنا که در اینصورت افرادی که به دادگاه طلاق می رسند مطمئنا عاقلانه این تصمیم را گرفته اند چرا که تصمیمات احساسی در مراکز مشاور فروکش می کنند.

 احساس مسئولیت یکی از عوامل استحکام بنیان خانواده است، برخی از افراد تصور می کنند اگر بدون تعهد در کنار هم زندگی کنند و به اصطلاح ازدواج سفید داشته باشند، بسیاری از معضلات را نخواهند داشت.نگاه حقوقی به این موضوع چگونه است و چه عواقبی در پی خواهدداشت؟

پنداشته پور :  در تمام کشورها عقود و قرار دادها را  به عنوان اصل تاسیس نهاد اجتماعی پذیرفته اند و برای آن آثار قائل شده اند.کلماتی که در صیغه عقد جاری می شود یک نوع تعهد و قرارداد و در واقع یک کار حقوقی است و به دنبال این قرارداد یک سلسله الزامات ، تکالیف و حقوق و حمایت قانونی و قضایی  ایجاد می شود که در ازدواج سفید این حمایت ها و تکالیف وجود ندارد و جامعه از این ازدواج حمایت نمی کند و فرزند حاصل را مشروع نمی داند و حتی محرومیت هایی هم شامل حالشان می شود.

بنابراین آوردن چند کلمه و قبول آنها تعهدات حقوقی زیادی به دنبال خود دارد.ازدواج بدون تعهد در نگاه اول بسیار ساده است و طرفین هر زمان که از هم خسته شوند یکدیگر را رها می کنند اما در ادامه عدم وجود تعهد و عدم پذیرش جامعه آسیب زا خواهد بود.بخشی از نیازهای جوانان برطرف می شود اما معضلات اجتماعی به دنبال آن بسیار زیاد است.

 آیا موارد حقوقی برای ضمانت مسئولیت پذیری زوجین در قانون وجود دارد؟

پنداشته پور : همین ضمانت های قانونی باعث شده است زندگی برای جوانان سخت شود و زوجین از تشکیل خانواده شانه خالی کنند.به طوری که اگر هریک از طرفین مسئولیت خود را به درستی انجام ندهد طرف دیگر می تواند شکایت خود را به محکمه ببرد.

به عنوان مثال مردی که نفقه پرداخت نمی کند به دادگاه احضار می شود و ادعا میکند که ماهیانه پولی را به همسر خود پرداخت می کند.در حالی که نفقه به معنای مسکن ، اثاث البیت ، دارو و درمان ، خوراک و پوشاک همسر و فرزندان است.

 دختری که در منطقه شمالی زندگی کرده است و قادر به زندگی در منطقه جنوبی نیست ، مرد نمی تواند او را وادار به زندگی در هر خانه ای کند.در واقع باید مسکن متناسب با شان همسرش خانه تهیه کند.
نکته دیگر اینکه جهیزیه هدیه پدر و مادر به دختر است و اثاث البیت محسوب نمی شود و  از نظر قانونی تهیه اثاث برعهده مرد است.
 
توصیه شما به عنوان قاضی دادگاه خانواده برای استحکام زندگی مشترک چیست؟

پنداشته پور :  باید به خانواده به عنوان یک نهاد و کانون بها بدهیم و برای شناخت آن وقت بگذاریم و به سراغ متخصصین امر برویم و اطلاعات حقوقی و عاطفی در خصوص مسائل زندگی مشترک افزایش دهیم.زندگی مشترک بسیار پیچیده است و آن را ساده نگیریم و از زیر بار مسئولیت هایش شانه خالی نکنیم.

زندگی مشترک به خودی خود سخت است به دلیل اینکه زن و شوهر با هزینه ها و محدودیت های بالا برخورد می کنند.پسر و دختر از محیط آرامی که از نظر امکانات در رفاه بوده اند وارد یک زندگی با حجم زیادی از مشکلات و مسئولیت ها می شوند.

جوان امروزی برای زندگی مشترک ساخته نشده است و زمینه لازم را ندارد.بنابراین آموزش و حمایت خانواده ها برای شروع یک زندگی اهمیت بالایی دارد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین