نظر منتشر شده
۳۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 5155
جزئیات مناظره زنده هاشمی - قرضاوی در الجزیره
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ ساعت ۰۲:۲۹
اکبر هاشمی رفسنجانی و یوسف قرضاوی، عصر چهارشنبه با شرکت در یک میزگرد زنده، درباره مسائل پیش آمده میان شیعیان و اهل سنت گفتگو خواهند کرد.

به گزارش "الف"، به نقل از شبکه خبری الجزیره، این برنامه که از ساعت 20 چهارشنبه شب به وقت تهران شروع خواهد شد، توسط احمد الشیخ، رئیس اتاق خبر شبکه تلویزیونی الجزیره اداره می شود و 90 دقیقه ادامه خواهد داشت.
بنابر اعلام الجزیره، قرضاوی در استودیوی مرکزی الجزیره در دوحه حضور خواهد داشت و هاشمی در دفتر خود در تهران از طریق ارتباط ماهواره ای در این برنامه شرکت خواهند کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره سکوت اختیار کرده است اما قرضاوی به خبرگزاری فرانسه گفته که قرار است در میزگرد الجزیره به اختلافات شیعه و سنی از جمله توهین شیعیان به صحابه پیامبر و درگیری های مذهبی در عراق پرداخته شود.

شبکه خبری الجزیره که پربیننده ترین تلویزیون در جهان عرب محسوب می شود به دنبال تحریک اختلافات قومی خوزستان در بهار 1384، اجازه کار خود در ایران را از دست داد و هم اکنون تیم خبری الجزیره که برای پوشش راهپیمایی 22 بهمن به ایران آمده اند، از فرصت حضور در تهران استفاده کرده و برگزاری این میزگرد زنده در تهران و دوحه را ترتیب داده اند.

یوسف قرضاوی، مفتی و امام جمعه دوحه قطر است و در سال های اخیر با تشکیل اتحادیه جهانی علمای اسلام و به لطف شبکه تلویزیونی الجزیره، شهرت زیادی در جهان عرب پیدا کرده است.
 
  قرضاوی که از صراحت لهجه زیادی نیز برخوردار است، در ماه های اخیر با ایراد سخنرانی ها و خطبه های آتشین در دفاع از اهل سنت عراق، در رسانه های عربی حضور چشم گیری داشته است. با این وجود وی جزو سخنوران تندرو در قضیه اختلافات مذهبی درون جهان اسلام محسوب نمی شود و اغلب خواستار وحدت مسلمان ها و دوری از تندروی مذهبی-فرقه ای در عالم اسلام بوده است.

الجزیره با اعلام خبر مناظره قرضاوی-هاشمی در سایت اینترنتی خود، نظرات کاربران را نیز منعکس کرده است که اغلب خواستار وحدت مسلمین در برابر دشمن مشترک مسلمان ها - آمریکا و اسرائیل - شده اند.
میزگرد الجزیره ساعت 13 روز 5 شنبه (به وقت تهران) مجددا پخش می شود.

 
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۰:۳۴
يقينا اقاي هاشمي كه يكي از نخبگان جهان اسلام و تشيع مي باشد با بيان شيرين خود مقداري از حقايق جهان اسلام و تشيع را مطرح خواهند نمود (14374)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۴:۴۷:۳۴
هاشمي نمي تواند دل ما را بدست بياورد :D (14426)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۵۴:۵۹
خداوند اقاي هاشمي را براي ايران و اسلام حفظ فرمايد. آمين (14449)
 
سید فواد حسینی
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۷:۳۳
هر چند فکر نمی کنم قرضاوی در حد مناظره باشد، ولی این مناظره بسیار حساس و تاثیرگذار خواهد بود. آقای هاشمی بهترین گزینه ای است که می تواند شیطنت قطری ها را خنثی کند. (14377)
 
ابوطالب
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۸:۰۵
من فكر مي كنم وقت آن فرا رسيده كه هم شيعيان و هم برادران اهل سنت از اختلافات دست بر دارند. البته به نظر مي رسد برخي از مسايل مانند توسط شيعيان تندرو و يا توسط اهل سنت تند رو نقش اساسي در اين اختلافات دارد و دشمنان مسلمين نيز با اين اعمال ما مسلمانان به ريش همه ي ما
( شيعه وسني) مي خندند.در هر صورت نقش افرادي مانند هاشمي، خاتمي و
آيات عظام صانعي، موسوي اردبيلي،
فاضل لنكراني، سيستاني و..... مي تواند بسيار مهم باشد. (14380)
 
نجف پور
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۹:۲۶
پیشنهاد من اینه که با عنوان مناظره مخالفت کنید و کلمه گفتگو را به جای ان بنشانید. مناظره رهبران شیعه و سنی با جنگ عوامالناس انها فرقی ندارد.

___________
الف: پیشنهاد خوبی است (14386)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۱۹:۴۴
هاشمي هميشه منادي وحدت بوده چه در داخل و بين احزاب سياسي وچه در بحث جهان تشيع و برادران اهل تسنن انشاء الله پيروز و موفق باشد (14388)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۲۸:۵۱
ببينيم و تعريف كنيم (14398)
 
عيسي
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۱:۳۳:۵۲
آقاي هاشمي مسلماً متبحرتر از قرضاوي است و هميشه از ايشان به عنوان يک سياستمدار بزرگ ياد مي کنند. حتما خيري در اين مناظره ديده که آنرا قبول کرده.اميدوارم از شيعيان دفاع خوبي انجام دهد و به وحدت شيعه و سني نيز کمک کند. (14404)
 
محسن
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۴:۴۷:۴۷
این دامی است برای شیعیان و ایران چون آقای هاشمی که در سفر به عربستان در مقابل توهین به شیعیان در حضور ایشان واکنشی نشان ندادند در ای ن مناظره باعث سرافکندگی شیعیان می شوند (14427)
 
پیشگو
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۰۲:۳۳
ما صاحب نظران اینقدر زرنگ تشریف داریم که قبل از مناظره یا مکالمه خود را سنگین بگیریم و هیچ اظهار نظری نکنیم تا مبادا پس از مناظره اظهاراتمان آبکی به نظر آید! حتی موافقت و مخالفت خود را نیز با اظهارات دیگران نشان نخواهیم داد که پیش خودمان هم خجل نشویم.
پس به امید دیدار تا پس از مصاحبه و گفتن مطالبی از این دست: از اول هم معلوم بود که .... یا تا موقعی که اساتیدی همچون فلانی وفلانی هستند ..... یا ... (14438)
 
حسين
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۱۰:۳۸
اقاي هاشمي هم سواد بيشتري دارد هم ضريب هوشي بالاتر اصولا ادم ريسك پذيري است و فكر ميكنم موفق شود (14430)
 
میثم پیله فروش
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۱۱:۰۸
شرمنده از اینکه رسانه های ما و به ویژه صدا و سیمای ما آن چنان از مسائل روز دنیای اسلام دورند که شبکه الجزیره در بحث وحدت پیش قدم می شود. مسئولین صدا وسیما فکر می کنند با نپرداختن به این مساله خود به خود وحدت حاصل می شود. (14433)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۶ ۱۸:۵۹:۱۶
صدا وسیما که دایم دنبال سه تا دختر پسر خوشقیافه است که با عشقهای مثلثی یه سریال جدید درست کنه. سریال دهه فجر شبه یک را که یادتان هست. (14543)
 
سيد حسين
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۱۶:۴۹
من شناختي درباره قرضاوي ندارم اما مي دانم كه هاشمي رفسنجاني انتخاب خوبي است.
ايشان مفسر قرآن و مجتهد هستند
از سويي در راس اخبار جهان اسلام هستند
از سوي ديگر چهره شناخته شده در كشورهاي اسلامي هستند و مي تواند به پربيينده بودن آن كمك كند و تاثير سخنان هاشمي بسيار فراتر از كساني است كه دوستان پيشنهاد دادند.
اما يك خواهش از سايت الف :
شما كه دسترسي به ماهواره داريد در سريع ترين زمان ممكن گزارشي دقيق از اين گفتگو را منتشر كنيد و از حاشيه هاي آن هم بنويسيد.
يا حق (14443)
 
سيد شهريار - پ
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۷:۳۹:۱۲
با تشكر از حسن نظرخوب آفاي سيد حسين با نظر ايشان موافقم. بنظرم مطالب ايشان جاي تقدير دارد.اميدوارم هر جا كه هستند سلامت و موفق باشند.% (14462)
 
hamid
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۵:۲۶:۵۲
آقا کار را باید سپرد به کاردان!
بهتر است بجای این فرد سیاسی کار، با یک اسلام شناس واقعی و صریح مناظره انجام شود چون بحث عملی است نه سیاسی (14445)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۱۷:۳۶:۱۶
.در هر صورت نقش افرادي مانند هاشمي، خاتمي و
آيات عظام صانعي... بسيار مهم باشد.
بعضي از همين اقايان گوي سبقت را از برادران اهل سنت در مورد نفي برخي از اعتقادات شيعه و جهان اسلام ربوده اند .
بايد توجه داشت كه وحدت شيعه وسني به معني وادادگي نيست (14457)
 
هادی
۱۳۸۵-۱۱-۲۵ ۲۱:۴۰:۵۸
به نظر نمیاد هاشمی اینکاره باشه. امثال دکتر قزوینی خیلی بهتر بودند. (14471)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۶ ۱۱:۳۲:۵۹
سلام . گفتگو انجام شد . اما آنچنان كه انتظار مي‌رفت مفيد فايده نبود . وقتش كم بود و حرفهاي تكراري در اين يك ساعت 5 دقيقه كم زياد گفته شد .

قرضاوي اصلا منافس سياسي هاشمي نيست و يك شخصيت عمدتا مذهبي است ... و عين يك نوار يك سري اتهامات بي اساس را تكرار مي‌كرد كه همه اهل سنت هم مشغول تكرار آن هستند بدون اينكه دليلي بر آن وجود داشته باشد .

هاشمي چندان در موضوع عراق تبحر نداشت . در جواب اتهامات قرضاوي در اين مناظره اشاره‌اي به روزانه بطور متوسط 50 شهيد شيعه نشد ... و اتهام به شيعه بسته شد كه اهل سنت را از خانه‌هاي خود هجرت مي‌دهد و اهل سنت را مي‌كشد ( كاري كه صدام در طول 30 سال با شيعه و سني كرد و ساختار جمعيتي شهرها را تغيير داد ، و باز هم هاشمي به اين مهم اشاره اي نكرد ) . چندين بار از آقاي هاشمي خواسته شد كه چرا علماي شيعه فتوا نمي‌دهند كه كشتن اهل سنت حرام است . اما آقاي هاشمي در حالي كه همين دو سه روز پيش آيت الله سيستاني بيانيه‌اي در دفاع از اهل سنت و برائت آنان از اعمال تروريستي سامرا ابلاغ كرده بود ، هيچگونه اشاره اي بدان نكرد و گوئي كه از آن اطلاع نداشت ... تنها اشاره اي عمومي به علماي ايران كرد .

به شيعه تهمت زده شد كه چرا حكم جهاد عليه اشغالگران نمي‌دهد ، آقاي هاشمي نيز پاسخ داد كه همه ما مي‌گوئيم كه اشغالگر بايد برود . اما مي‌توانست بطور مشخصي ذكر كند كه مرجعيت عراق نيز بطور مشخص در تمام اطلاعيه‌هاي خود خروج اشغالگران را خواستار شده و هيچ نماينده اي از اشغالگران را به حضور نپذيرفته است . باز هم مي‌گذاريم به حساب عدم در صحنه بودن آقاي هاشمي در مورد موضوع عراق ( به نظر من البته ) .

چيزي كه آقاي هاشمي به نظرم متوجه نشد ، تكرار بيش از حد سلطه ايران بر عراق بود ،‌اين لولوخورخوره‌اي است كه بسياري از سني‌ها را با آن مي‌ترسانند ... و آقاي هاشمي با سكوت خود و صرفا صحبت كردن در مورد مرجعيت ايران تا حدودي آن را تاييد كرد ...

در نتيجه وقت مناظره كم بود ... اما مناظره كاملا مؤدبانه و متمدنانه‌اي از سوي دو نماينده دو طرف بود ... اين مناظرات بايد خيلي بيشتر باشد . ما نبايد منتظر باشيم كه الجزيره چنين مناظراتي را برقرار كند و سياست عمومي الجزيره با اين آرامش و متانت نمي‌خواند . بنده از ابتدا افسوس خوردم چرا العالم اين گفتگو را برقرار نكرده است ... مسئولين كشور ما بايد دائم از العالم كه شبكه خودمان است بخواهند اين مناظرات را انجام دهند و موضوع را براي مسلمانان روشن كنند . چون نهضت پردازش و گسترش دروغ ، به طرز فجيعي در خاورميانه بر ضد ايران در حال پيشرفت است و اگر نجنبيم حمايت مردمي منطقه را از دست مي‌دهيم .

و من الله التوفيق (14484)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۶ ۱۴:۳۲:۰۸
هاشمی و خاتمی آبروی مردم و نظام ایران هستند ... . (14518)
 
اسماعيل جعفري
۱۳۸۵-۱۱-۲۶ ۱۴:۳۵:۴۳
گفتگو بين يك فرد با فرد ديگر - گروهي با گروه ديگر كه حتي دشمن و منكر همديگر هم كه باشند بهترين گزينه هست. شيعه و سني يك دين را دارند و مشتركات فراواني دارند كه اگر حول آن بحث شود شايد در موضوعات ديگري جاي بحث پيدا نكند . آقايان هاشمي و قرضاوي هر دو انديشمند هستند و مي توانند در خصوص نزديكي تسنن و تشيع كمك نمايند . در اين گفتگو براي اسلام آرزوي توفيق دارم. (14522)
 
شرزین...کوچصفهان
۱۳۸۵-۱۱-۲۶ ۱۷:۳۴:۵۵
زمانی خیلی دور برای تفرقه را ایجاد کردند .همانهایی که همیشه از وحدت بیم دارند را می گویم .دین اسلام رادو پاره کردند شیعه وسنی و این دو مذهب - شیعه و سنی - درسیر تاریخی باز هم شقه شقه شد . شیا طین انس نمیگذارند ادیان و مذاهب در کنار همدیگر و باهم برای ازادی و اسایش مردم یکی شود چون بیداری انسان ها طلوع خداوند است.اکنون هم شیطنتی دیگر در زمانی کاملا حساس... اقای هاشمی رفسنجانه که میدانم و می تواند وباید وحدت بخش و تاریخ ساز باشد انتخاب خوبیست برای ایجاد وحدت در درون وبیرون جامعه جهانی ...اگر ...بعضی از تنگ نظران که پوستین زیبای اسلام را وارونه پوشیده اند امان دهند اگر...این شیاطین انس بگذارند..اگر (14528)
 
عماد تهرانی
۱۳۸۵-۱۱-۲۷ ۱۲:۲۳:۳۹
دوست ناشناسی که از برخی غفلت های آقای هاشمی در مناظره گله داشتند ،همه آنهارا به حساب در صحنه عراق نبودن ایشان گذاشتند که تحلیل خوبی است اما در باره آقای هاشمی پذیرفتنی نیست.
کسانی که ایشان را می شناسند و رفتارهای سیاسی-مذهبی-اجتماعی او را دنبال می کنند می دانند که چنان نیست!
آچه مسلم است هاشمی در پی ابراز وجود و اثبات شخصیت فراجناحی ، فرامذهبی،فراکشوری و فرا منطقه ای خود است و اگر به فتاوای علمای شیعه اشاره نمی کند به همین دلیل است .
بنده مخالف بازکردن این ماجرا بیش از این هستم (قبلا در یادداشتهای دیگر گفته ام http://emohajer.parsiblog.com/ )اما درباره این مناظره باید به یک نکته ،سربسته اشاره کنم و بگذرم:
هر چهار امام فقهی برادران اهل سنت (علاوه بر آنکه با خلفای زمان خود مشکل داشتند) نوعا با احترام به یکی از علویون ، اعمال سیاسی و رهبری اجتماعی او را پذیرفته اند و جالب این که علویون مذکور و قیام و قیادتشان از جریانات انحرافی شیعه و علویون ست.(انحرافی نسبت به خط اصلی امامان معصوم که بعضا زحمات امامان را بی نتیجه می گذاشت!)
فاعتبروا ! (14602)
 
۱۳۸۵-۱۱-۲۷ ۱۲:۲۷:۱۰
1- ظاهرا يک عده سازماندهی سازمانی! شده اند نسبت به اين سايت تاهرکجا که اسم آقای هاشمی آمد بدون تفکر و تامل ، هوراکش باشند.
2- آحه چرا ما ملت بزرگ ايران با آن فرهنگ درخشان کهن و هوش سرشار بايد چاپلوسی نمائيم يا بر اثر حب زياد نتوانيم مستقلا و از روی تعقل اظهار نظر و تصميم بگيريم؟( حتما اعطای لقب های بزرگی مانند سردار..... و.... يادتان هست؟ و بعد هم موج شديد انتقادات تند و آن نتايج ناکام در انتخابات قبلی).
3- بنظر شما افرادی مانند آقای جوادی آملی که انصافا مراتب علمی و احاطه ی بيشتری در حوزه ی اسلام شناسی دارند مناسب تر و اصلح تر نيستند؟
4- کسانی که با اين انقلاب و جنگ و ... بزرگ شدند و هزاران حيله و نيرنگ و تغيير ماهيت فکری و روش عملی آدمهای اسم و رسم دار را ديدند،خوب می دانند که عين فراست اسلامی است که بدون داشتن شوء ظن نابجا، مواظب بعضی حرکات هم باشند. بله عزيزان در دنيای سياست (بدون اسلام و تقوا) امکان هماهنگی عوامل پشت پرده يا بادمجان دور قاب ورچين ها هم برای چنين اموری (هماهنگی مصاحبه و...)هست .البته با توجه به منافعی که حتما برای 2 طرف می تواند داشته باشد(مادی-معنوی-هر دو).
5- آيا من تنها احساس می نمايم که پس از رای آوردن آقای هاشمی در خبرگان، ايشان بطور بسيار محسوس! فعاليت هايشان را تا مرز اينکه در صدر اخبار باشند افزايش داده اند؟ ممنونم (14599)
 
عباس
۱۳۸۵-۱۱-۲۹ ۱۷:۳۶:۵۰
دوست عزیز ناشناس اگر آینقدر از شخصیت بزرگواری همچون آیت الله رفسنجانی کینه بدل داری ، لا اقل ای کاش رعایت ادب می کردی و هموطنان ناشناس خودت را که در کمال اختیار و آزادی سعی کردند در این بحث مشارکت کنند تا از این طریق ، هم به موضوع رفع تنش ایجاد شده بین شیعه و سنی کمک کرده و هم نظرات خود را بیان نموده باشند ، چاپلوس و... خطاب نمیکردی .
بگذریم ، به نظر بنده این برنامه بیشتر ماهیت و هدف تنش زدایی داشت تا ایجاد هیجان و تنش ، به عبارت دیگر این جلسه نمیتوانست از طرف جماعت شیعه ، مناظره تلقی شود و همانطور که دوست و دشمن میدانند اطلاعات و ضریب هوشی آقای هاشمی بالاتر از این حرف هاست که به مجرد طرح موضوعات تفرقه انگیز و تنشزا به سرعت به سراغ ارائه آمار شهدای شیعه در عراق برود و حال هوای بحث را به یک میدان جنگ شیعه و سنی تبدیل کند .
مقام معظم رهبری وسایر مراجع در ایام اخیر مکرراً توصیه به وحدت شیعه و سنی نموده اند . ای کاش بعضی از آقایان پیشرو پیام را میگرفتند . (14976)
 
کریم
۱۳۸۵-۱۱-۳۰ ۰۸:۳۲:۵۰
آقای هاشمی دارای هوش هیجانی بالایی هستند و همه شیعیان با خیالشان راحت باشد که ایشان هیچ وقت حرفی نمیزند که به ضرر جهان اسلام باشد (15069)
 
اوس محمود
۱۳۸۵-۱۱-۳۰ ۱۰:۱۸:۱۲
آقاي ناشناس مگر هاشمي با شما چكار كرده ؟ آن موقعي كه هاشمي مبارزه مي كرد تو احتمالا در گهواره بودي .
شايد هم امثال تو سازماندهي سازماني شده اند تا هر جا كه هاشمي گرهي از مشكلات مملكت باز كرد با هوچي گري و فرا فكني آن را بي ارزش جلوه دهند . (15089)
 
مریم
۱۳۸۵-۱۲-۰۲ ۰۹:۳۵:۵۲
متاسفانه بعضی انسانها فقط مذهب را سلاح رسیدن به اهداف قدرت طلبانه خود قرار داده اند و اگر کسی که دیندار است ولی به کسانی که هم عقیده اش نیستند احترام بگذارد می گویند او از اسلام و انقلاب فاصله گرفته چرا که به عقیده انها باید تمام مخالفان را به صلیب کشیدبا همه دنیا جنگید ولی موقع جنگ همین ها در سوراخها می خزند و انسانهای شریف و متعادل از کشور دفاع می کنند (15412)
 
سید محمد جواد حسینی
۱۳۸۵-۱۲-۰۲ ۱۸:۲۰:۴۷
با سلام خسته نباشید
نظر بنده این است که این مناظرات و نشست ها خوب می باشد بشرط اینکه واقعاً طبق آن عمل کند.
اگر خوب مشاهده شود و به تاریخ نگاه کنیم مسلمانان با اتحاد و همبستگی بدون لحاظ قرار دادن مسائل مذهبی و اختلافات آن از بهترین و سر آمدترین ادیان و مردمان زمان خود بوده اند چنانکه نویسندگان غربی به این مسئله اتفاق نظر دارند
حتی وهابی ها اگر جدا از تعصبات که دارند به واقعیات نگاه کنند به گفتار علمای شیعه نه جهال می بینند که با شیعیان اختلاف زیادی ندارند فقط اختلاف مذهبی هست که آن هم در جای خودش باید بررسی شود نه در اموری مثل اتحاد و سیاست و هم بستگی مسلمانان
امیدوارم که جناب اقای قرضاوی نیز به این امر جامه عمل پوشانده که فتوایی بر خلاف آ چه گفته صادر نکند
و فراموش نکند که این مصاحبه و مناظره را حداقل میلیونها مسلمان مشاهده کرده اند

والسلام علی من اتبع الهدی (15547)
 
سید محمد جواد حسینی
۱۳۸۵-۱۲-۰۲ ۱۸:۲۳:۱۸
در ضمن من به کسانی که مخالف با موافق آقای رفسنجانی هستند بگویم
آقای رفسنجانی نه به موافقت شما و نه به مخالفت مخالفینش به هیچ مرحله ای نمی رسد وی هر چه باشد فعلاً مقام مهم و دفاعی و سیاسی از کشور دارد
در ضمن سیاستمدار و عالم بزرگواری هست اشتباهاتی اگر داشته مستند هست حرف بزنید و الا حرف که دلیل نیست
اگر ملت ما ( افغانستان ) یکی مثل رفسنجانی می داشت این قدر مشکلات نداشت که ما داریم (15549)
 
احمد
۱۳۸۵-۱۲-۱۰ ۰۲:۲۰:۴۲
به نظر من الان باید بیشتر روی وحدت مسلمانان تمرکزداشته باشیم و این بحثها را به محافل علمی واگذار کنیم. الان هر چه تنش بین مذاهب اسلامی کمتر باشد دشمن کمتر موفق میشود در بینشان نفوذ کند.
اللهم انصر الاسلام و المسلمین و اخذل الکفار والمنافقین (16579)
 
۱۳۸۶-۰۳-۱۴ ۱۱:۳۸:۰۷
من تازه اين مناظره را از طريق سي دي ديدم هر چند زياد نفهميدم ولي فهميدم كه هاشمي جان گاهي واقعاً به فكر مي رفت كه چه توجيهي پيدا كند .
ايشان مثل قبل فقط توجيه مي كردند و جواب نميدادند .
به قول معروف به ضرب المثل « خدا انسان را آفريد و انسان توجيه را .» عمل مي كردند كه شگرد و روش هميشگي ايشان است . (28115)
 
رمضان
۱۳۸۷-۰۸-۱۵ ۰۸:۴۵:۱۷
از صدر اسلام وقتی دشمنان اسلام دیدند ازتش اسلام آندلس و ایران و دیگر مناطق جهان را پشت سرهم فتح می کنند , از بیم اینکه مبادا تمام کره زمین تحت سیطره اسلام در آید باهم به تبانی پرداختند و دسیسه نمودند تا از جهانی شدن اسلام جلوگیری کنند و برای این هدف چه روشی بهتر از دوشقه شدن مسلمانان می توانست موثر باشد . لذا اسلام عزیز در ابتدای حرکت کمر شکن شد و تاکنون نیز به این اختلافات دامن زده شده است و متاسفانه عده ای ساده لوح و عده ای سود جو نیز به این قضایا دامن می زنند تا از آب گل آلود بهره ببرند (90046)
 
امید
۱۳۸۷-۰۹-۱۰ ۰۰:۵۳:۰۷
خداوند این مناظره را به طرف راستگو واگذار میکند پس ای شیعیان از روز قیامت بترسید آنهنگام که دیگر زمانی برای پشیمانی نیست از عقل پیروی کنید نه از هوس ! (94232)
 
استاذنا
۱۳۸۷-۱۰-۰۱ ۰۲:۱۶:۰۷
با سلام؛
در وبلاگ \"استاذنا\" در 7 مرحله جواب‌های مستدلی از کتب اهل سنّت به سخنان اخیر آقای دکتر یوسف القرضاوی داده شده است. لطفا به آن سری بزنید.
www.ostazona.blogfa.com (96560)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.