نظر منتشر شده
۳۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 30000
خاموشي‏ها در زمستان ادامه خواهد داشت
تاریخ انتشار : شنبه ۵ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۵:۱۴
خاموشی‏های متناوب و فزاینده در سراسر کشور موجب نارضایتی عمومی در بین مردم و خسارات برای بخش های مختلف اقتصادی کشور گردیده است.

"الف" در پی علت‏یابی این مشکل اقدام به مصاحبه با کارشناسان و خبرگان صنعت برق کشور نموده است. در اولین قسمت از این سلسله مصاحبه‏ها به سراغ یکی از باسابقه ترین کارشناسان صنعت برق کشور رفته ایم. وی دارای بیش از 30 سال سابقه در بخش های مختلف صنعت برق از برنامه و بودجه تا تولید و توزیع است.

بخش خبری الف بنا به درخواست این کارشناس خبره صنعت برق کشور از انتشار نام و مشخصات و سوابق وی خودداری می‏نماید.

# علت خاموشی های متناوب در سراسر کشور؟

در ابتدا باید روی این نکته تاکید کنم که این مشکل مربوط به امسال نیست. کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان در بحران همیشگی برق بسر می برند. مردم ایران در سال های 1354تا55، 62 تا 63 و در سال 68، تجربه این گونه خاموشی های گسترده را دارند.

کشور ما هر ساله برای رفع این مشکل 3 تا 5 هزار مگاوات برق وارد مدار می کند و به همین دلیل به لحاظ نصب نیروگاه در دنیا حائز رتبه 18 هستیم. که این رتبه بسیار مناسبی در مقایسه با سایر کشورهای در حال توسعه است.  در منطقه خاورمیانه ما بعد از قطر بهترین هستیم و برخلاف آن چه عموم مردم تصور می کنند میزان خاموشی‏های ما در مقایسه با سایر کشورهای منطقه مانند پاکستان، هند، عربستان و عراق در وضعیت بهتری قرار دارد. البته در تولید برق در رتبه 25 هستیم و باید گفت بخش مهمی از مشکلات ما از همین اختلاف در نصب نیروگاه و تولید برق ناشی می شود.

# منظور شما این است که تولید برق ما با تعداد نیروگاه های جدیدی که وارد مدار می کنیم برابر نیست؟ یعنی راندمان نصب نیروگاه‏های ما اینقدر پایین است؟

متاسفانه همینطور است. این البته یکی از عوامل کمبود انرژی الکتریکی در کشورمان می باشد. که ناشی از فرسودگی نیروگاه ها و عدم اهتمام دولت ها در  بازسازی و اصلاح آن‏ها در طول سال های اخیر می باشد. متاسفانه مدیران ما به جای توجه به بهبود کیفیت و تعمیر و نگهداری صحیح از نیروگاه ها، تنها به دنبال خرید نیروگاه های جدید هستند. غافل از این که در شبکه توزیع سراسری نه هزار مگاوات برق هدر می رود. این مقدار معادل تولید 9 نیروگاه برق بزرگ کشور است.

# خوب اگر این مسئله مشکل اصلی صنعت برق ما باشد پس نباید محدود به امسال باشد و ما باید هرساله با این مشکل مواجه باشیم.

بله درست است. ما باید هرسال با این مشکل مواجه باشیم اما دولت های گذشته این ضعف را با نصب نیروگاه های جدید برطرف می کردند. در صورتی که اگر بخشی از هزینه ها را صرف  بازسازی و اصلاح نیروگاه ها و شبکه توزیع می نمودند این اتلاف برق از 9 هزار مگاوات به 3000 مگاوات می رسید. به همین دلیل تمام برنامه های وزارت نیرو در مورد نصب نیروگاه ها تا سال 85 انجام شده و می توانیم بگوییم که در صنعت برق تقریبا طرح عمرانی نیمه تمام در آن سال نداشتیم.

اما مشکل از جایی شروع شد که دولت در سال 85 بودجه غیرواقع بینانه ای را به مجلس ارائه کرد. البته مجلس هم در این زمینه با تصویب منابع صوری غیر قابل وصول در بودجه صنعت برق، شریک جرم دولت در این زمینه بود. متاسفانه این اتفاق در سال‏های بعد نیز رخ داد و این مسئله در بودجه سال های 86 و 87 نیز تکرار شد.

البته مجلس در جای دیگری نیز مقصر بود، متاسفانه نمایندگان مجلس در قانون بودجه تمام تعرفه ها را تغییر دادند. هم‏چنین مجلس در بودجه سال 86 تصویب کرد که قیمت واقعی برق در سند بودجه منظور بشود و مابه‏التفاوت آن را دولت بپردازد. که البته در سال 86 متاسفانه تنها 50% آن از سوی دولت پرداخت شد.

 این مسائل در مجموع موجب کسری بودجه 2000 میلیارد تومانی وزارت نیرو گردید و وزارت صنایع را به صاحبان صنایع الکتریکی و واردکنندگان تجیزات صنعت برق بدهکار کرد.

# یعنی کسری بودجه موجب عدم نصب نیروگاه های جدید به میزان کافی شده است؟ و شما هم دولت و مجلس را در این مسئله مقصر می دانید؟

دقیقا همین طور است. البته همانطور که گفتم نباید در مورد این بحران بزرگ ساده‏اندیشی کنیم و به دنبال یک یا دو علت و مقصر بگردیم. این مسئله در مشکلات و اتفاقات دیگری نیز ریشه دارد. تغییر فاحش هرم جمعیتی کشور و تقاضای جمعیت عظیم 26 تا 30 سال برای شغل و هم چنین مسکن مستقل نیز از دیگر عوامل است. طی یک محاسبه در وزارت نیرو مشخص شد که هر شغل جدید به طور متوسط نیاز به 5 تا 10 هزار کیلو وات ساعت و هر مسکن مستقل حتی در حد یک آپارتمان کوچک حداقل نیاز به 1000 کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی در سال دارد.

در حقیقت اصرار اشتباه دولتمردان ما در دهه اول انقلاب بر افزایش جمعیت، پس از بحران فضاهای آموزشی در اوایل دهه هفتاد و بحران ورود به دانشگاه در اوایل دهه هشتاد حالا در تقاضای اشتغال و مسکن و به تبع آن نیاز به مصرف فزاینده برق خود را نشان می دهد.

نکته دیگری که متاسفانه به سادگی قابل جلوگیری است و تاکنون اراده‏ای برای رفع آن دیده نمی شود، ناهماهنگی وزارتخانه‏های بازرگانی و صنعت با وزارت نیرو است. متاسفانه با افزایش شدید نقدینگی در سال‏های اخیر و اوج‏گیری فرهنگ مصرف‏گرایی علاقه به خرید لوازم خانگی پرمصرف خانگی که عمدتا غیر استاندارد و تولید کشورهایی مانند چین می باشند، در خانواده ها رو به فزونی گذاشته است. نکته نگران کننده آن است که وزارت بازرگانی خود متولی واردات لوازم خانگی ارزان قیمت و بنجل چینی است که متاسفانه عموم این لوازم غیر استاندارد و بسیار پرمصرف بوده و در نتیجه میزان برق مصرفی ما را در سال های اخیر به شدت افزایش داده‏اند.

جالب است بدانید که امسال بیشترین رشد مصرف را در استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان های محروم کشورمان است ثبت نموده‏ایم. تصاویر مستندی موجود است که نشان می دهد  کپرنشینان این استان در کپرهای خود 3 کولر گازی چینی پرمصرف به صورت همزمان نصب نموده و استفاده می نمایند. در صورتیکه هیچ کدام از این مردم شریف رعایت کوچکترین مسائل مربوط به جلوگیری از هدر رفتن انرژی را نمیکنند. این درحالی است که، با آموزش‏های اولیه و ساده می‏توان این تعداد کولر را به یک کولرگازی با مصرف برق مناسب کاهش داد.

# در صحبت هایتان هیچ اشاره‏ای به گرما و خشکسالی نکردید.

خشکسالی و گرما نیز تا حدودی در مصرف برق موثر بوده‏اند. سهم نیروگاه‏های برق-آبی ما از ظرفیت تولید برق کشور در اوج آن که فصل پرآب بهار است، تنها 15 درصد است و این میزان در تابستان حداکثر به 5 درصد میرسد. بنابراین می‏بینید که خشکسالی حداکثر موجب کاهش دو درصدی تولید برق می‏شود. در حالیکه ما امسال 15 درصد کسری تولید داریم.

مشکل دیگری که باید به آن اشاره کرد و از این رهگذر انگشت اتهام را به سمت وزارتخانه دیگری نشانه گرفت، عدم استقلال صنایع بزرگ و حیاتی کشور از شبکه سراسری توزیع برق است. در تمام دنیا و به ویژه در کشورهای صنعتی تمام کارخانجات و صنایع خودشان نیروگاه دارند و برق مصرفی خود را تولید می‏کنند.
این مسئله موجب می‏شود که قیمت واقعی و تمام‏شده برق را در محاسبات خود منظور نمایند و هم در صورت بروز مشکلات احتمالی برای سیستم سراسری توزیع برق، مشکلی نداشته باشند.

البته در ایران تمام صنایع به سیستم برق سراسری کاملا وابسته هستند و خاموشی‏ها و قطعی برق تاثیر مستقیمی بر آن‏ها می گذارد. طنز تلخ این داستان آن‏جا خود را آشکار می‏نماید که دولت، برق مصرفی این کارخانه‏ها را با یارانه دولتی و به کسر کوچکی از قیمت تمام شده به آن‏ها می فروشد و نیازهای صنعت برق کشور را به قیمت جهانی از آن‏ها خریداری می کند. برای مثال دولت برق را با همان تعرفه مصوب مجلس یعنی 200 ریال به ازای هرکیلو وات ساعت به مس سرچشمه می فروشد، اما مس را به قیمت جهانی آن و به صورت هر تن 8000 دلار خریداری می کند. این مسئله موجب طنزی در میان دست اندرکاران صنعت برق گردیده است که می گویند "دولت مس را به قیمت لندن می خرد و برق را به قیمت دروازه دولاب می فروشد." این در حال است که قیمت برق در سال‏های اخیر ثابت مانده و حتی مشمول تخفیف‏های تشویقی نیز شده است، اما قیمت محصولی مانند مس در چند سال اخیر 4 برابر شده است.

# پس با توجه به مطالب که شما گفتید و عواملی که برای خاموشی ها برشمردید ظاهرا خاموشی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت. آیا حقیقتا مردم باید خاموشی ها را در فصل سرما هم تحمل کنند؟

متاسفم که باید بگویم برآوردهای ما به عنوان کارشناسان این رشته و کسانی که سال ها در صنعت برق کشور به مردم خدمت می‏کنیم، نشان می‏دهد که صنعت برق زمستان خوبی را برای مردم رقم نخواهد زد. با ادامه این وضعیت خاموشی‏ها اگر بیشتر نشود، قطعا کمتر نخواهد شد. و مشکلاتی که در طول مصاحبه برای شما برشمردم ،همانطور که احتمالا خودتان نیز متوجه شدید، مسائلی نیست که در این چند ماه قابل برطرف شدن باشد.

شواهد حاکی از ادامه دار بودن این بحران در طول 2 تا 3 سال آینده است. مشکلاتی چون کمبود بودجه و افزایش تولید متناسب با تغییر شدید هرم جمعیتی مواردی نیست که بتوان گفت ظرف امسال برطرف خواهند شد. ضمن این که پیش بینی کارشناسان هواشناسی نیز حاکی از ادامه خشکسالی است. بنابراین واقع بینانه باید گفت که به برطرف شده این مشکل تا پایان امسال نمی توان امیدوار بود.  
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۱۶:۲۵:۲۱
الان دولت بيسابقه ترين در آمد نفتي را كه در روياهامان نيز آنرا نمي ديديم دارد ذخاير ارزي كشور پر پر است ودولت نهم خواهان طرح از اقتصاد دانان جهت خرج ارزها ( بدون افزايش نقدينگي و تورم است ) دولت ميتواند با الگو برداري از برنامه ريزيهاي كشورهاي در حال پيشرفتي مانند امارات (كه شهري مانند دوبي را با نيروي برق مانند كشور سوئيس خنك ميكند )و يا عربستان نقاط ضعف برنامه ريزي ما را كه منجر كمبود برق شده بر طرف نمايد. ولي تا آن موقع واردات برق كاملا بي ضرر بنظر ميرسد ومانند واردات كالا صنايع داخلي را ورشكست نميكند . ودولت ميتواند وجه آنرا با نرخ آزاد محاسبه واز مصرف كنندگان پر مصرف بصورت تصاعدي دريافت دارد. (72551)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۱:۵۶:۱۹
در مصاحبه آمده که وضعیت ما در مورد انرژی برق از کشورهایی مثل عربستان و امارات بهتر است.
طبق آمار ایران بعد از قطر در رتبه دوم در منطقه است.
جالب است بدانید در همین روزها در عربستان نیز خاموشی‌های گسترده‌ای وجود دارد. (72635)
 
عباس
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۲۰:۴۳:۳۷
بنام خدا
بحران برق یک واقعیت غیر قابل انکار
مشکلاتی که بالاخره در تابستان 87 گریبان صنعت برق را گرفت و منجر به بروز خاموشی های گسترده در سطح کشور شد ومعضلات عدیده ایی را سبب گشت از دید کارشناسان و خبرگان و اگاهان به پیچیدگیهای این صنعت از قبل قابل پیشبینی بود.شاید مدیران این صنعت پس از فراغت از دلهره های تابستان 86 که انتظار این خاموشی ها را در ان ایام داشتند ولی بدلیل افت قابل ملاحظه درجه حرارت نقاط مختلف کشور در تابستان مزبور انرا به سلامت سپری کردند فکر همچون شانسی را در تابستان 87 هم داشتند وبه همین دلیل به ریشه یابی و کشف علت العلل بحران برق در طول سال 86 نپرداختند وبعضا به گزارشات شبه کارشناسی که فاقد بنیانهای مطالعاتی و علمی است و رد وبدل ان در سالهای اخیر در بین مدیران ارشد وزارت نیرومتداول شده دل خوش کرده وبا دست خالی به استقبال تابستان 87 رفتند!انچه مسلم است این است که از دید هر مرجع بیطرفی پذیرفتن این نکته که دستگاه عریض و طویل وزارت نیرو و شرکت توانیر با ان همه توانمندیهای فراوان و امکانات بالقوه و فعل که ادعای ان مکرر از زبان خود مسئولان این وزارتخانه به سمع میرسد در قبال پدیده ایی مثل خشکسالی که هم وقوع ان در سالهای قبل و با شدت و حدت بیشتر و هم حتی در همین امسال در کشورهای همسایه سابقه داشته به یکباره غافل گیر گردند قدری مشکل است و انها که با ظرفیتهای نهفته در این صنعت اشنایی دارند براین باور نیستند که مشکلات این صنعت در تابستان 87 صرفا کم ابی و خشکسالی بوده بلکه عوامل دیگری را نیز در کنار این موضوع دخیل میبینند و انتظار دارند مسئولان وزارت نیرو بدور از هر گونه تعصب و فرافکنی یکبار و برای همیشه به معضل تابستان 87 به صورت ریشه ایی برخورد کرده تا بلکه از تکرار ان در سالهای بعد ممانعت شود.انچه در این میان قابل ذکر و تایید است این استکه که شبکه برق کشورمان همواره روی نوار قرمز حرکت میکرده و بدلایلی که ذکربعضی از انها در ادامه خواهد امد مخصوصا در چند سال اخیر توان تحمل هیچ حادثه یا واقعه غیر مترقبه ایی را نداشته است.انجا که حوادث اتفاق نمی افتاد یا با\" بخیر گذشت\" رد میشد شبکه تعادل خود را حفظ میکرد ولی انجا که حوادث و اتفاقات\" اثرگذار میگشت طبعا تعادل عرضه و تقاضا بدلیل خارج شدن بخشی از بار و نبود ذخیره مطمئن بهم میخورد وبروز خاموشی ها را سبب میگردید که تابستان 87 یکی از مواردی بود که این پدیده اتفاق افتاد.بنابراین با توضیحات فوق براحتی در مییابیم که اگر ما در تابستان 87 دارای ذخیره مطمئنی بودیم بدلیل خارج شدن توربین های ابی نباید دچار مشکل میشدیم.اینکه این ذخیره ها در کجا نهفته یا از کجا قابل تامین بوده است را بیان خواهیم نمود:
1-طبق برنامه چهارم توسعه و نیز سند چشم انداز 20 ساله\" رشد مصرف برق در سال 10در صد پیش بینی شده لذا وزارت نیرو نیز مکلف شده است سالانه به همین میزان نیروگاه جدید ساخته و وارد مدار نماید.ولی بدلایل فراوان وشاید نگاه خاص دولتمردان نهم به برنامه های فوق یا کسری اعتبارات یا کافی نبودن توانمندی ها ی موجود در انجام این مهم و یا اصولا هر دلیل دیگر\" تحقق این میزان نیروگاه سازی صورت نگرفته است.طبیعی است این همه پروژه ها و صنایع و ... که مصوبات ان در اثنای سفرهای استانی و ... کلید میخورد برای راه اندازی نیاز به برق دارد که اگر با نیروگاه سازی تامین نگردد باید از محل موجود تامین شود.ضمن اینکه توجه داشته باشیم یکی از مصارف عمده برق در کشور ما بخش کشاورزی و چاههای مربوطه است که با توافق وزارتین نفت و نیرو در سالهای اخیر اکثر پمپهای دیزلی به برقی تبدیل شده اند و در نتیجه مصارف این بخش را بالا برده اند.ومصارف خانگی واداری نیز بدلیل سیل واردات سیستم های سرمایشی اسپلیت وامثالهم افزایش چشمگیری داشته است.
2-بالا بودن افت خطوط توزیع و فوق توزیع و پستهای برق نیز یکی دیگر از عواملی است که طبق اعلام بانک جهانی حدود 19درصد برق تولیدی نیروگاهها(معادل 6000 مگاوات در حال حاضر)در این محل ها هدر میرود.بالا بودن این افت که حدود 5 درصد ان بدلیل طبیعت خاص جریان الکتریسته و طویل بودن خطوط و....طبیعی بنظر میرسد ناشی از فرسوده بودن خطوط و قدیمی بودن بعضی از تجهیزات و قطعات است که البته با انجام سرویس و نگهداری بموقع و بهینه سازیها قابل کنترل و رفع می بود.
3-بدلایل زیاد که اهم ان در زیر قید میگردد در اکثر اوقات تابستان 87 بعضی از نیروگاهها با ظرفیت حداکثری توان تولید برق نداشته اند:
الف:عدم اتمام تعمیرات اساسی و یا عدم بهینه سازی بعضی از نیروگاهها نظیر بندر عباس و منتظر قایم و رامین و گیلان وبعثت و...که در نتیجه بطور متناوب لااقل همواره 1500مگاوات برق قابل تولید این نیروگاهها در مدار نبوده است.که البته هریک از نیروکاهها دلایل مربوط به خود را دارد که از ذکر ان صرفنظر میشود.
ب-رقم قابل تولید و تولید واقعی بسیاری از نیروگاهها مخصوصا نیروگاههای گازی جدیدالتاسیس تفاوت دارد.در این زمینه متذکر میگردد توربینهای خریداری شده توسط وزارت نیرو با توجه به ظرفیت نامی ا ن ابتیاع میگردد که فروشنده مدعی است چنانچه کلیه ملاحظات ایزو برای نصب فراهم باشد توربین قادر است ان ظرفیت نامی را تولید کند منتهی چون این شرایط در عمل برای نقاط مختلف کشور فراهم نیست عملا تولید مقدار نامی نیز منتفی بوده وبه همین دلیل است که فروشندگان توربین به هنگام تحویل\" شرایط ایزو را در محل به توسط تستهایی وبکمک ابزار استانداردی تحت عنوان تستهای کارایی شبیه سازی میکنند ومقدار قابل تولید هر توربین را در محل تعیین و تحویل بهره بردار میدهند که از ان ببعد تولید ان مقدار مگاوات از توربین قابل انتظار است ولی همانگونه که گفته شد بسیاری از نیروگاههای جدید حتی از تولید این مقدار توافق شده نیز عاجزند که این رقم در حال حاضر در شبکه برق کشور چیزی حدود 500 مگاوات است.در این رابطه باید گفت در سالهای اخیر بدلایلی یا اصولا تست کارایی به هنگام تحویل صورت نمیگیرد ویا در صورت انجام\" بدلیل تبعات مالی اختلاف رقم قابل تولید و تولید واقعی\" دقت انجام کار کاهش مییابد ویا هر دلیل دیگر... بهر حال اختلاف موجودکه براوردی غیر واقعی ازظرفیت شبکه میدهد واقعیتی است که وجود دارد.
ج-نصب و تحویل بعضی از نیروگاهها توام با نواقص نیز یکی دیگر از عواملی است که میتواند حداکثر توان تولیدی نیروگاه مربوطه را محدود سازد.انچه در این زمینه در سالیان اخیر در وزارت نیرو متداول شده این است که پیمانکار سازنده پس از اولین استارت نیروگاه تمایل فراوانی پیدا میکند که نیروگاه را همراه با نقص وبصورت جبرانی(دادن پول یا قطعه بجای رفع نقص به بهرره بردار)تحویل توانیر دهد ودر این ارتباط از نقطه ضعف محرز شبکه برق کشور مبنی بر نیاز عاجل به برق تولیدی نیروگاه (در نتیجه عدم امکان توقف واحد ها جهت رفع نقص مخصوصا در فصل پر باری )حد اکثر بهره را میبرد.
د-انتخاب نامناسب محل نصب نیروگاه نیز یکی دیگر ازدلایل کاهش توان تولیدی نیروگاههای گازی است. برابر ملاحظات فنی هر100متراختلاف ارتفاع با سطح دریا قادر است یک و نیم مگاوات از توان تولید توربین گاز بکاهد برای همین منظور است که همواره توصیه میشود توربین گازی در مجاورت دریاها یا هم سطح انها نصب شوند.طبیعی است توربین گاز160مگاواتی که در ارتفاع 2000متری سطح دریا نصب میگردد بدون در نظر گرفتن سایر محدودیتها قادر است حداکثر 130 مگاوات تولید نماید!
ه-در تابستان 87 بعضی از نیروگاهها نظیر نیروگاههای خراسان رضوی با محدودیت انتقال نیز مواجه بوده اند به این ترتیب که بدلیل عدم وجود خطوط انتقال و یا کافی نبودن خطوط مو جود باعث شد که برغم وجود ظرفیت تولیدی در نیروگاهها\" این نیروگاهها عملا نتوانند تولید کنند چرا که راهی برای ارسال تولیدی خود به شبکه نداشتند.
و-کاهش تولید نیروگاههای برق ابی (که بنظر وزارت نیرو تنها دلیل بحران برق تابستان 87 بوده است)نیز یکی دیگر از دلایل کاهش ظرفیت تولید برق در تابستان مزبور بوده که البته دو دلیل عمده داشته که یکی مربوط به رها کردن اب پشت سدها در زمستان گذشته جهت تولید برق به منظور استفاده از انرژی جایگزین (با توجه به بحران گاز )بوده و دیگری مربوط به کمبود بارندگی در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری بوده است.
در اینجا لازم نمیبینم از مشکل سوخت که معمولا در زمستانها از دلایل کاهش تولیدی نیروگاهها است سخنی به میان اورم چراکه بحث ما اصولا مربوط به تابستان است.
همچنین در کنار مسایل فوق میتوان به انشعابات غیر مجاز برق ونیز سرقت اموال شرکتهای توزیع در بعضی از نقاط کشور \"نبود الگوی مصرف مناسب وضعف فرهنگ سازی در این زمینه و نیز عدم حمایت جدی وزارت نیرو از صنعتگران این حوزه جهت تولید وسایل برقی کم مصرف نظیر انواع مصرف کننده ها و لامپهای کم مصرف و تنظیم نبودن دقیق ساعات کار اصناف و...نیز نام ببرم.ولی همه اینها مقوله های هستند که در افزایش میزان مصرف شبکه وناپایدار کردن ان موثرند.
بنظر اینجانب در بروز بحران فوق عوامل زیر موثر بوده اند.
1-ضعف در برنامه ریزی ها و مدیریت ها و عدم پیشبینی صحیح وبموقع موضوع و چاره جویی لازم
2-بحران مالی صنعت برق ناشی از تثبیت قیمت این کالا در سالهای اخیر با توجه به نوع نگاه دولت نهم به مقوله فوق ونیز کمبود اعتبارات این حوزه جهت تامین نیازها متناسب با رشد مصارف در کنار موارد دیگر نظیر عدم امکان وصول برق بها ءاز بعضی از مشترکین قدرتمند و مشترکین بعضی مناطق و ... ونیز بدهی فوق ا لعاده زیاد وزارت نیرو به پیمانکاران ذیربط
3-تجمیع بودجه های شرکت های توزیع ومخصوصا نیروگاهها در غالب بودجه شرکتهای برق منطقه ایی ودر نتیجه عدم تخصیص کافی یا بموقع این اعتبارات به شرکتهای مزبورتوسط برق های منطقه ایی جهت انجام طرحهای بهینه سازی و تعمیرات و...مخصوصا در فاصله سالهای 80 ببعد
4-حذف سلیقه ایی مدیران کارامد و نیز پرسنل خدوم و زحمتکش از بدنه سیستم و هدایت انها به بیرون وبی انگیزه نمودن یا دو شغله و چند شغله نمودن پرسنل موجود
5-عدم اهتمام جدی وبموقع درپیاده سازی اصل44 و وابستگی روز افزون شرکتهای توزیع و نیروگاهها به دولت و کند نمودن انها
6-به انحصار دراوردن نیروگاه سازی توسط یک شرکت خاص وابسته به وزارت نیرو و عدم ایجاد رقابت در این مقوله ودر نتیجه گرفتار کردن صنعت برق به عوارض ناشی از انحصار گری مخصوصا از سالهای 80ببعد
7-عدم وجود خدمات پس از فروش پاسخگو ومسئول در بخش نیروگاهی جهت کمک در مواقع نیاز
8-توسعه مونتاژداخل بجای ساخت داخل ودر نتیجه فلج شدن این بخش در مواقعیکه که کشور های غربی از تحویل ماتریال خام خودداری میکنند.
9-تغییر نگاه دولت به مجموعه برنامه ریزیهای وزارت نیرو ویا تشکیک به ان ودر نتیجه سردرگم ماندن اجرای برنامه ها و..
10- عدم توجه جدی به برنامه های بهینه سازی و سرویس ونگهداری و تعمیرات پستها و خطوط ونیروگاهها و...ودر نتیجه ایجاد پیری زودرس واستهلاک پیش از موعد تجهیزات تولید برق و برق رسانی و...
واما چه باید کرد؟
حال باتوجه به مراتب فوق مسجل است که انچه که در تابستان پیش امده اخرین نخواهد بود و هر ان این انتظار است که بهر دلیلی و به بهانه دیگری بحران متوجه شبکه برق کشور گردد و ایجاد مشکلات دو چندان نماید .وزارت نیرو باید بپذیرد شبکه برق کشور جدا با بحران مواجه است وکمیته بحران با مدیریت و راهبری شخص وزیر محترم تشکیل گردد.برای هر یک از موارد گفته شده ونیز مواردی که از این قلم افتاده کمیته های کاری وتخصصی با کمک صاحبنظران اگاه و علمی تشکیل شود وبه تک تک موارد بحران افرین رسیدگی و راه حل ارائه شود وراه حلها پس از تجزیه و تحلیل کارشناسی و تصویب جهت اجرا ابلاغ گردد.
انچه حایز اهمیت است و مجددا تاکید میگردد مدیریت مستقیم کمیته بحران فوق تو سط وزیر محنرم است تا بلکه نتایج جلسات سریعتر به مرحله اجرا برسد چرا که با سپری شدن چند روز هوای معتدل پاییزی و با فرا رسیدن فصل زمستان ویا تابستان بعدی بحران انرژی برق مجددا بروز خواهد نمود.انگاه ممکن است دیگر نتوان معضل را پشت سر خشکسالی پنهان نمود!. (72563)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۲۱:۰۲:۳۹
ضروری است که مجلس محترم هر چه سریعترهیئتی رامآمور رسیدگی از وضعیت نابسامان مدیریت ضعیف در مجموعه وزارت
نیرو\"خصوصا\"توانیر وبرق تهران وتوزیع استان تهران رادنبال نمایدمدیریت های با قدوقواره کوتاه نتایج غیرقابل جبران برای صنعت برق را موجب میگردند. (72564)
 
یک نفتی
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۲۲:۱۶:۰۲
لطفاً در خصوص موارد زیر اطلاع رسانی شود:
* تامین هزینه های نیروگاه سیکل ترکیبی از سوی وزارت نفت * نقش نیروگاه های سیکل ترکیبیدر افزایش راندمان حرارتی نیروگاه ها( فعلاً 37 درصداست)
* 78 درصد مصرف سوخت نیروگاه ها را گاز تشکیل می دهد که از این میزان، 14 درصد از سوخت مازوت و 8 درصد از گازوئیل تشکیل شده است.
* تدابیر وزارت نیرو برای نیروگاههای گازی در خصوص کمبود گاز در زمستان جاری چیست؟
* درباره افزایش سهم بخش خصوصی در احداث نیروگاه ها و نتایج مصوبات مجلس در این زمینه
* درباره نامه مشترک با امضای وزیران نفت و نیرو به رئیس جمهور برای وارد مدار کردن 6 هزار مگاوات واحد بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی (72565)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۲۲:۳۷:۲۴
شاید برایتان جالب باشد بدانید در شهر ک صنعتی یزد یکنفر سرمایه گذار هندی و چند نفر از شرکای ایرانی او که درصد کمی سهم دارند چند کوره (کارخانه!)ذوب فلز باعقب مانده ترین تکنولوژی(کوره ذوب القایی) راه اندازی کرده اند وسود سرشاری هم از این راه به جیب میزنند وقتی از اقای هندی پرسیدم چرا ایران؟ گفت کجای دنیا انرژی با این قیمت به شما عرضه میشود؟و جالب است وقتی کوره ها کار میکنند همه شهرک را دودسیاه مثل ابر میپوشاند و باد هم همیشه بطرف مرکز شهر جریان دارد و محیط زیست هم بدون هیچ مشکلی پروانه بهره برداری برای انها صادر کرده است. (72567)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۸:۳۸:۰۴
براي اطلاع دوستان
دولت حق مدار در كجاي دنيا پايه حقوق در اين مقدار است؟ و الله ما هم دوست داريم مثل اروپايي ها زندگي كنيم و همه هزينه ها واقعي محاسبه شود . در ضمن در عربستان 50 ليتر بنزين 10 ريال مي باشد يعني ليتري 50 تومان در الجزاير بنزين ليتري 250 تومان و ............. در ضمن نزين با اكتان 78 را ما ببايد در ايران 400 تومان بخريم چون تنها در موزه هاي نفت دنيا اينچنين بنزيني يافت مي شود (72604)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۲۴:۰۹
قيمت هر ليتر بنزين در عربستان نصف ريال يعني تقريبا\" 122 تومان است (72757)
 
محمد
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۶:۴۱:۱۱
اين چه وضع مملکت داري است کشوري که تمام ذخيره هاي خدادادي اش انرزي است بايد با اين مشگلات مواجه شود؟! (72585)
 
سید
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۷:۵۳:۱۷
بسمه تعالی
توجه نکردن به منابع جدید انرژی را باید در نظر داشت.
برای مثال دیزل ژنراتورها را می توان گاز سوز کرد . یک دیزل ژنراتور یک مگاوات می تواند برق یک مجتمع 300 واحدی را تامین نماید و سرمایه گذاری خود را سه ساله بر می گرداند . جالب است بدانید که کاترپیلار موتورهای گاز سوز بزرگ خود را به ایران نمی فروشد و در عین حال آمریکا تبلیغ می کند که چرا به دنبال انرژی هسته ای هستید.

از سالهای پیش گفته ام راه درست استفاده از گاز طبیعی تولید برق با آن است . متاسفانه گوش شنوا وجود ندارد. اگر شما قیمت واقعی برق را در هزینه گاز فشرده که به خودروها داده می شود وارد کنید می بینید که CNG هیچگونه مزیتی ندارد. بامزه این که وقتی به سازمان بهینه سازی (سابق ) کمپرسورهایی را که نیروی محرکه آن موتور گاز سوز است مطرح کردیم آن را به عنوان نقطه ضعف سیستم در نظر گرفتند.

قطعی برق سراسری چند سال پیش یک هشدار از سوی خدا بود که جدی نگرفتیم . شبکه همیشه برای کشوری مثل ما خطرناک است چون آن را به راحتی می توام مختل کرد . در جنگ ناتو با صربها با بمبهای کربنی ( رشته های بلند کربن) که برروی خطوط نیروی آنها انداخته شد و سبب اتصالی گشت تمام نیروگاهها از کار افتاد . در تجربه چند سال قبل بعلت عمل نکردن یک کلید نیروگاهها از کار افتادند.

متاسفانه ما به این مشکلات توجه نمی کنیم . اگر سیستم مخابراتی کارت خوانهای بنزین را مختل کنند چه می شود؟ ما صحبت از پدافند غیر عامل می کنیم ولی با گسترش شبکه ها مشکلات جدید می آفرینم. (72591)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۳:۴۵:۰۸
یکی از راه حل های این مشکل استفاده از سیستم های تولید همزمان برق ،حرارت و برودت است .بدین ترتیب بحث سیستم پدافند غیر عامل نیز تقویت میشود . راندمان بالا رفته و در مصرف سوخت نیز صرفه جویی عمده میگردد . بجای ان ببینید چه کردند .
معاونت انرژی وزارت نیرو را با مطرح کردن اشکالات عدیده منحل کردند که البته اشکال هم داشت ولی نه در مقایسه با این وضع . معاونت انرژی با معاونت برق ادغام شد(در دولت جدید) و پس از مدتها سرگردانی و توقف کار مجموعه جدیدی ایجاد شد که انهایی که انجا هستند میدانند چه شد . جالب اینکه پای صحبت مسئولین بنشینید بسیار دفاع هم میکنند . کلی گویی همواره بدلیل حجم مشکلات جاری و نیاز زمانی به رسیدگی در عملکرد سیستمهای جدید همواره در این کشور جواب میدهد ولی گذشت زمان نقایص و فجایع را اشکارا نشان میدهد و طبق رسم همیشگی مسئولین وقت میگویند کی بود کی بود من نبودم . حال هم ممکن است عده ای در مقابل صحبتهای من موضع بگیرند ولی انهایی که صنعت برق را می شناسند میدانند که کمبود اعتبارات یکی از عوامل است . میتوانستیم بسیار بهتر باشیم اگر درست تر عمل میکردیم . حال بحث افزایش پانصد درصدی قیمت برق را مطرح میکنند . این پول هم از جیب مردم خواهد رفت ولی وضع به نقطه مطلوب نخواهد رسید زیرا عملکرد سیستم بهینه نیست . پیش بینی و اقدام برای بازسازسازی شبکه های فرسوده توزیع ،ارتقا و گسترش بهینه سازی مصرف انرژی ،ایجاد شرایط برای مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری احداث نیروگاهها و... کار چه کسی است ؟ پیش بینی های بهنگام با امدادات غیبی بایستی انجام میشد ؟ ایا با توجه به اینکه عمر دستگاهها و تجهیزات صنعت برق مشخص است نمی توانستند این امر را پیش بینی کنند ؟ و متناسب با شرایط اعتبارات را تزریق کنند ؟حتما بایستی توربینها را تا انجایی که در توان بود می راندند و شبکه بی زبان توزیع را بی و یاکم توجه رها میکردند ؟
اگر قدری به ریشه تمامی این قضایا نگاه کنید میبینید اکثر گفته های کارشناس محترمی که اشکالات را برشمردند ، عوامل ثانویه است . اصل قضیه سو مدیریت هاست . هر کسی هم می اید می گوید گذشتگان کردند و ما نبودیم . البته تعدادی از مدیران کلیدی صنعت برق که در گذشته مسئولیت های حساس داشته اند هم اینک نیز در رده های مشابه مشغول بکار هستند که به دلایل مشخص از اوردن نام انها معذور هستم . و البته مشکلات صنعت برق فقط مربوط به ضعف مدیریت های داخلی نیست و دوستمان در مقاله بالا به ان اشاره کرده اند . (72653)
 
م م
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۸:۰۶:۱۸
از عدالت قطعی گاز در زمستان قطعی آب وبرق در تابستان به مردم کرمانشاه رسیده است.جنگ قدرت بین مسئولین وصاحب نفوذان درون جناحی را هم به آن اضافه کنید .............. (72588)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۸:۰۶:۱۸
ایشان حداقل اشاره را به وضعیت نابسامان مدیریتی در صنعت برق داشتند. بخش عمده مشکلات از انجا شروع میشود .
باز سازی شبکه فرسوده ،گسترش و تقویت بهینه سازی مصرف انرژی ،شفاف سازی قوانین سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنعت برق ،ارتقا بهره وری نیروی انسانی
کار چه کسی است ؟ (72593)
 
سينا
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۸:۱۶:۲۱
بالاخره تكليف صادرات برق چه مي شود ؟
واقعا كشورمان با اين همه منابع انرژي و ذخاير و سدهاي جديد و ثروتهاي خدادادي بايد كمبود داشته باشد
فكر نمي كنم مردم باور كنند (72584)
 
احمدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۸:۴۴:۲۹
نکات جالبی را مطرح کردند که جمعبندی آن به شکل زیر بد نیست:

1- دولت قبلی کار ساخت نیروگاههای در دست اقدام خودش را تا آخر انجام داد.بنابر این علیرغم وجود مشکل خشکسالی ما دچار مشکل نشدیم.
2-مشکلات از زمانی شروع شد که سرمایه گذاری برای ساخت نیروگاههای جدید در دولت جدید با مشکل مواجه شد که میگویند مجلس مقصر بوده،تا آنجا که ما بخاطر داریم مجلس قبلی همیشه مطیع دولت بود .
3-میگویند دولت قبلی باید هزینه ای را صرف بازسازی و تعمیر و نگهداری نیروگاهها میکرد تا بمیزان 6000 مگاوات صرفه جویی میشد و ما مشکل کمبود را تا این شدت نداشته باشیم،سوال اینست که دولت جدید با در اختیار داشتن بودجه افسانه ای که این مملکت هیچگاه در تاریخ بخود ندیده با گذراندن سه سال از عمر خود آیا نمیتوانست جهت تعمیرات فوق اقدام کند.
4-البته احتیاط کارشناسان نسبت به امنیت شغلیشان قابل فهم است . (72605)
 
بابابرقي
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۸:۵۶:۵۶
علت اصلي اين نا بساماني ها سوء مديريت در وزارت نيروست.
اين وزارتخانه بايد نسبت به عملكرد خود تامل كند كه سه سال پيش صنعت برق را با چه شرايطي تحويل گرفته وسال آينده آن را با چه شرايطي به ديگري تحويل مي دهد!؟ (72607)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۹:۰۹:۲۵
با اين مسايلي که مطرح شده چرا وزير مربوطه ادامه کار مي‌دهد و حتي مطرح شده که قرار است معاون اول هم بشود؟ (72610)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۰۹:۱۴:۱۸
معلوم مي شود هر دولتي كه مي آيد تا دو قدمي جلوي خودش كار مي كند و بقيه را به امان خدا مي سپارد البته دولت نهم اينقدر غافل بوده كه حتي اين كاري كه دولتهاي قبل مي كردند را هم نكرده است و دو قدم هم براي وجهه خودش كار نكرده است دوباره ياد سال هاي اول انقلاب مي افتيم كساني كه مي گويند مجلس مقصر است بله مقصر است بدليل اين كه آنها هم دو كلمه حرفي كه بايد بزنند را نمي زنند (72613)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۱:۰۹:۰۳
دولت با در اختيار داشتن تريبون‌هاي متعدد بر سر مردم مي‌کوبد که چرا الگوي مصرف درستي ندارند. آقايان بگويند که اصلا خودشان الگوي توليد دارند يا نه تا بعدا بررسي شود که آيا الگوي توليدشان را درست رعايت و اجرا مي‌کنند يا نه؟ (72628)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۳:۴۸:۳۷
دوست من در مورد الگوی مصرف هم تقصیر با دولتهاست . عواملی نظیر اموزش عمومی ،جلوگیری از ورود سیستمها و ماشین الات غیر استاندارد و ... کار مردم است ؟ (72655)
 
احمد
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۲:۰۴:۱۸
كشور ما جزء مناطق كم آب است و اساسا\" سد براي جمع آوري منابع محدود آب و مصرف آن براي شرب و كشاورزي است و هر ساله در آغاز تابستان هشدار هاي صرفه جوئي آب داده ميشود و ابدا\" از اين ذخائر حياتي اوليه براي توليد انرژي برق استفاده نميشده و نبايد بشود ........... (72637)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۲:۱۶:۴۹
همانطور که می‌دانید توان ساخت نیروگاهها خوشبختانه در کشوروجود دارد ولی با شروع بحث اعطای مجوز به بخش خصوصی و جلب سرمایه‌گذاری خصوصی برای احداث نیروگاههای جدید که از اوایل سال 84پیگیری شده است، سرمایه‌گذاران حاضر به خرید از شرکتهای مهندسی ایرانی نبودند و عمدتا به صورت مستقیم از شرکتهای اصلی خارجی اقدام به تهیه خدمات مهندسی و ساخت و بعضا تامین مالی خارجی نمودند. با توجه به شرایط تحریم و مشکلات سیاسی پیش‌امده برای کشور، پیمانکاران و تولیدکنندگان بزرگ خارجی دیگر ادامه کار نمی‌دهند و کار جدیدی هم قبول نمی‌کنند. این یکی از عوامل تاخیر است. دیگر اینکه سرمایه‌گذاران خصوصی در حال حاضر به سراغ شرکتهای ایرانی برگشته‌اند ولی همچنان مشکل تامین مالی خارجی را دارند و ذخیره ارزی هم برای این طرحها خیلی وام نمی‌دهد چون نمی‌توانند اشتغال زیادی ایجاد کنند. این شرایط به خوبی از 3 سال پیش و از زمان به روی کار آمدن مجلس هقتم که به جد ثابت بودن تعرفه برق را پیگیری می‌کرد پیش‌بینی شده بود ولی متاسفانه کارشناسان انگ سیاسی خوردند و حالا این مشکلات خود را نشان می‌دهد. امیدوارم در این مورد لااقل اقدامهای شتاب‌زده مثل عزل و نصبهای بی‌مورد صورت نگیرد و در لایه‌های سیاسی و کلان کشور در تصمیم‌گیریهای خود تجدید نظر کنند. (72641)
 
يك دختر جوان ايراني
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۲:۳۵:۲۸
ابتدا از سايت الف تشكر مي كنم كه امكان خواندن نظرات پرمحتواي ساير بازديد كنندگان را به خواننده مي دهد .
همانطور كه برخي از دوستان هم اشاره كردند سوء مديريت وزرات نيرو در دولت نهم منجر شده كه نه تنها مشكلات خاموشي ها به صورت گسترده رخ دهد بلكه عدم مديريت منابع آبي در كل كشور و مديريت آبهاي مرزي منجر به كمبود و نبود آب در خيلي از استهاي بزرگ كشور شده و همه اينها در حاليه كه برآورده كردن آب و برق جزوئ ضرورت تامين نياز هاي اوليه يك كشور !
و كشور ما كه يك كشور ثروت مندي بزرگترين مشكلات اقتصادي را داره.
در حال حاضر كشور مالزي كه هيچ كدام يك از منابع طبيعي ما رو نداره چندين ساله كه كه قيمت بنزينش به نرخ پول ما 270 تومان اون وقت تو كشور ثروت مند ما ....
خودت كه مي دونيد؟
واقعا چرا بايد اينطوري باشه ؟
مردم احمق هستند يا مسئولين امر مردم را احمق مي پندارند.
تمام اقدامات اشتباه دولت در نهايت به دود چشم خودش خواهد رفت.
من تقاضا دارم به عنوان يك ايراني مسئولين بلند پايه نسبت به اين نابسامانيها و سوء مديريت ها تصميمات جدي اتخاذ كند! (72646)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۳:۳۵:۴۸
من تا زمانی که در ایران بودم با اینکه همه جا تبلیغ صرفه جویی در مصرف انرژی میشد ناخودآگاه توجه جدی به این مساله نداشتم، چون نتیجه زیاد مصرف کردن را مستقیما نمیدیدم. ولی از وقتی به اروپا آمده ام شاید نزدیک 70% کمتر از ایران انرژی مصرف میکنم (و همچنین آب، نان و حتی تلفن و موبایل که در ایران بیش از اندازه ارزان هستند). چون میبینم که با پول شش ماه صرفه جویی میتوانم بیک سفر تفریحی یک هفته ای عالی بروم. پس ریشه اصلی مصرف بی رویه در ایران بد عادت شدنمان بخاطر ارزانی یک کالا است. (72651)
 
عادل
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۰:۱۰:۲۳
دوست عزیز خارج نشین ایا حقوق کارمندان بیش از اندازه پائین هستند تا زمانی که ایران بودی دوم هزینه سفر تفریحی یک هفته ای عالی برابر چند ماه حقوق کارمندان در حد متوسط لطفا سایت الف این سوال را مطرح کنند با تشکر (72754)
 
مردغارنشین
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۴:۲۷:۲۴
آقایان در زمستان میگویند برق کم مصرف کنم نیروگاه های ما گازی هستند و بخاطر کبود گاز نمیتونیم برق تولید کنیم.
در تابستان میگویند آب کم مصرف کنید نیروگاه های ما آبی هستند بخاطر خشکسالی نمی تونیم برق تولید کنیم.
خواهشن اولا آقایان بگویند چیکار میتونن بکنن ما هم همان کار را بکنیم.
در ضمن بیش 80 درصد نیروگاه های ما سوخت فسیلی استفاده میکنند پس به آب ربطی ندارد که تابستان خشک را دلیل می آورند.
در ضمن جالبتر اینکه وقتی برق میره برق کوچه ها و اتوبان ها هم میره در صورتی که نباید اینجور باشه بفکر جان زن و بچه مردم باشید . و خیلی خیلی خیلی جالب تر اینکه وقتی برق خیابونها و کوچه ها و خانه ها میره هنوز تابلوهای تبلیغاتی با پروژکتورهای پر مصرف و همینطور چراغهایی که برای زیبایی پارکها و خیابون و پلها هستند روشن هستند و نور افشانی می کنند.
چرا تو این اوضاع میرید چند میلیون دلار وام میدید به یک کشور دیگه واسه برق رسانی !
چرا برق رو به عراق و چند کشور دیگه صادر می کنید؟
چرا گاز رو صادر می کنید؟
مگه از فروش نفت کم پول میاد تو جیب کشور که مردم باید این سختیها رو هم بکشن.
درست در زمانه و جهانی که چند دقیقه برق رفتن در یک کشور باعث میشه ضررهای زیادی وارد بشه و همچنین حتی در کشورهایی مثل ژاپن و چین و آمریکا و دیگه باعث عقب ماندگی در تکنولوژی هم میشه!
همه این مشکلات بخاطر این هست که خود آقایان هم نمی دونن چی کار باید بکنن. (72656)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۴:۳۸:۲۷
نخير . علت بي اعتنايي به مصرف برق اينست كه با اين درآمدهاي ناچيز نسبت به در آمدهاي اروپايي ماها با 6ماه صرفه جويي يك سفر تفريحي عالي تا ساوه هم نمي توانيم برويم . (72659)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۵:۵۸:۰۳
توليد برق آبي در كشور ما از حد 5% هيچكاه فراتر نمي رود. الان بيش از 0 5% خاموشي در كشور داريم. بهتر است مسئولين وزارت نيرو با مردم رو راست باشند . دروغگوئي مشكلي را حل نمي كند. اين آقائي كه در همه دولتها و دورانهاي پس از چنگ اعم از سازندگي و اصلاخات و مهر ورزي نقش معاونت وزير نيرو داشته آيا از روي اين مردم خجالت تمي كشد؟ و باز هم مي آيد پشت تلويزيون و به مردم دروغ تحويل مي دهد؟ چقدر مردم بايد تاوان رياست طلبي اين آقايان فسيل در درون مجموعه وزارت نيرو و شركت توانير را بدهند؟ اين فسيلها به درد سوخت فسيلي براي توليد برق در نيرو گاههاي حرارتي بيشتر مي خورند تا مديريت صنعت برق . تا قبل از اين بحران آقايان مي خواستند از اول امسال بازار برق و بورس برق راه بياندازند و بجاي نفت به خارج برق صادر كنند. خدا را شكر كه خدا دستشان را رو كرد. ولي باز هم از رو نمي روند و در همين آشفته بازار برق باز هم مي خواهند خصوصي سازي دروغين را گسترش دهند. و مي گويند مي خواهيم سهام نيرو گاهها را به طلبكاران وزارت نيرو واگذار كنيم. آخر كسي كه كارخانه كابل سازي دارد يا شركتي كه مجري ساخت نيروگاه است ؛ نيروگاه به چه در د او مي خورد؟ آيا او توان مديريت و نگهداري آن را دارد؟ و در يك بازار انجصاري كه فقط شركت توانير خريدار انحصاري برق است و هيچ امكان رقابت وجود ندارد سرمايه گذار مرض دارد كه پول نقد خود را به سهام نيروگاه تبديل كند؟آقايان فكري ندارند كه براي حروج از اين وضعيت بكنند و به آنها هم كه صاحب فكر هستند اجازه حرف زدن نمي دهند و آنها هم كه براي حرف زدن از كسي اجازه نمي گيرند نفسشان را مي گيرند و حرفشان راه به جائي نمي برد . لذا تنها راه توسل به دروغ است تا مردم را راضي و ساكت نگه دارند. (72666)
 
زهرا
۱۳۸۷-۰۵-۰۶ ۱۸:۱۵:۴۵
خيلي جالب است چند سال پيش در تهران و چند شهر ديگر به خاطر خشك سالي آب جيره بندي شد اما برق قطع نمي شد اما الان كه ميگويند خشكساليست و اما آب قطع نمي شود اما برق مشكل دارد. معلوم است كه دولت به كار زير بنايي اعتقادي ندارد تمام كارها بايد جنبه تبليغاتي داشته باشد .خدا عاقبتمان را بخير كند. (72681)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۰۷:۲۰:۳۶
(72716)
 
م م
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۰۷:۳۴:۱۸
تازمانی ملت چشم بسته پای صندوق رای می رود وقشرعظیمی از ملت هم به خاطر بعضی مسائل از حضور در انتخابات پرهیز می کند این مشکلات در کشور خواهد بود مردم ما ودولت مردان ما باید بدانند که رئیس جمهور وظیفه امور اجرایی کشور را به عهده دارد نه مسائل فلسفی واعتقادی وموضوعات دینی دیگر ملت ایران به یک رئیس جمهور مدیر ومدبر در عرصه داخلی وخارجی نیاز دارد امور دینی را حوزه های علمیه بهتر می توانند انجام دهند مشکل بزرگ مامصلحت اندیشی جناحی به جای اجرای دقیق قانون است نه چیز دیگر . (72724)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۱۳:۱۵:۱۲
برق با اين كيفيت عالي حتما گران كردن هم دارد.آن هم نه دو برابر و نه سه برابر بلكه به بكباره پنج شش برابر .گفتيد بنزين و گازوئيل را به حارج قاچاق مي كنند آيا برق را هم به خارج قاچاق مي كنند؟ اگر مردم نخواهند پول برق بدهند و درب خانه هايشان را روي كنتور خوانها باز نكنند وزارت نيرو مي خواهد چكار كند؟آيا مي تواند برق همه را قطع كند؟
با همين قيمتهاي فعلي اداره برق جلوي برق دزدي را نمي تواند بگيرد كه هيچ . بلكه همه عوامل آن هم در فروش غير مجاز برق به مشتركين مخصوصا مشتركين تجاري دست دارند. حالا با قيمتهاي چند برابر ديگر چه خواهد شد حد مي داند. دود آن فقط و فقط به چشم قشر متوسط مي رود كساني كه نمي توانند برق دزدي كنند قربتيها و حاشيه نشينان با پاچه پارگي برق دزدي مصرف مي كنند و پولدارها و كاسبها و بازاريها با پرداخت رشوه برق مفتي مصرف مي كنند اين وسط مي مانند قشر متوسط كه هيچ يك از اين دو كار را نمي توانند بكنند . اين دولت با تعميق تضاد طبقاتي كمر همت به نابودي اين قشر بسته و خيلي هم موفق بوده است. (72795)
 
احمدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۸ ۱۷:۳۰:۰۹
خوب است اقای رئیس جمهور قدری باوضاع داخلی برسند
1- حذف مشاورا ن بی تجربه و گاه بی اطلاع
2- تعویض وزیر اموزش و ÷رورش
3-تعویض وزیر نیرو و معاونان بی تجربه ایشان
4- معرفی فردی قوی برای وزارت اقتصاد

حیف است در این مملکت امام عصر با اینهمه نیروی متعهد از افراد دست چهارم و ÷نجم استفاده شود ! (72928)
 
۱۳۸۷-۰۵-۱۲ ۰۶:۵۹:۳۶
فكر كنم كم كم وقتش رسيده دولت برنامه روشنايي رو اعلام كنه چون ديگه داريم به سوي خاموشي مطلق پيش ميزيم! اصلا كلا خاموشش كنن بريم حالشو ببريم! (73080)
 
صابر
۱۳۸۷-۰۵-۱۳ ۱۰:۴۸:۳۵
با سلام خسته نباشید
دوست عزیز کارشناس بی نام بنده سوالی دارم و آن این است که چرا وقتی قرار است در تمامی موارد از حق مردم بریده شود فورا کشور را با جهان اولی ها مقایسه میکنید و زمانی که قرار است مشکلی را که بیشت از بی تدبیری و عدم توانائی مدیران است را توجیه کنید میرید به سراغ کشورهای پائین تر (73197)
 
صابر
۱۳۸۷-۰۵-۱۳ ۱۰:۵۴:۲۵
یادم رفت بگم آنهائی که دم از صرفه جوئی میزنند یا نمی دانند یا خود را به ندانم کاری انداخته اند بیچاره مردم وسایل برقی داخلی را میخرند بهترین وضعیت مصرفش دی یا ائی است طبق ادعای سازنده چه گناهی کرده مصرف کننده اگه بخواد وسیله خوب بخره باید از ماسواالله خود بگذرد تا مثلا یک یخچال خارجی کم مصرف بخرد پی بهتر است آقایان طراح صرفه جوئی کمی هم کلاه خود را قاضی کنند و واقعی فکر کنند مردم که مرض ندارند بیشتر از نیاز مصرف کنند چه برق چه بنزین وچه و چه (73198)
 
حسين
۱۳۸۷-۰۵-۱۳ ۱۱:۵۲:۲۶
وزهرت نيرو از تجربه خوبي بر خوردار نيست ميبايستي در 3 سال گزشته چند نيروگاه مثل نيروگاه شهيد رجائي با ظرفيت 2000 مگاوات ايجاد ميكرد پول نفت كه بود زمان هم بود.با اين حال بهتر است همين امروز شروع كنند بساخت نيرو گاه حرارتي. (73204)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.