نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 30068
نگراني ساكنان محدوده قله دماوند از تغييرات فيزيكي اين قله
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۰۶
در حاليكه مسئولان و كارشناسان زمين‏شناسي بارها اخبار و شايعات مبني بر احتمال فعاليت قله دماوند را غيركارشناسي دانسته‏اند، اما مشاهده برخي تغيير و تحولات در محدوده اين قله، برخي نگراني ها را در ميان كوهنوردان و بوميان اين منطقه بوجود آورده است.

به گزارش "الف"، مشاهده برخي فعاليت‌ها و تغييرات فيزيكي در محدوده قله دماوند بويژه افزايش خروج گاز گوگرد و بخار از اين قله و دامنه آن طي ماه‌هاي اخير، نگراني‌هايي را در بين ساكنان منطقه مبني بر احتمال فعاليت مجدد دماوند، بوجود آورده است.

برخي ساكنان روستاهاي محدوده قله دماوند و همچنين كوهنورداني كه اخيرا به به اين قله صعود كرده اند، افزايش خروج گاز گوگرد و بخار از شيارهاي دامنه قله و همچنين برخي تغييرات فيزيكي را دليل فعاليت مجدد دماوند دانسته اند.
 
 بوميان منطقه اعلام كردند كه چندي پيش يكي از كوهنوردان بدليل نزديك شدن بيش از حد به يكي از حفره هاي گاز گوگرد، جان خود را از دست داده است.

اين نگراني ها درحاليست كه مسئولان و كارشناسان پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله بارها اعلام كرده اند كه اظهارنظر درباره احتمال فعال شدن آتشفشان قله دماوند با توجه به اطلاعات موجود، غيرکارشناسی است.
 


بر اساس مطالعات زمين شناسي، براي آغاز فعاليت آتشفشاني قله دماوند، فاكتورهايي چون افزايش روز به روز تعداد زمين‌لرزه‌هاي منطقه كه شايد به 100، 150 و يا حتي هزار زلزله در روز و با درجه شدت افزونتر برسد، افزايش دماي تمامي چشمه‌هاي آب گرم منطقه و حوالي آن و روند خشكي تدريجي آنها و نيز افزايش بخار و گاز خارج شده از دهانه كوه و شهود آن از فواصل دورتر سنجيده مي‌شوند.

در همين حال از سال گذشته در پي گزارش هايي مبني بر مشاهده برخي تغييرات پيرامون قله دماوند، 10 ايستگاه لرزه نگاري از سوي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در منطقه راه اندازي شده و وضعيت لرزه خيزي آن به طور مستمر بررسي مي شود.

كارشناسان تاكيد كرده اند كه اگر زمين لرزه‌ها، گسل‌هاي اطراف منطقه دماوند را فعال كنند، نشانه هشدار است، اما در حال حاضر اطلاعاتي در اين خصوص به دست نيامده است.
  فیلم خبرنگار الف از فعالیت قله دماوند  رخدادهايي چون زمين لرزه و خروج گاز و بخار در سال هاي گذشته بويژه در سال 1367 نيز در سابقه قله دماوند ديده شده است كه پس از مدتي به روال عادي بازگشته بود.

آتشفشان دماوند از ديد زمين شناسي يك سامانه آتشفشاني فعال است، ولي فعاليت آن در حد خروج بخار و گاز و چشمه هاي آب گرم و همچنين بعضي از تظاهرات سطحي است.
  
 
مسعود
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۱:۰۰:۵۰
احتمال فعاليت آتشفشاني هميشه وجود دارد
كسي هم نمي تواند دقيقاً زمان آن را تعيين كند
علائم ظاهري فقط احتمال آن رابشتر مي كند
در دهه ي 70 چند مورد غرش زير زميني توسط ساكنان شنيده شده بود (72775)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.