نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 29078
شباهت طرح تحول اقتصاد با طرح‏های قبلی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۱۱
با گذشت بيش از دو هفته از مصاحبه اقتصادي رييس جمهور و اعلام محورهايي از طرح تحول اقتصادي، هنوز متن اين طرح ميان كارشناسان و رسانه‌ها منتشر نشده و مسوولان رياست جمهوري از انتشار متن يا حتي اسلايدهاي مربوط به اين طرح جلوگيري مي‌كنند.

به گزارش "الف"، در جلسات معرفي اين طرح نيز كه در روز‌هاي گذشته براي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در بهارستان و نيز براي مديران رسانه‌ها و اقتصادان در نهاد رياست جمهوري برگزار شد، متن طرح به حضار ارايه نشد و همراهان رييس جمهور از كپي‌برداري و يا ارايه نسخه‌اي از فايل اسلايدهاي ارايه شده به نمايندگان نيز شديدا جلوگيري كرده‌اند.

در اين ميان برخي مخالفان دولت در روزهاي گذشته بدون اينكه جزئيات اين طرح اعلام شود، به نقد و مخالفت خواني و حتي تخطئه آن مشغول شده‌اند.

اسلايدهاي ارايه شده در جلسات معرفي اين طرح براي نمايندگان مجلس، مديران رسانه‌ها و صد اقتصاددان، اصلاحات ساختاري در هفت حوزه بهره‌وري، مالياتي، گمركي، ارزش پول، توزيع كالا، توزيع اعتبارات و هدفمند كردن يارانه‌ها را شامل مي‌شود.

صدا و سيما و برخي رسانه‌هاي نزديك به دولت از اين طرح با عنوان «تحول بزرگ اقتصادي» ياد مي‌كنند.

برخي حاضران در مراسم معرفي اين طرح، آنرا با «طرح اصلاح ساختاري» دولت آقاي‌خاتمي كه در سال 1376 توسط آقايان نيلي و نجفي در سازمان وقت برنامه و بودجه تهيه شده بود شبيه مي‌دانند با اين تفاوت كه آن طرح، اصلاح قانون كار را نيز در بر مي‌گرفت ولي طرح تحول اقتصادي آقاي احمدي‌نژاد به قانون كار اشاره‌اي ندارد.

هر چند طرح ساماندهي اقتصادي آقايان نيلي و نجفي به دليل اختلافات شديد با طرح ساماندهي تهيه شده توسط آقاي نمازي در وزارت اقتصاد آن سالها، مورد تاييد صريح آقاي خاتمي قرار نگرفت، اما مسوولان وقت سازمان برنامه و بودجه، احكام طرح ساماندهي اقتصادي خود را در برنامه سوم و بعدها در برنامه چهارم توسعه گنجانده بودند.

دكتر سيد شمس‌الدين حسيني دبيركارگروه تحول اقتصادي دولت كه وظيفه معرفي طرح تحول اقتصادي را به نمايندگان مجلس، مديران رسانه‌ها و يكصد اقتصاددان به عهده داشته، يكشنبه شب با حضور در ميزگرد خبري شبكه 2 صريحا تاييد كرد كه طرح تحول اقتصادي آقاي احمدي‌نژاد، شباهت زيادي به احكام برنامه چهارم توسعه دارد.

از سوي ديگر طرح معرفي شده توسط دكتر حسيني براي نمايندگان مجلس، مديران رسانه‌ها و صد اقتصاددان، با طرح تهيه شده در بانك مركزي كه اخيرا در اختيار معاون اول رييس جمهور قرار گرفته شباهت دارد.

مطالب ارايه شده از طرح تحول اقتصادي همچنين نشان مي‌دهد كه اين طرح با گزارش «گزارش اقتصاد ايران در تبديل ثروت نفت به توسعه» كه در سال 2003 توسط بانك جهاني منتشر شد شباهت بسياري دارد.

گزارش بانك جهاني كه توسط «حبيب فتيني» و همكارانش در واشنگتن تهيه شده به ايران توصيه مي‌كند يارانه‌ها ابتدا بطور سرانه و نقدي تقسيم شود پس از دو سال و با شناسايي دهكها، فقط به سه دهك پايين پرداخت شود و از سال چهارم نيز كل يارانه‌ها حذف شوند.

در گزارش بانك جهاني كه در سال 83 توسط سازمان بورس ترجمه و منتشر شده است، با وجود توصيه به حذف يارانه‌هاي انرژي، اين كار موجب افزايش 30 درصد به سطح فعلي تورم و بدترشدن توزيع درآمد توصيف و پيش‌بيني شده حذف يارانه‌هاي انرژي در ايران از لحاظ اجتماعي و سياسي بسيار پيچيده و مخاطره‌آميز خواهد بود.

حبيب فتيني، اقتصاددان تونسي الاصل بانك جهاني بهار گذشته به دعوت وزارت اقتصاد به ايران آمد و مجددا از ايران خواست يارانه سوخت را حذف و قيمت هر ليتر بنزين را به سطح جهاني (حدود يك تا دو دلار در هر ليتر) افزايش دهند.

اندكي پس از انتشار خبر حضور و توصيه‌هاي نماينده بانك جهاني، رييس جمهور در سفر استاني به شيراز از حضور و استماع و توصيه‌هاي نماينده بانك جهاني در دولت نهم به شدت انتقاد كرده بود.

آخرين اخبار از رياست جمهوري حاكي است كه متن طرح تحول اقتصادي هنوز كامل نشده و در حال نگارش است و درخواست مكرر نمايندگان مجلس براي دستيابي به اصل طرح نيز به همين دليل تاكنون اجابت نشده است.

آقاي دكتر احمدي نژاد خبر تهيه طرح تحول اقتصادي را نخستين بار در راهپيمايي 22 بهمن سال گذشته اعلام كردند. قرار بود اين طرح در 25 فروردين ماه امسال توسط رييس جمهور در يك نطق مستقيم تلويزيوني مطرح شود اما با اشاره يك مقام ارشد نظام اين مصاحبه لغو شد تا طرح تهيه شده توسط دولت كارشناسي شود.
 
لازم به یادآوری است بخش تحلیلی الف نگاه خود درباره زمینه‏ها و روش‏های تحول در اقتصاد ایران را قبلا در یادداشت زیر ارائه کرده است: 
 طرح تحول بزرگ اقتصاد چیست؟ چه باید باشد؟ توضيح ضروري:
 بنا بر تصميم شوراي سردبيري الف؛ از اين هفته نظرات رسيده از خوانندگان با وسواس وحساسيت بيشتري بررسي مي شود و ادعاهاي اثبات نشده ونيز نظراتي كه حتي شائبه توهين، افترا يا كنايه نيش دار داشته باشند، تاييد نمي شود. الف نظرات رسيده از بينندگان محترم را كه داراي شواهد يا استدلال باشند و به تعميق و پيشرفت بحث كمك كنند همچنان با افتخار منعكس مي كند
سردبيري الف
  
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۲:۱۳:۲۲
معلومه دولت پس از سه سال به اين نتيجخ رسيده طرح اقتصادي خاتمي بهتر بوده (70636)
 
محسن میرزایی
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۲:۵۰:۵۰
تجربه های تاریخی ثابت کرده اندکه هرگاه در جامعه ای ارزش تولید نادیده گرفته شده است به همان مقداری که بی اهمیتی نسبت به تولید افزایش می یابد جامعه فقیر تر و به نابودی نزدیک تر می شود.تمدن چین سالیان درازدر فقر وبدبختی غوطه ور بود.چین تا 30 سال پیش از تامین مواد غذایی خود ناتوان بود.ولی امروز با یک میلیارد وسیصد میلیون نفر هیچ مشکلی در تامین غذای مردمش ندارد.در این مقاله به سه عامل اساسی در این مورد اشاره کرده ام.

1- بازرگانی:بازرگانی هرچند یک علم است وباعث رونق تجارت ودرآمد برای کشور می شود.اما اگر در خدمت تولید نباشد در جهت فقیر تر کردن کشور پیش می رود.هرگاه بازرگانی مثل دلالی عمل نماید ودولت بر آن نظارت کارساز نداشته باشد.وسیله ای جهت مکیدن خون مردم می شود.چون همیشه اقلیت انگلی در یک جامعه وجود دارند که از خون انسانها واز دسترنج آنها امرار معاش می کنند.

متاسفانه این امر در کشور ما کم نیست.وچه بسارند افرادی که از این طریق سرمایه های مادی و معنوی کشور را نابود می کنند.

2- حجره داری:هرگاه بازرگانی معادل تجارت شود و تا سطح تجارت تنزل نماید.پس تاجران را در خدمت بازرگانی می دانیم.کاسبان ومغازه داران نیز در خدمت حجره داری و دکان داری قرار می گیرند.متاسفانه در کشور ما این دکان داری افراطی اپیدمی شده است.وهرکس سوراخی را باز کرده وبه مغازه داری اشتغال دارد.شغل کاذب وپر در آمدی که هر کس وسوسه آن را دارد.

3- زمین: زمین نیز طی سالیان اخیر در خدمت دو عامل ذکرشده در آمده واختلاف طبقاتی وفقر را در جامعه شدت بخشیده است.چون هر کس با یک حساب سر انگشتی می داند زمین بیشترین سود را دارد.

برای روشن تر شدن موضوع، با بررسی بیشتر، موارد سه گانه را در هم ترکیب و تلفیق می کنیم.تاجر از در آمد حاصل از تجارت وبه تعبیر درست تر- دلالی- پولی فراهم می کند.از حاصل این پول مغازه (نمایشگاه اتومبیل،لباس فروشی و...) دست وپا می کند.از این نمایشگاه یا دکان خود، در صدد تجارت بر می آید ولی چون می بیند زمین از همه بی خطر تر و پر سود تر است زمین می خرد. واین دور باطل و بی تولیدی همچنان در نسل ها تکرار می شود. و فرزندان تاجر راه پدر را ادامه می دهند.از آنجا که در سال های جدید قیمت مسکن و مغازه بالا رفته است این بازرگان دیروز دیگر زحمتی به خود نمی دهد و با اجاره دادن مغازه و ملک خود نیروی انسانی و سرمایه های آنها را نیز به خدمت می گیرد.اقلیت فاسد و غیر مولد هر روز فربه تر شده و اکثریت مردم هر روز لاغر تر و فقیر تر می شوند. در اینجا لازم است توضیح دهم منظور از تجارت و بازرگانی و مغازه داری به روش علمی و درستت آن نیست.منظور همین شیوه رایجی است که متاسفانه در کشور وجود دارد.مغازه داری و حجره داری واقعا یک معزل دیگری در کنار معضل زمین است.اما فقط در یک صورت می توان این چالش را از بین برد.باید قیمت مسکن وبخصوص مغازه تنزل کند .این تنزل قیمت بایستی در حد یک واحد کاری جهت ارتباط با مشتری باشد.برای روشن شدن مثالی می زنم.خوابگاه دانشجویی را در نظر بگیرید .این خوابگاه برای دانشجو ارزش مادی ندارد.وفقط برای رفع خستگی و استراحت ویا گاهی درس خواندن به آنجا می رود. واحد های تولیدی در کنار خود بایستی اماکن نشست با مشتری وبازار یابی را داشته باشند.و از این راه جلوی دلالی ئ در آمد های کاذب را بگیرند.باز هم تاکید می کنم زمین،دلالی وحجره داری و در نتیجه در آمد کاذب از موانع اصلی پایین بودن تولیداست.به امید روزی که انسانها به اندازه زحمتی که می کشند در آمد داشته باشند .این جمله را به یاد داشته باشید -سنگفرش هر خیابان از طلاست- به شرطی که نیروی انسانی و تخصص در اولویت قرار گیرد.کار کار کار (70634)
 
امیر حسین
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۳:۰۳:۲۶
اگر دولتهای گذشته طرحی داشتند شک نکنید آن را اجرا میکردند.اگر هم طرحی داشتند و آن را اجرا نکردند به دلیل نداشتن شجاعت اجرای آن بوده زیرا میترسیدند به دلیل آثار سوء احتمالی آن در دور بعدی مردم به آنها رای ندهند.درست مثل اجرا نکردن طرح سهمیه بندی بنزین که در این دولت اجرا شد.کمی شجاعت و ریسک کردن هم خوب است که متاسفانه دولتهای گذشته فاقد آن بودند و به جای منافع ملت به منافع خود و حزب خود می اندیشیدند.درست کاری که دولت نهم آن را میکند و منافع ملی را به منافع خود ترجیح میدهد (70646)
 
صادق
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۱:۳۹:۳۹
یکی از علل عدم اجرای بعضی طرح ها ی مهم در دور ه خاتمی کارشکنی های گسترده ای بود که در مقابل او صورت می گرفت (70708)
 
سید
۱۳۸۷-۰۴-۲۱ ۱۰:۴۵:۴۸
شجاعت بدون در نظر گرفتن منطق یعنی تعصب و جهالت. دولت ریسک می کنه اما دود این آتش به چشم مردم خواهد رفت. البته ...نمی توان انتقاد کرد. (70795)
 
آشنا
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۴:۰۲:۴۶
دولت نهم اقدام به انحلال سازمان برنامه كرد تا هيچوقت نقد وبررسي هاي كارشناسان آن سازمان درمورد تصميمات غيركارشناسي دولت نهم (ازجمله طرح منتسب به تحول اقتصادي) مطرح نشود.نقد وبررسي هاي مذكور مي توانست راهگشا باشدبه نظر مي رسد هدف از سروصداي دولت براي طرح فوق صرفا بهره برداري سياسي است وگرنه موضوعات يادشده دراين طرح بارها درمحافل كارشناسي بحث شده وحاوي مطالب جديدي نيست. (70656)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۴:۲۳:۰۲
به نظر من چیزی به نام طرح تحول اقتصادی وجود ندارد. و فقط دولت با توجه به قولی که داده بوده به بیان مساله اقتصاد که بر کسی پوشیده نبود پرداخت و اینک با مطالعه نقدها و تفکرات دیگران روزنامه ها سایت ها در حال نوشتن طرح خود است. این یکی از روش های بارش مغزی است.
در دیدار با اقتصلاد دانان هم فقط حرف زده شده یک صفحه کاغذ کسی از دولت برای 100 اقتصاددان نیاورده و در واقع 100 اقتصاددان در یک بحث مانند بحث های که در اتوبوس و تاکسی می شود شرکت کرده بودند که برایشان متاسفم (70660)
 
محمد ر
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۵:۰۶:۲۳
با سلام،‌به نظر من سرنوشت اين طرح نيز شباهت بسيار زيادي به \"قانون مديريت خدمات كشوري\" دارد كه بجاي اصلاح نظام هماهنگ پرداخت و عادالانه تر كردن آن به بدتر شدن اوضاع منجر شد و به عبارت بهتر بجاي درست كردن ابرو، چشم طرف را هم كور كردند.
يادم نمي رود لايحه مديريت خدمات كشوري بعد از چندين و چند ساعت كار كارشناسي و بهره گيري از نظامهاي مشابه خارجي و فراخوان از اساتيد دانشگاه ها و كارشناسان امور و سر و صداي فراوان اواخر عمر دولت هشتم به مجلس ارايه شد و پس از برگزاري جلسات مشترك متعدد( دولت و مجلس) در كميسيونهاي مجلس و اخذ نظرات كارشناسان و جمع بندي آن در مركز پژوهشهاي مجلس و......تشكيل كميته هاي كارشناسي مشترك بين نمايندگان مجلس و دولتيان و سرانجام بين مقامات عاليرتبه نظام و...و با كش و قوسهاي فراوان به تصويب نمايندگان مجلس رسيد و براي اجرا به دولت ابلاغ شد.
نتيجه اينكه در عمل هيچ اتفاقي نيفتاد جز افزايش توقعات كاركنان دولت.آيين نامه هاي قانون مذكور هنوز نوشته نشده و در عمل با هزاران مشكل مواجه است و.. دست آخر شركت نفت مي خواهد نظام پرداخت خود را داشته باشد و... با آن موافقت مي شود..../...
به نظر مي رسد تاريخ در حال تكرار است و مطمئنا آينده طرح تحول اقتصادي دولت سرنوشتي به مراتب بغرنج تر از \"قانون مديريت خدمات كشوري\" خواهد داشت چون تبعات آن دامنگير كل جامعه است نه فقط كاركنان بنابراين اقتضاي چنين طرحهايي طلب ميكند با كنكاش و وسواس دست به اقدام بزنيم و بيگدار به آب نزنيم. (70663)
 
مهدی شاکر
۱۳۸۷-۰۴-۱۸ ۱۵:۳۴:۵۰
1- با توجه به اینکه تاکنون مطلب مکتوبی پیرامون طرح تحول اقتصادی ارایه نشده است و با عنایت به مطالبی که برخی از اقتصاد دانان شرکت کننده در جلسه با ریاست محترم جمهوری ابراز داشته اند ( از جمله آقای دکترمردوخی در بخشهای خبری سیما، مبنی بر اینکه آنچه که در جلسه ارایه شد بیشتر آسیب شناسی است و اگر به مرحله تجویز راهکار برسد باید به صورت تدریجی باشد) مناسب تر آن است که ازکلمه \" طرح\" که در برنامه ریزی تعریف خاص خود را دارد ، استفاده نشود.
2- آنچه که پیرامون این طرح تا کنون در رسانه ها بازتاب داشته است چند مطلب را به ذهن متبادر می سازد:
الف- طرح جامعی برای اصلاح و یا تحول اقتصادی تهیه شده و در مرحله رایزنی با اندیشمندان و صاحبنظران قرار دارد تا پس از حک و اصلاح به مرحله اجرا درآید. با توجه به گستردگی سرفصل اصلاحات مورد نظر طرح این طرح نمی تواند خارج از سند چشم انداز باشد و به طور حتم می بایست پیش از این و قبل از رسانه ای شدن در مجامع ذی صلاح از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز پژوهشهای مجلس، کمیسیون های مختلف مجلس و ... مطرح می شده است مگراینکه سیاست اعلام \"شگفتانه\" طرح ها و برنامه ها همچنان معتبر باشد.
چنانچه این مراجع ( همانطور که کما بیش اعلام رسانه ای شده است) پیش از اعلام عمومی از وجود طرح و یا جزئیات آن بی اطلاع بوده اند باید انتظار داشت که به حق خواهان بررسی و ارزیابی طرح باشند که به این ترتیب ارایه پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی دور از انتظار نخواهد بود و به این ترتیب می توان انتظار داشت که در آینده ای نزدیک ( 2 تا سه ماه آینده) اخباری مبنی بر توقف و یا کند شدن مراحل اجرایی طرح توسط نهادهایی از قبیل مجمع تشخیص مصلحت و یا مجلس منتشر شود که عامه مردم را به این امر متوجه می کند که مانع بهبود وضعیت معیشتی مردم عدم اجرای طرح پیشنهادی قوه مجریه است.
ب- آنچه که از طرح برای عامه مردم تا کنون روشن شده است \" پرداخت نقدی یارانه \" و متناسب با درآمد ها است. یعنی قرار بر این است که با اجرای این طرح پول بیشتری به افراد با درآمد کمترداده شود چیزی که به زعم آمار منتشره توسط سازمانهای رسمی دست کم بیش از 70 در صد مردم ( اقشار با درآمد متوسط و پائین) را امید وار به وضعیت معیشتی بهتر می کند. برنامه های تلویزیونی تهیه شده ( یکی از بخشهای خبری سیما) نیز بر این نکته تاکید داشتند که \" فرمهای اطلاعات خانوار را بدقت تکمیل کنید در غیر اینصورت دولت چیزی پرداخت نمی کند. یعنی اینکه ایها الناس دولت می خواهد پول بدهد، بجنبید!
با کند شدن روند تصویب نهایی و اجرای طرح ذهن مردم به این سمت متمایل می شود که ایها الناس نگذاشتند که حق تان را بدهند!
با توجه به موار د فوق اگر چه ریاست محترم جمهور شائبه بهره برداری سیاسی از طرح تحول اقتصادی را رد نمودند اما به نظر می رسد که این شائبه در آینده قوت بیشتری خواهد گرفت. (70668)
 
بنده خدا
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۰:۵۴:۲۵
بهتر نیست کمی صبر کنیم تا طرح ارائه شود و بعد در چند و چون آن بحث ، انهم علمی صورت گیرد ؟ (70704)
 
سید
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۷:۳۱:۲۳
بانک جهانی بسیاری از طرحهایی را که می دهد برای سوق دادن اقتصاد یک منطقه به سویی خاص است

برای مثال اغتشاش چندین ساله در سریلانکا نتیجه یکی از این توصیه های بانک جهانی است . یک مدل دینامیکی اقتصادی - اجتماعی پیش بینی می کرد که با افزایش بندرهای خصوصی در سریلانکا نظام اقتصادی و به دنبال آن نظام اجتماعی دچار بحران می شود .
برای آزمایش نرم افزار آن را از طریق بانک جهانی به سریلانکا به عنوان نظریه تحول در اقتصاد تزریق نمودند که نتیجه آن را می بینیم . درست مثل آزمون اسلحه در جنگ عراق . خوشبختانه با آموزشهای امام که سبب شد ما ایرانیان همواره مطالب را تحلیل کنیم چنین نظراتی را نمی توانند به این ملت تحمیل کنند. (70716)
 
هادي
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۷:۳۱:۴۸
طرح تحول اقتصادي ، شديدا بوي سياسي دارد . بزرگان بايد مواظب باشند براي انتخابات به كسي پول ندهند كه راي جمع كند . (70717)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۸:۱۳:۴۰
تاكنون دولت نهم هركاري كرده اثرش را بايد در زندگي مردم مشاهده كرد اگر اقدامات مثبت مي بود مردم بويژه كارمندان مي بايست قدرت خريد ثابت مي داشتند . درحاليكه قدرت خريد كارمندان در سال 87 نسبت به 86 نصف شده است فرض كارمندي كه در سال 86 مبلغ سيصد هزارتومان دريافت ميكرد معادل 300كيلو برنج پاكستاني خوب قدرت خريد داشت اما درسال 87 با افزايش حقوق به سيصد وسي هزارتومان حدود 150كيلو از همان برنج مي تواند بخرد .اگر گوشت هاي مختلف وتخم مرغ را محاسبه كنيم ويا مواد شوينده وبهداشتي را حساب كنيم ، وضعيت در همين حدود است .
بنابراين اوضاع زندگي شديداً رو به وخامت است ومطميناً هركاري كه دولت بكند ، تجربه نشان داده كه خرابتر مي كند ، وبحث دعوت از اقتصاددانها تكرار آن چيزي است كه در سال 85 انجام شد وبيماري هلندي را اقتصاددانان فرياد زدند اما دكتر احمدي نژاد قبول نكرد. والان هم با اين اقدامات جديد وشتابزده ارزش پول شدداً افت خواهد كرد. زماني كارمند ميتوانست پس انداز كند و براي خود ماشين بخرد ولي امروز قدرت نگهداري وسيله نقليه را ندارد. وافزايش هزينه هاي زندگي بيش ازحد تحمل شده است . (70722)
 
هديه لو
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۸:۱۵:۳۴
سياست تغيير واصلاح رايانه ها بايد گام به گام و سنجيده پيش رود در غبر اين صورت با مخاطرات فراواني همراه است .تزريق نودهزار ميليارد تومان يارانه به جامعه- كه هيچگاه عملياتي نخواهد شد -پيامدهاي خطرناكي همراه خواهدداشت.عملياتي كردن اين طرح آسان نيست. البته راههاي زيادي براي وجود دارد كه مي توان يارانه دهك هاي بالاي جامعه راكم كرد .امانبايد از پيامدهاي آن غافل شد .ازسوي ديگر نبايد هر اقدام نسنجيده را به حساب شجاعت گذاشت.جامعه ما به اندازه كافي آمادگي التهاب دارد نمونه بازر آن تورم لجام گسيخته يكي دو سال اخير است .همچنانكه نميتوان فرهنگ يك جامعه رايك شبه ويا بادستور العمل تغيير داد تورم و مشكلات اقتصادي را هم نميتوان رد يك زمان محدود حل كرد .اما چند سوال از رييس جمهور محترم آيا شماتوانستيد فقط نظام هماهنگ حقوق و دستمزد را پياده كنيد ؟آيا پس از سه سال شما كوچكترين اقدامي براي اصلاح نظام حقوق و دستمزد كرده ايد؟.آيا پرداخت حقوقهاي چند برابري به اعضاي هيات علمي دانشگاه ها درمقابل افراد همطراز آنها عدالت است ؟.اينها بخش كوچكي است كه مي شد به سمت عدالت حركت كرد اما نشد .يا عوامل قدرت نميگذارند يا شما اعتقادي به اين حرفها نداريد پس بهتر است آرام و سنجيده حركت كنيد و بيش از اين جامعه را دچار التهاب و تورم نسازيد زيرا پيامدهاي خطرناكي دارد (70724)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۹:۲۳:۵۲
سلام
به نظر شما اینکه این طرح به طرحهای قبلی شبیه است نقطه
قوت ان است یا نقطه ضعف؟
بدیهی است هیچ طرحی توسط یک نفر(احمدی نژاد یا خاتمی یا....)ارائه نشده است که اگر چنین باشد نقطه ضعف بزرگی است.
اگر این طرح نتیجه کار یک گروه کارشناسی و بر گرفته از همه طرحهای قبلی باشد این نقطه قوت بسیار مثبتی است
ولی اینکه متن کامل ان حتی در اختیار نمایندگان قرار نگرفته است جای بسی تاسف است
اینکار ممکن است به دو دلیل انجام شده باشد اول بدلیل وحشت از اینکه اشکالات احتمالی طرح را در بوق وکرنا بکنند
و دوم بدلیل مظلومیت مجلسیان در بین سه قوه (70726)
 
۱۳۸۷-۰۴-۲۲ ۲۳:۲۲:۴۲
اصلاً موافق نيستم!

با توجه به تجربيان اين دولت اين طرح به نظر من از ذهن يك نفر (و يا عده خيلي معدودي شخص) آمده است.

مگر فراموش كرده ايد كه در مورد نرخ سود وامها در شوراي تامين پول و اعتبار هنوز به نتيجه و توافق نرسيده بودند كه احمدي نژاد آن را به عنوان دستور بيان كرد؟

نتيجه آن چه شد؟ افزايش بيرويه نقدينگي! چرا كه به نظر او (كه در بهترين حالت يك دانش سطحي اقتصادي دارد) اين طرح باعث بهبود اوضاع ميشد كه نتيجه را ديديم! (71061)
 
۱۳۸۷-۰۴-۲۲ ۲۳:۲۴:۵۸
در مورد دليل اولي كه مطرح كرديد، اگر اين طرح واقعاً اشكالاتي داشته باشد (كه با توجه به آنچه از دولت نهم ديديم، مطمئناً سراسر پر از اشكال است!) چه اشكلاي دارد كه توسط رسانه ها نقد شود؟

آيا خوب است كه مثل طرح نرخ سود وامها بدون بررسي و نقد اعمال شود و نتيجه آن گريبان همه مردم را در جامعه بگيرد؟! (71062)
 
مسعود
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۰۹:۲۹:۲۳
به هيات دولت پيشنهاد مي كنم لطفا نرخ تورم و بيكاري


را به شرايط نرمال و طبيعي برسانيد . بقيه تحولات و اصلاحات


براي زماني كه بستر اقتصادي مناسب وجوددارد


آخه مگر هنر است كه در تمام ابعاد تحولات نيمه كاره ايجاد

بكنيد و به امان خدا بسپاريد (70727)
 
سركار
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۱۱:۰۴:۲۶
1-مهمترين تحول و اصلاح همان پياده ساري اصل 44 قانون اساسي است كه به فراموشي سپرده شده است . 2- اول بايد اين ادعا كه يارانه اي روي حامل هاي انرژي پرداخت مشود ثابت شود اينكه به دليل عدم كارايي در بخش دولتي قيمت تمام شده كالاها گران تمام مي شود چه ارتباطي به مردم دارد . اجازه دهيد اين خدمات توسط بخش حصوصي ودر يك فضاي رقابتي ارايه شود تا قيمت آن مشخص گردد.3- در كشور كه ارايه آمار واطلاعات از سوي دولت دستكاري ميشود وحتي اطلاعات در اختيار نخبگان قرار نمي گيرد چگونه از مردم انتظار داريم اطلاعات صحيح در اختيار دولت قرار دهند . نبود اطلاعات صحيح مشكل ساز است . 4- نبود اجماع در بين نخبگان در مورد طرح وعدم مشاركت آنها در اين امور باعث عقيم شدن آن خواهد شد .5- نياز به اعمال سياست هاي تكميلي ازقبيل خصوصي سازي واستفاده از كنتورها براي اندازه گيري در زمانهاي مختلف براي برق ميباشد . 6- براوردي از هزينه اجراي طرح و نهادي نظارتي براي اجراي صحيح آن مشخص نشده است وآثار تورمي آن مد نظر قرار نگرفته است 7- اگر قراراست آزادسازي قيمت ها انجام گيرد اين آزادسازي در بخش حقوق ودستمزد وهمچنين بازار سرمايه و ارز نيز انجام گيرد . (70738)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۱۱:۱۳:۱۶
سلام
تصمیم شورای سردبیری الف بسیار محترم است اگر:

اولا: به سانسور نظریات نیانجامد و نظریات را کانالیزه نکند
که اگر خدای ناکرده چنین شود بازدید کنندگان این سایت
علاقه ای به اظهار نظر نخواهند داشت یا اصولا علاقه به بازدید
از سایت را از دست میدهند.

دوما:برسی نظریات به معنی تاخیر زیاد در انعکاس نظریاتی که در چهار چوب شما میگنجند نشود.

می بخشید شاید جای این مطلب در اینجا نبود ولی جای دیگری برای ان نیافتم (70740)
 
عليرضا - دانشجو
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۱۲:۳۸:۲۵
1- چگونه اين طرح زماني كه مسعود نيلي آن را نوشت؛ آن قدر سر و صدا كرد؟!
يادمان باشد كه آن طرح مورد حمايت نوربخش و نهاونديان -كه هم از سوي مجامع علمي به عنوان كارشناسان و خبرگان اقتصاد پذيرفته شده بودند و هم از سوي محافل ارزشي به عنوان نيروهاي حزب اللهي و آرمان گرا- نيز قرار گرفت؟!
البته عدم اجراي آن طرح بيش تر به آنارشيسم حاكم بر بخش اقتصاددي دولت اول خاتمي برمي گشت؛ اما سئوال من معطوف به منتقدان فعال و ارزشي(!) آن روز است.
ما تا چه حد در مورد اقتصاد سياسي شفاف سازي كرده ايم؟
اين دولت در اقتصاد سياسي تا جه اندازه موفق خواهد بود؟
يادمان باشد كه باهنر در مورد اين دولت گفته دو سال طول كشيد تا به آن ها بفهمانيم اقتصاد يك علم است!

2- بايد يك نگاه همه جانبه -با توجه به علوم ديني، جامعه شناسي، مديريت، حقوق و...- و رويكردي راهبردي اين طرح را تحليل كرد نه يك نگاه صرف اقتصادي! به خصوص وقتي در اقتصاد هم استدلال هاي اقتصاد خرد براي اين طرح كلان ملي آورده مي شود! همين طور نگاه تك بعدي به يكي از حوزه هاي اقتصاد مانند پالايشگاه ها...
مثلا براي موانع توليد بر روي يارانه ها ماتنور داده مي شود. قصد انكار تأثير آن را ندارم، اما سهم آن در برابر قوانين حقوقي سخت گيرانه، بهره وري پايين و... چه قدر است؟! اصلاح آنان آثار اجتماعي بيش تري دارد يا اصلاح رايانه ها؟!

3- بر نگاه همه جانبه تأكيد ويژه دارم.
ديگر سازمان برنامه اي هم نداريم. الآن لايحه خدمات كشوري در مرحله تدوين آيين نامه هاي ادارات قرار دارد. در اين طرح تأكيد شده كه حقوق و مزد كاركنان دولت «دقيقا» برابر تورم سالانه افزايش يابد. همه مي دانيم كه اين طرح موسوم به تحول بزرگ، تورم شديدي به دنبال دارد. تورمي دست كم 30%
با توجه به اين موضوع (تورم و قانون خدمات كشوري) بديهي است كه دولت مجبور است بودجه ي جاري خود را افزايش شديد و جهش واري دهد! اين افزايش شديد نيز منجر به افزايش مجدد تورم مي شود و اين دور باطل ادامه دارد تا...!
يعني در خوش بينانه ترين حالت -كه عميقا غيرواقعي و روياپردازانه است- دست كم 10 سال سخت را پيش رو داريم تا طي آن فرهنگ نويني متناسب با ظرفيت و تاريخ خود بازتوليد كنيم و در آن فرهنگ به پيشرفت رو آوريم!

4- باز يادآوري مي كنم كه ما ديگر سازمان برنامه و بودجه يا سازمان مديريت و برنامه ريزي نداريم تا نخبگان در آن با نگاه كلان به طرح هاي مختلف، براي كشور برنامه ريزي كنند.
آيا ما ظرفيت بلندپروازي را داريم؟!
ما در اين دولت براي اولين بار شاهد بوديم كه 4بار لايحه ي متمم بودجه به مجلس آمد! -واقعه ي عجيبي كه حتي در سال هاي دفاع مقدس هم سابقه نداشت!-
ببينيد امسال در همين تابستان لايحه ي متمم و لايحه ي برداشت از ذخيره ي ارزي -آن هم رقم سنگين 4500ميليارد توماني- به مجلس مي آيد و به تصويب مي رسد!
يادمان باشد آقاي جهرمي از طرف رئيس جمهور در جلسه ي هم انديشي(!) با اقتصاددانان منتقد در سال 85 ـ تأكيد كردند كه امسال به مجلس لايحه متمم بودجه نخواهم داد؛ اما هم لايه ي متممم بودجه دادند هم لايحه ي اصلاح بودجه!

آقاي نادران همين امسال در تلويزيون گفتند با وجودي كه تنها دو ماه از آغاز سال مي گذرد وزارت آموزش و پرورش فشار مي آورد تا 3ميليارد دلار از ذخيره ي ارزي كشور براي نوسازي مدارس برداشت كند! دقت كنيد تنها 2 ماه
واقع بين باشيم! دولت هاي ايران زمين به طور علام و اين دولت به طور خاص «سوراخ»هاي زيادي در بودجه دارد! يعني اگر بودجه اي يا پولي در دولت باشد به آن ها مي رسد!
مگر قرار نبود از تبصره ي 13 و محل سهميه بندي بنزين به شهرداري ها بودجه ي آن چناني براي حمل و نقل عمومي بدهند؟! آيا همين كار نمونه ي كوچكي از هدفمند كردن رايانه ها -البته در مدلي متفاوت- نبود؟ پس چرا يك ريال از آن محل به شهرداري تهران -دست كم در سال 86- بودجه نرسيد؟! سهميه بندي با نقدي كردن رايانه ها متفاوت است اما اصل مسأله (هدفمندي رايانه ها) تفاوت ندارد! چرا بودجه به محل پيش بيني شده نرسيد؟!

5- عجيب نيست كه دولت و رئيس محترم آن مدام به مكاتب اقتصادي غربي حمله مي برند اما طرح هاي همان ها -آن هم طرح هاي اجماع واشنگتني- را بعد از سه سال دنبال مي كنند؟!
مشكل در استراتژي مبهم نيست؟
=================

مسلم است كه راقم اين سطور منتقد دولت است؛ اما كوچك ترين نيت تخريب نداشته و ندارم. بيش ترين سعي را در رعايت شأن حريم محترم منتخب ملت نمودم. اميدورام به تخريب متهم نشوم.
خداوند شاهد است كه آن چه نوشته ام ناشي از نكراني در كنار واقع بيني بوده است نه بدبيني نسبت به دولت محترم (70747)
 
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۱۷:۳۳:۵۸
مساله «مافیای نفت» در ایران شبیه موضوع سلاح های کشتار جمعی در عراق است. همانطور که آمریکا نتوانست چنین سلاح هایی را در عراق بیابد احمدی نژاد نیز نمی تواند مافیا را پیدا کند چرا که این مافیا به وضوح وجود ندارد... در حالی که احمدی نژاد در جستجوی «مافیای نفت» است منتقدان وی در خلوت می گویند: \"آنها در انتظار مشاهده مشکلاتی در مورد معدود قرار دادهایی هستند که دولت در حال کار بر روی آنها با گروه های آسیایی است.\"
I will asking Dr, Ahmadinejad to open and look at Iranian embassy in Ottawa and others embassy and look for this mafia , there is so many members of Iranian government are landing in canada with large money , This mafia is here out side of Iran and inside . (70765)
 
hossein
۱۳۸۷-۰۴-۱۹ ۱۷:۳۷:۰۸
اگر ما فیای نفتی وجود نداشت این همه قصر تو کانادا ساخته نمی شد و این همه روزی نامه ضد احمدی نژاد در داخل و خارج نبود (70766)
 
An Iranian
۱۳۸۷-۰۴-۲۱ ۱۰:۲۹:۱۸
Salam all,
I don t have Farsi font to write in Persian.

I am not an expert in economics but in my point of view this plan is an obvious C for next presidential election. There are some questions with regards to this economical plan
1- Why do they want to do it now? The government had a lot of time to do it... why did they waste the fist three years and want to pay people for energy?
2- If it is not propaganda, why do the government want to pay all people? I think it is better to pay people with less than a certain amount of salary?
3- I am just wondering to know that is injection of a huge amount of money to the saturated Iranian market is an accurate economical decision and does not lead to higher rates of inflation?

I strongly believe that the only way to overcome the economical barriers in my lovely country is an electronic registration of all economical activities. After this issue, we know that who is poor or who is reach. Easy! After identifying the salary rate and defining the life level, government can support the people with less than a certain amount of salary.


This will be a real economical revelation but does not help to win the election. Sorry!

KHODA HAFEZ (70856)
 
ali
۱۳۸۷-۰۴-۲۲ ۱۳:۳۵:۳۰
سلام
مردم خدایش طرح بنزین بعد بود ؟!
پدر من که ماشین نداره نباید یارانه بنزین بگیره؟ (70991)
 
آرمان حقیقی
۱۳۸۷-۰۴-۲۳ ۲۳:۰۸:۴۳
سلام....چارچوب پیشنهاد طرح تحول اقتصادی تا زمان مطرح شدن رسمی و بررسی واظهارنظر کارشناسان ومسولین امر بسیار متغیر خواهد بودولی چند نکته وجود دارد 1می تواند تورم زا باشد 2 محاسبه اصولی دهکها نیاز به عملکردی کارشناسانه دارد 3می تواند اثرات منفی اجتماعی .تغذیه ای و فرهنگی در جامعه بگذارد[ 4 استفاده سیاسی از آن آسیب رسان است وصدمات جدی به بدنه اقتصاد بیمارکشور وارد خوهد کردضمن انکه در شرایط فعلی چنین کاربردی یافته است این طرح منجر به تحول و شکوفایی اقتصادی ایران نخواهد شد و تحول بزرگ اقتصادی تنها با اجرای کامل خصوصی سازی امکان پذیر خواهد بود که در حال حاضر عظمی برای اجرای آن حتی در سطح ورزش کشور نیز مشاهده نمی شود از طرفی خصوصی سازی می تواند از مفسده های بزرگ اقتصادی جلوگیری کند... 5..این طرح کمکی به مهار تورم و افزایش توان اقتصادی خانوار نخواهد کرد (71166)
 
مرتضی رمضانی
۱۳۸۷-۰۵-۰۴ ۱۴:۱۳:۲۶
ما کشور درجه 3 هستیم خودمون را هم بکشیم در جهان به این زودیها از نظراقتصادی به آمریکا واروپا نمیرسیم (72466)
 
۱۳۸۷-۰۸-۰۵ ۱۳:۱۲:۵۱
آره ميبينيم بحران مالي آمريكا و اروپا را . تازه اينها ميخواستند با قطعنامه هاي پي در پي و كذائي ايران را مواجه به بحران مالي كنند غافل از اينكه \" آنكه نگهدار من ست شيشه را در بغل سنگ نگه ميدارد و او مكارتر از آنهاست. (87009)
 
هادی .م
۱۳۸۷-۰۷-۳۰ ۱۴:۵۸:۰۶
احمدی نژاد متخب مردم و رهبر است بس چرا دستش بسته است.مجمع تشخیص باید از جا کنده شود. (86601)
 
کوروش
۱۳۸۷-۰۸-۲۹ ۱۲:۱۳:۰۱
سلام.امیداست این طرح همچون طرحهای سی سال گذشته فقیر فقیرتر وغنی عنی ترنشود. وطرح موفقتری باشد تامردم بتوانند راحت زندگی کنند.
وبرای کسانی که به هردلیل --مسافرت--مدارک ناقص نتوانستند پرسشنامه پرکنند فکری کردتاحقشان ضایع وکمرشان زیربارتورم جدید ظاهرا20درصدی خم نشود. (92479)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.