توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 9731
ده نمکی در کن
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۰۱
مسعود ده‌نمكي گفت: ساتراپي يك پروژه جديد است كه غرب عليه ايران كليد زده و تشويق پرسپوليس در كن نشان مي‌دهد حركت ضدفرهنگي غرب در برابر ايران سازمان يافته است.مسعود ده‌نمكي که در کن با خبرنگار سينمايي خبرگزاری فارس گفتگو می کرد اظهار داشت: در جشنواره امسال كن، نگاه سياسي بر نگاه هنر غلبه داشت و اين حقيقت را در فيلم‌هايي كه امسال جايزه گرفتند، مي‌توان ديد.ده‌نمكي گفت: علاوه بر «پرسپوليس» فيلم «گوشه آسمان»(فاتح آكين) محصول مشترك اروپا و تركيه كه به عنوان بهترين فيلمنامه برگزيده شد، با نگاهي انتقادي به اسلام‌گرايي در جامعه تركيه همراه است.وي يادآور شد: فيلم چهارماه، سه هفته و دو روز ساخته كارگردان رومانيايي هم كه جايزه بهترين فيلم را گرفت، فيلمي ضد شرقي بود و نگاه سياسي جشنواره آن را برگزيده بود.ده‌نمكي ضمن تاكيد بر تكنيك قوي فيلم «پرسپوليس» به فارس گفت: «ساتراپي» فيلم پرسپوليس را با نگاهي آكنده از افراط و تناقض‌ و بسيار تك بعدي و اغراق آميز ساخته است.كارگردان اخراجي‌ها كه از فرانسه با خبرنگار فارس گفت‌وگو مي‌كرد، گفت: با موفقيت اين فيلم تازه متوجه شديم كه عدم پذيرش هيچ فيلمي از ايران در جشنواره امسال كن به اين دليل بوده كه فيلم پرسپوليس مطرح شود.ده‌نمكي گفت: ساتراپي يك پروژه جديد است كه كليد زده شده و اين حركت فرهنگي غرب در برابر ايران (كه از زمان انتشار كتاب پرسپوليس آغاز شده بود) سازمان يافته بوده است.وي گفت: از كميك استريپ پرسپوليس استقبال زيادي در جامعه فرانسوي صورت گرفته بود و تلاش شده تا فيلمي هم كه ساخته شده، قوي باشد و ضعف‌هايي از جنس ضعف‌هاي فيلم‌هاي مشابهي چون بدون دخترم‌هرگز، در اين فيلم وجود نداشته باشد. در اين راستا، سازندگان فيلم در همه زمينه‌هاي فني، صدا گذاري و... از عوامل حرفه‌اي استفاده كرده‌اند تا فيلم به شدت تاثير گذار باشد.ده‌نمكي اظهار داشت: در نسخه آمريكايي پرسپوليس، شون پن، به جاي پدر كاراكتر نوجواني ساترايي صحبت كرده و در نسخه فرانسوي هم از هنرپيشه‌هاي برتر اين كشور در اين پروژه استفاده شده است.وي گفت: دروغ در اين فيلم زياد ديده مي‌شود، هر چند سازنده آن مدعي است كه خاطرات خودش را نوشته است. در صحنه‌اي از اين فيلم ساتراپي نشان داده كه ظهر عاشورا با ورود نيروي انتظامي به خانه‌اي كه در آن مهماني برپاست و يكي از مهمان‌‌ها در حال مشروب خوردن است و با برخورد با نيروي انتظامي خودش را پائين مي‌اندازد. مشابه اين اتفاق، سال 80 رخ داده كه اين خانم جزو خاطرات دهه 60 خود آورده. در همه چيز اين فيلم اغراق شده و ايراني‌ها مردمي به تصوير درآمده‌اند كه به خاطر يك كنسرو همديگر را مي‌زنند.وي گفت: در فيلم پرسپوليس، مسائل طرح شده احساسات مخاطب را بر عليه انقلاب و مباني اخلاقي آن برانگيخته شده تا حدي كه مخاطب براي مظلوميت مردم ايران گريه مي‌كند! فيلم نگاه يكجانبه نگرانه دارد.وي در زمينه لزوم توليد فيلم‌هايي براي پاسخ‌گويي به توهين هاليوود و غرب به سينماي ايران، به فارس گفت: بايد در اين زمينه سرمايه‌گذاري شود چرا كه يك اقدام هزينه‌بر است و به راحتي نمي‌توان به بهره‌برداري لازم رسيد. نوع برخوردها بايد حساب شده باشد و صرفا برخورد تلافي‌جويانه نبايد داشته باشيم.ده‌نمكي گفت: ما بايد براساس مصاديق فرهنگي و اجتماعي واقعي، فيلم بسازيم.ده‌نمكي افزود: ما وقتي براي حضور در بازار كن وارد رودگاه پاريس شديم، ارتش فرانسه را ديديم كه جلوي در فرودگاه با سلاح رژه مي‌رفت. حال اگر اين اتفاق در ايران مي‌افتاد، از ديد غربي‌ها به فاجعه بدل مي‌شد!
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.