توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 32034
پخش تصاویر ادعایی فعالیت موشکی ایران در آژانس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۴۸
آژانس بین المللی انرژی اتمی با به نمایش گذاشتن تصاویری که بنابر ادعای منابع غربی نشانه فعالیت احتمالی جمهوری اسلامی ایران در زمینه موشک های هسته ای است ، برخلاف مقررات فنی و حقوقی موجود عملا بار دیگر سناریوی تبلیغاتی جدید علیه کشورمان را زمینه سازی کرد. 

به گزارش مهر، دیپلماتهای ناشناس به خبرگزاری رویترز خبر دادند که آژانس روز سه شنبه در جلسه ای اسناد تصاویری را به نمایش گذاشت که در آن ادعا می شود که ایران به طور مخفیانه تلاش کرده است تا یک موشک مخروطی را بر روی یک بمب اتمی سوار کند!

بنا به ادعای این منابع ناشناس این اطلاعات در خصوص برنامه هسته ای ایران بسیار معتبر است.

بر اساس اسن گزارش "هرمن نائکرتس" رئیس بازرسان آژانس در منطقه خاورمیانه در سخنرانی خود در این جلسه برای اعضای شورای حکام در پشت درهای بسته گفته که ایران درخواست های آژانس را برای مصاحبه با مهندسانی که در کارگاههای غیر نظامی ادعایی کار می کنند و در این تصاویر دیده می شوند را رد کرده است.

"گریگوری شولتی" سفیر آمریکا در شورای حکام نیز به رویتر گفته که نائکرتس تصاویر و نموداریهایی از کار ایرانی ها در خصوص طراحی مجدد یک موشک شهاب 3 که احتمالا می تواند تسلیحات اتمی حمل کند، را نشان داده است.

در عین حال برخی دیپلماتهای حاضر در وین گفته اند که تعدادی از کشورهای عضو شورای حکام صلاحیت آژانس را در خصوص قضاوت درباره اطلاعات مربوط به موشکهای بالستیک و انفجارهای قوی[که خارج از وظیفه این نهاد است] را مورد پرسش و تردید جدی قرار داده اند. این دیپلماتها آژانس را به ورود به مقوله های سیاسی و تبلیغاتی خارج از وظیفه خود متهم کرده اند.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران نیز بررسی برنامه های نظامی خود را خارج از اختیارات آژانس توصیف و تاکید کرد: بدیهی است که بنابر بر مقررات بین المللی و حتی قوانین آژانس هیچ کشوری اطلاعاتی را در باره موضوعات مرتبط با فعالیت های دفاعی و نظامی خود ارائه نمی کند.

یادآوری می شود برگزاری اینگونه جلسات و طرح ادعاهای تازه علیه فعالیتهای هسته ای صلح آمیز ایران در طول سالهای گذشته تکرار شده و همواره پس از گزارشات رسمی آژانس در خصوص عدم انحراف فعالیتهای اتمی ایران به سوی اهداف نظامی ، لابی تندروی متمایل به آمریکا در آژانس اقداماتی را در جهت انحراف افکار عمومی و طرح ابهامات تازه سازماندهی کرده است.

این ادعاها در حالی در گزارش اخیر البرادعی قید و تصاویر ادعایی مربوطه در حالی در آژانس به نمایش درآمده است که اساسنامه و ان پی تی آژانس را از ورود به بررسی های نظامی غیر هسته ای از جمله موشک های متعارف بالستیک منع کرده است.

جمهوری اسلامی ایران معمولا بدلیل ماهیت غیر فنی این ادعاها به این گونه اقدامات واکنش نشان نداده است. 
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.