نظر منتشر شده
۸۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 30140
سرنوشت دولتی كه تئوری اقتصادي نداشت
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۰۹:۲۵


فعالان عرصه سیاستگذاری و تصمیم‌سازی در اقتصاد ایران را از نظر نگاهشان به مفهوم و آرمانهای توسعه اقتصادی می‌توان در طیفی جا داد كه دو قطب آن عبارتند از:



گروه 1- متمایل به نظام لیبرال سرمایه‌داری و مروج الگوی توسعه صرفا رشد محور

گروه 2- متمایل به نظام اقتصاد اسلامی و مروج الگوی توسعه عدالت محور



گروه اول، از نظر تئوری از پشتوانه چند صد ساله مكتب لیبرالیسم در غرب برخوردار است و نسخه‌های بانك جهانی و صندوق بین‌المللی پول را برای توسعه اقتصادی ایران ترویج می‌كند. اما گروه دوم هنوز تدوین تئوری اقتصاد اسلامی را به پایان نبرده است اما سعی می‌كند در سیاستگذاری اقتصادی آموزه‌های دینی به ویژه «عدالت» (به عنوان جوهره و آرمان حكومت دینی) را بكار گیرد.



گروه اول، از پارادایم و الگوی فكری حاكم بر اقتصاد جهانی و نهادهای اقتصادی بین‌المللی پیروی می‌كند و در داخل ایران نیز در دانشگاهها و محافل سیاستگذار و تصمیم‌ساز، در اكثریت قاطع قرار دارد اما گروه دوم در محافل تصمیم‌ساز و مراكز دانشگاهی داخلی در اقلیت قرار دارد و سعی می‌كند با معرفی شواهد و مصادیقی از شكست‌های نظام لیبرال سرمایه‌داری، نامناسب بودن سیاستهای صرفا رشد محور و توصیه‌های بانك جهانی را به سیاستگذاران اقتصاد ایران یادآوری كند.



نگاه گروه اول به مسایل اقتصادی، «مكانیكی» است و عوامل اقتصادی از جمله نیروی كار و ماشین‌آلات را متغیرهایی می‌بیند كه تكلیف‌شان در دستگاه معادلات ریاضی تعیین می‌شود اما نگاه دوم به مسایل اقتصادی، به شدت تحت تاثیر مسایل انسانی، فرهنگی، اجتماعی و ساختاری است.



در نگاه گروه اول، سود صاحب سرمایه، بهینه‌سازی عوامل تولید و رشد اقتصادی اصالت دارد اما در نگاه گروه دوم، عدالت و رستگاری انسان اصالت دارد در نگاه اقتصاددانان عدالت‌گرا، «انسان»، مانند آن ماشین و ابزاری نیست كه فرایند حداكثر سازی سود صاحبان سرمایه، تكلیف او را روشن كند. در نگاه اقتصاد عدالتگرا، نه تنها انسان؛ بلكه طبیعت هم قابل احترام است و باید در معادلات بهینه‌سازی عوامل تولید و رشد اقتصادی، نقش ایفا ‌كند.



چهره‌های سیاسی اقتصاد نخوانده به ویژه «مهندسان سیاستمدار»، معمولا شیفته توصیه‌ها و آموزه‌های گروه اول هستند چرا كه گروه اول با رویكردهای پوزتیوستی خود، همواره پاسخی آماده بصورت «اگر ... آنگاه...» برای سوالات اقتصادی دارد. در حالی كه اقتصاددانان گروه دوم در پاسخ به سوالات اقتصادی معمولا می‌گویند «اگر ... واگر ... واگر ... واگر... آنگاه...»



مهندسان و سیاستمداران معمولا حوصله اگر و مگرهای گروه دوم را ندارند. آنها قاطعیت پاسخهای گروه اول (لیبرالها) را می‌پسندند. غافل از اینكه در نگاه پوزتیوستی گروه اول، شرط «با فرض ثابت بودن سایر شرایط»*، سكه رایج است و اقتصاددانان لیبرال، به زمینه‌ها و آثار فرهنگی، اجتماعی و ساختارهای توصیه‌های خود كاری ندارند و معتقدند عواقب توصیه‌ای مانند «حذف یارانه‌ها» به اقتصاددانان ربطی ندارد و این مشكل پلیس است كه باید با تجهیز به باتوم و گازاشك‌آور، با شورش‌ها و اعتراضات احتمالی به حذف یارانه ها مقابله كند.



گروه اول در سالهای بعد از جنگ و دوران دولت‌های سازندگی و اصلاحات، تقریبا حاكم مطلق مراكز كلیدی اقتصاد ایران بوده است ولی در دولت نهم هر چند چهره‌های اصلی گروه اول تا حدودی از مراكز سیاستگذاری كنار گذاشته شده‌اند اما آموزه‌ها، روش‌ها و پارادایم لیبرال سرمایه‌داری همچنان در مراكز اصلی سیاستگذاری و تصمیم‌سازی اقتصاد ایران حاكم است...



سرنوشت سیاستهای تعدیل در دوره سازندگی



در پایان دهه 80 میلادی و همزمان با شكست نظام سوسیالیستی، نظام لیبرال سرمایه‌داری احساس پیروزی مطلق می‌كرد و بانك جهانی به عنوان نهاد اصلی این نظام با اعتماد به نفس دو چندانی برای اقتصادهای جهان سومی نسخه صادر می‌كرد.



در این زمان، جنگ تحمیلی در ایران پایان یافته بود و دولت سازندگی برای بازسازی و توسعه اقتصادی به شدت تشنه تئوری و نسخه بود. اقتصاددانان گروه اول از این فرصت استفاده كردند و توصیه‌های بانك جهانی را تحت عنوان «سیاست تعدیل اقتصادی» اجرا كردند. سیاست تعدیل اقتصادی شامل كاهش تعرفه‌های وارداتی، حذف یارانه‌ها، خصوصی‌سازی، آزادسازی قیمتها و نرخ ارز؛ كاملا به موضوع «عدالت» بی‌توجه بود و مدافعان آن (گروه اول) استدلال می‌كردند كه با اجرای كامل سیاست تعدیل و ایجاد رشد اقتصادی، حتی وضع فقرا هم نسبت به قبل بهتر خواهد شد، غافل از اینكه طبقات فقیر و كارگر، برخلاف ماشین‌ها، روح و احساس دارند وقتی احساس فقر و بی‌عدالتی فرگیر شود، توده های فقیر نه فقط در اجرای سیاستهای تعدیل همكاری نمی‌كنند، بلكه وقتی خصوصی‌سازی و آزادسازی را مغایر منافع ناچیز خود ببینند و تا حد توان در آن اخلال خواهند كرد و چه بسا فشار تبعیض و بی‌عدالتی‌، كار را به اعتراض و شورش نیز بكشاند، اتفاقی كه جرقه‌های آن در اوایل دهه 70 در مشهد، شیراز، اراك و اسلامشهر مشاهده شد و دولت سازندگی را به توقف سیاست‌های تعدیل مجبور كرد.



جالب اینكه در همان زمان، توصیه‌های بانك جهانی در دیگر كشورهای جهان سوم از جمله مكزیك و بعدها به طور زنجیره‌ای در اندونزی، مالزی، آرژانتین و تركیه هم شكست خورد و نه تنها در محافل سیاسی و تصمیم ساز، بلكه در مراكز دانشگاهی هم نسبت به موفقیت و كارآمدی توصیه‌های بانك جهانی، صندوق بین المللی پول و الگوهای لیبرال سرمایه‌داری برای توسعه جهان سومی‌ها، تردیدهای جدی ایجاد كرد.



البته مروجان داخلی الگوهای لیبرال سرمایه داری در ایران(گروه اول) بیكار ننشستند و با حفظ موقعیت خود در مراكز تصمیم گیری اقتصادی در دولت اصلاحات، نگاه خود را در تدوین برنامه های سوم و چهارم توسعه نیز اعمال كردند...



دولت عدالتگرا؛ سرگردان میان دو گروه از اقتصاددانان



در جریان انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری با پیروزی نامزدی كه شعار «عدالت» سرداده بود، انتظار می‌رفت كه دوره حكومت اقتصاددانان گروه اول بر مراكز سیاستگذاری و تصمیم‌سازی اقتصاد ایران به پایان برسد اما تجربه 3 سال اول دولت عدالتگرا نشان داد كه این انتظار محقق نشده است.



سه سال پیش در چنین روزهایی، تعدادی از اقتصاددانان كشور كه تعلقات و تجربیاتی در موضوع عدالت اقتصادی و توسعه عدالت محور داشتند، به جلساتی برای رایزنی با رییس جمهور منتخب دعوت شدند.



یكی از مهمترین دغدغه های اقتصاددانان عدالت گرا برای دولت آقای احمدی نژاد، تدوین تئوری اقتصاد اسلامی و اجرای الگو توسعه عدالت محور بود. الگویی كه از تئوری‌های صرفا رشد محور گروه اول و آموزه‌های لیبرال سرمایه‌داری ریشه نگرفته باشد.



اقتصاددانان عدالتگرا می دانستند كه بدون داشتن تئوری روشن درباره «اقتصاد عدالت محور»، سیاستگذاری اقتصادی آن هم با شعار و نام عدالت، الزاما به هدف مقدس عدالت منتهی نخواهد شد. درمقابل، آقای رئیس جمهور در همان جلسات اول حضور در مجلس، صراحتا اعلام كرد كه به تئوری اعتقادی ندارد.



اقتصاددانان عدالتگرا این خطر را احساس می‌كردند كه دولت نهم بدون داشتن تئوری روشن درباره عدالت و اقتصاد عدالت محور، وارد عرصه سیاستگذاری شود و با وجود حاكمیت پارادایم و الگوهای لیبرال سرمایه‌داری در محافل تصمیم‌ساز، به تدریج سیاستهای ظاهرا عدالتگرای دولت نهم نیز تحت تاثیر آموزه ها و پارادایم صرفا رشد محور لیبرال سرمایه‌داری قرار گیرد.



رئیس جمهور جدید جلسات با اقتصاددانان عدالتگرا را ادامه نداد، چرا كه دكتر احمدی نژاد نسخه می‌خواست نه تئوری، چیزی كه اقتصاددانان عدالتگرا حداقل در آن زمان به شكل جامع در اختیار نداشتند.



اقتصاددانان عدالتگرا برای ارائه نسخه های اقتضایی و مناسب شرایط ایران با همطرازی كارایی و عدالت، ابتدا به تدوین تئوری نیاز داشتند اما دكتر احمدی‌نژاد برای عمل به وعده‌هایش و مبارزه با بی‌عدالتی و فساد به شدت عجله داشت، لذا دیگر منتظر اقتصاددانان عدالتگرا نماند و شد آنچه نباید می‌شد.



دولتی كه درباره عدالت، تئوری اقتصادی نداشت، به سرعت وارد عرصه سیاستگذاری شد آن هم در محیطی كه پارادایم لیبرال سرمایه‌داری تا اعماق ذهن كارشناسان، قوانین و رویه‌های اجرایی ریشه دوانده بود...



كارشناسانی كه اقتصاد لیبرال سرمایه‌داری آموخته بودند و به روش‌های آن خو گرفته بودند، موظف شدند بخشنامه‌های «سهام عدالت» را بنویسند. آنها با مفهوم عدالت مشكل نداشتند، اما در آموزه‌ها و تجربیاتشان، «عدالت» جایگاه روشن و خاصی نداشت.



سه سال گذشت...



امروز و در پایان سومین سال تصدی دولت عدالتگرا، وقتی از دور به مسیر حركت این دولت در سیاستگذاری نگاه می‌كنیم، مسیری پر نوسان با پیچ‌های تند مشاهده می‌كنیم. مانند حركت كشتی بدون قطب نما در اقیانوس. از بد حادثه آنكه، بحران در اقتصاد جهانی، این اقیانوس را به تلاظم نیز انداخته و هدایت كشتی اقتصاد ایران را دشوارتر هم كرده است.



در این سه سال، گاهی پیچاندن ناشیانه سكان این كشتی، بخشی از مسافران را به زحمت شدید انداخته است (مانند اشتباه دولت در تزریق مكرر و شدید نقدینگی به اقتصاد ایران و حركت نقدینگی سرگردان به بخش مسكن، افزایش قیمت مسكن و فشار مضاعف بر خانواده‌های مستاجر، یا فشار بر تولیدكنندگان شكر، چغندرقند، كنجاله و... بر اثر تغییر ناگهانی و شدید تعرفه‌ها و...).



در این سه سال یك روز شاهد بوده‌ایم كه دولت تعرفه گوشی همراه را شدیدا افزایش داده و بعد از مدتی شدیدا كاهش داده است.



یك روز شاهد بوده‌ایم كه تسهیلات به بنگاه های زودبازده به شدت افزایش می یابد و روز دیگر خزانه بانكها سه قفله می شود و دولتمردان ارشد دراین باره مقابل رسانه ها بگو مگو می كنند.



یك روز شاهد بوده‌ایم كه شوراهای عالی، مخل تصمیم‌گیری تشخیص داده و منحل می‌شوند و روز دیگر برای تصمیم‌گیری های عادی، شورای عالی جدیدی تشكیل می‌شود. یك روز وجود تورم انكار می‌شود، روز بعد برای مقابله با تورم هزاران مامور نظارتی استخدام می‌شوند.



... همه اینها نشان می‌دهد كه دولت نهم شدیدا از فقدان تئوری رنج می‌برد. اگر رییس جمهور عزیز به توصیه خیرخواهانه اقتصاددانان توجه كرده بود. امروز می‌دانست كجا می‌خواهد برود و از چه مسیری...



در فقدان تئوری اقتصادی، امروز دیگر تعجبی ندارد كه دولت عدالت‌گرا، سیاستی را بر می‌گزیند كه كاملا شبیه توصیه‌های بانك جهانی به اقتصاد ایران است: «هدفمندی یارانه‌ها و به تدریج حذف آنها». این توصیه‌ای است كه بانك جهانی در سند30 آوریل 2003 تحت عنوان «گذار ایران در تبدیل ثروت نفت به توسعه» صراحتا اجرای آنرا از دولتمردان ایران مطالبه كرده است. این همان توصیه‌‌ها‌‌ی آقای «حبیب فتینی» - مسئول امور خاورمیانه و شمال آفریقا در بانك جهانی و فرستاده این نهاد به ایران در بهار 1385-به مدیران و كارشناسان عالی‌رتبه كشورمان در وزارت امور اقتصادی و دارایی است



تعجبی ندارد كه امروز اقتصاددانان متمایل به لیبرال سرمایه‌داری با اصل «طرح تحول اقتصادی» مخالفتی ندارند، بلكه می‌گویند این طرح در واقع ایده‌های ماست و نیت دولت نهم از اجرای آن، تبلیغاتی است.



سخت افزار سیستم حكومتی در ایران (وزارتخانه‌ها، مراكز پژوهشی، آموزش عالی و... ) با نرم‌افزار «لیبرال سرمایه‌داری» آشنا است. دولتی كه می‌خواست برنامه عدالت محور اجرا كند، ابتدا باید این نرم‌افزار را عوض می‌كرد . نرم‌افزار لیبرال سرمایه‌داری آنقدر قدرتمند هست كه سیاستهای عدالت محور را درون خود با انگاره‌ها و آموزه‌های لیبرال سرمایه‌داری استحاله كند.



دولتی كه نیت عدالت گستری داشته باشد، اگر در سخت‌افزار سیستم حكومتی، تئوری و نرم‌افزار «اقتصاد عدالت محور» را نصب و جاری نكند، لقمه چپ نرم‌افزار حاكم؛ یعنی لیبرال سرمایه داری خواهد شد. در این تردیدی نیست. این برای دولت های آقایان هاشمی و خاتمی چند روز طول كشید و برای دولت‌ آقای احمدی‌نژاد كمتر از سه سال.
 
______________________________________
 
* اشاره به اصطلاح لاتین CeterisParibus كه در ادبیات اقتصادی برای سهولت استنتاج بكار می‌رود و در آن، تحلیلگران اقتصادی اثر یك متغیر بر متغیر دیگر را با فرض ثبات همه متغیرهای دیگر بررسی می‌كنند. در تحلیل اقتصادی استفاده از این اصطلاح به شدت رایج است چرا كه بر خلاف علومی مانند فیزیك و شیمی، نمی‌توان در اقتصاد «شرایط آزمایشگاهی» ایجاد كرد لذا با استفاده از این «فرض ساده ساز»، تاثیر سایر متغیرها در تحلیل اقتصادی را خنثی تلقی می كنند.

 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۰۹:۴۴:۵۰
فكر نمي كنم قبلا كسي گفته ويا بعدا بگويد كه ما ميخواهيم سوبسيدها را بكباره واز همه اقلام حذف كنيم اين افراط وتفريط ها فقط منحصر دولت نهم است دولتي كه حاضر نبود قيمت بنزين را اندازه تورم هم زياد بكند حالا شعار ميدهد هم بنزين را 900تومان ميكند وهم گازو آب وبرق و 000به قيمت واقعي كه لابد 500در صد افزايش دارد عرضه نمايد. (72747)
 
مرتضی
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۷:۵۹:۴۸
آقای فراموشکار خاتمی که می خواست بدون پرداخت یارانه قیمت فرآوردههای سوختی را آزاد کند (72834)
 
hassan
۱۳۸۷-۰۹-۰۵ ۲۱:۰۳:۵۸
jana sokhan az zabane ma migooei (93810)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۰۹:۴۸:۲۲
با بخش اول مقاله موافقم ولي در مورد دولت نهم تحليل واقعي اين است که وضعيت بدتر از \"سردرگمي و سرگرداني بين دو رويکرد\" بوده و حقيقت اين است که علنا هم رييس دولت مي‌گويد هيچ‌کدام را قبول نداشته و مدعي ارايه تئوري‌ها و نظريه‌هاي بديعي است. اين موضع رييس دولت متاسفانه بدتر از \"سرگرداني\" است چرا که:
1- کسي که سرگردان باشد و بداند که سرگردان است، از متخصصين استفاده مي‌کند.
2- نظريه‌ها و تئوري‌هاي بديع و جديد بايد قبلا مرحله تست و آزمايش را گذرانده باشند تا بتوان در سطح ملي آنها را اجرا کرد که متاسفانه نظريات رييس دولت نهم بسيار خام و ابتدايي در سطح ملي پياده مي‌شوند و اين مي‌شود \"تحول\".
3- عدم آگاهي از \"سرگرداني\" آفت ديگري نيز دارد که مدعي را مجبور به سعي و خطاها مي‌کند. (72749)
 
مهرشاد قرباندوست
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۰۲:۱۹
دولتی که با شعار نزدیک کردن سطح زندگی طبقه غنی وفقیر آمد در پاره ای از موارد راه را به اشتباه رفت وتغییر تحول در کابینه_که در این زمینه رکورداراست وباید کردن رایانه ها هستیم.
بعنوان یک عضو کوچک از جامعه ایرانی وبه عنوان یک ایرانی از رییس جمهور محبوب می خواهم به جای دادن "یارانه" یک دستگاه "رایانه" به من بدهد تا لااقل بیشتر از اخبار روز آگاهی پیدا کنم ومانند دور قبل ندانسته وناآگاهانه پای صندوق رآی نروم، بلکه آگاهانه ودرعین حال باصلابت، انتخاب کنم تا از این انتخاب خود شرمنده نباشم. (72748)
 
يارانه
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۴:۵۴:۲۸
با يارانه سال اولت كه 1250000 تومان است يكه رايانه خوب بخر كه مثل گذشته نا آگاهانه تصميمي نگيري (72819)
 
عدالت
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۵:۰۱:۴۵
من از رياست محترم جمهور بعنوان برادر بزرگ خود درخواست مي نمايم ديگر از كلمه عدالت استفاده نكند چون واقعاً اين كلمه دارد براي همگان بد تفسير خواهد شد انشالله كه با اين اقدام رياست محترم جمهوري كلمه عدالت همچنان در روياهاي مردم زيبا و آرماني خواهد ماند انشالله (72820)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۰۹:۵۴
che ghadr shoma khubid va che ghadr liberal ha bad hastand, afarin be shoma baraye in hame khubi, bichare mardomi ke bayad khub budan shoma ro tahammol konand. jalebe ke faghat ham yek noskhe eghtesade eslami hast va unam male shomast. khoda ro shokr. (72753)
 
نکته حو
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۱۷:۲۱
خداوند درد ودرمان را قرین یکدیگر قرار داد واستعداد را به بشر هبه فرمود قابلیت هوا نوردی را در آهن مقدر ساخت و کشتی را بر دریا سوار.
و همه اینها را در محاسبه دقیق به رسمیت شناخت.
با این وحود علم در حریان ترقی بشر در همه عرصه ها سر آمد شد و تدبیر لازم آمدوتدبر شرط تعالی.
علی ایحال اقتصاد نیز باعلم وتدبیر و تدبر رشد وبالندگی دارد ودر عیر اینصورت نتیجه ای هر چند با نیت خیر جز افت وسقوط ندارد.
آیا کشور ترکیه جز با آن تورمش را به حد اقل رسانده؟
ویامالزی کره جنوبی سنگابور و...
وکشور ما که امروز چهارده میلیون فقیر شدید با تورم بیست در صدی را در تابلوی مدیریتش تصویر کرده آیا جز با بی برنامگی به این دستآورد رسیده؟ اگر فقرای غیر شدید را هم حساب کنیم که وا مصیبتا.
اگر دولت بداند که در قران حدود 990 آیه در باره علم و تعقل و تدبیرو... وجور دارد شاید به خود آید و گذشته بی برنامگی را جبران کند.
اما افسوس که بسیار دیر شده است (72756)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۳:۲۸:۵۰
البته بنده و خيلي هاي ديگر با حرفهاي شما موافقند اما دولت نهم بي تدبيري را تهمت تلقي مي كند و اصولا معتقد است كه برنامه و برنامه ريز، تدبير، عقل ... همين است كه دولت انجام مي دهد. پس اول بايد ثابت كرد كه اين كارها بي عقلي است بعد متهم كرد.
ضمناً ثابت كردن نادرست بودن كارهاي دولت نزد آن دولت محترم يكي از كارهاي تقريبا محال است. (72800)
 
22
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۷:۵۴
احسن تحليل كامل وجامعي بود لكن درخصوص\" نظريه دوم\" هيچ گونه برنامه ومشي مشخصي وحتي علمي وجود ندارد براي همين هركس برداشت وبرنامه خود را عين اقتصاد اسلامي مي داند.برعلما اين رشته وكارشناسان حوزه هاي علميه واجب است ساز وكارهاي لازم وبستر حركت علمي بسوي ان فراهم ايد .تااجماع حاصل نشود اين مهم محقق نگردد.درضمن هيچ مرجع رسمي هنوز تطبيق يا عدم تطابق اصل 44با عدالت وقسط را براي مردم بيان نكرده وفقط توسعه عنوان مي گردد . (72758)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۸:۴۶
حقیت این است که متاسفانه دولت مردان دولت نهم با این همه پشتوانه غیرقابل باور در همه قوا متاسفانه نه به تئوری اعتقاد دارند و نه به هیچ چیز دیگری
خیلی راحت قانون اساسی را که سوگند وفاداری به انرا خورده اند نادیده می گیرند و مشخص نیست چه کسی مسوول رسیدگی به ان است
ایا مجلس هشتم هم می خواهد سر تا پا تسلیم دولت باشد مانند مجلس هفتم و اجازه دهد که رییس محترم دولت از وزرا به عنوان ابزار استفاده کرده و هر سه ماه با تغییر عده ای همه مملکت را سرکار بگذارد تا بعدا در انتخابات ریاست جمهوری بگوید من تنها کسی بودم که با کسی تعارف نداشتم و هر کس که ضعیف بود بلافاصله عوضش کردم.
ایا حکم حکومتی مقام معظم رهبری دلیلی بر عدم نظارت مجلس برای میزان وفاداری به قانون اساسی است.
ایا تعطیلی مجلس دلیل موجهی برای نادیده گرفتن قانون اساسی است.
ایا مردم یک شهر می توانند به بهانه مرخصی بودن قاضی شهرشان موقتا قانون را اجرا نکنند.

متاسفانه متاسفانه اصول گرایان و اصلاح طلبان در تجربه انتخابات های گذشته نشان داده اند که شایستگی اداره مملکت را ندارند به ویژه در حوزه اقتصاد و متاسفانه اصول گرایان نشان داده اند که سهم انان در بی برنامه گی برای اقتصاد و اداره مملکت به طور فاحشی بیشتر است. (72759)
 
كارشناس كوچك كشور
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۳۱:۲۰
از مطلب بسيار مهم و روشنگر سايت وزين الف تشكر ميكنم.
3 سوال هم دارم:
1.آقاي احمدي نژاد در مصاحبه انتخاباتي با شبكه دوم سيما به تاريخ 28 خرداد1384 فرمودند كه 200 استاد دانشگاه دارند برنامه هاي ايشان را مي نويسند. ميخواستم بژرسم نتيجه كار آن 200 استاد چه شد و اصلا آن 200 استاد كجا هستند؟
2.آقاي دكتر احمدي نژاد كه تئوري و برنامه و نسخه روشني براي اقتصاد ايران نداشت چرا خودرا نامزد كردو با اصرار در صحنه انتخابات ماند تا امروز ژس از سه سال، همان نسخه هاي بانك جهاني را بنام عدالت به خورد اقتصاد ايران بدهد؟
3. آقاي دكتر «مهندس» احمدي نژاد كه حوصله و وقت تدوين «تئوري اقتصاد عدالت محور» را ندارند چرا همه كارهايشان را بنام عدالت و دين انجام ميدهند؟ آيا اين كار بيشترين جفا در حق عدالت نيست؟ (72760)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۳۱:۲۲
نويسنده چنين آورده است:
«دكتر احمدی نژاد نسخه می‌خواست نه تئوری، چیزی كه اقتصاددانان عدالتگرا حداقل در آن زمان به شكل جامع در اختیار نداشتند.»

جامعه تا كي منتظر اين اقتصاددانان عدالتگرا ! بماند تا تئوري و نسخة خود را تكميل كنند، تازه معلوم هم نيست كه نتيجة اجراي آن در عمل چه خواهد شد؟
روشهايي كه پس از تفكر بزرگان دانشمند، تجربه شده و نتيجة نسبتاً مطلوب داشته اند، با بهانه گيري بايد تعطيل شوند، تا آقاياني كه توان علمي آنها هم نامشخص اس، بالاخره به جواب برسند؟ (72761)
 
جهت استحضار آقا رضا و دوستاني كه به نظر ايشان راي مثبت داده اند
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۰۲:۳۱
مقايسه توان علمي اين دو گروه از اقتصاددانا به اين راحتي كه فكر مي فرماييد نيت چرا كه گروه اول صرفا آموزه هاي ليبرال سرمايه دراري را «ترجمه» مي كند و حتي بدون بومي سازي همان توصيه بانك جهاني به مكزيك و اندونزي و تركيه و آرژانتين را براي ايران هم توصيه ميكند، اما گروه دوم دنبال مدل بومي توسعه است.

... ضمنا اين را هم فراموش نفرماييد كه اجراي مدلهاي بانك جهاني و به اصطلاح «اجماع واشنگتني» در بسياري از كشورهاي جهان سوم از جمله ايران شكست خورده است و امروز حتي خود بانك جهاني هم سياستهاي تعديل دهه 90 را توصيه و تبليغ نمي كند... (72778)
 
حسین صادقی
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۳۶:۴۴
بنده نیز در این خصوص نکاتی در وبلاگم نوشته ام که دیدن آن احتمالا خالی از لطف نیست.
http://sadeg.blogfa.com/post-19.aspx (72764)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۴۵:۵۰
كشتي اقتصاد ايران حال ديگر نه قطب نما دارد و نه ناخدايي كه طريق سره را از ناسره تشخيص دهد. متاسفانه در اين كشتي كسي نيز يافت نمي شود تا اندكي دلش از براي مسافران بسوزد. نمي خواهم مايوس باشم اما طرح تحول اقتصادي چيزي جز ورشكستگي اقتصاد ايران نيست. چون در حال حاضر قيمت بسياري از محصولات توليدي با قيمت جهاني است ولي قيمت انرژي و مواد اوليه اينگونه نيست پس با افزايش اين دو عامل حاشيه سود اين شركتها نه تنها كاهش بلكه منفي نيز خواهد شد. براي مثال شركت بورسي فولادي داراي حاشيه سود 210 توماني به ازاي هر كيلوگرم است اگر قيمت انرژي آن به قيمت جهاني افزايش يابد 110 تومان از سود آن كاسته مي شود. اگر قيمت سنگ آهن به قيمت جهاني محاسبه گردد ( در حال حاضر 45 تومان خريداري مي شود در حاليكه در جهان بيش از 150 تومان است) با توجه به ضريب مصرف 1.4 سود شركت 150 تومان كاهش مي يابد افزايش قيمت حمل و نقل بماند. اين اطلاعات همگي از صورت هاي مالي اين شركت استخراج شده است. حال شركتي كه 100 هزار نفر اشتغال مستقيم و غير مستقيم دارد و بيش از چندين هزار سهامدار مي بايست تعطيل شود چرا؟ در مورد كاهش ارزش دلار كه وضع بدتر از اين هم است. براي همين شركت قيمت فروش متوسط آن 1200 دلار بوده است حدود 1110 تومان و قيمت تمام شده 900 تومان حال اگر قيمت دلار به 700 تومان كاهش يابد قيمت فروش اين محصولات 840 تومان خواهد شد . نكته اين كه سهم هزينه مواد اوليه خارجي در اين شركت كمتر از 5 درصد است.
نمي دانم چرا مركز پژوهش ها كاري انجام نمي دهد.
سخن آخر اينكه در حال حاضر هر كسي از يارانه انرژي به نوعي بهره مي گيرد و براي هر كسي متفاوت است شايد توزيع عادلانه نباشد ( كه واقعا هم نيست) اما راه حل آن مطمئنا روش حذف آن نيست
راستي كسي كه ماشين 30 ميليوني مي خرد يعني ابتدا حدود 15.5 ميليون به دولت بابت گمركي و عوارض مي دهد اگر همين پول در بانك باشد حداقل ماهي 180 هزار تومان سود ارد يعني بنزين اگر با كارت هم به او داده شود او هر ليتر را 1600 تومان مي خرد چرا بايد سهميه بنزينش قطع شود . بماند از اين دست تناقضات در كشور زياد است. (72767)
 
پیام
۱۳۸۷-۰۶-۲۵ ۱۱:۰۸:۲۸
من نمی فهممم این دوستانی که در پائین چنین مطلبی که کاملا بر پایه محاسبات بیان شده نظر مخالف می دهند با چی مخالفند؟ با اعداد و ارقام ؟ یا با . . . (79710)
 
سید علی سنائی
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۴۶:۰۴
دوستان که الان از تئوری و برنامه مشخص صحبت می کنند و انتقاد می کنند که چرا دولت نهم منتظر نشد تا تئوری عدالت محور آن ها حاضر شود و بعد دست به اصلاحات گسترده اقتصادی بزند؛ بفرمایند که خودشان آیا برنامه اشان برای دوره ی احتمالی ریاست جمهوری حاضر نبوده که الان هم که هنوز آماده نیست و می گویند صبر و صبر و صبر؟ ملت و مملکت تا کی معطل تئوریسین های تنبل و بی برنامه باشند؟
غیر از این مگر به این راحتی است که روش شانزده ساله را بشود یک شبه تغییر داد و تمام برنامه چهار و پنج و غیره و ذلک که با دید همام سرمایه داری است را عوض کرد. الان هم که دولت تا بر خلاف آن عمل می کند همین افراد پیشتاز انتقاد کردن می شوند.
الان بیشتر مسئولین، دانشجو ها و محصلین فقط زبان اقتصاد سرمایه داری را خوب بلدند و فکر می کنند موفق است، و نمی دانند که غیر از آن هم روش های اقتصادی دیگری هم هست، یا اصلا زبان اقتصاد های دیگر را نمی فهمند. کسی که فقط زبان و فرهنگ چینی بلد است، چه گونه یک شبه زبان و مسلک ژاپنی یاد بگیرد و اجرا کند؟!
ایراد و کاستی هست، زیاد هم هست، ولی از آن بیشتر بی انصافی و بی اخلاقی است... (72762)
 
مرتضي
۱۳۸۷-۱۲-۱۷ ۲۲:۰۰:۴۶
اتفاقا جان سخن همينجاست كه آقاي احمدي نژاد همانقدر از مديريت اقتصادي كشور خبر دارد كه يكنفر ايراني كه هرگز زبان چيني نخوانده، از زبان چيني. (107864)
 
ناصر
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۵۹:۳۷
در این تحلیل چون جای تبیین تئوری وعمل فعالان عرصه سیاستگذاری و تصمیم‌سازی در اقتصاد ایران که نگاهشان متمایل به نظام اقتصاد اسلامی و مروج الگوی توسعه عدالت محور است همانند گذشته خالی است و در حد شعار باقی مانده است بهتر است آقای رییس جمهور را هم مانند اسلاف خویش در گروه 2 قرار دهید فقط با این تفاوت که ایشان آزمون و خطای خود را با در اختیار داشتن پول بیشتر از فروش سرمایه های ملی کشور با جسارت بیشتری انجام میدهند.ضمنا سرگردان اصلی ملت است که هنوز امید به کشف گروه دو در این کشور را دارد. (72774)
 
عليرضا راستي فر
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۰۲:۰۹
چه قدر حرفه اي مثال زده ايد\" كشتي بدون قطب نما\"
راستي اي نگارنده محترم ! كارشناس محترم ! خواننده محترم!
تا بحال فكر كرده ايد علت العلل اين مهم چيست كه پس از 3 سال اين مقاله نوشته ميشود ؟ اصول اوليه علم و منطق را رعايت نكرديد حالا مي خواهيد نتيجه درستي بگيريد؟ تخم ارزن در زمين نامناسب پاشيده ايد حالا براي درو كردن كدام محصول كمباين آورده ايد؟ گندم يا ارزن ؟ من نمي گويم حضرت علي عليه السلام مي فرمايند: " قيمت المرء مايحسنه " "ارزش هر فرد به ميزان ارزش افزوده اي است كه ايجاد ميكند " آمار بگيريد از خود هيت دولت تا به پايين چند درصد مسولين داراي سوابق تجربي و حرفه اي مرتبط (وكافي) ميباشند؟ (72770)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۰۲:۱۶
همه دولتهای بعد انقلاب قبول داشتند که تقسیم یارانه ها عادلانه نیست . که این اقتصاد بیمار است. که یکنفر باید کاری بکند. وهمه دولتها میفهمیدند که عواقب هر اقدامی شاید شدید وغیر قابل پیش بینی باشد.
حالا که دولتی شجاعت اقدام را بخود داده است.وعواقب انرا بجان خریده است حداقل ایراد نگیرید و مرتبا ایه یاس نخوانید
وقتی می گویم \"شجاعت اقدام\" منظورم رئیس جمهور یا فرد دیگری نیست. بلکه منظورم شجاعت مردم وامادگی افکار عمومی است که شجاعت پذیرش عواقب طرح را نسبتا پذیرفته است.
بجای این سمپاشی ها اطلاع رسانی صحیح بفرمائید تا مردم هم از عواقب طرح اگاه شوند وهم از ضرورت ان . (72776)
 
۱۳۸۷-۰۵-۱۲ ۲۰:۱۰:۱۷
میشود بگویید دولت چگونه عواقب این طرح را به جان خریده؟ دولت می خواهد عواقب این طرح را به ملت تحمیل کند.
میشود بگویید چند درصد مردم شجاعت پذیرش این طرح را پیدا کرده اند و افکارشان آماده شده است؟
لطفا نظر و فکر خود و اطرافیانتان را به همه یا اکثر مردم نسبت ندهید. (73154)
 
بیداد
۱۳۸۷-۰۹-۰۸ ۱۷:۵۵:۲۳
ضربه هایی که در این چند ساله به مملکتمان خورده است؟
همان گونه که دارید میبینید
البته لازم است اول چشم هایتان را باز کنید (94129)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۰۳:۵۱
از نظر شما فرايند تدوين تئوري اقتصاد اسلامي چگونه است؟
نقش حوزه در اين فرايند چيست؟
چه تخميني از مدت زمان لازم براي توليد نسخه اوليه اين تئوري داريد؟
در مدت زمان تدوين اين تئوري، تكليف چيست؟ (72779)
 
ناشناس
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۲۵:۴۷
اين راهي است كه بايد رفت يا به قول احمدي‌نژاد بايد از جوب پريد. اين دولت مهرورز بعد از سه سال كار به اين نتيجه رسيد كه بايد از آموزه‌هاي بانك جهاني استفاده كرد شما گروه كه ادعاي گروه دومي نيز مي‌كنيد هم بعد از روي كار آمدن به همين نتيجه مي‌رسيد .
اين را هم بگويم كه آموزه‌هاي بانك جهاني تنها به حذف يارانه‌ها محدود نمي‌شود و پرداختها و رو‌ش‌هاي جبراني براي گروه‌هاي آسيب‌پذير ديده است و اين نشان مي‌دهد كه شما با نگاه پيش‌پندارانه و پيش‌فرض خود آنها را نديده‌ايد يا آن آموزه‌ها را به درستي ياد نگرفته‌ايد.
همچنين بايد بگويم كه اين دولت مهرورز به آموزه‌هاي بانك عمل نمي‌كند و ساز خود را مي‌زند وگرنه ما گرفتار بيماري هلندي و بحران مسكن نمي‌شديم. اين دولت تنها به فكر رونماي همه چيز است تا خوب جلوه كند و راي بياورد حتي به قيمت نابود شدن توليد داخل كشور. (72780)
 
احسان
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۲۶:۳۰
نمی دانم چرا همه دست آوردهای بشری در زمینه علوم و تکنولوژی و پزشکی خوب است و ما همه نیازمند آن، ولی به علوم اقتصادی که می رسیم به دنبال چسباندن ذهنیات خود بنام اسلام به آن هستیم. کمی فکر کنیم اگر صداقت داریم جدول مالیاتی کشوری مثل آمریکا و انگلیس را در کنار وضع مالیاتهای خودمان قرار دهید تا ببینیم کدام به عدالت نزدیک تر است. انواع حمایتهای بیمه بیکاری و درمانی و... رادر آن کشورها با خودمان مقایسه کنیم تا ببینیم محرومین کدام جامعه مورد حمایت بیشتری هستند. اگر اعتقاد داریم که بنای اسلام بر فطرت و عقل سلیم استوار است چرا این بدیهیات را منکر شویم و بر ذهنیات خلق الساعه افرادی که دچار توهم نخبه بودن هستند دچار شویم. چرا عقل جمعی و سیستماتیک در کشور ما جای خود را به ذهنیات فردی حاکمان در دورانهای مختلف می دهد؟ (72781)
 
عباس رشنوادی
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۳۳:۴۳
با ادای احترام متاسفانه در این تحلیل چند مغالطه اشکار وجود دارد اول اینکه چه کسی گفته است مفاهیم رشد وعدالت اگر محور توسعه قرار گیرند در تقابل وتنافر با یکدیگرند؟!ثانیا به چه استنادی جوهره عدالت صرفا دینی است؟!ثالثابا چه معیاری وجه غالب نگاه اول ماشینی ووجه غالب نگاه دوم انسانی واجتماعی است؟ودست اخراینکه ایا تقسیم اقتصاد به اسلامی وغیر اسلامی مبنای علمی دارد؟در حالیکه ما در اسلام تنها ارزشها ی اقتصادی راداریم وارزشها تنها محدودیت واعتبار خاص خودشان راارائه میدهند وماهیت واصالت پدیده وچیزی راتغییر نمی دهند که اگر اینطور بود فیزیک وشیمی اسلامی هم باید معرفی می شد.در پایان من هم مثل نگارنده محترم معتقدم دولت در مسائل اقتصادی از مدل خاصی پیروی نمی کند والبته بیان اینکه تئوری ندارد محل مناقشه است زیرا تئوری داردوتئوریش من دراوردی است وفعلا درمدل سعی وخطا کارها وامور اقتصادی را پیش می برد تاببینیم چه از اب دراید شاید هم گرفت خدا را چه دیدی! (72783)
 
اقتصادخوان
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۵۱:۰۰
دوست عزيز
انظر الي ماقال و لاتنظر الي من قال.
توزيع هدفمند يارانه ها عين عدالت و عدالت خواهي است. حال اگر بانك جهاني يا صندوق بين المللي پول كه مظهر اقتصاد كاپيتاليستي است هم چنين توصيه اي كرده باشد دليل نمي شود آن را بكلي تكفير كنيم. كمترين فتوايي كه در مورد اين موضوع مي توان داد آن است كه هدفمند سازي يارانه ها دستكم از وضعيت كنوني به عدالت نزديك تر است. (72785)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۲:۳۴:۵۴
خلاصه مطلب:
گروه اول دارای پشتوانه علمی و سابقه تاریخی هستند. حتی با اینکه نویسنده محترم کم لطفی فرموده اند به شهادت هزاران مقاله و کتاب به عدالت اجتماعی هم نظر داشته اند. در عمل هم چتر ایمنی اقتصادی را بر سر طبقات مستضعف گسترانیده اند.مدلهایشان هم در کشورهای مکزیک و ترکیه چندان با شکست روبرو نشده است. فقط نیاز است قبل و بعد آنها با هم مقایسه شوند. هواداران ایرانی آنها هم بی دین و لاابالی نیستند و برعکس دنبال آن هستند که مدلهای علمی را با شرایط ملی کالیبره کند و آنرا در چارچوب و در انطباق با شرع مقدس اسلام به امضاء برساند.
گروه دوم، هنوز سردرگم افکار سوسیالیستی است اگر چه مومن و مسلمان است. می داند که اسلام آیین عدالت است ولی نمی داند آنرا چگونه پیاده کند. هیچ مدل و نمونه اجرایی هم معرفی نمی کند. فقط مدلهای دیگر را با ردیه نویسی مردود و باطل می داند. وقتی می گوییم چه باید بکنیم فقط می گویند آن کار دیگر را نکنید. اصرار هم که بکنیم می گویند ببخشید عروس خانم رفته گل بچینه. (72791)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۳:۲۵:۱۱
بهتراست بگوئيم :
سرنوشت دولتي كه تئوري اقتصادي ندانست . (72798)
 
مهرشاد قرباندوست
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۳:۲۶:۵۲
در پاسخ به صحبت های آقای اقتصاد خوان باید گفت: بله هیچکس با اصول هدفمندسازی یارانه ها، مخالف نیست، اما دوست عزیز باید از خود سوأل کرد که هدفمند سازی به چه قیمتی؟ اگر این هدفمندسازی به قیمت برهم زدن تعادل اقتصادی کشور نیز باشد،شما به عنوان یک اقتصاد خوان -ونه اقتصاد دان- باز چنین نظری خواهی داشت.
هنوز مدت کوتاهی از ارائه این نظریه نگذشته است که آقای وزیر نیرو، صحبت از هفت برابر شدن قیمت برق در مهرماه سالجاری کرده اند. اگر قرار است این هدفمند سازی، درحد یک کسب تجربه وآزمون وخطا باشد، ما آنرا نمی خواهیم. (72799)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۳:۴۷:۱۵
هنوز که دنیا به آخر نرسیده ، حد اقل از شروع مشروطه و تاسیس عدالت خانه و مجلس میخواستند این مملکت را درست کنند حال ما کجائیم و دیگران در کشورهایشان کجا!
به آقای احمدی نژاد هم 4 سال بعد از این دوره حتمآ فرصت میدهند تا کارشان را تکمیل کنند. (72802)
 
saeed
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۳:۴۹:۴۵
تیتر این مقاله اینطور وانمود میکند که شاید دولت های قبلی برنامه اقتصادی داشته اند. البته که چنین نیست. مگر دولت های خاتمی و هاشمی برنامه اقتصادی داشتند؟ (72803)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۰:۲۲:۰۵
اتفاقا برنامه‌هاي توسعه 5 ساله که توسط همه قوا تنظيم و تصويب شدند را به ياد شما مي‌اندازم. چشم‌انداز را هم که رهبري تصويب و ابلاغ کردند، به اين موارد اضافه کنيد. محور مقاله اين است که دولت نهم به تمام برنامه‌هاي موجود و مصوب که به قانون هم تبديل شدند، بي‌توجهي کرده و بي‌قانوني مرتکب شده است. حال اگر مجلس نظارت بر اجراي قوانين نکرده ايراد در نحوه نظارت است. (72883)
 
یه مسلمون
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۴:۱۵:۳۴
سلام
قابل توجه دوستانی که گفتن اقتصاد، اقتصاده و اسلامی و غیر اسلامی نداره!
مبنای اقتصاد لیبرال این است که انسان موجودی منفعت طلب است. معلومه که اقتصادی که بر این پایه بنا شه کدوم وری میره. یه نگاه به کشورهای غربی بیاندازین تا ببینین چقدر بیخانمان دارن.
از اون طرف هم واقعا مشکل از دانشگاههاست. به جای اینکه یه کار جدی در اقتصاد اسلامی انجام بدن، هی میرن اقتصاد غربی رو تکرار میکنن و در درس اقتصاد اسلامی هم توضیح میدن که چقدر این اقتصاد غربی بعد از 1400 سال به همون نتایجی رسیده که اسلام گفته!
مشکل اصلی ما اینه که هیچوقت خودمون و دینمون رو جدی نگرفتیم، و در نهایت هم ملت فکر میکنن که این کاری که رئیس جمهور کرده یعنی همین و هرکی بخواد انقلابی رفتار کنه اینجوری میشه و ... (72810)
 
عجول
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۵:۱۲:۴۱
اقتصاددانان گروه دو باید به این سوال پاسخ دهند که مردم تا کی باید منتظر ارائه تئوری اقتصاد اسلامی باشند؟! 30 سال زمان کمی است؟! (72821)
 
امير110
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۶:۵۷:۴۴
1- خيلي زياد تند نرويد و آب بر هاون نكوبيد.چه به زور رسانه و حرف و ... بخواهيد و چه نخواهيد چيزي به نام اقتصاد اسلامي وجود ندارد.چه بخواهيد و چه نخواهيد تمامي نوشته هاي مربوط به اقتصاد باصطلاح شما اسلامي ، تماما بر تئوري هاي اقتصاد به معناي اكمل آن \"اقتصاد اثباتي\" نهفته است.
2- سوسياليستها و كمونيستها هم اوايل همانند شما رفتار مي كردند و بدنبال اقتصاد مربوط به خود بودند.اما نتيجه آن تنها نقد اقتصاد و بهبود آن بوده است.
3- چرخ احتياج ندارد كه دوباره در مملكت اسلامي اختراع شود.تقاضا - عرضه - نقدينگي - تورم و ... همگي معناي يكساني در سرتاسر دنيا دارد.چه چين كمونيست باشد - چه امريكاي سرماي داري - چه عربستان پادشاهي و چه ايران.
اما فهميدن معناي درست آن سخت و مشكل است و سختي آن و صدمه هاي آن وقتي زياد مي شود كه نسخه اي همانند نسخه سياستهاي دولت فعلي را بپيچي.چنان اقتصاد و ضربه هاي آن ميخكوبت مي كند كه به يكباره تمامي شعارهايت را كنار بگذاري و يكهو به دامن اقتصاد اثباتي بيفتي.همان كاري كه الان و با طرح تحول در حال انجام است. عدم قبول اقتصاد به معناي كامل آن و بازي با بعضي از قسمتهاي آن.
هنوز دير نشده - مي توان آب رفته را به جوي بازگرداند البته به شرطها و شروطها.مي توان دست از بازي كودكانه و لجوجانه اسلامي كردن اقتصاد برداشته و اقتصاد ( عرضه و تقاضا و نقدينگي و ....) را با معناي علمي آن و با رويكرد تجربه شده در سرتاسر جهان (حتي در كشور اسلامي چون مالزي - تركيه - امارات -پاكستان و...) درك كرد. (72829)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۷:۵۱:۵۶
مقاله شما خیلی بی منطق است ..

اینکه فلان توصیه رو بانک جهانی کرده شد حرف .. شما بیا نظر بانک جهانی رو رد کن .. نه اینکه پنبه تحقیقات این بانک رو بزنی ..

گروه دوم هم که ول معطلند نه نظریه ای و نه نسخه ای هیچکدام وجود خارجی ندارند ..

اینهمه دم از اقتصاد اسلامی میزنید اما در حوزه ما یک نظریه درست و حسابی بیرون ندادن .. ما تا کی بشینیم به امید چیزی که شما می خواهید به اسم اسلامی به اجرا بگذارید و تهش هم معلوم نیست چی هست..

در پایان معتقدم اگر بانک جهانی که هیچ امریکا هم نسخه ای برای اقتصاد ما پیچید که خلاف عقل ما نبود و به واقعیت نزدیک بود باید به دنبالش رفت ..حذف یارانه ها مطلبی هست که هیچ کدام از مردم ایران در ضرورت اون شکی نداره و اگر حرفی هست رو نحوه اجرای اونه ..

اگر زمانی برای حذف یارانه ها بخواهیم امروز آمادگی اجتماعی کاملی در ملت ایران وجود داره و بهترین فرصته و فردا شاید دیگه دیر شده باشه .. (72833)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۲۰:۳۰:۴۵
بعضی دوستان کمی تند می روند. چرا می خواهید اقتصاد اسلامی را نفی کنید؟
اقتصاد اسلامی اقتصادی است که اصول آن بر مبنای عقل باشد و با محکمات شرع مقدس مخالفت نداشته باشد.
روابطی ملنند مزارعه ، مساقات، اجاره،قرض،... قبل از اسلام هم وجود داشته اند و با تایید شرع مقدس اسلام صبقه دینی و اسلامی گرفته اند. اگر سوسیالیستهای مومن ومسلمان اجازه دهند شاید بسیاری از روابط و مدلهای اقتصادی جدید هم به امضاء شرعی برسد. (72840)
 
صابر
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۲۱:۴۷:۴۶
اولا من با این امر که اقتصاد اسلامی وجود ندارد مخالف هستم صد در صد در اسلام قوانین جامعی در مورد مسائل اقتصادی وجود دارد . صدو پنجاه سال پیش از یک ایرانی در مسجد سلیمان می پرسیدید که این ماده سیاه رنگ که از دل کوه خود به خود خارج می شود آینده دنیا را تعیین می کند احتمالا به شما می خندید .حالا این در مورد ما مسلمانان صدق می کند . قرآن را همان طور که خداوند به ما نازل کرده است گرفته ایم ودر موقع مرگ آنرا دست نخورده تحویل می دهیم .کدام استاد دانشگاه کدام استاد حوزه کتابی در مورد اقتصاد اسلامی نوشته که در آن به مسائل اقتصادی پرداخته باشد اگر هم باشد تکرار مکررات است . مگر می شود دینی باشد آنهم در مورد مسئله ای مثل اقتصاد سکوت کرده باشد .مگر اقتصاد سرمایه داری اشتباه نکرده است آیا رکود وحشتناک اقتصاد آمریکا را در دهه 30 میلادی در تاریخ نخوانده اید . منتها ما هیچ موقع نخواستیم دست به هیچ کار ی بزنیم و فقط تماشا میکنیم ونظرات دیگران را به خودمان تحمیل می کنیم تازه آیا ما دستورات اقتصاد لیبرالی را صد در صد در جامعه بدون نقص اجرا کرده ایم یا هرموقع به نفعمان بوده لیبرال شده ایم و بلافاصله با تغییر شرایط سوسیالیست شده ایم و دم از اقتصاد دولتی ونفی سرمایه داری زده ایم .تازه مشکل ایران بزرگتر از اینها است وآن مشکل اقتصاد سیاسی است یعنی ما مدیران کارخانجات و نهاد های اقتصادی را از میان سیاسیون انتخاب می کنیم آن هم مدیرانی د ر عنفوان جوانی و خامی و بی تجربگی .خوب چنین مدیری حتما از پیش شکست خورده و بی فایده است .بعد ما با نهایت غرور وارد میدان می شویم و پولی راکه باید صرف آموزش برقراری امنیت و تامین سلامت مردم می کردیم وازفروش سرمایه های ملی مملکت مثل نفت حاصل شده است به حساب این نهاد اقتصادی مفلوک واریز کرده ایم . بعد دولت عوض شده هم مارا بر کنار کرده اند هم آن مدیر نور چشمی مان .از نوسنده مقاله سایت الف تقاضا دارم که بگوید آیا در کشور هایی مثل انگلستان و فرانسه و....تمام نهاد های اقتصادی خصوصی اند آیا نهادهای اقتصادی دولتی آنها هم مثل ما ضرر می دهند یا برای دولت درآمد زا هستند.نمونه بارز این اقتصاد فشل را می توانید در خودرو سازی مشاهده کنیم . آیا نویسنده مقاله می تواند بگوید کهما چند میلیارد تومان از پول مملکت را صرف نگهداری این کار خانجات عظیم کرده ایم .تاز ه به این فکر افتاده ایم که با چین ومالزی قرارداد مونتاژ خودرو ببندیم . نه خیر آقا اشکال از مدل اقتصادی سرمایه داری یا سوسیالیستی یا اسلامی نیست مشکل اقتصاد ایران این است که سیاست در اقتصاد ایران حرف اول را می زند نه بازده اقتصادی کار خانه .وتا وقتی سیاسیون پای خود را از اقتصاد بیرون نگذارند آش همین آش است و کاسه همین کاسه .همین . (72842)
 
صنعت 1387
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۲۲:۴۲:۴۸
يك نفر به من بگه چه طوري ميشه يك آقا باخانمش كه خانه داره و دوعدد بچه اش كه جمعي 4نفر مي شوند ضربدر 24 ساعت شبانه روز ميشه 96 ساعت از همه امكاناتي استفاده كند ولي كل زمان كار مفيدش 20 دقيقه باشه ؟ امكان داره ؛ به خودمان دروغ نگيم. دولت و شرق و غرب را متهم نكنيم منتظر نباشيم همه چيز آماده باشه. آيا وقتي همه چيز آماده است روزي 8ساعت كار مي كنيم خودمان به خودمان ستم مي كنيم نه ديگران . حتي به بچه هاي خودمان رحم نمي كنيم حتما بنزين سوپر بايد 540 تومان بشه تا مصرف 35000 ليتري 2000 ليتر بشه ؟ نه شرق نه غرب اينهمه يارانه به كسي نمي دهد بخواهيم يا نه خواهيم اين يارانه ها قطع خواهد شد يا در اين دولت ؛يا دولت بعدي پس به خودمان دروغ نگيم كا ر و تلاش ماست كه اقتصاد مارا مي سازد (72845)
 
bache ranande
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۲۳:۴۱:۳۳
ba salam. bedon moghayese dolatha.dolatmardan shabahat ziadi be ranandeh mosaferbar dar jadeh darad. ranandeh bayad caz va tormozva calach ra daghigh contorol conad ta mosaferan htta dastandazha ra hes naconand .masir 10 saate shayad ba ama va egarhash 9 saat pimod vali camtar az in be riscash namiarzad dar zemn bayad baraye namaz va ...mosaferan jay khodash shnakht va istad va....ke bayad reayat shavad. ke ham masir bayad danest va ham pich va khame an..ba tjrobe bod .va az tajrobeh digaran komak khast.darzmn azmodeh ra azmodan khatst.. (72846)
 
امیر حسین
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۰:۳۷:۰۲
بنظر من یکی از بزرگترین اشتباهاتی که شد بی ارزش کردن مدارک تحصیلی بود.خوب است گزارشی تهیه شود که اینهمه مسئولینی که از لحاظ سطح سواد معادل "کاردانی" هم نیستند و در موسسات نامعتبری مثل مراکز اموزشی دولتی و یا مراکز غیر انتفاعی دیگر مدارک فوق لیسانس و حتی دکترا گرفتند (و حتی .) چه درصدی از مسئولین واقعا تصمیم گیر و قدرتمند را تشکیل میدهند ؟و یا . ما باید بدون تعصب بپذیریم که سرنوشت کشور را برای سالیان متمادی بدست این افراد دادیم و اینقدر اقایان را (اقای دکتر . اقای دکتر)صدا کردیم که امر بخود انان هم مشتبه شد و زیان بزرگتر این بود که افراد واقعا باسواد و متخصص به دلیل خیلی ساده حا ضر نشدند زیر دست کسانیکه هیچ بار علمی و حتی تجربی نداشتند کار کنند. . (72843)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۰۳:۰۰:۰۴
در بحث های تئوریک با شما کاملا موافقم اما چند نکته در بحث شما هست که به نظرم لازم است در آن تجدید نظر شود.
اولا هیچ دوره ای از اقتصاد ایران را نمی توان در چارچوب این نظام ها طبقه بندی کرد، به این دلیل که اقتصاد ایران خیلی مختلط تر از این حرف هاست. اما اگر باز بخواهیم مقایسه کنیم:
اقتصاد نئولیبرال به بازار کاملا آزاد و عدم دخالت دولت در اقتصاد دلالت دارد، در حالی که نه در دولت رفسنجانی و نه خاتمی هیچ یک از این دو شرط اصلی کاملا مهیا نبود. شاید به اقتصاد کنزین ها بیشتر شبیه باشد.
در مقابل مدل نئولیبرال همیشه مدل سوسیالیسم و انواع آن در بین بوده که پدر این بحث ها مارکس است. اساس اندیشه مارکس هم بر جنبش کارگری و از پایین به بالا استوار است که کلا در ایران وجود ندارد. نه حزب، نه سندیکا، نه حتی چیزی شبیه به این مثل گروه های مستقل. نظام سوسیالیسم شکست خورد اما سوسیال دموکرات ها هنوز سر پا هستند. در ایران دموکراسی به معنی واقعی و تئوریک آن وجود ندارد پس نمی توان اقتصاد ایران را در این دست هم جا داد.
آنچیز که آقای احمدی نژاد با شعارش وارد شد، عدالت و اقتصاد اسلامی است. راستش من هیچ ادبیات قوی و مدونی در این زمینه ندیده ام. شما راست می گویید باید اول تئوری سازی می شد.
اما من با کجای نوشته شما مشکل دارم؟
با آنجا که می گویید نظام دوم: عدالت-محور که آقای احمدی نژاد آورد. راستش را بخواهید، آقای احمدی نژاد شاید با این شعار آمد، اما سیاست هایش کاملا نئولیبرالیستی بود که داشت روی پاشنه اشتباه می چرخید. بنگاه های زود بازده، یک سیاست کنزین است که باز روی پاشنه اشتباه چرخید.
بهتر است به جای آنکه نظام ها را باشعارهاشان طبقه بندی کنیم، با نتایج و اصل سیاست هاشان طبقه بندی کنیم. (72851)
 
دلسوز
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۱:۲۵:۱۴
من اعتقاد چنداني به كارآيي نظريات اقتصاددانان عدالت گرا ندارم ولي وقتي چند روز قبل سخنان آقاي دكتر سبحاني (كه عليرغم ارادتم،نظراتشان را پذيرا نيستم)در روز راي اعتماد به كابينه آقاي احمدي نژاد را مطالعه مي كردم و حالا كه اوضاع امروز اقتصاد ايران را نگاه مي كنم ، مي بينم كه ايشان دقيقا وضعيت امروز را بطور صحيح پيش بيني كرده بودند. (72898)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۲:۱۷:۰۵
بسمه تعالی
بنابر اظهارات آقای آل اسحاق در برنامه 45 دقیقه میزان یارانه کشور در هر سال برای نان آب برق بنزین و... مبلغ 100 هزار میلیارد تومان است یعنی 100 میلیارد دلار در سال.

1- سهم هر ایرانی در هر ماه 119 هزار تومان است

2- نکته اینکه یک خانواده چهار نفره 480000 تومان در هر ماه که بگیرد باید بداند که از آن تاریخ به بعد باید نان را به قیمت واقعی 250 تومان برای هر عدد خریداری کند. و آب و برق و... همه به قیمت واقعی. لذا سهم عمده پول دریافتی دوباره سر هر ماه باید پرداخت شود دیگر پولی باقی نمی ماند که روانه بازار شود که تورم زا باشد

3- فقط به نفع دو گروه است یک جامعه کم مصرف روستایی که گروه کثیری از انها اصلا در قیاس با جامعه شهری مصرفی و سهمی از یارانه ها ندارند .و دوم خانواده هایی که درست مصرف می کنند. (72904)
 
فواد
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۰۰:۰۱:۴۵
قربون آدم چیز فهم! خوب خود شما میگی این بنده خدا همه پولشو میده به آب و برق و ....

حالا به نظر شما اون تولید کننده که پول آب و برق و .... رو آزاد پرداخت می کنه این هزینه رو از کی می گیره؟ از همونی که دیگه پولش تموم شده! حالا به نظر جنابعالی این اصلا تورم زا نیست نه؟ (72942)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۴:۱۳:۴۰
من میخواهم بگویم اگر طرحی یا پیشنهادی دارید بیاورید و دست از این مخالفتهای کورکورانه و مغرضانه بردارید. (72917)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۰۸:۳۹:۳۲
1- نشانه ضعف در منطق اين است که نقدهاي علمي را مغرضانه و کورکورانه مي‌نامند.
2- نويسنده بعد از 3 سال بر اثر مشاهده نتايج عملکرد دولت نهم، به خود آمده و چشمانش را باز کرده است و فهميده که در انتخابات کورکورانه به کانديداي بدون برنامه راي داده است. (72957)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۵-۱۲ ۰۷:۳۵:۲۴
اكثر طرفداران نظريه دولت كلام تندي دارند واين مايه تاسف است. (73085)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۵:۲۱:۴۰
وقتي در درانجام رشد اقتصادي وجلوگيري از خسارت اقتصادي به طرحهاي مثمر ثمر وحيات بخش اقتصادي مردم از نگاه رابطه هزار فاميلي ومنافع پرستي فردي وباندي ديده ميشود از شعار عدالت فقط فضاحت نصيب مردم مستضعف ميشود اين موارد را بكرات در دولت احمدي نژاد با مدرك ميگويم باشد تا پايان دولت همه احزاب (خيانت صفت ) (72919)
 
علیرضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۰۱:۵۵:۵۸
تا زمانی که دانشمندان اسلامی یک تئوری جامع و کامل و مطابق با کلیه نیازهای روز جوامع امروزی تدوین(به زبان علمی و فارسی) نکنند که قابل تدریس و نقد باشد، مدعیان اقتصاد اسلامی بدون داشتن هیچ معیاری برای ارزیابی تصمیمات اقتصادی و روشهای جایگزین، فقط دست به نابودی آنچه هست میزنند.
تئوری اقتصادی نا توشته وجود ندارد.
اقتصاد پیشکش، قانون جزای اسلامی هنوز در دوران آزمایشی بسر میبرد و سیاست مجال نداده تا نمایندگان فرصت پیدا کرده و آن را بعد از سی سال تصویب کنند. (72946)
 
مهدي
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۱۲:۲۰:۲۴
اقتصاددانان عدالتگرا سالهاست كه دارند تئوري ارايه مي دهند و حرف ميزنند . هميشه هم تريبونهايي براي حرف زدن داشته اند ولي هنوزهم راه حل ارايه نداده اند . نقدي كردن يارانه ها اولين قدم براي اصلاح ساختار بيمار اقتصادي ما است حالا بعدا چه بخواهيم راه حلهاي ليبرالي را دنبال كنيم يا راه حلهاي عدالتخواهانه را . مهم اينست كه با حذفغ يارانه هاي توليد قيمتها بيش از ميزان يارانه ها افزايش مي يابد . مثلا در مورد يك محصول خاص با حذف يارانه انرژي و مواداوليه و ... قيمت آن محصول به اندازه تمام آن يارانه ها افزايش ناگهاني پيدا ميكند ازطرفي بخش خدمات نيز هراندازه كه دلش بخواهد بدون هيچ كنترلي قيمتها را بالا ميبرد . زمزمه هايي كه درباره افزايش قيمتها شنيده ميشود انتظارتورم را بشدت بالا ميبرد . (72962)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۱۴:۲۲:۰۳
این چگونه است که توجه به تجربیات بشری و اوردن ان به نام اقتصاد اسلامی و هر چه خوب دانستیم اسلامی بدانیم و انرا کشف خود بخوانیم یک نوع التقاط نیست؟

ایا بهتر نیست همیچین باری را بر گرده دین نیاندازیم و همچین انتظاری هم از دین نداشته باشیم.دیگر از بدویت در امده ایم و تحولات خیلی سریع است.کارکرد بعضی احکام بشدت مشکوک است.البته بنده نمیگم همه را تاویل کنیم بل که میگم همچین انتظاری از اسلام نداشته باشیم.انتظارات حداقلی در مقابل انتظارات حداکثری.هر چه در مقابل حداکثر باشد حداقل است.و برعکس (72965)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۹ ۱۸:۳۴:۵۲
بسمه تعالي ظاهرا بحث اصلي نگرشهاي اقتصادي و تاثير درست يا نادرست آنها در شرايط كنوني است .
ضمن اينكه اين موارد بسيار مهم و اساسي است اما ظاهرا ازاين موضوع غفلت شده است يا فكر كرده اند كه جايش اينجا نيست كه:
آگاهانه يا ناآگاهانه متوليان اجرايي و مجريان از افراد نا آگاه كم سواد و در مواردي فاسد انتخاب شده اند و ميخواهند در دولتي كه مبارزه با مافيا رادر شعار خود داشت با افراد مافيايي با مافيا مبارزه كنند نتيجه اينك:
حتي اگر تئوريها درست و منطبق باشرايط كشور باشد كه نيست ؟!مجريان بي صلاحيت يا كم صلاحيت نيز مزيد برعلت شده است و اگر روند برهمين منوال برود انتظا ر ي بيش ازاين نميتوان داشت.
ذات نايافته از هستي بخش كي تواند كه شود هستي بخش (72976)
 
عليرضا راستي فر
۱۳۸۷-۰۵-۱۰ ۰۷:۴۱:۱۳
خدمت آقاي ناشناس عزيز سلام عرض مي كنم. هم وطن عزيز ، چرا در مقابل انتقاد منطقي و عقلاني موضع گيري انفعالي و احساسي بروز مي دهيد. تحليلهاي منطقي مطرح شده نه كوركورانه است نه مغرضانه.
اولا : لطفا شما هم طرح و پيشنهاد خود را مطرح كنيد.
ثانيا: اصلا مخالفتي وجود ندارد بنا بر، انتقاد عاقلانه و كارشناسانه است.
ثالثا: شما كه نمي خواهيد همه اصول ثابت شده و تجربه شده را نفي كنيد!
يكي از اين اصول رابطه واضح علت و معلول است.
وقتي بقول مقاله فوق از دور شاهد معلولهايي نظير حركتهاي غير متعارف و سر در گم اين كشتي غوطه ور در بحرانهاي داخلي و خارجي هستيم بگوييم هيچ علتي وجود ندارد و اين امر طبيعي است. حتما عقل و منطق ما و شما ناشناس عزيز به اصل مترقي علت و معلول احترام گذاشته ،علتهاي متعددي را مطرح ميكند
ناشناس عزيز ! نيازي به ارايه طرح جديد نيست ما سند چشم انداز 20 ساله داريم لطفا به ناخدا بگوييد درست اجرايش كند. (72939)
 
گرفتار فریب انتخاباتی شدیم
۱۳۸۷-۰۵-۱۰ ۱۰:۴۰:۱۰
سلام من از همین اینجا به آقای دکتر خوش چهره تبریک میگم که به گمان من بیش از 40 درصد آرای آقای احمدی نژاد رو ایشان در اون مناظره جمع کردند .. ایشان که نمی دانستند آقای احمدی نژاد گوششان به حرفهای متخصصین بدهکار نیست چرا از ایشان حمایت کردند ؟
باور بفرمایید من فقط با اون مناظره ایشون و آقای نوبخت به احمدی نژاد رای دادم و گرنه ما همه می دانستیم که ا (73002)
 
علی
۱۳۸۷-۰۵-۱۱ ۰۰:۰۷:۰۲
سلام

شاید این درست باشه که دولت خاتمی برنامه هایی برای حذف
یارانه سوخت داشته ولی حتما نه مثل دولت آقای احمدی نژاد که

یک شبه طرح بده دو شبه کارشناسی کنه سه شبه اجرا کنه . (73054)
 
مهدوي
۱۳۸۷-۰۵-۱۲ ۱۵:۲۹:۱۵
به نام خدا
دقيقا با نظر اين دوست بالايي(علي) موافقم چرا؟
سال 76 تا 78: فکر مي کردند اصلا چي شد که همچين شد و دولت به آن ها رسيد؟
سال 78 تا 80: فکر مي کردند حالا که به قدرت رسيده اند چه بايد بکنند؟
سال 80 تا 82: دنبال اين بودند که اصولا اين که مي گويند برنامه يعني چه؟
سال 82 تا 84: در حال بررسي تدوين يک برنامه ي جامع بودند!
حالا اگر به کشور خيانت نمي شد و دولت باز در دستشان باقي مي ماند!
سال 84 تا 86: پس از بررسي هاي لازم تدوين برنامه را آغاز مي کردند!
سال 86 تا 88: دنبال کارشناس براي بررسي برنامه ي تدوين شده مي گشتند!
سال 88 تا 90: کار کارشناسي مي کردند!
سال 90 تا 92: کار اجرايي آغاز مي شد ولي در سال 92 عنوان مي کردند اصولا به خاطر نبود وقت و نداشتن اختيار و هر 9 روز يک بحران نشد کاري کنيم مخصوصا به خاطر عدم هدف مند شدن يارانه ها ملوليم! البته اگر دولت جديد در خور توجه آنان نباشد اعتراف خواهند کرد که برنامه ي تدوين شده داراي اشکالات ساختاري بسيار است و اين اشکالات تقصير دولت دوازدهم مي باشد که اصولا دولتي بي برنامه و عجول است و به کار کارشناسي اعتقادي ندارد و دائما با عمران مناطق محروم در حال گداپروري و راي جمع کردن است و...!
به قول مرد کرواتي صنعت ايران: کساني که به اقدامات دولت در اين دو سه سال خورده مي گيرند خود براي يک کار کوچک و ساده هشت سال را هم ناکافي مي دانستند!
يا علي (73137)
 
علی
۱۳۸۷-۰۵-۱۵ ۰۰:۵۲:۰۳
ممنون دوست عزیز ؛ که با ذکر تاریخ روزهای خوش گذشته رو
نسبت به امروز یادمون آوردین . (73417)
 
نسل سومی
۱۳۸۷-۰۵-۱۲ ۱۸:۰۴:۲۳
به نام خدا
اگر بخواهیم با طرح اقتصادی آقای احمدی نژاد به سمت اقتصادی سالم و خودساخته پیش برویم ، همه ی هزینه ها می ارزد و می ارزد که ما مملکتمان را حتی اگر شده با ازمایش و خطا پیش ببریم ولی آخرش روی پای خودمان بایستیم (73150)
 
مجتبي
۱۳۸۷-۰۵-۱۴ ۰۷:۵۷:۴۵
واقعا عجيبه اين آقايان دوم خردادي با چه رويي در مسائل اقتصادي نظر مي دهند همه مردم عملكرد 8 ساله آنها را ديده اند آيا فكر مي كنند مردم بي برنامگي و سردرگمي آنها و جنگ و دعواهاي سياسي و بحرانهاي ساختگي دوران آقايان را فراموش كردند
اگر هم تلاطم در اقتصاد در دوره خاتمي كمتر بود به دليل ثبات جهاني اقتصاد بود و اينكه كارگزاران در حال چپاول بيت المال بودند و براي اينكه دستشان رو نشود در اقتصاد اخلال نمي كردند (73321)
 
۱۳۸۷-۰۵-۱۴ ۰۸:۳۰:۲۳
اصولاً تمام انديشه‌هايي كه بدنبال آرمان عدالت مي‌گردند ، ناكامند . من يك تمثيلي عرض مي‌كنم شما فكر كنيد پدر كارمندي داريد كه چندرغاز سرمايه‌اش را با ماشين حساب بصورت بسيار دقيق و با رعايت حتي رقم اعشاري آن بين دو پسرش تقسيم كند خب سهم هر يك مي‌شود نيم چندرغاز
حال فكر كنيد پدر ديگري به جاي اينكه دغدغه اعشار عدالت داشته باشد به توسعه سرمايه خود و ايجاد كار و كسب سوم و چهارم و دلالي و ... مبادرت مي‌كند و آنگاه كه سر از ثروتي بادآورده برآورد اين ثروت هنگفت را ناعادلانه بين دو پسرش تقسيم مي‌كند يكي 99 درصد و ديگري 1 درصد
حال مي‌بينيم كه 1 درصد اموال پدر متمول بيش از نيم چندرغاز پدر فقير است . در اولي عدالت نيست ولي حداقل سهمش از رفاه بيشتر است . حال در دولت ها هم همين است اصولاً بايد رفت دنبال توسعه منابع و كسب درآمد و عدالت موضوع دست چندمي است و وقتي هيچ چيز براي تقسيم نباشد ديگر عادلانه تقسيم كردن معني ندارد . (73328)
 
تاريخ ‌نگار
۱۳۸۷-۰۵-۱۴ ۱۳:۴۴:۳۰
دوست عزيز، ناكارآمدي ما در پياده‌سازي و يا تدوين يك ايده به معني غلط بودن آن نيست.
مثال آشكار آن همين اشاره شما به عدالت است.
اما انچه كه مي‌توان به آن اشاره نمود لزوم تعريف عدالت است. هرچند ليراليستها معتقدند كه تعريفي براي عدالت وجود ندارد اما چنانچه در جامعه اي كه مرتب سياستهاي عدالتخواهانه‌اي به اجرا گذاشته مي‌شود، چنانچه اجماعي بر سر مصاديق عدالت اجتماعي و عدالت اقتصادي صورت بگيرد؛ مفيد به فايده خواهد بود. (73372)
 
۱۳۸۷-۰۵-۱۸ ۱۰:۳۷:۴۴
شاید هیچکس به اندازه دولت نهم در راستای تئوریهای سرمایه داری لیبرال چرکت نکرده باشد و هیچکس به اندازه این دولت به این تئوریها اعتقاد و در اجرای انها درجهان موفق نبوده باشد.اگر با دقت نگاه کنید وضعیت فعلی اقتصاد ایران با تئوریهای اقتصاد لیبرالی کاملا تطبیق داشته و تماما قابل پیشبینی بوده است. (74292)
 
مددی
۱۳۸۷-۰۵-۱۹ ۰۹:۴۵:۱۵
محض رضای خدا یکی که صداش به گوش رییس جمهور می رسه لطف کنه وبه ایشان بگه تو که می خواهی یارانه رو از بین ببری . ببر ولی یادت نره قبل از آن یارانه ای را که حقوق بگیران به دولت می دهند را هم از میان بردار خدا وکیلی در کدام کشور دارای نفت وگاز ومعادن و تنوع آب وهوایی موقعیت جغرافیایی حقوق یک باز نشسته آموزش وپرورش با مدرک فوق دیپلم ماهی220 دلاره تازه کارمندان شاغل با هزار مشکل خیلی هم بیشتر نیست من سال 54 استخدام شدم حقوقم1780 تومان بوددلار بود 7 تومن یعنی حقوقم بود250. دلارحا لا33 سال گذشته تورم دهها برابر شده من با دیپلم استخدام شدم بعد از انقلاب فوق دیپلم گرفتم 30 سال کار کردم ترفیع گرفتم گروه و پایه گرفتم ولی افسوس که یک صدم قدرت خریدم اضافه نشد ولی درجه محرومیتم بار ها وبارها ترفیع گرفته !لطفا یکی به احمدی نژاد بگه. (74531)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۷-۱۸ ۰۹:۱۳:۴۹
شما متاسفانه از زندگی سخت دیگر مردم در نقاط نیا بی خبر هستید مرتب نق می زنید این صفحه اینترنتی من در مورد کانادا می باشد لفا از ان دین نمائید و به ایران خودتان افتخار کنید (84765)
 
مجید
۱۳۸۷-۰۵-۱۹ ۰۹:۴۷:۲۵
تمام مواردی که گفته شد صحیح است ولی مشکل اینجاست که رئیس جمهور هیچ یک ازاین موارد را قبول ندارد و با مغلطه برای همه پاسخی دارد و اصلا معتقد نیست که دولت وی مشکلی دارد و این مشکلاتی هم که هست به او ربطی دارد. (74532)
 
فرهاد
۱۳۸۷-۰۵-۱۹ ۱۰:۳۰:۳۱
والله اگر معنیه عدالت اینه که فقیرا فقیر تر بشند پولدارا پولدار تر ما این عدالت رو نمی خوایم
خونه ای که سال 84 20 میلین بود الان شده 60 میلیون اونی که خونه داشت پولدار تر شده اونی که مثل ما نداشت بدبخت تر شده تا دیروز اگر باید 20 میلیون جمع میکردیم الان باید 60 تا جمع کنیم
تو رو جون هر کی دوست دارین اینقدر عدالت عدالت نکنید
دیگه حالم داره از این کلمه به هم می خوره (74548)
 
۱۳۸۷-۰۵-۱۹ ۱۱:۴۴:۳۹
سلام
و........
وای بحال مردمی که دولتشان برنامه اقتصادی نداشت (74590)
 
علی ا.ت
۱۳۸۷-۰۵-۲۲ ۲۰:۴۷:۳۰
[size=largeمطالب مقاله بسیار زیباست ولی اقتصاددانی که نسخه نداشته باشد نظرش هم معتبر نیست اگر با برنامه نسخه آن را هم تجویز کرد هنر کرده اگر نه هر بیسوادی هم حرف زدن خوب بلد است خدا را شکر دولت تا امروز توان خود را بکار برده برای آبادانی کشور که نتیجه هم خواهد داد مگر کار آسانی است که خرابی های 16 سال قبل را یکشبه درست کرد من فکر می کنم آقایانی که به کار خوب و بد احمدی نژاد انتقاد می کنند دلیلش این است که از گردونه خارج شده اند (76737)
 
دانشجو
۱۳۸۷-۰۶-۲۲ ۱۲:۰۵:۴۰
با نظر آقای علی ا.ت کاملا موافقم.لا اقل اگر سختتون است که به دولت کمک کنید برای پیشرفت جامعه کمی مردانگی داشته باشید و دست از این تخریب های بی فایده بردارید. (79153)
 
۱۳۸۷-۰۵-۲۶ ۰۹:۳۶:۵۷
مناسب است اقتصاد خوانده ها (اقتصاد دان که نداریم) دولت را در اجرای کم هزینه تر طرح تحول اقتصادی یاری دهند.حال که یک نفر جرات پیدا کرده و چاقوی جراحی اقتصادی را بدست گرفته است او را کمک و همراهی کنید تا کمترین آسیب به جسم و روح این بیمار برسد. (77226)
 
امیر علی
۱۳۸۷-۰۶-۱۷ ۱۷:۰۶:۰۲
من یه چندتا چیز بگم
اول می فرمائید دولت های قبلی الگوی لیبرالیستی داشتن و بر خلاف معیارهای عدالت محورانه عمل کردن.ما چیزی به نام معیارهای عدالت محورانه ندیدیم . اصلا معیارهای شما برای این اقتصاد عدالت محور چی هست ؟ اول معیار بدید بعد دولنهای قبلی رو با اون معیارها مقایسه کنید . بعد آنها را به نقد بکشید .

دوم می فرمائید اندیشه لیبرالیستی در روح این اقتصاد دان های گمراه وارد شده و باید ابتدا به تغییر در نرم افزار سیستم بپردازیم . خوب یعنی الان می گی چی کار باید بکنیم . می گی هر چی اقتصاددان داریم از سیستم بریزیم بیرون ، ریختیم بیرون کی رو جایگزین کنیم .؟ یا مخ اقتصاد دان ها رو فرمت کنیم . از این چیزهایی که نمی دونیم چیه بریزیم توش.

سوم می فرمائید این هدفمند کردن یارانه ها طرح همین اقتصاددان های گمراهه . والا اون زمان که همین ها این حرف ها رو می زدن یه مشت کافر بودن که د پی قطع دست ملت از دسترسی به حقوقشون از بیت المال بودن ، حالا چی شده بعد از سه سال آقای رئیس جمهور شد جراح اقتصاد و صحبتشان شد وحی منزل.

چهارم شما می فرمائید این ها همان توصیه های بانک جهانیست . خوب باشه مگه چه ایرادی داره. شما اگر به این معتقدید که اینها بر خلاف عدالت است . بفرمائید کجایش و چرا. این به نظرم خیلی به دور از همین عدالت است که عقاید شخصی رو پشت شعارهای مثل عدالت و شعارهای اصیل انقلاب اسلامی مخفی کنید .

پنجم می فرماءید این دولت عدالت محور فلان کار روکرد و بهمان کار رو نکرد ، می شه بفرمائید این مجلس محترم این وسط چی می کرد. دولت سال اول کسری آورد انداخت گردن دولت قبلی ، سال دوم کسری آورد گفت بنزین گرون شده . سال سوم هم اون جوری و امسال هم سی میلیارد کسری آورده . آیا غیر از این بوده که مجلس بدون هیچگونه تاملی کسری بودجه های دولت رو تامین کرد. آیا غیر از این است که امسال هم همین اتفاق خواهد افتاد . آیا به نظر شما این خنده دار نیست که آقای باهنر اعلام میکند که من از میزان نقدینگی موجود در حساب ذخیره ارزی بی اطلاعم . آیا غیر از این بود که همین مجلس محترم بعد از اعلام به اصطلاح طرح تحول اقتصادی فقط ایستاد نگاه کرد و تازه بد تر از اون کمسیون هم تشکیل داد. آیا این به غیر از تایید عملکرد دولت است.


آقای توکلی دولت برنامه اقتصادی نداشت ، شما و دوستانتان در مجلس چه می کردید؟ (78188)
 
متحدی
۱۳۸۷-۰۶-۱۸ ۱۷:۰۹:۲۱
اینکه ریس جمهور نسخه میخواهد نه تئوری درست است. تئوری برای احزاب است نه دولت.ودولت باید نسخه اجرائی داشته باشد ولی مبتنی بر تئوری. ولی دولتی که از تجربه مدیریتی و یا نظری کافی برخوردار نبود فکر کرد که شعار عدالت یک تئوری است. وعوام نیز فریفته شدند وخواص اصول گرا هم از ترس اصلاح طلبان یا سکوت کردند ویا هم صدا.
ولی اینکه ریس جمهور رفتار اقتصادی اش باید بر اساس تئری باشد هم الزامی است. واین از اول معلوم بود که نه تنها تئری در کار نیست که برنامه و حتی نسخه ای هم وجود ندارد. و اصلا روحیات ایشان روحیات کار جمعی و برنامها ی و کارشناسی و دراز مدت نیست. شما علما که حمایت کردید باید پاسخ دهید جرا از فردی فرد گرا که حاضر نیست از نظرات جمعی، حتی از طرفدارانش استفاده کند حمایت کردید. ت حلیل درستی است. این سردرگمی پدر کشور را دراورده. آیا میخواهیم ادای اول انقلاب را در بیاوریم؟ (78401)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۱ ۱۵:۵۲:۳۳
سلام
چيه؟ دكتر احمدي نژاد پا رو دم شما هم گذاشته ؟
خود دكتر گفتند كه ما هر جايي پا ميذاريم صداي عده اي بلند ميشه ميگن : آقا پاتو از رو دم ما وردار!اين محدوده دمتون رو معلوم كنيد!
انسان حريصه و به هيچ زيادي قانع نيست و هميشه ميگه كمه!
يك دولت كه نداريم......هزار تا قيم داريم و رييس جمهور!
بيچاره احمدي نژاد!
خلايق هر چه لايق!
همون قبليا حق ماها بودن كه الان ثروتاشون سر به فلك كشيده!
اللهم العجل الوليك الفرج (79077)
 
۱۳۸۷-۰۶-۲۷ ۱۴:۰۳:۴۰
آقاي توكلي پيشنهاد مي كنم آيه 131 سوره نسا را با دقت بخوانيد. به همراه تفسيرش در تفسير الميزان. (80469)
 
افشین
۱۳۸۷-۰۷-۰۶ ۱۵:۳۲:۴۶
با سلام
آقای توکلی به خدا توجه کنید!
تا کی باید منافع و معیشت مردم به خاطر وحدت اصولگرایان در آسیب باشد؟
آیا خداوند راضی است؟
امشب قبل از استراحت به این موضوع کمی فکر کنید.! خواهش می کنم! (82628)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۷-۱۸ ۰۹:۰۹:۱۳
I did not back in Iran but I open this page to support Iran . Iran is not bad place for living why so much negative about Iran, please be honest and love your country,
http://www.canadaright.com/id16.html (84763)
 
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۰۰:۱۸:۳۲
من نوشته بودم که آقای توکلی چرا در زمان کاندیداتوریش خود نسخه اقتصادی نداشته که الان ارائه کند چرا تایید نکردید؟ اینقدر تاب تحمل نقد خودی ها را هم ندارید؟
من طرفدار دکتر توکلی هستم اما ظاهرا اطرافیان ایشان هم دست کمی از مشایی و رحیمی و کردان ندارند
شاید دور بعد رای سفید بیندازم
به احمدی نِژاد رای دادیم آن شد
به توکلی دل بستیم این شد (86075)
 
ع.
۱۳۸۷-۰۷-۲۷ ۰۸:۲۶:۴۹
سلام
آقاحسین کمی ازانگلیسی بعضی موقع ها بنویس شایدیواش یواش انگلیسی ماهم خوب شد (86094)
 
هادي
۱۳۸۷-۰۷-۲۹ ۱۷:۴۵:۰۲
اگر شما اين سياست هاي ليبرالي را قبول نداريد پس چرا مدام با تكرار انتقاد هاي اونهابه دولت حمله مي كنيد ؟مگر همين سايت شما دستورات و آمار هاي همين صندوق رو بر عليه دولت استفاده نمي كند؟چرا صداقت نداريد ؟و خودتون هم براي تخريبتون تئوري واحدي نداريد؟ (86476)
 
vahid
۱۳۸۷-۰۸-۱۱ ۱۹:۵۸:۲۹
با سلام و تشکر از مقاله شما
اینکه با دقت و دلسوزی به نقد این مشکل پرداخته اید جای تقدیر دارد ولی تمام بحث شما هم جز کلی گویی چیز دیگری نبود. همیشه بیرون گود نشستن و نقد کردن کسی که مشغول کار است کار ساده ای بوده است. ولی به عقیده من این وظیفه امسال نویسنده است که نسخه اقتصادی عدالت محور بدهند. من به هیچ کدام از اسامی آقایان هاشمی خاتمی و احمدی نژاد کاری ندارم که هر کدام چه گرایش فکری داشته اند بلکه به این شما را توجه می دهم که رییس جمهور یعنی قوه مجریه و از نامش پیداست که به نسخه احتیاج دارد که به سرعت اجرا کند نه به نظریه پردازی. به عقیده بنده این مشکل اقتصاد دانان است. در واقع بگردید و ببینید که خودتان چقدر کم کاری کرده اید این وظیفه اقتصاددان است که اگر واقعا دلسوز است نظریه ها را تبدیل به نسخه کند. فکر نمی کنم اگر به هر رییس جمهوری یک نسخه شفاف و روشن و کارامد و البته عملی از نوع عدالتگرا اریه شود آن را به کنار بگذارد. مسلم است وقتی که نیست به مشکل در دام افتادن تفکرات لیبرال و ... دچار می‌شویم. بزرگترین مشکل ما متاسفانه این است که بلد نیستیم با هم همکاری کنیم. اگر در مشی سیاسی حضرت امیر (ع) نگاه کنیم گاهی می بینیم که ایشان (در زمان سکوت تاریخی ۲۵ ساله خود) به کسانی مشاوره سیاسی داده‌اند که از خط به کلی خارج بوده‌اند ...
به نظر من هر کس دیگری هم که رییس جمهور بشود فرقی نمی‌کند همه موظف هستند که به او مشاوره واقعی بدهند. به نظر من مشلک مملکت ما ریشه ای تر از آن است که آن را به گردن یکی دو نفر انداخت. وقتی به جایی می‌ رسیم که همه در هر جایی که هستیم کار خودمان را درست انجام بدهیم. اساتید اقتصاددان ما باید نظریه های منطبق با موازین اسلامی و منافع مملکت تدوین کنند. دانشجویان شما چه می کنند؟ چه کسی مسول کار کردن است؟ همه می توانند انتقاد کنند ولی وظیفه دانشمند دلسوز چیز دیگری است. (88568)
 
۱۳۸۷-۰۸-۱۵ ۱۰:۵۳:۵۲
علی رغم اینکه بعضیها معتقدند : « در جبین این کشتی نور رستگاری نیست ..» من اعتقاد بر این دارم که خدای متعال نمی گذارد خون هزاران شهید که بر پای ای نظام ریخته شده است به هدر رود . و به زودی زود به گفته حافظ :
« مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما * دست غیب آمد و بر سینه نا محرم زد » اینجا ایران است بزودی یک داد رسی از طرف حضرت حق ماموریت یافته واین کشتی ظاهرا به گل نشسته را از این مهلکه نجات خواهد داد و به امید آن روز . (90120)
 
سیامک
۱۳۸۷-۰۸-۲۶ ۱۸:۵۷:۵۵
جالبه
هیچکدام از طرفداران سیاست های دولت نهم ، منکر اشتباهات نیستند و فقط سعی در توجیح دارند و دائماً مانند کسی که در حال محاکمه است و می داند که اشتباه کرده تقاضای انصافو خوش اخلاقی دارند.
جالبه! (92226)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.