نظر منتشر شده
۱۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 30165
مانع‏تراشي سازمان محيط زيست و بانک‏ها بر سر راه توسعه انرژي‏هاي نو
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۵۴
سرمایه گذاران انرژی های نو در کشور  همچنان با مانع تراشی سازمان محیط زیست و بانک‏ها روبه رو هستند.

به گزارش "الف"، در حالیکه کشورمان با کمبود برق مواجه است، سازمان محیط زیست و بانکها موانع جدی بر سر راه سرمایه گذاران تولید برق از انرژی های نو ایجاد می کنند.

بنابراین گزارش، براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در خصوص انرژی های نو، هر سرمایه گذار و تولید کننده انرژی های نو می تواند در هر نقطه از کشور با دریافت مجوزهای لازم از سازمان انرژی های نو و وزارت نیرو  به تولید برق بپردازد و در نهایت این وزارتخانه موظف است برق تولیدی را از این تولیدکنندگان خریداری کند.

در حال حاضر، بانکها با ایرادات متعدد و غیرمنطقی و برخلاف قانون مصوب، از پرداخت تسهیلات به این بخش خودداری می کنند.

همچنین در حالیکه انرژی های نو، انرژی های پاک محسوب می شوند، سازمان محیط زیست به بهانه عدم وجود قانون در این خصوص و نیز عدم آشنایی با آن از ارایه مجوز به سرمایه گذاران این بخش خودداری می کند.

سرمایه گذاران انرژی های نو اظهار می دارند در حال حاضر، وزارت نیرو و برق تولیدی این بخش را بین 450 تا 650 ریال برای هر کلیووات ساعت خریداری می کند، درحالی که اگر این میزان به هزار تا هزار و صد ریال برای هرکیلووات ساعت برسد، مشکل عمده ای از این بخش رفع می شود و میزان تولید برق از انرژی های نو با توجه به پتانسیل های موجود به 5 تا 6 برابر میزان برنامه ریزی شده می رسد.

برخی سرمایه گذاران نیز با مشکل تسهیلات از بانکهای داخلی مواجه نیستند و بر اساس اعتبار خود نزد بانکهای خارجی آمادگی دارند سرمایه لازم پروژه های انرژی نو را از خارج از کشور وارد نمایند، اما با این جود با عدم همکاری بانکهای داخلی، محیط زیست و برخی موانع قانونی مواجهند.

ذکر این نکته ضروری است که مطالعات کارشناسی اعم از مطالعات اقتصادی، امکان سنجی و ... در خصوص تولید برق از انرژی های نو در سازمان انرژی های نو انجام شده که گامی اساسی برای رفع بخشی از مشکلات سرمایه گذاران این بخش محسوب می شود.

لازم به ذکر است، بر اساس اعلام سرمایه گذاران این بخش، حدود 93 درصد از سرمایه گذاران تمایل دارند در بخش انرژی باد، حدود 2 درصد، در بخش نیروگاه برق آبی کوچک و حدود 5 درصد از انرژی زباله های شهری، برق تولید نمایند.

کشور آلمان همزمان با کشورمان ساخت نیروگاه بادی را آغازه کرد که در حال حاضر 22 هزار مگاوات برق مورد نیاز خود را از این منبع تهیه می کند و تلاش دارد این میزان را به 2 برابر افزایش دهد.
   
 
کامران
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۷:۲۶:۲۲
انرژیهای نو با محیط زیست سازگار است لذا مخالفت سازمان محیط زیست معلوم نیست چه دلیلی دارد ولی واقعیت مطلب این است که به دلیل تولید اندک برق از محل انرژی های نو با فرض عدم مخالفت سازمان محیط زیست بازهم مشکل توانیراز بابت کمبود برق حل نمیشود توانیر باید بفکر راههای بهره وری بیشتر از همان نیروگاههای قدیمی باشد در کنار ان هم انرژی های نو را توسعه دهد (72831)
 
طوفانی نژاد
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۰:۲۳:۰۷
من بعنوان فردی اشنا به انرژی برق بادی تنها مشکل سرمایه گذاری در انرژیهای نو را نرخ پائین خربد برق میدانم که طرحها را فاقد توچیه اقتصادی می نماید.[ (72848)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۵:۵۹:۳۰
اوه خیلی مانده تا حساب کتابمان اینقدر درست شود که به فکر استفاده از انرژی های نو باشیم! اکنون میلیارد میلیارد انرژی ناشی از سوختهای فسیلی را تلف می کنیم. (72857)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۶:۰۶:۵۵
بخشي از افرادي كه بايد دراين زمينه در اجراي كار همراهي كنند( منظور كارمندان مياني و پائين دستي است در تمامي ادارات و سازمانها در تمام دنيا نه فقط ايران) با اين استدلال كه چه نفع شخصي براي من دارد به انحا مختلف براي اجرا مخالفت مي كنند نه در اين زمينه بلكه با هر طرح سودآور ديگر .نه در ايران بلكه در تمام دنيا؛به همين دليل فرضيه كوچك شدن دولت را در دنيا اجرا مي كنند دولتها اصولا سعي در رفاه ملتهاي خود دارند ولي بخش مياني مقاومت مي كند در دنيا به اين نتيجه رسيده اند كه بخش زيادي از افراد مياني را حذف و براي سرعت بخشيدن به طرحها از رقابت پذيري استفاده كنند به همين دليل تا بانكهاي داخلي براي خود رقيبي نيابند تمايلي براي اجرا طرحها نخواهند داشت. بطور مثال: توليد كنندگان بخش خصوصي هم بايد كيفيت كالاهايشان را بالا ببرند هم بدليل رقابت با اجناس وارداتي قيمت آن را پائين نگه دارند هم به روز بايد باشند نه اينكه خوششان بيايد بلكه براي بودن مجبورند .وهمه اين داستان به نفع مردم تمام ميشود چون از بين دهها كالا با كيفيت ترين وارزانترين را انتخاب مي كنند .در عين خوشحالي براي مردم براي توليد كنندگان سخت در دناك است./ (72858)
 
پزمان
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۶:۳۹:۲۹
با توجه به قرار گرفتن کشورمان در طول و عرض جغرافیایی مناسب از نظر دریافت نور خورشید به نظر من بهترین گزینه استفاده از انرژی خورشیدی است که تقریبا در تمام نقاط کشورمان قابل دسترسی است کاش یکی پیدا بشه تواین زمینه هم کار کنه کما اینکه اخیرا شهرداری تهران از این قضیه در چراغهای راهنمایی استفاده کرده (72860)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۷:۱۱:۰۷
بنظر اينجانب دليل عدم اعطاي تسهيلات بانكي پايين بودن قيمت برق و عدم توجيه اقتصادي است. در نتيجه وزارت نيرو بايد براي اين مشكل قيمت خريد برق را افزايش دهد. خود وزارت نيرو اعلام مي كند كه قيمت برق فسيلي 770 ريال است پس چگونه ممكن است قيمت برق انرژيهاي نو 650 ريال باشد؟ اين هم يك نوع تناقض آشكار در رفتار و گفتار وزارت نيرو مي باشد. (72861)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۷:۴۴:۳۲
چند نکته درموردظرفیت کشورمان برای انرژی های نو :
پتانسیل انرژی بادی :حداقل 15000مگاوات(که تاکنون تنهاکمترازیک درصدآن استفاده میشود.
بکارگیری تنها یک درصدازمساحت کشورمان کل نیازکشور به انرژی راتامین میکند.
ایران سرشارازمنابع زمین گرمایی است که فقط درمرحله پروژهای تحقیقاتی است. (72863)
 
سعید م.
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۰:۵۷:۱۵
با سلام
مایلم به مشکلاتی که دوستان اشاره کرده اند، موارد زیر را اضافه نمایم:
1- سیستم اداری و بروکراسی ما بسیار کند و غیرقابل انعطاف است و این امر در همه زمینه ها مشکل ساز است. خود اینجانب بالشخصه تا حد تمکان از ادارات دولتی گریزانم و بسیار پیش آمده است که برای فرار از کاغذبازیهای اداری از حقوق خود صرف نظر کرده ام.
2- در بسیاری از موارد راه انداختن کار ارباب رجوع بستگی به تعلقات سیاسی یا اجتماعی فرد دارد. شاید اگر سرمایه گذاران انرژی های نو از نزدیکان مسئولان بالا یا میانی این سازمانها باشند، زودتر به نتیجه برسند. (72894)
 
مهران
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۰۰:۵۷:۱۸
استفاده از انرژی های نو در روستا ها از موضوعات بسیار مهم و مطرحی است که مورد توجه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است حتی در آمریکا روی این موضوع بسیار کار شده است و از توجیه اقتصادی و اجتماعی بالائی برخوردار است چرا که :
1- استقلال اقتصادی روستا حفظ می شود
2- از پسماند کشاورزی استفاده می شود و به یک معضل تبدیل نمی شود
3- کار صنعتی در روستا ایجاد می شود
4- به دلیل بعد مسافت و مصرف کم هزینه ی تولید انرژی های تجدید پذیر از توجیه کافی برخوردار است
خوب است مرکز پژوهش های مجلس موضوع انرژی روستائی را با جدیت دنبال کند و هزینه ای را که می خواهند برای لوله کشی گاز (که نداریم) به روستا ها صرف کنند با همکاری بخش خصوصی(این را مخصوصا گفتم که فردا باز یک دستگاه عریض و طویل دولتی برای این کار درست نکنید) در راه توسعه ی انرژی های تجدید پذیر در روستا ها به کار اندازند. (72944)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۱۱:۳۷:۲۱
نظر به مدت و شدت نور خورشيد در طول سال و در كل كشور به نظر مي رسد استفاده از نور خورشيد حتي در شهرها كاملا قابل انجام است. البته استقرار يك مزرعه توليد برق خورشيدي در دشت كوير و كوير لوت و جنوب كشور و ساير نقاط آفتابگير سهم زيادي در توليد انرژي و رونق اين مناطق خواهد داشت. لازم به ذكر است اروپا طرح بزرگ توليد برق در صحراي بزرگ آفريقا و انتقال آن به اروپا را شروع كرده است. آيا ما نمي توانيم اين كار را در كشور خود انجام دهيم؟ آيا نمي توان از انرژي خورشيد فعلا براي مصارف سبك مانند تلوزيون و كامپيوتر و غيره در شهرها و منازل استفاده كرد؟ (72961)
 
سرمایه گذار
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۱۷:۳۰:۵۴
من هم سالهاست که در تلاش برای ایجاد مزرعه بادی هستم.
بعنوان یک مطلع می گویم بزرگترین مانع کارکنان سازمان انرزی های نو هستند
آنها اگر بریشان منافعی متصور باشد کاتر یخواهند کرد وگرنه از هیچ سنگ انداززی دریغ نمی کنند.
می توانید از دیگران هم سوال کنید.
خواهش میکنم وزیر نیرو به این امر رسیدگی کند (72970)
 
رستم
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۲۳:۵۵:۲۶
با سلام چگونه است برای برق رسانی به روستاهای مالزی دولت ایران به مالزی وام میدهد اما در اینجا از کمبود اعتبار سخن گفته میشود؟ کدام درست است ؟ (72986)
 
محمود ز.
۱۳۸۷-۰۵-۱۰ ۰۷:۰۰:۱۵
با توجه به اينكه بنابر گزارشي كه چند روز پيش در جرايد منتشر شده ايران در توليد برق در جهان رتبه 17 ام را دارد، به شخصه مهمترين عامل خاموشيها را عدم مصرف بهينه برق در كشور ميدانم و مهمترين عامل اين موضوع قيمت ناچيز برق در ايران است.
چند سال پيش در خانه اي 3 خوابه در استراليا زندگي ميكردم ولي فقط 1 اطاق را براي زندگي گرم ميكرديم چرا كه گرم كردن هر اطاق ديگر با وسايل برقي هزينه ماهانه اي بين 100 الي 200 هزار تومان ايجاد ميكرد! ازينرو همان يك اطاق را هم فقط وقتي گرم ميكرديم كه در منزل بوديم و به محض خروج از منزل راديات را ميبستيم!
در آلمان و تركيه هم وضعيتي مشابه است. اگر قيمتها واقعي باشند احتياجي به تبليغ و ساختن آگهي به منظور كاهش مصرف برق و عدم اسراف وجود نخواهد داشت.
ضمن اينكه به دليل ياد شده، در بسياري از كشورها از جمله تركيه، بسياري از مردم با دستگاههاي كوچك و كم هزينه اي كه در پشت بام خود نسب ميكنند، با استفاده از نيروي خورشيدي برق توليد ميكنند و غالبا آب گرم منزل خود و گرمايش خانه را از اين طريق ايجاد ميكنند.
بنظر من دستگاههايي كه در منازل تركيه مورد استفاده قرار ميگيرد را ميتوان در ايران نيز استفاده نمود و تا حد زيادي مشكلات كمبود برق را حل كرد. (72992)
 
احسان
۱۳۸۷-۰۵-۱۱ ۰۶:۰۱:۲۶
البته باید دانست هزینه نصب هر وات سلول خورشیدی امروزه در دنیا 5 دلار است. یعنی نصب 2 کیلو وات سامانه فتوولتاییک که نیاز یک خانه را برآورده کند 10میلیون تومان هزینه خواهد داشت که با توجه به درآمد مردم ما و اینکه دولت انرژی را در کشور به صورت مجانی ارائه می کند، به صرفه نیست. االبته بحث زیست محیطی چیز دیگری است. (73058)
 
سید
۱۳۸۷-۰۵-۱۲ ۰۶:۳۶:۴۸
بسمه تعالی
مشکل اساسی نحوه تفکر است . برای مثال در زمینه CNG همه ادعا می کنند که ما تولید کننده کیت یا ماشین آلات جایگاه گاز هستیم ولی هیچ چیزی ندارند . همه منتظر هستند که یک سفارش بگیرند و با دریافت پیش پرداخت تازه شروع به خرید یک سوله و چندین آپارتمان مسکونی نمایند و از روز اول همه کلیم نمایند که چنین است و چنان و از زیر کار فرار نمایند.

نویسنده محترم بیان نموده اند که می توان از منابع خارجی اعتبار جذب کرد ولی بانکهای داخلی حمایت نمی کنند.
دلیل امر بسیار روشن است . سرمایه گذاری در زمینه انرژِی های نو سود آور نیست و توجیه اقتصادی ندارد ( توجیه آن از نظر محیط زیست و کاهش اثر گلخانه ای است که البته در دراز مدت و از نظر اقتصاد جهانی قابل توجیه است ) .
یک نفر می خواهد مثلا یک نیروگاه خورشیدی تاسیس کند . یک پروفورما از یک شرکت خارجی با 50 درصد بالاتر از قیمت حقیقی می گیرد ( برای کمیسیون خودش ) برای جذب اعتبار سراغ بانک خارجی می رود . بانک خارجی میگوید باشد من اعتبار به شما می دهم ولی تضمین آن چه می شود ؟ ابتدا تلاش می کند که ماشین آلات طرح را برای تضمین بگذارد ولی بانک قبول نمی کند.مثلما این سرمایه گذار محترم از مال و املاک خود برای یک کار ریسکی و بدون توجیه اقتصادی مایه نمی گذارد . سراغ بانک داخلی می آید و می خواهد که بانک ایرانی وام یا فاینانس بانک خارجی را تضمین کند . بانک ایرانی می گوید باشد ضمانت شما چیست ؟ اینجاست که علاقه مند ( بله فقط علاقه مند ) به ایجاد نیروگاه خورشیدی کم می آورد و از زمین و زمان شکایت می کند؟

سخن آخر اینکه آیا دولت جلوی کسی را که خودش تجهیزات آورده باشد و بخواهد کاری را شروع کند گرفته ؟ (73077)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.