نظر منتشر شده
۵۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 29850
نقائص خشت اول طرح تحول
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۰۷
همه گفته‏اند و مي دانيم که در فرآيند هدفمند کردن پرداخت يارانه ها، اولين و شايد مهمترين گام اجرايي، شناسايي و احصاء گروه هاي هدف مي باشد. در راستاي نيل به اين مهم، مرکز آمار ايران به صورت فوریتی طرحي را تدوين نموده تحت عنوان«طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارهاي کشور» که براساس آن قرار است از نيمه دوم مرداد ماه سالجاري، مردم طي يک فراخوان عمومي و کاملا داوطلبانه اين فرم ها را تکميل و به مراکز از قبل تعريف شده تحويل نمايند.

بررسي شواهد و مطالعه اقلام فرم پرسشنامه اطلاعات افراد خانوار، مواردي از ابهامات و اشکالات را آشکار مي‏سازد که بشرح ذيل خلاصه مي گردد:

1.  طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوار، قطعا يک طرح کلي بوده و پروژه جمع آوري پرسشنامه افراد خانوار اولين گام اين طرح مي باشد. سوال اينجاست که پروژه و گام هاي اجرايي تعريف شده در اين طرح کدام ها هستند؟ بعبارتي طرح ريزي جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها به چه صورت است؟ با توجه به اينکه تدوين و اجراي چنين طرح پايه اي، اولين تجربه کشور و مرکز آمار مي باشد، پشتوانه علمي(تئوريک آمارو اقتصاد) و تجربي(استاندارد بودن طرح و پرسشنامه، مطابق تجربيات بين المللي) آن کجا و چگونه است؟

2.  عنوان طرح، حاکي از اطلاعات" اقتصادي" افراد مي باشد، حال آنکه در پرسشنامه چيزي جز وضعيت شغلي، درآمد و دارايي هاي افراد مطرح نشده و اطلاعاتي نظير کم و کيف مخارج خانوار و ... مورد نظر قرار نگرفته است. چنانچه هدف طرح تنها احصاي وضعيت درآمدي افراد مي باشد، لزومي به طرح عنوان"اقتصادي" نبوده و اگر غير از اين باشد، جايگاه اطلاعات هزينه اي در کجا منظور شده است.

3.  براي اجراي چنين طرح مهم ملي، روايي و پايايي پرسشنامه و اطلاعات کجا پيش آزمون(پرتست) شده و آيا مي توان با درصد خطاي از پيش برآورد شده به نتايج اين طرح اعتماد نمود؟

4.  مسئولين محترم اجراي طرح از قبل اذعان داشته اند که مستندات و بانک هاي اطلاعاتي براي"راستي آزمايي" (يا دروغ سنجي)، وجود دارند. اصولا چه مستنداتي براي چک نمودن درآمد شغل هاي آزاد رسمي و غير رسمي، قانوني و غير قانوني وجود دارد. تکليف آنهايي که هم پزشک متخصص و هم استاد دانشگاه هستند چطور؟ آنهايي که کارمند دولتي بوده و در بخش خصوصي هم فعاليت ميکنند و عضو هيات علمي نيمه وقت و.... هستند کجا و چگونه رصد مي شوند؟ چه مکانيزمي براي بررسي صحت و سقم ارزش بازاري املاک و مستغلات و يا ارزش خودرو وجود دارد؟ اگر افراد از شبکه هاي غير رسمي(که چه بسيارند آنهايي که دستشان به خوان گسترده تسهيلات ارزان قيمت نرسيده) وامي دريافت کرده باشند، کجا و چگونه احصا و ارزيابي مي شوند؟ آيا بهتر نيست براي جلوگيري از ارايه اطلاعات نادرست ، دقيقا مشخص شود و به اطلاع عموم برسد که نمونه اجرايي مستندات "راستي آزما" کدامند؟ آيا اقلام اطلاعاتي و موارد موصوف نياز به بازنگري ندارند؟

5.  اطلاعات مورد درخواست ايستا بوده و ماهيت پويا ندارند. به اين مفهوم که نگاه به مجموعه درآمد و دارايي ها تنها نگاه به سه ماه اخير تاکنون مي باشد. تکليف آنهايي که بلافاصله بعد از ارسال و تاييد پرسشنامه، تسهيلاتي دريافت مينمايند، اتومبيلي خريداري مي کنند، تصميم ميگيرند که بازپرداخت وام هاي دريافتي را انجام ندهند، و ... چگونه خواهد بود؟

6.  از آنجا که مشارکت در تکميل و تحويل پرسشنامه امري داوطلبانه و ذکر اطلاعات بصورت خود اظهاري مي باشد، برآورد اوليه از حضور خانوارها چقدر است؟ پيش بيني طرح نقدي نمودن يارانه ها، پرداخت يارانه به هفت دهک پايين درآمدي يعني حدود 49 ميليون نفر است. اگر پرسشنامه هاي تحويلي به رقم مطلوب نرسد، تکليف پرداخت نقدي به مجموعه هدفگذاري شده چه مي شود؟ آنهايي که به هر دليل از فراخوان طرح مرکز آمار باز مي مانند، چه مي شود؟

موارد مشروح فوق تنها گوشه اي از ابهامات بوده و قطعا همه عزيزان مي توانند به ساير موارد و مشکلات نيز اشاره نمايند. اما آنچه از اجراي چنين طرح حساس ملي( که حتي مي تواند تبعات فراملي نيز داشته باشد) استنباط مي گردد، به قرار زير است که اميدوارم مورد توجه مسئولان محترم قرار گيرد:

1.  تدوين و اجراي عجولانه طرح جمع آوري اطلاعات، نتنها مارا به هدف مطلوب نرسانده، بلکه در عمل ضعف يا نادرستي اطلاعات خصوصا بعنوان معيار توزيع مجدد درآمد، مي تواند زيان هاي جبران ناپذيري در ابعاد خرد و کلان اقتصادي وارد نمايد.

2.  يکي از اصول لاينفک هدفمند کردن يارانه ها، مديريت و صرفه جويي هزينه اجراي آن مي باشد. پيش بيني شده که اجراي طرح پرسشنامه، حدود 300 ميليارد ريال هزينه داشته باشد. آيا نمي بايست در همين آغازين گام با صرف اعتبار مصوب، بيشترين بهره را از آن برد؟ اگر طرح و پروژه بدلايل موصوف از اعتبار لازم برخوردار نباشد، آيا در تناقض با اصول حاکم نيست؟


 
سید
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۳:۲۲:۲۲
بسمه تعالی
من خواستم فرم را پر کنم . مدرک من دکتری است ولی من مستخدم هیچ شرکتی نیستم و کار من مشاوره بصورت یک فرد حقیقی است ؛ بنابراین شغل خود را بی کار زدم اگر هر مرجعی هم تحقیق کنند حرف من درست بوده . خودرو هم ندارم چون از خودرو یکی از کارفرماها استفاده می کنم . خانه هم ندارم چون پیش خرید کرده ام و هنوز سند ندارد گو اینکه در آن زندگی می کنم . پس جزو دهک دهم قرار می گیرم و . (72275)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۸:۲۹:۱۴
اطلاعات مسکن خواسته شده بر اساس متراژ است . ممکن است مسکنی 100 متری در الهیه یک میلیارد تومان ارزش داشته باشد و همین مسکن در محل دیگری ده درصد ارزش فوق و در روستا متراژ بالاتر ارزش کمتری داشته باشد

پرداخت پول باید طبق قانونی باشد که مجلس تصویب کرده باشد و پرداخت چر اساس آمار با توجه به خطا ها ممکن است در برخورد با افراط کاملا مشابه مثلا همکار پرداخت ها بسیار مختلفی انجام گیرد و زرنگی اینجا نقش ایفا کند و البته پرداخت بدونه قانون مشخص ایجاد رانت و فساد می کند (72334)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۰۸:۲۲:۳۳
یک پیشنهاد برای دولت
-اگر آقایان مدعی هستند که اطلاعات را دارند و می خواهند محتویات فرم ها را با ان راستي آزمایی کنند که مشکل حل است بر پایه اطلاعات موجود خودشان تصمیم گیری کنند
-اگر اطلاعات در اختیار دولت ناقص است که چاره ای ندارد به اطلاعات ارسالی مردم قناعت نماید و در شرایط تورمی اقتصاد فعلی که اذهان درگیر است فکر نمی کنم اطلاعات واجد ارزشی به دست سیاست گذاران برسد
- در کل نه میزان دانسته ها و کارشناسی دولت و نه شرایط اقتصادی و ارامش فکری مردم هیچ یک آماده چنین تحولی نیست. (72501)
 
شريعت
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۱۰:۲۶:۱۰
اگر واقعا قصد دولت هدفمند كردن يارانه ها است ، بر اساس تعيين ميزان مصرف مي توان براحتي مي توان به اين هدف رسيد چرا كه در حال حاضر از طريق كنتورهاي برق گاز و آب و همچنين كارتهاي سوخت و قبضهاي موبايل و تلفن به راحتي مي توان از ميزان مصرف اقشار مختلف از يارانه مطلع شده و اقدام به نرخ گذاري پلكاني بر اساس ميزان مصرف نمود. اگر دولت مي خواهد به اقشار ضعيف يارانه بدهد بايد در بخشهايي مثل خدمات درماني ، آموزش و پرورش رايگان، حمل و نقل عمومي و يا ارزاق عمومي با استفاده از كارتهاي هوشمند خانوار (مثل كوپنهاي سابق) متمركز شود ولي بهر حال پرداخت مستقيم يارانه ، گردش نقدينگي جامعه را بالا مي برد و براي اقشار ضعيف ، نتيجه معكوس خواهد داشت. اين را هم در نظر بگيريد كه بسياري از اقشار ضعيف ، مديريت مالي ندارند و دريافت نقدي يارانه به ضرر آنها تمام خواهد شد. (72519)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۳:۲۳:۵۵
این طرح رو \"قبل از اجرا\" چیزی می شد دو نفر هم ببیند و سه جا تست شود؟ (72277)
 
علي صدر
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۳:۵۹:۱۵
پدرم هميشه ميگفت تحريك مردم به گناه از خود گناه بدتر است.
اين چه طرحي است كه يك روز پس از اعلام همه را درگير اعلام واقعيت يا عدم اعلام آن كرده است.
اين طرح نيز مانند طرح زوج و فرد خودروها تحريك حس دروغگويي و خلاف كاري در بين مردم است. (72287)
 
مردغارنشین
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۹:۰۷:۲۰
دوستانی که نگران گفتن واقعیت هستند چند راه دارند :
1- دروغ بگن
2- مثل اونهایی که رفتن دو تا ماشین خریدن برای زوج و فرد و یا وانت برای بنزین یک شناسنامه دیگه دست و پا کنن با یک نام دیگه .
توی ایران مشکلی نیست که به راحتی حل نشه .
البته به شرطی که پول داشته باشی (72338)
 
دامون
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۴:۱۰:۳۷
ما در مملكتي زندگي ميكنيم كه هيچ كس حرف راست نمي زند
اگر الان از يه بازاري ميلياردر بپرسي چقدر در آمد داري ميگه ماهي سيصد هزار پس فايده اين طرح چيست جز اينكه به خيل گرسنگان افزوده شود (72290)
 
عادل
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۶:۲۴:۴۷
مثل عربی الناس علی دین ملوکهم وقتی بیشتر مسوولین عین آب خوردن دروغ میکن چرا من نوعی باید راستگو باشم (72320)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۷:۵۲:۱۷
چون احتمالا انسان سالمی هستید ! وگرنه دروغ خواهید گفت ... (72432)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۴:۴۲:۵۶
در واگذاری زمین 99ساله دوتا از دوستان من که بازاری هستند و من از طریق اینترنت برای آنها ثبت نام کردم بدلیل عدم اشتغال اسمشان درآمد درحالیکه ماهیانه میلیونها تومان درآمد دارند
ولی من و همه همکاران که کارمند وباحقوق 350000 تومان هستیم اممان در نیامد (72297)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۴:۴۵:۲۵
موضع گيري عجولانه نكنيد (72300)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۴:۴۷:۳۹
علی مظهر عدالت بیت المال رابین فقیر و غنی یکسان تفسیم میکرد (72301)
 
عادل
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۰:۰۶:۱۳
امام علی بیت المال یکسان تقسیم نمیکرد بلکه تقسیم غنایم باین صورت بود مهاجرین بالاترین سهم بعدا انصار یعد اهل قریش و .... و این سنت را از پیغمبر اکرم و طبق دستور ایشان انجام شود لذا استدعا میکنم از کلام و اعمال رسول و امامان سوء استفاده و تحریف نشه و السلام (72387)
 
م - ب
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۴:۴۸:۴۵
جناب آقاي نوروزي اولا\" چرا ما بايد هميشه در كارهايمان از تجربه خارجيها استفاده كنيم حالا ما خواستيم كاري كنيم كه تا بحال در دنيا صورت نگرفته است، پس چون دنيا تجربه نكرده ما نبايد انجام دهيم.( تجربيات بين المللي؟). ثانيا\" قرار نيست هر كاري در هر ارگان دولتي صورت مي‌گيرد شما بدانيد. شما يا خيلي دلتان به حال بودجه و پول نفت مملكت كه در راه آمارگيري مي‌سوزد يا قصو غرضي داريد كه اينچنين مغرضانه به طرح آمارگيري حمله كرده ايد. مطمئنم كه دلتان براي پول نفت مملكت نمي سوزد. اگر به طرح و مباني اوليه و صحبتهاي رئيس جمهور و ديگر دست‌اندكار گوش كرده باشد قرار است در مراحل اول به تمام افراد جامعه يارانه پرداخت شود. در مراحل بعدي با جمع آوري اطلاعات بيشتر دهك‌هاي بالاي درآمدي از دريافت يارانه محروم شوند. و نكته ديگر در مورد نوشته‌هاي بالا اين است است كه حق با شما هاست ما مملكتي داريم با كه هيچ حرف راستي از دهان اين ملت خارج نمي شود و اين باعث اختلال در كار مي‌شود. پس به جمله معروف بر مي گرديم كه خودم كردم كه لعنت بر خودم باد. (72302)
 
مردغارنشین
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۸:۵۱:۰۱
الگو برداری از کشورهای دیگه هیچ حسنی نداشته باشه ، حداقل این حسن رو داره که الکی هزینه و وقت سر صحیح و خطا کردن از بین نمیره.
ایران طی چند سال گذشته خیلی هزینه در جهت صحیح و خطا کردن پرداخته و فشار این گونه تصمیمات بر روی دوش مردم هستش.
آزموده را آزمودن خطاست
کشورهای دیگه اگر رشد اقتصادی دارن و اقتصاد شکوفا دارن تنها و تنها بخاطر مطالعاتی بوده که چندین سال داشته اند و ما حتی اینقدر حرفه ای و تیزهوشانه برخورد نمی کنیم که الگو های مناسب جامعه خودمون را از بین این همه کشور استخراج کنیم و استفاده کنیم. (72378)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۲۷:۱۴
در مورد نظرات دوستان چند نکته به نظر حقیر میرسد:
1- آقای دکتری که می خواسته اند فرم را پر کنند و به دلیل نداشتن کار رسمی، منزل سنددار و خودرو فکر می کنند جزو دهک دهم قرار میگیرند فیلدهای درآمد و تحصیلات فرم را هم بهتر است توجه بفرمایند.
2-در مورد دروغگو فرض کردن مردم ایران باید گفت : کافر همه را بع کیش خود پندارد.
3-شرایط واگذاری زمین 99 ساله فقط مقدار درآمد نیست. مواردی از جمله سرپرست خانوار بودن، نداشتن زمین یا مسکن و عدم استفاده قبلی از تسهیلات زمین و مسکن را نیز شامل می شود. (72308)
 
آبرام
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۲۲:۵۰:۲۲
مگر یک دکتر نمی تواند بدون درآمد باشد؟ چگونه می توان ثابت کرد که ایشان درآمد دارند؟

بهتر است خودمان را به آن راه نزنیم! مگر وضع کلاهیرداری ها را نمی بینیم که برادر به برادر رحم نمی کند؟ به اینجا که رسید همه می خواند صادقانه فرم پر کنند؟ (72356)
 
مهدی امیری
۱۳۸۷-۰۵-۰۴ ۱۷:۲۲:۳۶
اون آقای دکتر می خواست بگه فرم حتی جایگاه آدمای راستگو رو هم درست نشون نمی ده که این دوست هم نام جواب داد.
اگه بخواد دوز . کلک باشه که قطعا میشه کلک زد. (72468)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۳۶:۴۴
كلاً من با اين طرح كه يارانه ها به اين صورتيكه كه دولت مي گويد نقدي شود، مخالفم. مگر يارانه ها از محل فروش نفت نيست؟ مگر نفت متعلق به كل ملت ايران، چه فقير و چه غني نمي باشد؟ پس اين چه عدالتي است كه بايد سهم 30 درصد مردم را به بقيه بدهيم؟
بنظر من دولت بايد بدون اينكه كاري داشته باشد كه مردم چقدر درآمد و دارايي دارند يا نه، يارانه ها را بطور مساوي بين همه مردم تقسيم كند ولي اهرمهايي هم داشته باشد كه از افرادي كه درآمد بالايي دارند ماليات واقعي بگيرد. (72311)
 
مهدی امیری
۱۳۸۷-۰۵-۰۴ ۱۷:۲۳:۲۵
این به نظر خیلی منطقی میاد.
هم قابل اجرا (72469)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۵:۵۹:۱۷
شعارو برنامه دولت نهم در سال اول سهام عدالت يعني خصوصي سازي و ثروتمندشدن همه . سال دوم زمينهاي 99ساله يعني هيچكس بدون خانه نباشد . سال سوم خصوصي سازي بانكهاي دولتي يعني هركس وام خواست بانك بدهد وزياد هم دنبال پس گرفتن پول نباشد . سال آخر تحول اقتصادي يعني اگر به ده راهت ندادند سراغ خانه كدخدا را بگير . (72315)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۵:۲۷:۳۸
بابا من مات شدم شما چقدر ژرف نگری ! (72421)
 
متعجب
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۶:۰۵:۲۶
من هم فرم را ديدم ، فكر ميكنم دولت يا قصد شوخي داشته يا مردم را دست انداخته . درخواست ميكنم يك نفر كه آقاي رئيس جمهور از او حرف شنوي دارد دولت را نصيحت كند كه خشم مردم مثل خشم خداست و بازي با زندگي مردم شوخي بردار نيست . اين بسته عمل كردنِ دولت ،و از عقلا مشورت نگرفتن ومردم را در برابر كار انجام شده قرار دادن ، وضعي را پيش خواهد آورد كه راه برگشت ندارد و آن حرف هيچ كس خريداري نخواهد داشت ، اين كار مهم است وكار مهم تاني ميخواهد ، از قديم گفته اند عجله كار شيطان است . (72318)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۷:۲۱:۳۱
من مي خواهم بدانم اطلاعات اين فرم ها چقدر محرمانه تلقي مي گردد ؟ وتا چه اندازه دولت مي تواند تضمين عدم بهره برداري سوء از اطلاعات خانوارها راتامين نمايد؟ (72328)
 
معین
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۷:۲۹:۲۲
عجله ، شتابزدگی و دستوری بودن تهیه فرم به راحتی به چشم می خورد ، قسم می خورم اگر بسیار خوش بین باشیم از ستون 12 به بعد ، بالا 90 درصد از مردم حقیقت را نمی نویسند . اگر این را موضوع برای دولتمردان قابل فهم نیست . خدا آخر و عاقبت خود طرح را به خیر کند.
ضمنا\" تمام اطلاعات مربوط به ستونهای یک تا 6 از طرح کارت ملی و سرشماری نفوس و مسکن و اداره ثبت احوال قابل برداشت است .
بخدا قسم تمام این طرح انتخاباتی است . شک ندارم و شک نکنید.
از هر کس که می تواند کمکی بکند خواهش می کنم کاری کند تا این طرح با این شکل و شمایل به اجرا نیاید . (72329)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۶:۴۲:۲۱
کاملا با شما موافق هستم این طرح 100 درصد تبلیغاتی است و جنبه تبلیغاتی برای انتخابات سال بعد را دارد . واقعا متاسفم! (72365)
 
مجید
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۸:۱۵:۰۷
یادم نمیره برنامه شبکه خبر که در این مورد باحضور دکتر حسن سبحانی و رئیس مرکز آمار ایران تو قسمت 45دقیقه
رئیس مرکز آمار هاج و واج مونده بود پیش سئوالات مجری
تا آخر برنامه هم نتوست بگه آخه با این همه منابع اطلاعاتی چرا این طرح رو اجرا می کنن (72332)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۱۸:۵۱:۵۳
دولت میخواد ادای رابین هود رو در بیاره . سوبسید اغنیا رو قطع کنه بگیره بده به فقرا . درواقع با پول اغنیا از فقرا رای بخره.
عجب .... (72335)
 
آبرام
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۲۲:۵۶:۳۶
دولت میخواد ادای رابین هود رو در بیاره . سوبسید اغنیا رو قطع کنه بگیره بده به فقرا . درواقع با پول اغنیا از فقرا رای بخره.
عجب ....

اتفاقا اگه دقت کنید وضع پولدارا بهتر میشه با این طرح و همه هم تایید می کنند که اقشار ضعیفند که له می شند. تاریخمون نشون داده که مردم گرسنه بهتر از مردم سیر نتیجه می دن. تو شرایط سخت همه یاد آزمایشات الهی می افتند مخصوصا الان که تریبونای مذهبی دست دولته (72357)
 
محمودی
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۲۰:۲۰:۰۸
ازاغاز مشخص است که این کار باز یک ازمون وخطا دیگر است .چگونه شما درامد کثیری ازجمعیت کشور را که حتی مدیریت گرفتن مالیات ازانها را بدلیل عدم توان در محاسبه درامد انها را ندارید میخواهید بر گفته انان قرار دهید . ایا هزینه این بودجه بدون درنظر گرفتن کارائی این طرح خیانت به قشر حقوق بگیر بازنشسته که از دولت حقوق خود را طلب دارند وشما مرتب نبود بودجه را مطرح مینمائید نیست . (72344)
 
ناصر
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۲۱:۰۸:۲۴
اشتباه نکنید! این بازی \"تحول اقتصادی\"قرار است در سه فصل و مانند فوتبال در دو مرحله رفت وبرگشت انجام شود.و در زمان انتخابات که زمان اهدا جام پیروزی است آقای ؟روی سکوی پیروزی بایستد.چگونه؟ 1- در مرحله رفت بازی ها سه هدف یا حریف به بازی گرفته میشوند. الف -سلب مسیولیت درانجام وظیفه خود درمدیریت های اقتصادی به روش های قبلی . ب-سرگرم کردن اقتصاددانان به مباحتی که خود می دانند نهایتا عملی نیست.پ-به بازی گرفتن ذهن مردم و جا انداختن این موضوع که \"من\" آنم که پول نفت را سر سفره خواهم آورد. 2-در مرحله برگشت بازی پس از حداقل 5ماه قسمت های کم خطر طرح شروع به اجرایی شدن میشود. به نحوی که سرو صدای دیگر مسیولان رقیب در آیدو این فضا سازی تا شروع انتخابات کش داده میشود. نتیجه اینکه یک آدم بده درست میشود که همان رقیت است ویک آدم خوبه که منطق مردم کوچه وخیابان در آن مقطع در حالت منفعل چیزی نیست جز رای به آدم خوبه. ---------- حالاخو دببینید جایگاه فرم تهیه شده در این بازی کجاست و نقش من وشما در این بازی گردانی. (72348)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۲۲:۲۳:۵۴
بنام خدا....... اقدام دولت در اين مورد به نظر نقض قانون اساسي است. اخذ اطلاعات محرمانه و خصوصي مردم نياز به مجوز قانوني دارد.چه تضميني بر عدم افشاءاين اطلاعات وجود دارد.آن هم در سازمانهاي دولتي كه حفاظت از اطلاعات كسب شده كمتر رعايت مي شود . (72353)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۲ ۲۲:۲۹:۳۹
inja faghat yek chiz matrah ast: entekhabat (72354)
 
خودم
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۰:۴۴:۲۱
بعضی از دوستان اصلا انگار معنی یارانه و علت دادن یارانه به مردم را نمی دانند که این گونه طرح نقدی کردن و هدفمند کردن یارانه ها را زیر سوال میبرند باید خدمت دوستان عرض کنم هدف از دادن یارانه کمک به اقشار کم در آمد و بی بضاعت و اسیب دیده است تاتوان تامین حداقل نیاز معیشتی و درمانی و... خود را برآورده کنند نه این که این مبالغ را به افراد با بضاعت و پولدار بدهند تا پول تو جیبی بچه ها یشان باشد دوما دوستی که گفته حضرت علی (ع) بیت المال را یکسان بین فقرا تقسیم میکرده اند باید بگویم ایشان فکر می کند حضرت علی یک صندوق پول میگذاشته جلوی خودش و هرکه رد میشده چه فقیر و چه غنی یک مبلغی میگرفته و میرفته نه خیر هرکس مزد اعمالی و کارهایی را که برای اسلام و مملکت اسلامی انجام میداده است را در حد خودش نه کمتر و نه بیشتر میگرفته است آنچه ایشان از تقسیم مساوی و عادلانه ی بیت المال توسط حضرت علی شنیده است به این معنا است که علی (ع) اجازه نمیداده اند که صاحبان رز و زور و افراد با نفوذ بیش از حق خود از بیت المال بردارند و حق دیگران پایمال شود امیدوارم سو تفاهم این دوست عزیز هم حل شده باشدو نکته ی دیگر راجع به پرسشنامه ها که برخی دوستان آن را مسخره میکردند باید بگویم اگر هر شخص قدری واقع بین باشد متوجه میشود که حتماو حتما پشت یک چنین کاری عقلانیت و تدبیر وجود دارد و این گونه نیست که مسئلان تهیه ی پرسش نامه شب خوابیده باشند و صبح بیدار شده باشند و پرسنامه ها را تنظیم کرده باشند وشاید عقل من و شما به ریزه کاری های آن قد نمیدهد
نکته ی بعدی این که بارها و بارها به دوستانی که میگویند این یک طرح انتخاباتی است گفته ام که همانطور که شما هم مردم ما را میشناسید و اصلا خود ما هم جزء این مردم هستیم ایشان نیازی به اجرای این طرح پر حرف و حدیث نداشت ایشان به راحتی و با دادن چند کوپن برنج و روغن و ... میتوانست انتخاب شدن خود را تضمین کند اگر میبینید ایشان (رییس جمهور) مصمم به اجرای این طرح است نشان از روحیه انقلابی و عدالت خواهی و آرمان گرایی ایشان است که حتی لحظه ای از تلاش برای رسیدن به آن ها نمی گذرد
بیایید واقع بین باشیم و به افکار خود رنگ خدایی بزنیم هر حرف و فکری و عملی که منجر به دشمنی و جنگ و جدل شود از ناحیه ی شیطان است
و من الله توفیق (72360)
 
مرد غارنشین
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۳:۰۳:۳۴
نه شما و نه من و نه هیچ کس دیگه علی (ع) نیست و الان هم زمانه علی (ع) نیست.
لطفا در مورد قرن حاضر صحبت کنید . (72407)
 
محمودی
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۶:۵۴:۲۲
من کارمند دانشگاه آزاد اسلامی هستم با مدرک تحصیلی فوق لیسانس و حقوق ثابت ماهی 240000 تومان در سه ماه گذشته علاوه بر حقوق معمول یک ماموریت 15 روزه د اشته ام که می شود حدود300000 تومان همچنین به دلیل اضافه کاری 140000 تومان هم اضافه دریافت داشته ام حق مدیریت بنده هم ماهانه 140000 تومان است در حالت واقعی در هر آن ممکن است با تغییر پست سازمانی بنده حق مدیریت من از حقوق ماهانه ام حذف شود. که به تبع آن ماموریت و اضافه کاری هم حذف می شود . شما بفرمائید بنده چگونه این فرم ها را پر کنم
تازه من در حال حاضر یک قسط وام 45000 تومانی مسکن- یک قسط 75000تومانی صندوق رفاه کارکنان دانشگاه - یک قسط 115000 تومانی وام خودرو بانک ملی - یک قسط 113000 تومانی صندوق قرض الحسنه مهر بسیجیان ( به نام همسرم گرفته ام) و یک قسط 115000 تومانی صندوق قرضالحسنه مهر بسیجیان ( به نام خودم ) می پردازم و برای تامین زندگی ام مثل ....... شب و روز کار می کنم . حالا شما بفرمائید من در دهک چندم قرار می گیرم و این فرم ها را چگونه باید پر کنم (72367)
 
ربانی
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۴:۲۸
با سلام
همیشه گفته می شود که بیش از 70% یارانه ها را 30% قشر مرفه استفاده می کنند و افراد ضعیف از یارانه کمتری برخوردار می باشد و یکی از مهمترتین علت های توزیع هدفمند یارانه را این مطلب بیان می نمایند خوب اگر یارانه بطور برابر توزیع گردد به هر فرد چه غنی و چه فقیر مقدار برابر تعلق می گیرد و دیگر نمی توان گفت 70% افراد 30% یارانه را می گیرند .
اما آنچه از این طرح استنباط می گردد ثروتنمند کردن به اصطلاح دولت فقرا و فقیر کردن اقشار میانی و مرفه می باشد و به طور کلی فلج کردن تولید و اشتغال در دراز مدت .
یکی از دلایل فقیر بودن یا کم بودن در آمد برخی از افراد به نسبت مابقی جامعه کم کاری این افراد و تامین درآمد از نواحی مختف است پیشنهاد می گردد دولت محترم به جای گدا پروری و عادت به دریافت درامد بدون زحمت ,نسبت به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال هدفمند و پر درآمد اقدام نماید تا شاهد رشد و رونق اقتصادی جامعه باشیم .
البته اولین گروهی که در این طرح به اصطلاح له خواهند شد کارمندان دولت هستند چون هم درآمدشان مشخص است و نیازی به اظهار دروغ یا صحیح نمی باشد و کسانی از این طرح سود می برند که علی رغم درامد بالا نه جایی ثبت می شود و نه مالیاتی می پردازند و.... (72371)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۸:۰۹:۰۴
طرح تحول اقتصادی جراحی اقتصاد بیمار ایران است اما اگر جراحی به خوبی صورت نگیرد عفونت حاصله اقتصاد را زمین گیر می کند. مهم جراح است که عملکرد دولت نهم نشان داده است که الفبای جراحی را نمی داند. نفس عمل بسیار مهم است اما مجری بسیار نا پخته عمل می کند. (72372)
 
ح - غ
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۸:۲۳:۴۶
من كارمندي هستم كه با اضافه كاري، ماهيانه حدود پانصد هزار تومان دريا فت مي كنم . بجز اقساط اتومبيل و وام مسكن، ساليانه حدود سه مليون تومان بابت شهريه دبيرستان غير انتفاعي فرزندم هزينه مي نمايم . اين مبلغ شهريه كه نصف درآمد ساليانه من است، درواقع يارانه اي است كه بابت مشكلات آموزش و پرورش من به دولت پرداخت مي نمايم .
حال از طراحان اين پروژه مي پرسم كه هزينه هاي آموزشي خانواده در كجاي اين فرم در نظر گرفته شده است؟
آيا بهتر نيست كه دولت به جاي پرداخت هر گونه يارانه نقدي ، وضعيت آموزش و پرورش را كه يكي از شعارهاي انتخاباتي هم بود سامان دهد كه افرادي مثل من به علت مشكلات مجبور نباشند از مدارس غير انتفاعي استفاده نمايند؟ (72373)
 
[جعفر
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۸:۳۷:۴۸
به نظر بنده اين كار در سال اخر رياست جمهوري قطعا يك كار تبليغاتي و عوام فريبانه است. (72376)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۰۹:۵۴:۳۸
آخرش هم می بینید سر فقیر فقرا بی کلاه می مونه و اغنیا باز هم حالشو می کنن! . (72385)
 
ارسلان
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۰:۲۸:۴۴
من براي پر كردن اين فرم چند تا سوال دارم هر كي گفت من چيكار كنم تا حقم ضايع نشه جايزه ميدم ( بخدا شوخي هم ندارم شماره تماس بديد حتما\" زنگ ميزنم) :
1- خانواده من 2 نفر هست و تا 4 ماه ديگه 4 نفر ميشيم ( يك دوقلو توراهه) اين رو چطوري بايد بنويسيم ؟
2- من تو خونه اجاره‌اي زندگي ميكنم ( ماهيانه 350 هزار تومان اجاره ) خونه‌اي رو با قرض و قوله و پول رهن و وام شركت خريدم . حالا من هر جوري حساب ميكنم ميبينم مطابق با اطلاعات اين فرم من احتمالا\" جزئ اقشار خانه دار محسوب ميشم .ولي واقعيت اينطور نيست و من اگر خونم رو بفروشم چيزي زيادي دستم رو نميگيره . حالا من چيكار كنم؟ (72390)
 
کارمند
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۱:۱۶:۱۲
آیا افرادیکه دارای املاک متعدد و چندین اتومبیل هستند ولی به صورت غیر رسمی در نهایت خود را از افراد فاقد هرگونه امکانات معرفی نخواهند کرد و در نهایت افراد دارای وجدان و متعهد که واقعیت را در فرمها منعکس کنند متضرر نخواهند شد. با وضع موجود و عدم وجود بانکهای اطلاعاتی در کشور طرح شکست خورده است. (72394)
 
نقد علی
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۲:۳۵:۰۰
با اين طرح وضع سرپرست خانواری که بيکار و معتاد ميباشد خوب ميشه چون خانواده اش مانند قبل و بدتر به زندگی ميپردازند اما آقا از پول دريافتی به عنوان سرپرست خانوار برای خرج عملش نيازمند گدائی نيست (72401)
 
علی
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۲:۴۶:۱۰
بنده مدتی است که به کامنت های دوستان در صفحات مختلف توجه خاصی دارم و داده های آماری از آنها اتخاذ کرده ام که به لحاظ لفظ ،ادبیات و شیوه روایی و جهت گیری فکری منتقدان و ناظران خبری و منتقدان نتیجه جالبی حاصل شد و آن اینکه بیش از 70 درصد کامنت نویسان این سایت حامل پیام فکری مشخص و واحدی هستند و حتی از نظر قدرت فکری و علمی نیز می توان گفت تا حدود زیادی برابرند و نتیجه دیگر اینکه بطور متوسط از هر 10 کامنت 6 عدد آن توسط یک شخص به شیوه های مختلف نگاشته می شود اگر دوستان بخواهند داده های آماری نموداری و مطالب ثبت شده با آن را می توانید منتشر کنید تا از این مهم همه با خبر شوند من آماده همکاری بیشتر هستم با تشکراز دوستان الفی (72403)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۳:۲۲:۵۶
هر طرح خوب اگر با انگیزه بهره برداری سیاسی به نفع خود باشد به نتیجه نمی رسد (72409)
 
مهدی
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۸:۱۲:۳۴
باعرض سلام و ادب چند روزیه که به سایت شما سر میزنم و جالب بود برام از اینکه مسائل مختلف رو به نقد می گذارید اتفاقا نظر خودم روهم دیدم که پیرامون دفتر حافظ منافع امریکا بوداما یک چیز امروز من را متعجب و بدبین کرد وآن اینکه وقتی برای مطلبی گزینه مخالف را میزدم گزینه دیگر گاهی تا دو برابر افزوده میشود وباالعکس! این طوری شائبه ی طرفداری از تفکری خاص توسط سایت ویا دستکاری در نظرات بوجود می آید باتشکر (72434)
 
حسین
۱۳۸۷-۰۵-۰۳ ۱۸:۱۴:۰۷
اجرای طرحی به این عظمت و با این عجله نمی تواند اهداف غیر تبلیغاتی داشته باشد ، در قبال انتقادها همه از در توجیه اجرای این طرح سخن میگوییند در حالیکه اکثریت نه با اجرا ، که با شیوه اجرا مشکل دارند ، همه باید توجه داشته باشند که دولت اجرای یک قانون به نام مدیریت خدمات کشوری را به دلایل اجرایی ! ماهها به تاخیر انداخته و یا بهتر است بگوییم از عهده آن بر نیامده ، حالا چطوری این پروژه بزرگ را با این عجله و ناشی گری اجرا می کند ، خدا می داند .
در ضمن در مورد آمار گیری از خانوارها یک اصل برای ما ایرانیها مسجل شده : راست گو باشی هیچ چی بهت نمی رسه!
اما خدا به دادما برسه (72435)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۴ ۰۲:۳۱:۰۲
من یه مسئله یی رو که کسی اشاره نکرده اشاره می کنم:

فرض بفرمایید همه این اطلاعات با موفقیت جمع شد.

آیا کسی به این فکر کرده که چه جوری ازاین اطلاعات شخصی مردم باید نگه داری بشه؟

چه کسانی به این اطلاعات دسترسی دارن؟ برای کلا برداران و جاعلین هویت این اطلاعات حکم طلا رو داره (72454)
 
محسن
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۰۷:۰۹:۱۹
من تا کنون برای 3نفر فرم پر کرده ام هر سه نفردرآمد
خود راحتی نصف در آمد واقعی اعلام نکردن همچنین باغ وزمین های که داشتن به علت نداشتن سند اعلام نکردن (72493)
 
مسعود
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۰۸:۳۰:۲۰
اين طرح مرا به ياد حرف آقاي كروبي انداخت كه مي فرمود :
اگر انتخاب شوم به هر نفر ماهيانه 50000 تومان بابت سهم نفت خواهم پرداخت .
ديگر اينكه همزمان با اين طرح ، طرح ديگري نيز در حال اجرا مي باشد ! و آن جعل يارانه ها در فيش هاي آب و برق و گاز مي باشد . جمع بندي اين دو طرح بهانه كافي براي انتقال تدريجي يارانه هاي مزبور به قسمت مبلغ قابل پرداخت فيش ها بدست دولت مي دهد . (72504)
 
رضا
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۰۸:۳۰:۵۷
راستی چرا شماره حساب بانکی رو تو فرم نخواسته اند نکنه که میخواهند مثل پول نفت نقدی بزارند سر سفره! (72505)
 
رامین
۱۳۸۷-۰۵-۰۵ ۰۹:۳۱:۴۹
با سلام
اگگر میخواهند تحول اقتصادی ایجاد کنند با در آمد و دارایی مردم چکار دارند.
1- شاید 5 درصد مردم درآمد هایی بالایی داشته اند و اصلا پر کردن و نکردن این فرم به حال آنها فرقی نکند.
2- افرادی هستند که برای رفاه نسبی خود و خانواده در آینده الان تلاش زیادی کرده اند مثلا از 6 صبح تا 10 شب تمام افراد خانواده کار وا تلاش کنند و درآمد متوسطی دارا هستند از قبیل ماشین و خانه و . .. . . .
3-چه فرقی است بین کسی که زحمت کشیده و زجر کشیده تا به ثروتی رسیده و کسی که حاضر نیست هیچ تلاشی در زندگی انجام دهد. و نصف روز را در خواب و نصف دیگر را به علافی و بیکاری میگذراند
3- افرادی هستند که در آمد داشته و دارن ولی آن را به شیوه های مختلف هزینه میکنند مثل سفرهای خارجی و ایرانگردی و جهانگردی و سرمایه گذاری در خارج کشور و یا حتی صرف تفریحات نا سالم میکنند ولی در عوض افردی هم هستند که از نان شب خود زده اند تا خانه تهیه کنند یا ماشین یا اینکه برای آینده فرزندانشان اندوخته ای تهیه کنند و..........
- و هزاران سئوال بی جواب دیگر (72510)
 
۱۳۸۷-۰۵-۰۷ ۰۷:۴۰:۳۱
اصلاً اگر قرار است پول نفت بين مردم تحت عنوان يارانه نقدي پخش شود چرا بايد بين مردم فقير و غني فرق گذاشته شود . مگر در تقسيم ارث بين فرزندان فرقي متصور است ؟ به نظر من دولت بايد پول نفتي را كه قرار است تقسيم شود را به سويه بين مردم تقسيم كند . در اين صورت هركي از انرژي و منابع بيشتري مصرف كند(اغنيا) پول بيشتري مي دهد و هر كي مثلا ماشين ندارد و يا انرژي كمتري مصرف مي كند(فقرا) پول بيشتري اتندوخته مي كند و ديگر تبعيض هم از بين مي رود. (72725)
 
تذكر دهنده
۱۳۸۷-۰۵-۱۰ ۱۴:۳۶:۳۸
معمولاً راه حلهاي ساده انگارانه راه به جايي نمي برند.
درمان مي تواند از خود مرض بدتر باشد.افراد فقيري كه زياد حمايت مي شوند به مرور زمان نياز به كمكهاي بيشتري پيدا مي كنند.سعي و اجبار در رشد سريعتر نتيجه معكوس به بار مي آورد. (73034)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.