توجیه به جای عذرخواهی

گروه سیاسی الف،   3960518013
توجیه به جای عذرخواهی

چند روزی از مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب دولت دوازدهم می‌گذرد و همچنان حواشی مهم‌تر ازمتن آن ادامه دار است.«سلفی گرفتن نمایندگان با موگرینی» موضوعی است که به رسانه‌های جهان هم رسید اما تا جایی پراهمیت شد که جلسه روز گذشته بهارستان را غیرعلنی کرد تا نمایندگان درباره حواشی مراسم تحلیف روز 14 مردادماه به گفت وگو و بررسی بپردازند.

روز شنبه، صحن بهارستان میزبان مهمانان خارجی بود تا آقای روحانی رییس جمهور سوگند خود را در پیشگاه نمایندگان ملت ادا کند. در میان مهمانان دعوت شده اما حضور فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حاشیه‌های زیادی همراه شد و تعدادی از نمایندگان بعد از اتمام مراسم تحلیف با هیجان بسیار بالایی به ثبت عکسی یادگاری اقدام کردند که روز گذشته تیتر یک روزنامه‌های جهان بود!

 فرج‌الله رجبی، نماینده مردم شیراز، یکی از کسانی بود که سرگرم سلفی گرفتن شده بود، اما بعد از این اتفاق در کانال تلگرامی خود از مردم عذرخواهی کرد اما ماجرا به همین ختم نشد و روز گذشته چندساعتی جلسه غیرعلنی بهارستان را به خود اختصاص داد.

 اسدالله عباسی، عضو هیات رئیسه مجلس در جمع خبرنگاران پیرامون مباحث مطروحه در جلسه غیرعلنی اظهار داشت: «در این جلسه کم و کیف برگزاری مراسم تحلیف مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان در مورد مسائل حواشی مراسم تحلیف که در فضای مجازی ایجاد شده بود مسائلی را مطرح کردند.»

همچنین  بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه گفت: «نماینده‌ای که با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عکس سلفی گرفته بود،در جلسه غیر‌علنی مجلس عذرخواهی کرد.»

در ابتدا، جلسه صحن علنی بود که  علی لاریجانی رییس مجلس هم در سخنان پیش از دستور خود، سلفی با خانم موگرینی را تنها سهل انگاری نامید و از انتشار این عکس انتقاد کرد. وی در این باره گفت: « اگر چه تصویر برداری برخی از نمایندگان با یکی از مهمانان خارجی نوعی سهل‌انگاری بود، اما تبدیل آن به موضوعی اساسی و ندیدن همه اثرات مهم این اجلاس در امنیت ملی کشور، درست اندیشی نیست و در آن نمی‌توان نگاهی ملی را دید.»

در این میان اما حجت الاسلام احمد مازنی و  علیرضا رحیمی دو نماینده اصلاح طلب حاضر در تصاویرسلفی ، حاضر به پاسخگویی به سؤالات خبرنگاران نشدند. مازنی تنها به تبریک روز خبرنگار بسنده کرد و البته گفت: «برای مردم به‌جایش حرف می‌زنم . . .  اما بگذار فحش‌هایشان را بدهند و خالی شوند، بعد» اصرار خبرنگار فارس برای دریافت پاسخ از سوی این نماینده سبب شد تا او با عصبانیت دستگاه ضبط صدای خبرنگار را از دستانش گرفته و آن را خاموش کند.

همچنین، رحیمی نماینده دیگر حاضر در سلفی هم حاضر به مصاحبه نشد و تنها در پاسخ به خبرنگاران گفت:« به موقعش صحبت می‌کنیم. ان‌شاءالله مفصل همه را جمع می‌کنیم و درباره آن صحبت می‌کنیم.»

در این میان اما عده‌ای درصددند تا منتقدان سلفی با موگرینی را به چالش بکشانند و این در حالی است که تمامی طیف‌های سیاسی فارغ از جناح بندی‌های معمول، نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند. فراکسیون امید در مجلس و حامیان آن‌ها درباره سلفی‌هایی که بر صدر اخبار بین الملل قرار گرفته‌اند، سیاست سکوت و حمله به جناح رقیب را در پیش گرفتند.

روز گذشته روزنامه آفتاب یزد نوشت: «قضیه سلفی با موگرینی، بهانه‌ای است که این روزها، جناح اصول گرا به دست آورده، تا به حمله علیه نمایندگان اصلاح طلب بپردازد، آن هم به خاطر آنکه تنی چند از این نمایندگان سلفی بگیر از فراکسیون امید هستند.»

ابطحی: موضع لاریجانی در برابر سلفی عجیب بود!

 سید محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «صبح نو» درباره سلفی نمایندگان گفت: این رفتار نمایندگان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به‌طور دقیق بررسی شده و نتیجه آن هم اعلام می‌شود، اما حتی نمایندگانی که خود در این ماجرا دخیل بودند هم بعد از دیدن واکنش‌ها به سلفی با خانم موگرینی از عملکردشان دفاع نمی‌کنند، چراکه چنین رفتاری از نمایندگان بهارستان که الگویی چون شهید مدرس دارند، غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: عکس یادگاری با خانم موگرینی بعد از پایان مراسم تحلیف و در فضایی غیر رسمی گرفته شده است. حتی یکی از نمایندگان هم برای مزاح از خانم موگرینی خواست تا مرگ بر آمریکا بگوید. البته این موضوع رفتار نمایندگان را توجیه نمی‌کند. همواره پیش از دیدار با سفرای کشورها یا سفرهای خارجی، پروتکل‌ها به نمایندگان یادآوری می‌شود چراکه طرف مقابل زبان بدن را رصد و آن را تحلیل می‌کند اما به نظر می‌رسد در مراسم تحلیف، این اتفاق نیفتاده است.
این نماینده مجلس اما از واکنش لاریجانی تعجب کرد و گفت: معتقدم آقای لاریجانی باید موضع دیگری را درباره سلفی اتخاذ می‌کرد تا از شأن و منزلت مجلس و نمایندگان دفاع کند. زبان عذرخواهی زبانی مثبت است و چیزی هم از رییس مجلس کم نمی‌شد اگر می‌گفت که  بنده از لسان مجلس عذرخواهی می‌کنم و نباید این موضوع را توجیه می‌کرد چه بسا که تعدادی از نمایندگان خود عذرخواهی کردند.

انبارلویی: موضع رییس مجلس باید فراتر از عذرخواهی برود

 محمد کاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت در گفت‌وگو با «صبح نو» نسبت به موضع گیری رییس مجلس درباره سلفی با موگرینی انتقاد کرد و گفت: حادثه سلفی حقارت نمایندگان بازتاب وسیعی در داخل و خارج  داشت و موج زیادی را در فضای مجازی برانگیخت؛ فلذا طبیعی بود که رییس مجلس موضعی متناسب با این برانگیختگی مردم اتخاذ می‌کرد اما من فکر می‌کنم موضعی که آقای لاریجانی اتخاذ کرد، کفایت نمی‌کند.»

وی ادامه داد: «رفتار نمایندگان یک سهل انگاری نبود، عدم درک برخی نمایندگان از سوگند نمایندگی بود و آن‌ها عزت و استقلال نمایندگی را زیر سؤال بردند. بازتاب تصاویر سلفی نمایندگان با نماینده اتحادیه اروپا که در کنار آمریکا قرار دارد، درشأن ملت ایران نیست.»

انبارلویی تاکید کرد: « واکنش به سلفی نمایندگان ادامه خواهد داشت و در آینده ریاست مجلس باید یک موضع شایسته‌ای بگیرد و فراتر از عذرخواهی برود؛ همچنین نمایندگانی که دچار خطا شده‌اند باید جبران کنند تا شأن واقعی و تصویر واقعی مجلس شورای اسلامی که نماد و نماینده خشم مردم در برابر آمریکاست، نشان داده شود.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  20. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  21. یک سیلی برای تنبیه

  22. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  23. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

  24. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  25. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

آخرین عناوین