نظر منتشر شده
۴۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 31693
بيگ‏بنگ از نو/ فيزيکدانان به دنبال 'ذره خدا'
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۴۱
با آغاز موفقیت‏آمیز پروژه LHC در ژنو و با حضور ایران؛
بيگ‏بنگ از نو
 بزرگترین شتاب دهنده برخورد ذرات پروتون با موفقیت آغاز به کار کرد.

به گزارش "الف" از سی.ان.ان، بزرگترين پروژه آزمايشی تاريخ علم فيزيك با پرتاب اولين پروتون در تونل ۲۷ كيلومترى LHC (برخورددهنده بزرگ هادرن Large Hadron Collider) دیروز چهارشنبه درمیان هیجان و تشویق محققان فیزیک در ژنو آغاز به کار کرد.

بنابراین گزارش، در اجرای پروژه شتابدهنده هادرن، بیش از هشت هزار محقق فیزیک از نزدیک به هشتاد مختلف کشور دنیا از جمله ایران، تحت پوشش سازمان تحقیقات هسته‏ای اروپا CERN همکاری کرده‏اند.

این پروژه که تاکنون برای انجام آن نزدیک به 4 میلیارد دلار هزینه شده است، نظریه موسوم به بیگ بنگ و آغاز خلقت را مورد بررسی قرار خواهد داد.

به گفته یکی از محققان شرکت کننده در این تحقیق که با سی.ان.ان مصاحبه کرده است، این پروژه شرایط موجود در یک میلیونیم ثانیه پس از وقوع بیگ بنگ را دوباره ایجاد می‏کند.

تونل ایجاد شده برای این شتاب دهنده 27 کیلومتر طول دارد و در مرز سوییس و فرانسه حفر شده است. این تونل در نزدیک 100 متری عمق زمین حفر شده است. مشکلات فنی باعث شده بود که اجرای این پروژه دو سال با تاخیر مواجه شود.

سازوکار اصلی مورد آزمایش در این تونل، برخورد ذرات تشکیل دهنده اتم با یکدیگر و شبیه سازی انفجار نظریه بیگ بنگ است. به این ترتیب که ذره  پروتونی که در این تونل 27 کیلومتری پرتاب می شود، با پروتونی دیگر که از جهت مخالف شلیک شده است در سرعت 300 هزار کیلومتر بر ثانیه برخورد کرده و  حرارتی معادل 1,000,000,000,000 درجه سانتیگراد ایجاد می‏کنند. این حرارت 100000 بیشتر از حرارت هسته خورشید است.

برخورد مذکور منجر به ایجاد سیاه چاله کوچکی می شود که همه چیز حتی نور قادر به فرار از آن نیست.
 تونل 27 کیلومتری LHC
 مهم‌ترین ذره‌ای که فیزیک‌دانان ذرات بنیادی به دنبال آن هستند، ذره هیگز (Higgs) است که به نام «ذره خدا» شهرت دارد و طبق نظریه استاندارد ذرات بنیادی، عامل جرم داشتن ماده به شمار می‌رود.
  "ذرات هیگز" و همچنین "میدان هیگز" کیفیت پیدایش جرم در ذرات بنیادی ابراتمی را تشریح می‏کنند. در حالیکه این تئوری امروزه به عنوان رکن اصلی فیزیک نوین قلمداد می شود اما این تئوری از 40 سال پیش تاکنون از طریق یک آزمایش ثابت نشده است.
 ایران نیز حدود 7 سال است که با این پروژه همکاری دارد و یکی از قطعات آن را که یک میز ضد ارتعاش است، پژوهشگران و مهندسان ایرانی ساخته‌اند.  پس از این همکاری موفقیت‌آمیز که در ایران از طرف پژوهشگاه دانش‌های بنیادی انجام شده است، علاوه بر دریافت جایزه، ایران مجوز فرستادن دانشجو و پژوهشگر را به مرکز تحقیقاتی سرن دریافت کرده است.
 رضا منصورى، استاد دانشگاه صنعتى شريف در باره مشارکت ایران در این طرح گفته است: «كشور ما در سال ۱۳۸۰ با امضاى تفاهم نامه اى وارد اين كار بزرگ شد و بر مبناى آن قطعاتى از شتاب دهنده در ايران ساخته شد و همچنين دانشجويان و استادان ما در شبيه سازى ها مشاركت داشتند به گونه اى كه دست كم چهار دانشجوى دكترى پايان نامه خود را در اين شتاب دهنده گذرانده اند و هم اكنون هم دو دانشجوى ايرانى در اين شتاب دهنده حضور دارند.» هم اكنون نجيه جعفری، دانشجوی ایرانی دکترای فیزیک از سوي ايران در سرن حاضر است.  بنابر تخمین‏ها، این پروژه باید یک سال یعنی تا اواخر 2009 کار کند تا به اولین کشفیات عملی مورد انتظار بیانجامد.

اتو بوسلر، دانشمند شیمی آلمانی از دانشگاه توبینگن پیش از این هشدار داده بود که این پروژه ممکن است به ایجاد سیاه چاله ای بیانجامد که کل کره زمین را در خود فرو برد. یک گروه مشکوک به این پروژه نیز سعی کرده بودند با توسل به دادگاه حقوق بشر اروپا از اجرای این پروژه جلوگیری کنند اما موفق نشدند.
   
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۰:۲۵:۰۹
ببينيد ما داريم يك كار علمي را نظاره مي كنيم. اين اصلاً به معني دور شدن از خدا نيست. شما هر تعبيري دوست داري بكن. اين تحقيق در كشور انجام ميشود با حمايت كلان فرانسه و آمريكا كه حكومتهاي سكولار دارند . چرا شما همه چيز را به خدا مي چسبانيد. خوب يك كم هم شما از اين تحقيقات بكنيد...چرا شما وعربستان و...از اين كارها نمي كنيد .؟ والله بالله آنها كه روي ماه قدم زدند هدفشان اين نبود كه به معراج بروند. اصلاً خيلي از اعضاي ناسا مذهبي نيستند.
دانش از تعابير ديني مجزاست. شما اگر دنبال خدا هستيد بسم الله آستين بالا بزنيد بفرماييد .اما به خاطر نيت شخصي شما روي آزمايش مردم اسم نگذاريد.
يادش به خير من دانشجوي سال آخر تحصيلات تكميلي بودم كه خيلي زود در دولت خاتمي تصميم گرفتند كه ايران هم سرمايه گذاري كند البته خيلي كم بود..از اواخر دولت هاشمي در محيط علمي زمزمه شده بود...براي دانش بايد كار كرد. با دعاي كميل وندبه شما شايد آدم خوبي باشي اما شتابدهنده براي شما نمي سازند. اعتقادات من وشما محترم ،اما كار علمي بر اساس داده هاي علمي ومفروضات پيش مي رود ربطي هم به نماز شب ندارد..... (79019)
 
خبرنگار سرویس علمی الف
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۳:۳۷:۱۸
سوء تفاهمی اتفاق افتاده است. منظور از ذره خدا شهرت علمی این ذره است و نه مباحث مذهبی و .... CNN نیز در پوشش خبری خود از تیتری مشابه یعنی "شکار ذره خدا" استفاده کرده است. (79020)
 
سید محمد
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۶:۵۵:۴۸
داستان را در یک اسم گذاری ساده خلاصه نکنید. اگر برای شما و خیلی های دیگر این یک اسم گذاری ساده است اما مراجعه به تاریخ فیزیک و مجادلات فیزیک و کلام نشان می دهد که این اسم گذاری روی مبنایی انجام شده است. به جای اینکه به این روش جا خالی کنید بهتر است بابی برای گفتگوی علم و دین باز کنید. داستان از آنجا آغاز می شود که فیزیکدانها در بحث کیفیت ابتدای آفرینش تئوری های مختلفی ارائه کرده اند. یکی از آنها بیگ بنگ است. آنها که هم فیزیک می دانستند هم کلام بر این باور بودند که نظریه بیگ بنگ با نظریه خلقت در ارتباط است و پای خدا را وسط می کشد. هاوکینگ که این ارتباط را دریافته و پذیرفته بود بر آن شد که تئوری دیگری را دنبال کند که با زمان صفری که پای خلقت را به میان می آورد سر و کار پیدا نکند. او بحث زمان های موهومی که از نتایج نظریه نسبیت بود را دنبال کرد که در آن عالم ازلی و ابدی خواهد بود. بر این اساس ذره ای که در این آزمایش به دنبال آن هستند، قرار است نظریه بیگ بنگ را تایید کند. نظریه بیگ بنگ مطابق باور بسیاری از فیزیکدان ها با بحث خلقت و خدا در ارتباط است. پس این ذره با موضوع خدا در ارتباط است. بله شما می توانید بگویید اسمش چیز دیگری است. اما داشتن یک اسم بدون ارتباط با دین ارتباط این ذره و به بیان دیگر ارتباط فیزیک و کلام را از بین نمی برد. (79179)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۴ ۰۵:۳۴:۵۶
خوب CNN که معیار شما نیست ... هست ؟ (79382)
 
مهدی 313
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۸:۳۶:۰۶
تاجایی که من از این ازمایش برداشت کردم این است که چگونگی جرم دارشدن ذره بی جرم را نشان می دهخد .اما انچه مهمتر است این است که ذره بدون جرم به هرحال ذره است وهیچ نیست ولی درعین حال جرم ندارداماسوال اصلی این است که این ذره ازکجا امده است .البته اگر ازدید دینی به این مساله بنگریم گمانم چگونگی پیدایش اسمان اول یا حداقل جرم دارشدن موجودات داخل ان را می خواهدتاحدی توضیح دهد .ضمنا برای اگاهی خوانندگان توضیح دهم تاجایی که من می دانم ذره ای مثل فوتون (این نکته را خیلی دقت کنید ) دائما درحال حرکت است وبنابراین جرم دارد .اما اگر همین ذره لحظه ای بایستدبی جرم است .یعنی جرم ندارد .این نکته برای خود من هم هنوز هضم شده نیست .اما اگر درست باشد خیلی جای فکر دارد (79088)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۰۰:۰۳:۰۹
وقتی دین نباشد، این دستاوردها در جهت منفی و بر ضد بشر به کار می‌رود. حتی سکولارها هم با نوعی اخلاق می‌خواهند مشکلشان را حل کنند؛ با توسل صرف بر علم کاربردی نمی‌توان سعادت بشر را تضمین کرد.
همین حکومت‌های سکولار هم اگر به برخی از اخلاقیات حداقل در میان خود و مردمشان پایبند نبودند، به پیشرفت‌های مادی دست نمی‌یافتند. پس بیهوده همه چیز را نفی نکنید.
مطمئن باشید اگر اخلاق‌گرایی در جامعه ما حاکم بود و به واقع به دین عمل می‌شد، جوانان ایرانی هم توانایی دستیابی به چنین پیشرفت‌های علمی را داشتند.
یادتان نرود، «اینشتین» هم آدمی مذهبی بود. (79115)
 
سید محمد
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۶:۵۲:۰۰
آقا جان این که اسم یک ذره را ذره خدا گذاشتند وجهی دارد که اگر شما هم با آن آشنا شوید اینقدر نمی خروشید. بحث هم مربوط به ما مسلمان ها و ایرانی ها و غیر فیزیکی ها نیست. داستان مال خود فیزیکدان ها و از این قرار است که حضرات فیزیکدان در بحث ابتدای آفرینش تئوری های مختلفی ارائه کرده اند. یکی از آنها بیگ بنگ است. آنها که هم فیزیک می دانستند هم کلام بر این باور بودند که نظریه بیگ بنگ با نظریه خلقت در ارتباط است و پای خدا را وسط می کشد. هاوکینگ که این ارتباط را دریافته و پذیرفته بود بر آن شد که تئوری دیگری را دنبال کند که با زمان صفری که پای خلقت را به میان می آورد سر و کار پیدا نکند. او بحث زمان های موهومی که از نتایج نظریه نسبیت بود را دنبال کرد که در آن عالم ازلی و ابدی خواهد بود. بر این اساس ذره ای که در این آزمایش به دنبال آن هستند، قرار است نظریه بیگ بنگ را تایید کند. نظریه بیگ بنگ مطابق باور بسیاری از فیزیکدان ها با بحث خلقت و خدا در ارتباط است. پس این ذره با موضوع خدا در ارتباط است. بله شما می توانید بگویید اسمش چیز دیگری است. اما داشتن یک اسم بدون ارتباط با دین ارتباط این ذره و به بیان دیگر ارتباط فیزیک و کلام را از بین نمی برد. (79178)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۷-۲۰ ۱۱:۳۲:۳۱
به نظر من مهم ترین عامل درپیشرفت فرد یا جامعه بحث روان سالم ان جامعه است اگر خود باوری و اعتماد به نفس در جامعه باشد یا در یک فرد باشه حتما موفق میشه این بحث ها مربوط به روانشناسی است من مخالف اون شخصی که میگه مردم ما تنبل اند به طور محکم جواب بدم شاید پرکارتر از مردم ما وجود نداشته باشد صبح تا شب کار می کنند تا فقط غذای شب داشته باشند جامعه ای که برای جواب دادن به ساده ترین نیازهای شخصی اش این همه تلاش کند تنبل وتن پرور نیست
حالا صرف نظر از اینکه دین داری درسته یا غلط من یکی که مطمئن هستم جامعه نباید دینی باشد یا بر اساس یک دین خاص اداره شود چون مردم صبح تاشب عوض جوابی برای حل مشکلاتشان باید فقط اسلام اسلام بشنوند که یک لحظه در خطر است یک لحظه در اوج
حالا اسم ذره خداست که باشد بذارین آیندگان بفهمند این همه سال این دین ها به ما راست گفته اند یا نه اصلا خدایی از اون بالا این حرف ها را زده یا نه به نظر من این همه تعصب داشتن برای دینی که روز به روز خلاف بشر بودنش داره ثابت میشه
مسخره است دین یک مسئله ی شخصی است این همه تا یک اتفاقی می افتد دین دین نکنید تا زورکی حضور بی ثمر دین را توجیه کنید و هرچه استعداد داریم خفه کنید و بگید مفسد فی الارض بود علم را از جامعه ای که برای شادی هم باید بترسد نخواهید (84987)
 
mahoud
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۱:۵۷:۲۱
yadame dar khabaray chand sale pish bud ke dar iran bozorgtarin snetab dahande az lahaze ghotr baray swiss sakhteh budannd hala feker konam un komake iran bude be in prozhe (79033)
 
دانشجوی فیزیک
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۲:۰۱:۳۲
ناشناس زیادی شلوغش میکنه. ذره الهی نامی است که دانشمندان انتخاب کرده اند. این که چیزی نیست دانشمندان فیزیک ذرات برای ذرات رنگ و بو و طعم هم تصور می کنند. ولی این تصور رنگ و بو و طعم و ذره الهی با تصور مردم عادی فرق دارند. اینها اصطلاحاتی هستند که در تقسیم بندی ذرات بنیادی به وجود می آیند. (79035)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۴:۰۲:۱۵
من فكر ميكنم اشتباه متوجه شديد. اين نامگذاري به نام ذرات خدا اصلا جنبه علمي ندارد كي مي داند كه از اين ذرات ريزتر وجود نداشته باشد ! حتماً هست. حالا شايد 50 سال ديگر هم طول بكشد. وقتي .. به نام ائمه ! آقاي محترم خانم مسلمان . يك ورزشكار آمريكايي با 9 طلا در المپيك سه برابر تمام كشورهاي مسلمان با 3 تا طلا مدال گرفت. شما كه خودتان شاهد هستيد. مسائل مهم بدون تلاش وكوشش به دست نمي آيد. اسم خدا ومذهب براي ما مقدس اما روي فيزيك شيمي پرتاب ماهواره وورزش وحتي تست كنكور نگذاريم. هركس بيشتر كار كند حتي اگر بي خدا باشد، حتي اگر وقتي شتابدهنده جواب داد شامپاين خورد، نتيجه مي گيرد... اشتباه برداشت نشود (79061)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۰۰:۰۶:۵۱
همین ورزشکار آمریکایی، چند روز بعد در یک محل فساد پیدا شده، در حالی که کل پولش رو زدن، و مست لایعقل ولش کردن!
از نمونه بودن ایشون مطمئنی که چنین شخصی رو داری به عنوان الگو برای جوون‌ها توصیه می‌کنی؟
سه برابر تمام کشورهای مسلمان رو از کجا درآوردی؟!
اون شامپاین خوره هم وقتی با همین بلایی ساخت و بر سر انسانی فرود آورد، آن‌وقت متوجه می‌شوید که هر پیشرفتی بدون اخلاق و دین، نتیجه‌اش برای بشر منفی است. (79116)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۷ ۱۲:۰۶:۰۱
متاسفم که یه جوری همه چیزو میخواین به دین ربط بدین.
نه اینکه المپیکی های مسلمان ایرانی تمامی قله ها را فتح کردن! (80407)
 
سید محمد
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۷:۰۲:۰۴
آقای ناشناس بهتر است مسئله علمی را با مسئله اجتماعی خلط نکنند. اینکه مسلمانها در عرصه های مختلف علمی و عملی ناکامی هایی داشته اند مسئله ای است که تبیین مربوط به خودش را می خواهد. بیایید روی یک منبع علمی بحث کنیم که آیا بین نظریه بیگ بنگ و وجود خدا ارتباطی هست یا می تواند باشد؟ آیا این بحث در بین فیزیکدانها بحث معنادار و سابقه داری بوده است یا خیر؟ (79181)
 
سید محمد
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۶:۵۹:۲۴
البته بهتر است به دلایل کسانی که چنین اسمی را روی این ذره گذاشتند توجه کنیم. اما بی شک بین کشف این ذره و تایید نظریه بیگ بنگ و بحث خلقت ارتباط هست. علاقمندان می توانند به کتاب دیدگاه های فلسفی فیزیکدان های معاصر دکتر گلشنی مراجعه کنند. بخش علمی سایت هم می تواند صفحه ای را برای گفتگوی علمی در این زمینه باز کند (79180)
 
ل
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۲:۳۸:۱۹
بهتر بود خانم جعفری که نماینده ایران تو این پروژه هستند مطلب افتتاح پروژه رو با سخنان رییس پروژه در مورد شامپاین! نمی نوشتند. گرچه دو سه پست قبلی تر از روزه گرفتن خودشون گفته اند اما کلا زیاد خوب نبود. البته این نظر من است. (79045)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۴:۱۸:۳۷
بابا بنده خدا گزارش داده . در گزارش كه سانسور نمي كنند. آن كس كه شامپاين باز كرد وخورد شتابدهنده هم ساخت ! شما كه نمي خوريد هم بسازيد بي زحمت! چه ربطي دارد؟ مگر انواع قرص و دارو و... كه آنها كه شامپاين مي خورند مي سازند را شما مصرف نمي كنيد؟ نتيجه كارشان چي هست؟ (79067)
 
علی
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۲:۵۴:۳۹
درسته این ذره به ذره خدا معروف شده که به اعتقادات شخصی
افراد در این سایت مربوط نمی شه . در متن انگلیسی CNN هم
کاملا مشخصه .

در ویکی پدیا فارسی هم در این مورد یک مطلب کوتاه ولی
جالب هست .

http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%D8%B2%D9%88%D9%86_%D9%87%DB%8C%DA%AF%D8%B2

======================================

لطفا در روزهای آینده به این خبر به اندازه اخبار سیاسی اهمیت
بدین و در این مورد اگر خبر جدیدی بود حتما در سایت قرار بدین .

اگر مثل این دفعه همراه با Video یا عکسو لینکهای مرتبط باشه
که دیگه چه بهتر . (79050)
 
حامد
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۳:۲۴:۱۶
آخه من نمی دونم ما چه قدر باید دلشوره داشته باشیم. همین مونده که دلشوره دو تا پروتون که قراره تو یه تونل دراز تاریک به هم بخورن و سیاه چاله درست کنن هم به دلمشغولی های روزانه و تورم و اجاره خونه و مدرک جعلی اضافه بشه.

من که از فیزیک میزیک سر در نمیارم اما از شوخی گذشته ظاهرا کار بزرگی در حال انجام است. علم روز به روز در حال پیشرفت است و بسیار خوشحالم که ایران ما هم در این گام علمی شریک بوده است. (79054)
 
حامد
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۲۰:۵۷:۳۳
این اسم رو من که ذرات بنیادی رشته تحصیلیمه دفعه اول از سی-ان-ان شنیدم و فقط چون میخواسته اهمیت ماجرا رو نشون بده و هیجان رو زیاد کنه روش گذشته. نه هیچ چیز دیگه. این ذره بیش از 35 ساله که اسمش هیگزه و همین خواهد ماند. این چند روزه برا داغ شدن خبر اسمش رو عوض کرده ! (79093)
 
یاسر
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۰۹:۳۳:۴۹
از اینکه ما هم در این پروژه سهیم بودیم احساس خوبی دارم. به جای موندن در لغات و کلمات به این فکر کنید که دنیا داره با چه سرعتی پیش میره و ما داریم سر کلمه ذره خدا دعوا می کنیم (79140)
 
ali333
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۴:۳۳:۳۶
مشکل اقای ناشناس این که یافته های علمی رو از دین جدا میدونه و این که از راه علم نمی تونیم خدا را اثبات کنیم در حالی که اکثر دانشمندان اسلامی اعتقاد به وحدت علوم داشتند و براین اساس هدفشان از تحقیقات علمی کشف حقیقت هستی و اثبات خدا بود
علاقه مندان برای مطالعه بیشتر به کتاب\" از علم سکولار تا علم دینی \"نوشته ی اقای مهدی گلشنی مراجعه کنند. (79168)
 
امیدعلی
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۷:۲۴:۲۹
سلام
علیرغم ذوق زدگی علاقه مندان مشهورات گول زنندهء زمانه، به نظر می رسد این باصطلاح پروژهءعلمی که میلیاردها دلار از سرمایه های غارت شده را صرف خود کرده چیزی جز انعکاس تلاش برای حفظ فرهنگ شکست خوردهء داروینسم و ارضاء خوی ضد بشری جهانخوارگان نیست . تازه حیات زمینی را که البته صدها سال است به آزمایشگاه جنگ افزارها و آلودگی های تجارتی سوداگران بین المللی قرار گرفته نیز مورد تهدید جدی قرار داده است. در شرایطی که هر ساله زندگی میلیون ها انسان بدلیل فقدان وسایل ابتدایی زندگی و کمبود امکانات اولیه بهداشتی به تباهی کشیده می شود و میلیون ها استعداد بزرگ انسانی زیر سقف خانه و مدرسه و زیر چرخ ماشین های جنگ افروزان بین المللی له می شود. در شرایطی که تجارت اعضای بدن کودکان و جسم زنان در بازارهای اروپایی بیداد می کند این معرکهء میلیاردی ، تنها به یک ماجراجویی ابلهانه برای تجارت و توسعهء جاه طلبی جهانخواران شبیه است تا یک برنامهء علمی. (79182)
 
مرتضی کیا
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۷:۵۳:۱۱
خدمت آن عزیزی که گفت با دعای کمیل و ندبه نمی توان شتاب دهنده ساخت عرض می شود که : ای تحضیل کرده تا به حال با این آیه قرآن برخورد کرده ای :
(( سیروا فی الارض فنظروا کیف بدا الخلق - در زمین سیر کنید (بچرخید) ، پس ببینید خلقت چگونه آغاز شده است! )) .
آری این آیه افق آفرین انسان را وادار می کند که راز خلقت و پیدایش موجودات را بفهمد و صد البته که قرآن به یک مساله ناممکن امر نمی کند . این بشر است که این جسارت علمی را نداشته است(چه مسلمان و چه غیر آن). (79183)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۲۲:۴۷:۴۹
با سلام
اگر بتوانید گزارشی از محققین ایرانی دخیل در این کار بگیرید خیلی ممنون می شم. (79199)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۲۳:۱۶:۰۹
كاش خودمان هم ببه آنچه ميگوييم عمل كنيم در اينصورت همه چيز درست ميشه (79202)
 
مجهوال الهویه
۱۳۸۷-۰۶-۲۳ ۰۲:۴۵:۱۴
امیدوارم که رسیدن به ذره الهی در نهایت همانند دیگر دستاوردهای بشری به وسیله ای برای تخریب و ویرانی آفرینش منتهی نگردد. همانطوری که پیدایش اتم در مباحث علمی جهان به خدمت تجیزات نظامی گرفته شد از آن میهراسم که با تکامل LHC روزی خبر از کشف بمب های سیاهچاله ای دریافت کنیم. (79212)
 
گیوکی
۱۳۸۷-۰۶-۲۳ ۱۳:۳۹:۳۷
نمی فهممم چرا بحث راجع به این قضیه اینقدر زیاد است. تعدادی از دانشمندان تحقیقات خود را برای یافتن حقایق ابتدای آفرینش انجام میدهند، این هیچ ربطی به وجود یا عدم وجود خدا یا این بحثهای فلسفی ندارد زیرا همه چیز حتی انفجار بیگ بنگ در ید قدرت الهی و با تقدیر الهی انجام میشود. (79286)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۰۶-۲۳ ۲۱:۳۰:۲۰
کی گفته بحثهای علمی ربطی به بحثهای فلسفی و الاهیاتی ندارد؟ مگر فرضیه داروین نبود که برهان نظم را با چالشی اساسی روبرو کرد؟ مگر همین آقای هاوکینگ نبود که برای فرار از نتایج الاهیاتی نظریه بیگ بنگ به تئوری دیگری روی آورد و از جهان ازلی ابدی صحبت کرد؟ بهتر است سری به کتاب ها و مقالات درباره علم و دین بزنید (79350)
 
به نام خدا
۱۳۸۷-۰۶-۲۴ ۱۰:۰۷:۵۵
به نام خدا

با عرض سلام و ادب

با احترام به تمامي نظراتي كه از سوي خوانندگان محترم درج شده است معروض مي‌دارد ؛

تنها چيزي كه در اصل خبر به آن پرداخته نشده بود موضوع خدايي خداوند بود و \"ذره خدا\" فقط به عنوان يك اصطلاح علمي بدون دست‌درازي به موضوع عظيم آفرينش بكار گرفته شده است .

و اما در كل به نظر اينجانب ما ايرانيها (مستقل از دين و مذهب آحاد مردم و بدون اشراف بر امور علمي ممالكي چون عربستان و ...) بسيار سنگين ، تنبل و تن‌پرور بوده و اين مقدار پيشرفتهاي علمي نيز بوسيله تعداد بسيار اندكي از دانشمندان و پژوهشگران ايران عزيز پيگيري و انجام مي‌شود .

باعث بسي تأسف است كه عرض كنم غالب ما ايرانيها عادت به نشخوار علمي خارجيها داشته و اكثراً نيز ته مانده علوم بدردبخور آنها نصيب ما مي‌شود و اكثر مقوله‌هايي كه دست ما مي‌رسد يا مي‌گذارند برسد ، عموماً دردي از ما را دوا نكرده و فقط بعنوان بستري يا مفت براي تست آن موضوع يا مقوله به ما تحويل مي‌شود و صاحبان اصلي آن از فيدبكهاي موضوع كرور كرور سود مالي و معنوي مي‌برند و ما كماكان اندر خم كوچه اول نشخوار قرار داريم .

اينكه چرا ما ايرانيان كه روزي سردمدار اكثر علوم و در بعضي موضوعات مبدء آن بوديم چرا اينگونه شده‌ايم چيزي نمي‌دانم ولي بسيار دوست مي‌دارم هيئتي ، انجمني ، گروهي چيزي بررسي واقعگرايانه‌اي انجام داده و اين معضل فرهنگي را ريشه‌كن كند و البته مشخص است كه هر گاه استارت اينكار زده شود تا حصول نتيجه چند ده سال بطول خواهد انجاميد .

كلاً آقايي دنيا از آن كسي است كه كار و تلاش مي‌كند و انصافاً گوارايشان باد و صد البته گواراي همين استكبار خبيث و ظالم و شيطان بزرگ يعني آمريكا .

اگر ما ناراحتيم ، بايد كار كنيم ،‌تلاش كنيم و مفت و چشم بسته از نتايج ديگران استفاده و يا سوء استفاده نكنيم . بايد اقدام عملي در راستاي منويات مقام عظماي ولايت حضرت آيت الله خامنه‌اي در خصوص \"جنبش نرم‌افزاري\" بوجود آيد .

بنده حسب شغلم كم و بيش با كارشناسان خارجي تعامل مستقيم و غير مستقيم داشته‌آم و نظم و انظباط و دقت و انصاف و وقت‌شناسي آنها و عمل به تعهدات (كاري كه بايد انجام شود) خارجيان هميشه براي من غبطه برانگيز بوده و مطابق اوضاع و احوال نيز علي‌الظاهر بايد تا آخر عمر غبطه‌برانگيز بماند .

هموطنان عزيز و متخصص بنده در امورات مختلفي تلاش و پشتكار خارجيان را ديده و تحسين كرده‌اند ولي حسب شرايط كاري و عدم امنيت شغلي قدرت ابراز اشكالات مديران ناكارآمد و بدون فكر و تخصص را نداشته و ندارند و اگر هم كسي حسب امر به معروف و نهي از منكر اقدامي كرده باشد قطعاً تا مرز نابودي فرد با او مقابله خواهد شد .

در اين فضا اساساً انصاف هست رشد علمي و صنعتي رخ دهد ؟

شخصاً منتظر هستم بيبنم آيا مسئولين نظام عزم جدي براي رفع اين معضل فرهنگي دارند يا خير و تمايل دارند اقدام شايسته‌اي انجام دهند ، چرا كه با اين وضعيت فرهنگي و تن‌پروري كه بر ما سايه افكنده است شخصاً احساس خفقان مي‌كنم و متأسفانه راه به جايي هم نمي‌برم .

و اما در مورد موضوع خبر عرض مي‌كنم كه اساساً دين در هيچ نقطه‌اي با علم و عقل برخورد نداشته و ندارد و اسلام و مخصوصاً شيعه در اين زمينه يكه تاز بوده و خواهد بود و اگر به جايي رسيديم كه عقل با دين منافات پيدا كرد بايد يقين كرد كه استدلال عقلي ناقص بوده و قطعاً با گذر زمان و پيشرفتهاي علمي در آينده آن تناقض و ناكارآمدي برهان عقلي در برهه‌هاي قبل آشكار خواهد شد .

بنده حدود 20 سال قبل با طلبه‌اي از افغانستان آشنا شدم و مدتي افتخار هم‌نشيني ايشان را داشتم . ايشان تا آن زمان بالغ بر 15 سال تحصيل علم حوزوي كرده بود و معتقد بود حدود 10 سال ديگر بايد در حوزه كسب علم نمايد تا بتواند به عنوان يك طلبه خدمتگزار به كشور خود افغانستان برگردد . هر وقت اين موضوع را به ياد مي‌آورم ناگاه اين مقوله به ذهنم خطور مي‌كند كه غالب ما دانشگاهيان كه نتوانستيم قافله علم را در اين مملكت به جايي برسانيم ، ايكاش حضرات آيات طلبه‌ها را امر به تحصيل علوم دانشگاهي مي‌نمودند تا شايد با پشتكار آنها اتفاقي در عرصه علمي مملكت نيز رخ دهد .

و من الله التوفيق و عليه التكلان (79401)
 
عباس
۱۳۸۷-۰۶-۲۴ ۲۳:۱۴:۴۴
دوستان بهتره به کتاب( انفجار بزرگ و سیاهچاله ها ) نوشته استیون هاوکینگ مراجعه کنید که سرمنشا این مبحث علمی و تا حدی فلسفی در شاخه فیزیک و نجوم بوده است. آقای هاوکینگ با پیگیری فلسفه خلقت در آرای دانشمندان از سقراط و ما قبل تا کنون پرداخته و بر اساس مطالعاتش این نظریه را ارایه میدهد. اصلا هم ربطی به سکولاریسم و اسلام و غیره ندارد بلکه یک مبحث علمی فلسفی است و همه هم میدانند که فلاسفه اسلامی هم به این موضوع پرداخته اند و به علت قصور علم در زمانه آنها و قصور فلاسفه ما در زمانه کنون ما از قافله جا مانده ایم پس بیخودی بحث علمی ور سیاسی مذهبی نکنید و .. (79560)
 
سعید
۱۳۸۷-۰۶-۲۵ ۱۰:۰۱:۰۲
خدمت آقای مرتضی کیا
موضوعی که گفتید کاملا درست است و معنی آن اینست که آنها از ما مسلمان تر هستند و بهتر از ما به قرآن عمل میکنند در صورتی که ما همانطور که قرآن را برای تزیین طاقچه خانه استفاده میکنیم نظاره گر آنها خواهیم بود تا آنها کشف کنند و ما فقط آن را به قرآن نسبت دهیم و مشکل تعلل خود را توجیه کنیم (79660)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۶-۲۵ ۱۴:۴۶:۰۹
راستی چند وقت قبل آقای رئیس جمهور به نخبگان خانه دادند
جالب بود نخبه ای که نتواند با تولید علم و به تبع آن ثروت خانه بخرد و آن را از بیت المال هدیه بگیرد نشان میدهد :
1- در ایران بجای دادن تسهیلات برای کارهای علمی خانه میدهند
2- نخبگان هر چه تلاش کنند نمیتوانند خانه بخرند چه رسد به غیر نخبه
3- خانه که آمد یه حقوقی هم جور کنید به نخبگان بدهید تا بجای کار کردن فقط اسم نخبه بودن را یدک بکشند و پول گرفتن را یاد بگیرند
4- رئیس جمهور از جیب چه کسی و برای چه کاری میبخشد نمیتوانست چند مرکز تحقیقاتی درست کند تا بقیه هم استفاده کنند
5- علمی که نتواند برای صاحبانش و جامعه ثروت تولید کند و ثروت را از قدرت گدایی کند بیشتر از مفید بودن ، تبلیغی و هزینه دار است (79792)
 
شيوا
۱۳۸۷-۰۶-۲۶ ۱۲:۲۷:۴۱
درسته ذره ي خداست در هر طورت خدا آفريده !
ولي خب خوبه كه از هر فرصتي استفاده نشه !
مثلا تا يه چيز مهم اتفاق افتاد كن ايرانيا هم توشون بودن!
البته نميكم نبودن !
حضور فعال هم داشتن!
واي بهتر بود بگين به غير ايران كيا بودن ! (79994)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۶ ۲۲:۳۰:۴۷
ذره خدا!چه مشکلی دارد؟!مثل دست خدا (یدالله)
(اگر کسی تئوری کوانتوم را بداند ودیوانه نشود,آنرا نفهمیده است)این جمله ی یکی از بزرگان فیزیک است.الهی من بمیرم که بحث ما مشغولیت ذهن ما و... چیست ودیگران چی (80139)
 
امین
۱۳۸۷-۰۶-۲۷ ۰۹:۲۱:۰۵
خیلی جالبه!
این همه بار علمی این مقاله رو ول کردیم و به لفظ ذره خدا و درست یا نادرست بودن اون میپردازیم!
جای تاسفه... (80310)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۷ ۱۵:۳۴:۳۹
من هم ايمان دارم به حرف آن دانشمند اگه كسي تئوري كوانتوم رو بخونه و ديوانه نشه حتما انو رو نفهميده اين حقيقت خيلي با خرافات و اصاطير اقوام وحشي فاصله دارد ما خيلي بدبختيم كه همه چيز رو قاطي هم كرده ايم (80521)
 
۱۳۸۷-۰۷-۱۴ ۱۰:۱۳:۱۵
لطفا\" نام ايرانياني كه در اين پروژه همكاري داشتند را نيز اعلام فرماييد . (84296)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۸-۰۹ ۰۹:۲۴:۱۵
من فکر می کنم این تلاش علمی و کلا هر گامی که در راستای اعتلای علوم برداشته بشه ، یک قدم به عقب نشینی خرافات و رو آمدن خدا شناسی علمی کمک می کنه . این مورد هم البته نفی خدا نیست بلکه ما را به شناخت خدای حقیقی نزدیک تر می کنه و البته بازار خدایان ساختگی ، استنباطی و پیراسته ی تاریخ رو که زائیده اذهان و بینش های ابتدایی بشر بود ، تخته می کنه .

\"هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون ؟\" (88043)
 
کوارک ها
۱۳۸۷-۰۹-۲۹ ۲۰:۴۹:۵۵
آقایون و هموطنان خداوند وکیل وصی نمی خواهد کاسه داغ تر از آش نشوید . اگر آنقدر که ادعا می کنید که بزرگ و بی همتاست و وجود دارد پس میتواند ببدند و بشنود و اگر لازم دانست از خودش دفاع کند . اگر هم نمی تواند دفاع کند و وکیل و وصی می خواهد و نابیناست وقدرت ندارد. من به شخصه نمی توانم قبولش داشته باشم. و بر این اعتقادم که با این کارها بذتر مردم را از خدا دور می کنید (96430)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.